vreemde pc in netwerk

Pagina: 1
Acties:

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:49
Beste mensen,

Ik heb een vraagje:

mijn buurvrouw (op leeftijd) wil graag een internetverbinding om met haar "nieuwe" (6 jaar oude hp) online te kunnen gaan.

Ik heb aangeboden dat ze van mijn verbinding gebruik mag maken, dus dat alles leuk en aardig

Wat ik graag wil is: haar pc gescheiden houden van mijn netwerk, maar ik wil in geval van "computernood" aan haar kant wel via een "extern bureaublad"programma in kunnen loggen om te kijken wat het probleem is.

Nu zou ik haar pc in een aparte vlan kunnen zetten (of mijn switch dat kan, 3com 3300MM 24port, is wat anders) maar dan ben ik bang dat ik veel te veel moet omsteken enzo als er wat aan de hand is.

Kan ik dus zomaar haar pc in een ander vlan zetten zonder connectie problemen naar mijn pc?

of heeft iemand een beter idee?

edit: kan een mod de topic title aanpassen? c=d

[ Voor 3% gewijzigd door shure-fan op 26-09-2013 02:18 ]

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

zit er geen gastnetwerk optie op de wlan van je router ofzo ?

Iperf

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:49

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Heb je uberhaupt al gekeken wat je switch voor mogelijkheden bied :?

Tijd voor een nieuwe sig..

• joram.agten
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19-11 15:43
Als ik het goed begrijp wil je dat jullie pc's elkaar niet zien, maar als je ondersteuning moet bieden dan moeten ze elkaar wel zien.
Volgens mij is dat tegenstrijdig.
Als je het zo instelt dat jullie pc's elkaar niet zien dan zal je iets moeten veranderen (kabel versteken, config aanpassen, ...) op het moment dat je ondersteuning wil geven.

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-11 12:03

Frostbite

🤦🏻‍♂️

fish schreef op donderdag 26 september 2013 @ 02:20:
zit er geen gastnetwerk optie op de wlan van je router ofzo ?
Dit. Bij mijn Asus router kun je max 6 (!) gastnetwerken aanmaken. Zelfs kun je nog instellen dat ze niet bij het intranet mogen (jouw eigen netwerk)

Zorg ervoor dat ze een recente virusscanner heeft en een 802.11n variant wifi stickje.
Als ik het zo hoor denk ik niet dat ze de hele verbinding zal dichttrekken.

Wel zou je kunnen vragen om een deel van de internetkosten te betalen.

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01-12 15:54

TommieW

Numa numa.

Het handigste is om in je router een gastnetwerk in te stellen, en dan via TeamViewer ondersteuning te bieden. TeamViewer maakt het niets uit als je in een ander netwerk zit.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-12 16:21

DaWaN

'r you wicked ??

joram.agten schreef op donderdag 26 september 2013 @ 08:43:
Als ik het goed begrijp wil je dat jullie pc's elkaar niet zien, maar als je ondersteuning moet bieden dan moeten ze elkaar wel zien.
Volgens mij is dat tegenstrijdig.
Als je het zo instelt dat jullie pc's elkaar niet zien dan zal je iets moeten veranderen (kabel versteken, config aanpassen, ...) op het moment dat je ondersteuning wil geven.
Kan prima toch ? Je zet de poorten die benodigd zijn voor extern bureaublad open en laat de rest blokkeren.

Ik heb een vergelijkbaar scenario pas nog ingesteld op een DD-WRT router.
Als de buurvrouw verbind via WiFi heb je denk ik niet eens een router nodig die VLANs ondersteunt op de bedrade poorten.
Zie hier een voorbeeld:
http://www.dd-wrt.com/wik...Networks_With_Internet%29

Voor het toelaten van extern bureaublad zul je even in de firewall moeten duiken denk ik, of gewoon Teamviewer via Internet gebruiken...

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:55
Gastnetwerk en Teamviewer is het minste werk denk ik.

• Zoidberg_AvG
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:53
Waarom zou je een extern bureaublad willen openen bij de buurvrouw?
Ga gewoon ff langs als je haar wil helpen met een PC probleem.

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
TommieW schreef op donderdag 26 september 2013 @ 08:45:
Het handigste is om in je router een gastnetwerk in te stellen, en dan via TeamViewer ondersteuning te bieden. TeamViewer maakt het niets uit als je in een ander netwerk zit.
Dit. Zet ook (als dat niet auto gaat bij een gast) een QoS policy zodat jij voorrang krijgt op bandbreedte. Ik heb een kennis met dezelfde problemen en die gebruikt nu ook een QoS.
Arjan v. Giesse schreef op donderdag 26 september 2013 @ 10:03:
Waarom zou je een extern bureaublad willen openen bij de buurvrouw?
Ga gewoon ff langs als je haar wil helpen met een PC probleem.
Op je eigen PC kan je meestal beter op google zoeken, fijnere muis etc. Ik gebruik nog teamviewer al help ik mn ouders... op de verdieping boven mij ;)

• geonosys
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-08 21:17
Guest network of DMZ is m.i. het beste/simpelste idee. Normaliter betekend dit dat een machine wel het internet op kan, maar niet naar een inside netwerk. Andersom is dan wel mogelijk (van het inside naar het guest netwerk). Zo kan je buurvrouw dus internetten maar niet op jouw netwerk komen, terwijl je andersom wel bij haar machine kan komen als dat nodig mocht zijn.
Voorwaarde is natuurlijk wel dat je modem/router dit ondersteund. Als hij dat doet, hou er dan ook rekening mee dat bij een heleboel implementaties van die gastnetwerken dat in kan houden dat die machine vanaf het internet bereikbaar wordt (wat ook weer uit te zetten is). Even iets om rekening mee te houden.
Als ik naar de specs van de 3300 kijk, zie ik wel iets van VLANs voorbij komen. Alleen zal het inrichten daarvan de boel wat omslachtiger maken.

-edit-

Heb deze nog gevonden: http://staff.ii.pw.edu.pl/~pmr/sieko/16950ub3.pdf

And I quote: 'Your Switch provides supports for up to 16 Virtual LANs (VLANs)'

[ Voor 9% gewijzigd door geonosys op 26-09-2013 11:57 . Reden: Link naar management guide toegevoegd ]

• CherandarGuard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-10-2024
VLANs zijn leuk, maar zoals alle netwerken moet je die uiteindelijk nog wel ergens routeren. Als ik het me goed herinner zijn de 3300's L2 switches, niet L3. Geen routing dus.

• leuk_he
  • Laatst online: 28-11 09:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

DMZ op huis tuin en keuken routers betekent meestal dat alle poorten geforward worden naar 1 PC, niet dat die pc niet op de rest van het netwerk kan. ;)

Wil je buuf netwerk afscheiden, dan ligt dat erg aan je router, welke is dat, Wat kan daar?

(de open source routers zoals openwrt hebben zeer veel mogelijkheden daarvoor....)

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• geonosys
leuk_he schreef op donderdag 26 september 2013 @ 15:03:
[...]

DMZ op huis tuin en keuken routers betekent meestal dat alle poorten geforward worden naar 1 PC, niet dat die pc niet op de rest van het netwerk kan. ;)
I stand corrected, inderdaad. Ik werk meestal met iets higher end spul en ben een beetje verwend 8)
Het is, zoals je zegt, ook wel handig om te weten wat voor router er staat. Aan de hand daarvan kan je kijken wat de mogelijkheden zijn. Of opties zoals openwrt, of dd-wrt.

• shure-fan
Ben ik weer

Allereerst, bedankt voor alle reacties tot nu toe

de pc van de buurvrouw (samen met een voip telefoon) gaan met een utp kabel verbonden worden op mijn switch.

Ik heb een hekel aan wifi en gebruik het alleen voor apparaten die geen ethernet aansluiting hebben (tablets / telefoons)

op de vraag: Waarom extern bureaublad? heel simpel, (antwoord was ook al aangegeven) eigen muis / toetsenbord werkt toch het fijnst, en als het hard regent hoef ik niet naar buiten.

Als router gebruik ik een monowall met een Alix bordje, zoals eerder gezegd heb ik alles bekabeld.

Wat me nog binnen schoot: is het een idee om een aparte ip range aan haar te geven met als subnet 255.255.0.0, ik zit zelf in de .0.1 reeks, en als ik haar pc dan op .2.1 zet..... Kan dit?

vlans was alleen om aan te geven dat ik het gescheiden wil hebben... overige opties zijn welkom, zolang ik maar geen kabels hoef om te steken

• geonosys
Met dat subnet (255.255.0.0) zitten jullie in hetzelfde netwerk: 192.168.0.0-192.168.255.255. Ik zou 255.255.255.0 aanhouden, meer hebben jullie wss toch niet nodig.
Monowall moet ik even kijken, maar ik ga er van uit dat er wel medetweakers zijn die er meteen wat zinnigs over kunnen zeggen :)

• shure-fan
waar het mij dus om gaat:

Ik draai nog op xp en haar pc ook (ik heb een stuk of 7 netbios apparaten)

Als zij per ongeluk op "mijn netwerklocaties" klikt (of kleinkinderen of what ever) dan wil ik niet dat mijn netwerk / pc's zichtbaar zijn voor haar.

Ik wil vanuit mijn huis haar pc wel kunnen bereiken, eventueel met een paar extra klikken binnen "mijn netwerklocaties"

ze wil oa op marktplaats spulletjes te koop zetten, ik neem de foto's voor haar, en zet die via mijn pc over naar haar pc, zo blijft het makkelijk voor haar...

• geonosys
Zo te zien kan je met monowall prima een 'echte' DMZ opzetten: http://doc.m0n0.ch/handbook/examples.html
Je zal een extra NIC nodig hebben (als die er nog niet in zit), maar dan kan je de boel goed afregelen zoals jij het beschrijft.
Even los van het feit hoe handig je met de monowall bent natuurlijk...

• shure-fan
Hoi,
Zoals ik al aangaf, heb ik een dedicated Alix bordje voor monowall, dit bordje heeft geen pci / usb poorten waar je een nic in kunt steken, anders had ik dat wel gedaan.

op een alix bordje zitten 3 x een ethernet interface waarvan 2x voor lan / wan en 1 ongebruikte, echter word deze (nog) niet door de software ondersteunt.. dmz creeren is dus niet te doen, daarom hoopte ik ook op vlans of via een apart subnet

• leuk_he
  • Laatst online: 28-11 09:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Ik denk dat je meerdere vlans aan 1 netwerkinterface kunt hangen:

(monowall plaatje...)
Afbeeldingslocatie: http://www.boosten.org/wp-content/uploads/2009/06/vlan.png

en je hebt opeens 2 ethernet poorten.... (virtueel :) )

[ Voor 56% gewijzigd door leuk_he op 26-09-2013 17:35 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• geonosys
shure-fan schreef op donderdag 26 september 2013 @ 16:52:
echter word deze (nog) niet door de software ondersteunt.. dmz creeren is dus niet te doen, daarom hoopte ik ook op vlans of via een apart subnet
Mm, software update?

Anders zoals leuk_he zegt, twee virtuele interfaces. Je kan dan nog steeds het DMZ verhaal opzetten, maar dan met virtuele ipv fysieke interfaces. De 3300 ondersteunt ook 802.1Q VLAN tagging, dus dat zou moeten kunnen.

• shure-fan
probleem van dmz is opgelost, binnen monowall heb ik zojuist de mogelijkheid gevonden (via de screenshot) om de 2de lan interface ook werkend te krijgen.

Ik ga daar even mee experimenteren

• geonosys
Mooi, suc6.

Laat ons weten hoe het gaat :)

• shure-fan
oke, ben ik weer

Heb voor de test haar pc in de dmz gestoken, en kon ermee het internet op

Vervolgens heb ik via mijn "remote" progje geprobeert verbinding te maken, en dat lukt

dus mensen, bedankt

• geonosys
Goed gedaan :D
Heb je ook andersom getest? Dwz, ze kan niet bij jou op het netwerk?

• shure-fan
nou, dat was dus het hele punt, ik wil dus wel toegang hebben tot haar pc, maar ik wil dus niet dat ze toegang heeft tot mijn netwerk, anders had ik haar pc ook wel in een switchpoort kunnen steken

• moppentappers
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 02-12 01:54
Ja, en hij vraagt dus of je ook hebt getest of dat nu de situatie is :)

• geonosys
Precies, dat was mijn hele punt :) Met een beetje firewall kan je die situatie beter inrichten dan met VLANs. Wellicht moet je nog wel wat firewall rules instellen om het goed te krijgen. Vandaar: alles testen en, indien nodig, rules instellen.
Pagina: 1