Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe budgetlaptop voor studie/reisgebruik

Pagina: 1
Acties:

• Froop1992
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16-09-2024
Beste Tweakers, sinds kort besef ik me dat mijn Asus Transformer Prime niet meer voldoet aan mijn wensen, of om beter te zeggen, mijn wensen zijn veranderd. Voor internetgebruik is het een ideaal ding, en om af en toe een pdf te lezen leent het zich prima. Ik heb indertijd deze tablet aangeschaft vanwege het toetsenbord, de lange accuduur en het feit dat het apparaat geen lawaai maakt.

Het apparaat voldoet echter niet aan mijn wensen. Sinds ik veel papers moet schrijven voor mijn studie zijn de tekortkomingen van Android mij duidelijk geworden; het is geen OS waar je nou eenmaal zakelijk op kan werken. Het is voor mij omslachtig bestanden te downloaden, te bewerken, op te slaan in een aparte map, en vervolgens weer te gaan uploaden in Dropbox. Ook is er nou eenmaal geen goede Office Suite beschikbaar. Bovendien begint het apparaat slomer te worden, ondanks meerdere resets.

Ik zit al enige tijd rond te speuren naar vervangend materiaal, maar elk heeft weer zijn gebreken. Zo kijk ik bijvoorbeeld naar de Samsung Chromebook; Stil, goedkoop, lange accuduur, maar een onvolledig OS. Zo kan ik bijvoorbeeld niet de applicaties draaien die ik wil draaien.

Een andere optie waar ik naar kijk is de Microsoft Surface RT: Draait Windows, lange accuduur, goedkoop te krijgen als student, goede integratie met Office, maar kan alleen apps uit de store gebruiken en is een tablet, iets waar ik eigenlijk vanaf wil.

Voor de rest probeer ik ook naar laptops met Windows te kijken, maar dat lijkt vanuit het eerste opzicht onbegonnen werk, en dat komt voornamelijk door al mijn eisen. Ik weet ik dat ik concessies moet doen, want budget, maar ik probeer alles zo te rangschikken dat het belangrijkste boven aan staat.
  • Prijs - Dit is het belangrijkste; mijn budget zit op €400, aangezien ik thuis een volwaardige desktop heb staan.
  • Accuduur - Ik ben elke dag minimaal 4 tot 6 uur van huis, en heb niet de behoefte om het apparaat op te laden. Vaak is die mogelijkheid er ook niet.
  • Goed office-suite - Een van de redenen waarom ik juist een nieuw apparaat zoek; compatibiliteit met Office is een pre, en het moet geen belemmeringen opleveren, iets wat ik nu vaak tegenkom met annotaties.
  • Stilte - Als ik me ergens aan kan ergeren is het een mobiel apparaat dat lawaai maakt. Dat is het voordeel van mijn huidige tablet.
  • Snelheid - Ik werk zelf met Windows 7 op mijn desktop met een flink vermogen aan rekenkracht, en weet dus niet wat er nodig is voor Windows 8. Ik heb niet veel rekenkracht nodig, een gpu is bijvoorbeeld niet nodig, maar alles moet soepel lopen, en blijven lopen voor geruime tijd.
  • Gebruikscomfort - Juist door mijn huidige tablet merk ik hoeveel waarde ik hecht aan een een fijn werkend mousepad en toetsenbord.
  • Gebruik bepaalde applicaties - Applicaties waar ik waarde aan hecht zijn Dropbox en Thunderbird. Hoewel het zeer fijn zou zijn als deze kunnen draaien op het aanbevolen apparaat, kan ik het begrijpen indien het niet mogelijk is.
  • Formaat - Niet al te groot, aangezien hij gewoon in een Eastpack-rugtas mee moet kunnen. Ik verwacht echter weinig problemen bij dit punt.
Wie van jullie is bereid om een student uit de brand te helpen? Wat ik heb geleerd is dat je zelf ontzettend veel kennis kan hebben, maar op Tweakers lopen altijd mensen rond die het beter weten. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Froop1992 op 25-09-2013 21:14 ]

• niektb
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 01-08-2024
Lastige eisen, met name omdat 400 euro behoorlijke limitaties aanbrengt op de kwaliteit. De laptops ónder 400 euro zijn vaak erg matig, en hebben ook niet de beste accuduur. Laat staan een goed toetsenbord / touchpad.

Misschien dat deze in de buurt komt?
pricewatch: Acer Aspire V5-171-323b4G50ass

De reviews zijn echter niet heel positief over de accu:
http://www.notebookcheck....-Subnotebook.82262.0.html
http://www.cnet.com/lapto...4505-3121_7-35412281.html

Let wel: het gereviewde geval heeft een i5 ipv i3.

AMD Athlon II X4 860K Black Edition, MSI A88X-G43, 8GB RAM, be quiet! Pure Power L8 400W, Samsung SSD 840 EVO 120GB, Palit Nvidia GTS450 1GB

• Froop1992
Indien nodig kan ik het budget opschroeven naar ongeveer €500, maar daar moet het helaas ook bij blijven.

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:32
RT tablet met een bluetooth muisje is op zich al voldoende voor jouw gebruik lijkt me eigenlijk. Voornamelijk omdat je een gratis volledige office RT krijgt die nagenoeg alles van de normale office kan en de batterijduur top is vergeleken met laptops in het prijssegment.
Ook is het gewicht fijn en is het scherm een stuk beter dan de meeste laptops tot 700+ euro.

Helaas noemde je hem al en valt 'ie eigenlijk af in jouw ogen maar prijs/kwaliteit/voordeel lijkt mij hier erg goed voor jou. Als student is het een ding waar je bijna niet omheen kan, met z'n prijskaartje van slechts 260 euro inclusief touchcover of 300 incl typecover.
Heb je hem al eens in de winkel geprobeerd?

• Froop1992
Nee, dat nog niet. Ik zal maandag even bij de Mediamarkt in Groningen kijken, als het goed is hebben ze daar de Chromebook en de Surface RT. Hoe is het aanbod van applicaties in de Windows Store?

• chrisros
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 28-11 10:07

chrisros

I turn coffee into code

Hmm, je kan er hier zelf en samenstellen, en dan linux er op gooien met open office, goeie compatabilatie met gewone office, licht in accugebruik, snel, eigenlijk alles wat je wilt, alleen een beetje wennen an de GUI..

Edit: http://www.bto.eu/html/li...ayPartnerID=1&PartnerID=1

Link vergeten >_<

[ Voor 19% gewijzigd door chrisros op 27-09-2013 01:03 ]

Verwijderd

TS meldt expliciet dat hij iets stilt wilt, jij komt aan met de laptopserie bij uitstek die veel herrie maakt. TS meldt dat hij office compabiliteit wilt, jij komt aan met linux..

De goedkoopste laptop die zij aanbieden is ook al meer dan €100 dan het budget..

• Froop1992
Ik zit zo even de reviews na te kijken, en heb besloten dat het tussen de Surface RT met Type Cover en de Lenovo uit de Best Buy zal gaan. Ik neig zelf toch meer naar de Surface RT vanwege het gewicht, de prijs, geluidsproductie, en de accuduur. Is dit een slimme keuze naar jullie mening?

• Therapy777
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14:50

Therapy777

Metal!

Afhankelijk of je wel of geen x86 progjes moet draaien (bijvoorbeeld SPSS ofzo, veelgebruikt bij bepaalde studies). Zo niet, dan is een Surface RT naar mijn idee voldoende. Juist vanwege het feit dat je dus een toetsenbord en muis kan aansluiten, en dat er office bij zit.

Zo wel, zoals bij mij, dan moet het toch een (simpele) laptop worden. Of een surface pro, maar dat is zonde van je geld vind ik. Zelf had ik deze nog gauw voor 399 bij Mycom gehaald pricewatch: Asus X301A-RX252H

Helaas bijna niet meer te vinden. Maar vast wel iets soortgelijks. Overigens heb ik er wel een SSD in gestopt. Ik vind elke laptop harde schijf maar irritant traag en kan niet meer zonder SSD.

Totaal heeft het me 480 gekost. Geen moment spijt van want ondanks de vrij lage specs heb ik door de SSD toch een lekker vlot systeem waar ik alles mee kan wat ik wil voor mijn studie.

[ Voor 10% gewijzigd door Therapy777 op 30-09-2013 01:45 ]

• Froop1992
Ik heb voor zover ik weet geen specifieke x86-programma's nodig, hoewel het ontbreken van bijvoorbeeld Thunderbird wel een gemis is. Verder heb ik ook geen speciale programma's voor mijn studie nodig, het is echt voornamelijk voor het lezen en schrijven van papers. Verder lees ik ook redelijk wat pdf'jes inzake gemeentelijke politiek, en dan is makkelijk overschakelen naar Portrait-mode wel handig, iets wat ik bij mijn Transformer Prime wel mis.

• Therapy777
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14:50

Therapy777

Metal!

In dat geval zou ik dan voor de Surface RT gaan. Via surfspot voor 210 euro ofzo te krijgen. 300 inclusief type pad. Tablet voor het leeswerk, met een soortement van laptop functie voor het tekstverwerken, alles in 1.

Ik had m zelf ook besteld juist omdat ik ook veel leeswerk heb voor mijn studie. Helaas kwam ik er iets te laat achter dat ik ook SPSS en wat andere progjes moet gebruiken met mijn studie. Daarom heb ik deze laptop er bij moeten kopen.

[ Voor 5% gewijzigd door Therapy777 op 30-09-2013 01:55 ]

• Froop1992
Ik zie dat de aanbieding van Surfspot tot oktober geldt, dus dan kan ik daar nog handig gebruik van maken. Ik denk dat het ook fijner is om een Surface RT in een rugzak te hebben dan een laptop.
Pagina: 1