AMD FX-8350 Overclock beginner

Pagina: 1
Acties:

• Stijvan
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15-07 12:59
Beste Tweakers,

Sinds vorige week heb ik een nieuwe CPU de FX-8350. En vandaag heb ik de Corssair H90 binnen gekregen ervoor.

Nu wil ik het overclocken.

Ik heb nog nooit eerder geOCed, dus ben een echte beginneling. Ik heb wel research gedaan en heb CPU-Z en CoreTemp en Asus TurboV EVO waarmee ik heel makkelijk mijn CPU in de gaten kan houden en OCen zonder in de BIOS te hoeven gaan.

Ik heb al het een en ander geprobeerd met OverClocken, maar heb gelijk een probleem met een soort "buzz" geluid die uit mijn kast komt als een soort morscode. Is er een manier om dat weg te krijgen?

Voor de rest helemaal geen enkel probleem, werkt nog soepel (niks beschadigd hopelijk).

Mijn Setup:
AMD FX-8350 http://tweakers.net/price...x-8350-black-edition.html
Sapphire HD7970 3GB http://tweakers.net/price...-oc-dual-x-3gb-gddr5.html
Asus Sabertooth 990FX/Gen3 2.0 http://tweakers.net/price...tooth-990fx-gen3-r20.html
Corsair Dominator Platinum 8GB x2 http://tweakers.net/price...um-cmd16gx3m2a1600c9.html
Be Quiet! Pure Power L8 730Whttp://tweakers.net/price...ure-power-l8-730w-cm.html
Corsair Force GT 120GBhttp://tweakers.net/price...rsair-force-gt-120gb.html
Seagate Barracude 3TBhttp://tweakers.net/price...0014-st3000dm001-3tb.html
Corsair Hydro H90http://tweakers.net/pricewatch/325585/corsair-hydro-h90.html

Hoe kan ik het OCen het beste aanpakken? En wat moet ik doen met de Voltages en wat ik echt NIET moet doen?
En is het zo dat ik mijn GPU / RAM ook moet OCen?

Verwijderd

Je vloeistof gecontroleerde koeling is in deze samen met je heethoofd de fx8350 iig. beter dan wanneer je je stockcooler blijft gebruiken.Twee tools heb je al voor handen, al zou ik ook even prime95 downen, deze behoort bij de meesten wel tot de standaard uitrusting om je cpu clocks te stressen.

Hoe kom je aan de clockspeeds, dit kan geheel in het uefi of met de tool AMD overdrive, deze laatste heeft directe toegang vanuit je o/s tot je uefi chip en noem ik een methodiek wier je niet echt tot overclocken kan gaan noemen. Een regelrecht schuif maar aan effect in het o/s zonder echt de finesse van het overclocken in het uefi of bios te zien en niet je tot een schema brengt waarin staat vermeld wat de componenten met elkaar al schalend laat uit laat voeren.

Aan je de keus of uefi gericht of AMD overdrive, mocht het laatste je keus zijn weet een ander je wel te helpen.

Wat betreft je buzz geluidjes uit je psu, dit zijn spoeltjes wier trillen doordat ze hyperactief zijn. Maar nu al? Je hebt nog niets wat betrekking heeft op een voltageverhoging ingezet en nu al een coilwine. Zal mij benieuwen wat het onder load doet wanneer je een hoge corespeed hebt en dat je voltslijnen niet gaan inzakken icm de voltage regulerende modules in je psu.

• Vayra
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-06 11:15
Als ik je voeding goed bekijk zie ik dat er max 350w op een enkele 12V rail zit. De voeding levert wel max 730w maar verdeelt dat vermogen over 2 12V rails. (De resterende 30w zal wel op de 3.3v / 5v lijnen zitten) Let hier goed op. Je 7970 moet op 1 rail en je FX processor op de andere anders gaat het sowieso mis - controleer dat voor de grap eens, want daar kan best je coilwhine vandaan komen (als beide nu op dezelfde rail lopen).

Voor meer informatie over het overklokken van een FX 8350 zou ik gewoon even google en het Tweakers overklok forum om raad vragen, er zijn guides genoeg. Lees je in elk geval goed in en zorg dat je je componenten een beetje 'kent' zodat je goed kan reageren als er iets fout gaat. Je hebt er in elk geval een prima moederbord voor met goede voorzieningen.

Overklokken is geen must, zie het als een bonus en benader het ook zo; het maximale van het maximale proberen te halen is sowieso geen goede oplossing voor een PC die je 24/7 gaat gebruiken, grote kans dat er componenten de geest gaan geven na verloop van tijd. Heb je je max gevonden, dan is het voor 24/7 altijd slim een paar stapjes terug te gaan. De voeding is in elk geval niet bepaald gemaakt voor extreme voltage verhogingen (vanwege 350w limit, en de FX trekt op stock al gauw 200w of meer), zeker niet als er ook nog andere componenten op die 12 V rails zitten.

[ Voor 29% gewijzigd door Vayra op 26-09-2013 14:02 ]

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

• Stijvan
Verwijderd schreef op donderdag 26 september 2013 @ 12:15:
Je vloeistof gecontroleerde koeling is in deze samen met je heethoofd de fx8350 iig. beter dan wanneer je je stockcooler blijft gebruiken.Twee tools heb je al voor handen, al zou ik ook even prime95 downen, deze behoort bij de meesten wel tot de standaard uitrusting om je cpu clocks te stressen.
Toen ik de Stock cooler gebruikte had ik temps van max 70 graden tijdens het gamen en nu is mijn max 35 graden met prime 95 blend test.
Wat betreft je buzz geluidjes uit je psu, dit zijn spoeltjes wier trillen doordat ze hyperactief zijn. Maar nu al? Je hebt nog niets wat betrekking heeft op een voltageverhoging ingezet en nu al een coilwine. Zal mij benieuwen wat het onder load doet wanneer je een hoge corespeed hebt en dat je voltslijnen niet gaan inzakken icm de voltage regulerende modules in je psu.
Dat is wel raar, want onder load hoor ik helemaal geen geluidjes, alleen wel als hij niks te doen heeft.
Ik had deze PSU uitgekozen omdat ik gelezen had dat het erg goed was onderload en met overclocken.

Eerste keer van de dag mijn comp aangedaan en 2 blue screens... zonder over te clocken..
Vayra schreef op donderdag 26 september 2013 @ 13:58:
Als ik je voeding goed bekijk zie ik dat er max 350w op een enkele 12V rail zit. De voeding levert wel max 730w maar verdeelt dat vermogen over 2 12V rails. (De resterende 30w zal wel op de 3.3v / 5v lijnen zitten) Let hier goed op. Je 7970 moet op 1 rail en je FX processor op de andere anders gaat het sowieso mis - controleer dat voor de grap eens, want daar kan best je coilwhine vandaan komen (als beide nu op dezelfde rail lopen).

Overklokken is geen must, zie het als een bonus en benader het ook zo; het maximale van het maximale proberen te halen is sowieso geen goede oplossing voor een PC die je 24/7 gaat gebruiken, grote kans dat er componenten de geest gaan geven na verloop van tijd. Heb je je max gevonden, dan is het voor 24/7 altijd slim een paar stapjes terug te gaan. De voeding is in elk geval niet bepaald gemaakt voor extreme voltage verhogingen (vanwege 350w limit, en de FX trekt op stock al gauw 200w of meer), zeker niet als er ook nog andere componenten op die 12 V rails zitten.
Ze zitten op apparte Rails, net nog voor de zekerheid gechecked ;). Ja mijn comp zou ik bijna 24/7 gebruiken. Bedankt voor de tip ;).

• Vayra
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-06 11:15
Als je nu al bsod's hebt zou ik maar eens wat foutcodes gaan noteren.

En doe eens een Memtest. Als je je ram latjes kunt uitsluiten en een schone installatie met recente en juiste drivers hebt is de voeding namelijk het volgende item dat zeer waarschijnlijk niet helemaal lekker is.

[ Voor 49% gewijzigd door Vayra op 26-09-2013 14:23 ]

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

• Stijvan
Vayra schreef op donderdag 26 september 2013 @ 14:22:
Als je nu al bsod's hebt zou ik maar eens wat foutcodes gaan noteren.

En doe eens een Memtest. Als je je ram latjes kunt uitsluiten en een schone installatie met recente en juiste drivers hebt is de voeding namelijk het volgende item dat zeer waarschijnlijk niet helemaal lekker is.
Welk programma is aanbevolen om mijn RAM mee te testen?

Verwijderd

Memtest86 op een cdrom, usbstick zetten. Draai eens HWMonitor, bovenin het schermpje zie je je voltslijnen afgebeeld, mocht je waardes zien die beneden de 0.20 % actief zijn en dat op stock, is je psu wat zwak.

Anders het tabje mem. in cpuz bekijken of je mem wel op zijn rated timings speeds staan. Het kan zo ook zo zijn dat je geheugen spanning in je lichtelijke overclock te laag staat..

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Om even snel je memory op fouten te testen kan je ook HCI memtest downloaden. Per core 1 x openen bij 8gb en een core i7 dus 8x 750MB testen. Werkt ook prima.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• Stijvan
Verwijderd schreef op donderdag 26 september 2013 @ 15:01:
Memtest86 op een cdrom, usbstick zetten. Draai eens HWMonitor, bovenin het schermpje zie je je voltslijnen afgebeeld, mocht je waardes zien die beneden de 0.20 % actief zijn en dat op stock, is je psu wat zwak.

Anders het tabje mem. in cpuz bekijken of je mem wel op zijn rated timings speeds staan. Het kan zo ook zo zijn dat je geheugen spanning in je lichtelijke overclock te laag staat..
Afbeeldingslocatie: http://i46.photobucket.com/albums/f114/Stijvan/CPUID.png

Ik zie alleen geen DDR volt daar staan, tenzij iemand anders het ziet.

Verwijderd

Je vdimm vin3 staat als ik de specs van je ram zie niet verkeerd, ik weet niet of je al getest hebt met hci of memtest86 en wat daar is uit gekomen?

• Stijvan
Verwijderd schreef op donderdag 26 september 2013 @ 19:13:
Je vdimm vin3 staat als ik de specs van je ram zie niet verkeerd, ik weet niet of je al getest hebt met hci of memtest86 en wat daar is uit gekomen?
Memtest is nu nog bezig, maar zo te zien is het allemaal gepassed.
Dus het zal waarschijnlijk mijn Psu zijn.

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Om je geheugen uit te sluiten, zet die even op 1333Mhz 9-9-9-24-2t en draai eens prime95 small fft (geen blend).

Als dat stabiel is raad ik je aan je geheugencontroller of je geheugen eens goed te testen met hci memtest in windows, reepje voor reepje.. Ik zie een lichte droop op je geheugen voltage, dus zorg dat je 1,66v instelt, kan het niet aan het voltage liggen..

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• Stijvan
millman schreef op donderdag 26 september 2013 @ 21:47:
Om je geheugen uit te sluiten, zet die even op 1333Mhz 9-9-9-24-2t en draai eens prime95 small fft (geen blend).

Als dat stabiel is raad ik je aan je geheugencontroller of je geheugen eens goed te testen met hci memtest in windows, reepje voor reepje.. Ik zie een lichte droop op je geheugen voltage, dus zorg dat je 1,66v instelt, kan het niet aan het voltage liggen..
thanks, zal ik doen
Pagina: 1