Voeding voor HD7990?

Pagina: 1
Acties:

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-02 20:48
Goeiemiddag,

Dit is mijn toekomstige systeem:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 4770K Boxed€ 288,-€ 288,-
1Asus Z87-PRO€ 165,90€ 165,90
2Seagate Desktop HDD.15 (OEM), 4TB€ 146,-€ 292,-
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 84,90€ 84,90
1LG 27EA83R-D Zwart€ 553,90€ 553,90
1Thermalright True Spirit 140€ 34,80€ 34,80
1Kingston KHX21C11T3K2/16X€ 133,-€ 133,-
1LG GH24NS90 Zwart€ 16,29€ 16,29
1Samsung 840 EVO 120GB€ 86,99€ 86,99
1Samsung 840 EVO 250GB€ 150,98€ 150,98

Al deze producten moet ik nog bestellen. Zal bij Afuture gebeuren.

Ik heb deze videokaart bij Azerty besteld:
#ProductPrijsSubtotaal
1Club3D Radeon HD 7990€ 469,-€ 469,-

Zijn dit goede keuzes (en welke is dan de beste)?
pricewatch: be quiet! Dark Power Pro 10 750W
pricewatch: Corsair AX760
pricewatch: Corsair HX750
pricewatch: Seasonic G-Serie 750Watt
pricewatch: XFX Pro Black Edition 750W

De computer zou stil moeten zijn. Het liefst een modulaire voeding.

[ Voor 4% gewijzigd door CedricD op 26-09-2013 14:47 ]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:27
Seasonic G650 is al ruim voldoende.

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-02 16:55
650 Watt vind ik niet ruim voldoende.
Met een 450 watt kan een 7970 werken. Maar als je dan piek belasting hebt is hij te krap en kun je problemen krijgen tenzij de voeding meer dan 450 kan leveren.

Ik zou voor de Seasonic 750 gaan of voor de nieuwere Platinum serie. Echter is die wel een stuk duurder.

Waarom heb je eigenlijk 2 SSD's? een voor windows en de 256 voor applicaties?

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• Astennu
Ik ben zelf niet zo'n fan van Asus. Ik weet niet of je onboard sound gaat gebruiken maar dan kun je beter naar een ander merk gaan kijken. Hardwareinfo heeft bij de launch van haswell al die onboard sound chips getest en als ik me niet vergis kwam de Asus er als een van de slechtste uit.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• mitsumark
Astennu schreef op donderdag 26 september 2013 @ 15:08:
650 Watt vind ik niet ruim voldoende.
Met een 450 watt kan een 7970 werken. Maar als je dan piek belasting hebt is hij te krap en kun je problemen krijgen tenzij de voeding meer dan 450 kan leveren.

Ik zou voor de Seasonic 750 gaan of voor de nieuwere Platinum serie. Echter is die wel een stuk duurder.

Waarom heb je eigenlijk 2 SSD's? een voor windows en de 256 voor applicaties?
Tijdens een stresstest zit de 7990 op 350W, normaliter zul je hem niet gauw boven de 300W krijgen op een enkel piekje na.
http://www.techpowerup.com/reviews/AMD/HD_7990/23.html

Een systeem met 4770k verbruikt tijdens stresstest 125W, na OC en met wat extra dingen (zoals die van de TS) zit je op 175W.
http://www.bit-tech.net/h...ore-i7-4770k-cpu-review/7
(incl idle 680)

In totaal verwacht ik dat hij dus niet zomaar boven de 400W gaat komen (bij normaal gebruik).
Na OC en tijdens dubbele stresstest misschien een piek van 550W, dat trekt een goede 650W probleemloos.

http://tweakers.net/price...;333107;247334/categorie/

[ Voor 3% gewijzigd door mitsumark op 26-09-2013 15:47 ]

• CedricD
De vereiste volgens de site van AMD is 750W. Lager dan dat ga ik dus sowieso niet.

2 SSD's:
- ééntje voor windows (250GB)
- de andere als cache voor bepaalde programma's + cache van een harde schijf.

Ik zal nog eens kijken voor een ander mobo. Vereiste is wel dat er WiFi aan boord moet zijn + overclocken moet gemakkelijk mogelijk zijn.

• mitsumark
AMD weet niet hoe de rest van je systeem eruit ziet en wat voor kwaliteit voeding je koopt, 750W is simpelweg niet nodig (al is het natuurlijk je goed recht daar extra geld voor neer te leggen, kwaad kan het ook niet).

• Astennu
mitsumark schreef op donderdag 26 september 2013 @ 15:45:
[...]

Tijdens een stresstest zit de 7990 op 350W, normaliter zul je hem niet gauw boven de 300W krijgen op een enkel piekje na.
http://www.techpowerup.com/reviews/AMD/HD_7990/23.html

Een systeem met 4770k verbruikt tijdens stresstest 125W, na OC en met wat extra dingen (zoals die van de TS) zit je op 175W.
http://www.bit-tech.net/h...ore-i7-4770k-cpu-review/7
(incl idle 680)

In totaal verwacht ik dat hij dus niet zomaar boven de 400W gaat komen (bij normaal gebruik).
Na OC en tijdens dubbele stresstest misschien een piek van 550W, dat trekt een goede 650W probleemloos.

http://tweakers.net/price...;333107;247334/categorie/
Wat je zelf doet moet jij weten. Maar ik zou er maar niet te krap op gaan zitten.
Ik heb ook wel 2500K OC systemen gehad met een 430 watt coolermaster voeding. Dit samen met een 6970. Werkte een tijdje goed. Maar inmiddels niet meer. Voeding was het probleem. Ik heb de CPU voltages laten zakken zodat het verbruik omlaag ging en nu is alles stabiel. Voeding moet dus vervangen gaan worden.

Daarnaast is een voeding efficiënter als hij rond de 60-80% load zit. Te lage belasting is niet efficiënt en te hoge ook niet. Dus ik ben er ook zeker voor om geen 1000 watt te kopen als je aan 500 genoeg hebt.

Maar in dit geval met een kaart die al 350 watt mag gebruiken zou ik niet voor een 650 gaan als AMD 750 aan raad en een 750 voeding 10-20 euro meer is.
CedricD schreef op donderdag 26 september 2013 @ 15:47:
De vereiste volgens de site van AMD is 750W. Lager dan dat ga ik dus sowieso niet.

2 SSD's:
- ééntje voor windows (250GB)
- de andere als cache voor bepaalde programma's + cache van een harde schijf.

Ik zal nog eens kijken voor een ander mobo. Vereiste is wel dat er WiFi aan boord moet zijn + overclocken moet gemakkelijk mogelijk zijn.
Zou ik zeker doen. Ook voor garantie en support wel zo handig. Zo veel meer kosten die 750 watt psu's niet.

Ik vraag me af hoe nuttig dat is. Wat voor een programma's wil je dan draaien? programma's die echt performance nodig hebben wil je toch op een dedicated SSD hebben en niet via een Cache. Vooral schrijven heeft er baat bij maar ook daar zitten grote limieten aan.
Ik zou dan eerder door sparen voor een 512GB SSD dan deze constructie gebruiken. Daar heb je denk ik meer plezier van.

En ik zou me niet blind staren op onboard wifi. Die borden zijn vaak aanzienlijk duurder. Kun je van dat geld ook een los kaartje halen. En die zijn wellicht ook nog een stuk sneller ook.
Daarnaast voor echt goede internet performance heb je of AC Wifi nodig of Kabel.

Ik blijf voorstander van een vaste kabel. Kost wat werk om aan te leggen heb je ook wat.
mitsumark schreef op donderdag 26 september 2013 @ 16:03:
AMD weet niet hoe de rest van je systeem eruit ziet en wat voor kwaliteit voeding je koopt, 750W is simpelweg niet nodig (al is het natuurlijk je goed recht daar extra geld voor neer te leggen, kwaad kan het ook niet).
Je hebt het over 12 euro. Voor die 12 euro heb je support. Als jij bij AMD gaat aankloppen dat het niet werkt en je zegt dat je een 650 watt PSU hebt kun je het schudden. Ook al is dat de oorzaak niet.

Nogmaals ik ben voorstander van niet te veel overbemeten. Want dan gaat de efficiëntie bij idle load erg omlaag. Maar in dit geval is 750 wel aan te raden.

Ik heb 620 watt PSU's gezien die twee 7970's in CF niet trekken. Zonder OC wel met furmark. En dan hebben we het over Mid range PSU's. Een goede 650 zou het aan kunnen ben ik met je eens. Maar met max belasting ga je dus over die 650 watt heen en dan is 1: je voeding niet efficiënt. 2: je gaat buiten de specs. Een goede 650 watt kan wel 680 of 700 aan. Maar moet je dat willen?

Voor die 12 euro zou ik het risico niet nemen.
Ik zou wel voor minimaal een Gold PSU gaan. Maar dat die die Seasonic G-Serie. Dus dat is een prima keuze.
Daarnaast heb je met een 750 ook de optie om in de toekomst nog zwaardere kaarten te installeren. Of als je veel HDD's zou willen toevoegen heb je wat extra vermogen.

Een goede PSU kan makkelijk 5-10 jaar mee.

[ Voor 19% gewijzigd door Astennu op 27-09-2013 09:40 ]

• CedricD
Bij Alternate raadden ze mij zelf een kaart aan van 860W maar dat is me wat te veel (
Corsair AX860).

Ik heb voor deze gekozen: pricewatch: Corsair AX760

--------

Games komen sowieso op de 250GB SSD. Zijn ze uitgespeeld dan verplaats ik ze naar een HDD die gecached is. (Eéntje van 1 TB, staat niet in de lijst van mijn systeem). Ook belangrijke en veelgebruikte programma's komen op de 250GB SSD. Net zoals mijn installatie van Windows.

Heb nu een SSD in mijn laptop zitten van 120GB. Wat net op het randje is. 250GB moet ruimschoots voldoende zijn.

60 GB van de 120GB SSD wordt gebruikt als cache voor de HDD van 1TB (kan ook minder zijn, moet ik nog bekijken). 20 GB wordt voorzien als cache voor programma's zoals Audacity. Dan heb ik nog 40GB over en daarop kan ik nog enkele virtuele machines kwijt.

Die 2 schijven van 4TB wordt enkel gebruikt om data zoals muziek en films op te slaan. Ook voor backups natuurlijk. Zal een stuk van die schijven ook sharen zodat ik een netwerkshare heb.

Vallen de cache prestaties van de SSD tegen dan kan ik hem nog altijd gebruiken voor in mijn andere laptop. Het is zeker geen miskoop :)

Oja: Die onboard wifi zal niet altijd gebruikt worden. Er ligt hier al een UTP kabel klaar hoor :)

[ Voor 4% gewijzigd door CedricD op 27-09-2013 10:22 ]

• Astennu
Ah dat is inderdaad een mooie keuze. Platiunum spec. Daar kun je nog jaren mee vooruit.

Ik snap het idee. Maar voor simpele apps heb je echt geen cache nodig. Cache is voor mij alleen nuttig als je geen normale SSD kan plaatsen anders zou ik het altijd splitsen.

Ik heb er wel eens mee gewerkt het is leuk maar kan niet op tegen een normale SSD. En voor apps die geen SSD performance nodig hebben is het niet interessant om een cache te hebben daar merk je te weinig van.

Als je dan een cache wilt gebruiken zou ik een cheap 2e hands 64gb ssdtje gebruiken.
Maar misschien beter geld gebruiken voor een 2e 240gb voor in je laptop en die 120 verkopen of zo :)

Ik heb zelf alleen maar een 256GB SSD in mijn laptop en PC. En de rest staat op een relatief trage Qnap 412 nas. Daar zit 4x3TB in en heb ik dus 9TB opslag.
Maar dit is een ARM nas dus 80-90mb/s lezen 30-40 schrijven. En dat is voor mij meer dan voldoende. Als ik performance wil gebruik ik de SSD. Simpele apps werken zelfs prima vanaf de nas.

Een interne 4TB drive is 2x zo snel als mijn NAS. Daarom denk ik dat je die Cache niet nodig hebt. Of je moet met veel VM's werken. Maar dan zou ik eerst uitzoeken of een cache dan voldoende performance verbetering geeft.

• CedricD
Je vind er niet zo heel erg veel over die cache. Daarom dat ik het ook effectief zelf wil uittesten. Kan zijn dat ik ook dualboot maak op afzonderlijke SSD's tussen Windows 7 & 8. Maar eerst maar even die cache testen.

Ik werk wel redelijk wat met VM's. Als je er zo een paar moet installeren dan merk je het verschil wel. Windows 8 is geïnstalleerd op amer 5 minuutjes met een SSD.

Ik zie het wel. Die €91,50 die ik extra aan de SSD heb uitgegeven is nu ook weer niet zo veel.
Valt het mee dan is het goed, valt het tegen dan doe ik er wel iets anders mee :).

Bedankt voor je input!

• Astennu
Anandtech heeft wel reviews van de SSD cache gedaan. En ook getest met een grotere en snellere cache SSD om te kijken of dat wat uit maakte. Daar zou je nog even naar kunnen kijken :)

Verwijderd

CedricD schreef op vrijdag 27 september 2013 @ 10:12:
Bij Alternate raadden ze mij zelf een kaart aan van 860W maar dat is me wat te veel (
Corsair AX860).

Ik heb voor deze gekozen: pricewatch: Corsair AX760
pricewatch: Cooler Master V Series V700 is een betere keuze, zelfde design (Seasonic KM3) maar met een betere prijs. Kan ook meer dan genoeg leveren, ook met een dikke overklok.

• Astennu
Verwijderd schreef op vrijdag 27 september 2013 @ 19:32:
[...]

pricewatch: Cooler Master V Series V700 is een betere keuze, zelfde design (Seasonic KM3) maar met een betere prijs. Kan ook meer dan genoeg leveren, ook met een dikke overklok.
Mmh dat is het design van de vorige generatie. De nieuwe is die platinum lijn.

En de G-Series is denk ik een goedkopere versie van die KM3? Dan zou die Coolermaster V lijn dus een net wat betere keuze kunnen zijn.

Edit:

Wow ze zijn echt heel goed!: http://www.jonnyguru.com/...eviews&op=Story4&reid=350

Rated Gold en 40C temps
Maar doen Platinum en ook nog met 50c.

Dus CM heeft de specs bewust laag gehouden. Eigenlijk te laag. Dit is duidelijk een betere keuze!
Ik ga deze bij mijn broer aanbevelen.

[ Voor 20% gewijzigd door Astennu op 01-10-2013 11:13 ]

Verwijderd

Astennu schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 11:01:
[...]

Mmh dat is het design van de vorige generatie. De nieuwe is die platinum lijn.
Nee is het niet. ;) Cooler Master V serie gebruikt KM3 net zoals de nieuwste Seasonic 80PLUS Gold en Platinum voedingen. Bekijk maar eens interne foto's van de drie dan zie je hetzelfde design. En als je reviews leest dan zie je ook dezelfde prestaties alleen een rendement verschil van hooguit 1 à 2 procent.
En de G-Series is denk ik een goedkopere versie van die KM3? Dan zou die Coolermaster V lijn dus een net wat betere keuze kunnen zijn.
Nee G-series heeft niks met KM3 nodig, is gewoon een totaal ander platform (eigen twee, 360W is duidelijker anders dan de anderen), ontwikkeld om een goede en goedkope 80PLUS Gold voeding op de markt te zetten.

KM3 is ontwikkeld om gewoon de beste prestaties mogelijk te leveren, qua spanningsstabiliteit en ruis.

Edit: Ah je hebt het zelf ondertussen ook gevonden. :p

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2013 11:31 . Reden: ^^ ]

• Astennu
Verwijderd schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 11:30:
[...]

Nee is het niet. ;) Cooler Master V serie gebruikt KM3 net zoals de nieuwste Seasonic 80PLUS Gold en Platinum voedingen. Bekijk maar eens interne foto's van de drie dan zie je hetzelfde design. En als je reviews leest dan zie je ook dezelfde prestaties alleen een rendement verschil van hooguit 1 à 2 procent.

[...]

Nee G-series heeft niks met KM3 nodig, is gewoon een totaal ander platform (eigen twee, 360W is duidelijker anders dan de anderen), ontwikkeld om een goede en goedkope 80PLUS Gold voeding op de markt te zetten.

KM3 is ontwikkeld om gewoon de beste prestaties mogelijk te leveren, qua spanningsstabiliteit en ruis.

Edit: Ah je hebt het zelf ondertussen ook gevonden. :p
Ik had het gevonden ja :) G-Serie is veel slechter dan die KM3's. Die V700 is echt superieur aan de G-Serie. Vergelijkbaar met de Seasonic Platinum alleen goedkoper.

Ik heb zelf een Seasonic 860 Platinum bevalt extreem goed. Daar voor had ik een Coolermaster Real Power Pro M1000 ook een top voeding. Was toen de tijd de meest efficiënte en stabielste voeding die er was.

Ik denk dat ik me broers maar eens een V700 ga aanraden. Een heeft een iGreen 430 die aan het einde van z'n leven is. Systeem is instabiel aan het worden heb de OC moeten terug schroeven omdat hij anders last van reboots had. Een zwaardere video kaart gaf meteen grote problemen met shut downs van de PSU. Dus het mag duidelijk zijn dat die op zijn tax zit :P

En mijn andere broer heeft een M620. Die is net niet krachtig genoeg voor een Moderne CF setup. Dat je ook op de rand van de overload protectie.

Daarnaast zijn deze PSU's ook 7/8% efficiënter dus je verdient de aanschaf kosten langzaam terug.

Bij mijn 860 Platinum zou ik de meerprijs tov de 2e hands verkoop prijs van de M1000 in die 7 jaar garantie terug verdienen. Dus het was kosten neutraal en ik had weer volledige garantie. Die M1000 was net uit de garantie.

Pagina: 1