• JefSnare
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09-11-2020
Het verhaal
Begonnen als een hobby begint het nu serieus te worden. Ik wil vaker foto opdrachten aannemen, de reden dat ik nu enkele foto opdrachten afsta aan collega fotografen is omdat ik een summiere setup heb, namelijk onderstaande. Ik wil niet full-time fotograaf worden maar het naast mijn werk uitvoeren.
  • Nikon D5100 + Grip
  • Tamron 17-50 f2.8
  • Nikon 35 f1.8
  • Nikon 55-300
  • Nikon 18-55
Wat ik denk
Ik wil deze set uitbreiden, maar wel op DX voorlopig blijven. Ik denk eraan om qua body een D7000 of D7100 te nemen en de D5100 als tweede body te behouden.
Het is een keuze echter om voor een D7100 te gaan en met nieuwe lenzen even te wachten of een D7000 te kopen en nog een lens te kopen.
Daarnaast wil ik nog een flitser erbij.

Dus ik kan bijvoorbeeld een D7000 kopen en dan nog een 16-85mm of een 50mm f1.8D. Of ik ga voor een D7100 en koop in een later stadium een lens erbij.

Wat is jullie advies, welke upgrades hebben jullie in het verleden gedaan. Wat is een wijze les uit upgrades en uitbreidingen? Juist veel tweede hands kopen, of alles nieuw? Of moet ik naar iets anders dan een D7*** kijken?
Ik zoek een beetje advies naar de juiste richting zodat ik een mooie basisset (ik zeg basis set omdat je set eigenlijk nooit compleet is) heb om te (semi-professioneel) foto's te maken.

Twitter Flickr

• Muthas
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Muthas

O+

Wat is het dat je specifiek mist waarom je opdrachten niet kan doen?

• JefSnare
Muthas schreef op donderdag 26 september 2013 @ 09:45:
Wat is het dat je specifiek mist waarom je opdrachten niet kan doen?
Ik mis een tweede body en dynamisch bereik (ISO, max shutter). Daarnaast wil ik de D5100 als een backup hebben en een degelijke (liefst weather sealed) camera hebben. Goeie trouwens, helemaal vergeten erbij te zetten. 8)7

Edit: Jefsnare is nog niet zo snel met lenzen wisselen en te voorzichtig met gear. Vandaar een tweede body met een andere lens.

[ Voor 14% gewijzigd door JefSnare op 26-09-2013 09:49 ]

Twitter Flickr

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-01 16:23

Pat-Juh

Patrick

Ik zie nergens een flitser staan, niet dat het een vereiste is maar voor bv reportages is het wel aan te bevelen om toch wat meer controle over licht in de situaties te hebben. Een tweede body is sowieso wel aan te raden als back-up.

Ik zou gaan voor het volgende:

D7xx
Flitser.

En eventueel:

50 of 85 1.8G.

Zo heb je het gros afgedekt.

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-07-2025
Misschien is het handig te vermelden wat voor soort opdrachten je wilt gaan aannemen. Zijn het bruiloften, of portretten, of interieurs ect.

Trouwens, dat je een opdracht afslaat omdat je spullen mist kan ik goed begrijpen omdat ik dat zelf ook heb moeten doen. Maar een opdracht afslaan omdat je dynamisch bereik mist begrijp ik eerlijk gezegt niet zo goed. Dat betekend allen dat je beter moet gaan belichten.
Daarnaast kun je een opdracht nog gewoon doen met minder bereik en heeft het alleen invloed op de kwaliteit. Minimale invloed die 99% van de mensen niet zal opvallen.

Leica MM + Sony A9

Verwijderd

Wat voor opdrachten zou je afslaan met de gear die je hebt? Bruiloft kan ik me voorstellen i.v.m. missen van backup body, maar verder moet je toch prima uit de voeten kunnen lijkt mij met wat je hebt?

Verder echt niets over te zeggen natuurlijk zolang we niet weten wat je precies doet voor opdrachten :) Teminste ik deed tot voor kort ook alles met een canon 550d en heb nooit wat hoeven afslaan daardoor.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 26-09-2013 10:54 ]

• JefSnare
Soorten opdrachten zijn nu voornamelijk bruiloften, (verjaardags)feesten, huisdieren en kinder fotografie. Soms krijg ik ook opdrachten voor sportevenementen en portretten.

Zelf vind ik de opdrachten zoals portretten, evenementen en familie foto's echt tof om te doen. Ik wil nu bruiloften en fotoreportages van mensen met bijzondere verhalen gaan doen.
Een voorbeeld is dat ik iemand wil gaan volgen als fotograaf tijdens zijn voorbereiding van het fietsen op de Alpe d'Huez.

Ik accepteer bruiloften op dit moment niet, ik mis gewoon de backup en de flitser op dit moment. Opdrachten die ik niet doe zijn bijvoorbeeld sportevenementen en familie portretten.
Ik mis dan vooral een flitser (die komt zsm) maar ook (voornamelijk voor sport) een snelle(re) camera. Daarnaast is het wisselen van lens soms een lastige keuze, je wilt gewoon geen moment missen en het wisselen neemt tijd in beslag. Een tweede body met een andere lens zou dit probleem oplossen. Ook wil het hier in Nederland nog wel eens rotweer zijn dus daar sta ik dan met mijn D5100 onder een paraplu......

@RobertJRB dat is wel een heel goed punt, wellicht dat ik toch gewoon de familie portretten eens moet gaan oppakken en dan zien eens zien wat ik werkelijk dynamisch mis.
@Pat-Juh de 85mm is een hele goede optie, dat zou een mooie aanvulling zijn op de huidige set.

Twitter Flickr

Pagina: 1