Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

advies stille laptop?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een oude laptop van Jewel met daarin een Centrino processor (Intel Pentium 5). Deze is erg stil en de harde schijf gaat maar af en toe aan. Ik zoek een opvolger die STIL is en ontvang graag advies welke laptop (voorkeur 15.6") geschikt is of waar ik op moet letten.

Gebruik: email, tekstverwerken, internet, eenvoudige grafische toepassingen (foto's van tekeningen qua kleur bijwerken).

Specificaties/budget: Ik denk aan 15.6 inch omdat die nog net meekan (mobiel is) en het scherm dan voor mijn ogen voldoende groot is. Ik heb voorkeur voor een mat scherm. Eventueel HD. Intern geheugen 4-6 GB. Geadviseerd is een i3 of i5 processor. Ik vraag me af of SSD nodig is (128 GB is genoeg voor mij). Ik denk aan 500-1000 euro (maar meer als het ding echt stil is).

Mijn eerste vraag: Wat maakt een laptop stil?
  • De een zegt neem een - U processor (voor Ultrabook) en de ander zegt neem een -M processor (voor mobiel) als je wilt dat de laptop echt stil is..
  • Eventueel een Apple (duur - zou ik alleen doen vanwege de stilte).
  • Sommigen adviseren een ontwerp van aluminimum.
  • Is SSD nodig?
  • Zijn er andere adviezen?
Mijn tweede vraag: Weet iemand een stil model, bij voorkeur van 15.6'?
Mij is geadviseerd als stil:
  • Bij Paradigit de Acer Aspire E1 572-54206G75Dnkk met Intel i5-U processor.
  • Bij MyCom de Samsung NP370R5E-A03NL-3rd. i5-3210-M.
Heeft iemand ervaring met een van deze modellen (geluid) en weet iemand nog een ander stil model?

Hartelijk dank voor jullie reacties!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-11 21:00

Sick Nick

Drop the top!

Ik zou inderdaad wel iets met SSD nemen, niks is zo irritant als een compleet stille PC en toch het gezoem/geratel van een HDD.

Werk momenteel op een VAIO Duo 13, die is compleet stil op het moment :) Valt alleen wel buiten het budget dus daar heb je niet zoveel aan. Iets met een U of Y cpu is wel aan te raden, die verbruiken minder stroom en worden dus minder warm en hebben minder koeling nodig. Met een standaard voltage kan het ook wel stil zijn maar met een U of Y zal het vaker stil zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Thanks. Wat is trouwens een Y cpu?

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-11 21:00

Sick Nick

Drop the top!

Een nog energie zuinigere versie van de Haswell CPU's, ipv 15W TDP een 11.5W TDP (en Intel fopt een beetje door het 6W SDP te noemen) maar vooral bedoelt voor in tablets en andere superdunne/platte laptops. Prestaties zijn voor jouw standaard gebruik nog steeds meer dan voldoende.
Maar voorlopig zal je het bij U series van Haswell moeten houden als je wat keus wilt hebben (type begint met 4xxx). Je kan ook de U series van Ivy Bridge kijken (3xxx naam) maar de nieuwe chips geven aanzienlijk langere batterijtijd bij licht gebruik.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik zou inderdaad wel iets met SSD nemen, niks is zo irritant als een compleet stille PC en toch het gezoem/geratel van een HDD.
Dat valt met moderne schijven enorm mee. Een SSD is heerlijk voor de snelheid maar voor het geluid hoef je het niet te doen. Ik draai met waterkoeling om de PC zo stil mogelijk te krijgen en het zijn nog steeds de fans die op 7 volt draaien die ik het meeste hoor.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

nou dat apple verhaal is ook niet waar hoor. ik had een collega op kantoor waar dat ding flink kon suizen hoor vooral als de windows vm aanging :P

Vooral warmte besparen. niet max power draaien. schoonhouden. performance laptops kun je gewoon op wachten dat er meer gekoeld moet worden.

[ Voor 33% gewijzigd door Fish op 25-09-2013 20:10 ]

Iperf

Verwijderd

fish schreef op woensdag 25 september 2013 @ 20:08:
Vooral warmte besparen. niet max power draaien. schoonhouden. performance laptops kun je gewoon op wachten dat er meer gekoeld moet worden.
Nonsense. Ik ken zat laptops met low-power hardware waarvan de fan een herrie maakt. Aan de andere kant heb je mijn latiude met dikke quadcore waarbij de fan onder normale omstandigheden nooit aan gaat.

Er is maar 1 manier om erachter te komen of de laptop stil is: pak er reviews bij. Een laptop is stil als, nu ja, als de fabrikant de firmware goed in elkaar heeft gezet. Niet bepaald iets wat in de specificaties staat.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Normale omstandigheden. dikke quadcore, waar hij dus met 5 vingers in zijn neus staat werken neem ik even aan. dan is de koeling niet druk wss

maar idd ervaring leert het meeste. maar dat is ook niet altijd garantie.
mijn d620 hoor ik nooit, maar de 5520 sloeg redelijk snel aan.

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 25 september 2013 @ 20:21:
[...]

Nonsense. Ik ken zat laptops met low-power hardware waarvan de fan een herrie maakt. Aan de andere kant heb je mijn latiude met dikke quadcore waarbij de fan onder normale omstandigheden nooit aan gaat.

Er is maar 1 manier om erachter te komen of de laptop stil is: pak er reviews bij. Een laptop is stil als, nu ja, als de fabrikant de firmware goed in elkaar heeft gezet. Niet bepaald iets wat in de specificaties staat.
Heb je nog een tip waar ik goede reviews met dit soort info kan vinden? Het geluid dat wordt geproduceerd wordt niet altijd besproken naar mijn (zeer beperkte) ervaring (alleen als het bovengemiddeld is).

Verwijderd

Notebookcheck maakt bij elke laptop een meting van het geluid in idle en load. Andere websites hebben inderdaad niet echt betrouwbare getallen.

Voorbeeld: http://www.notebookcheck....-HD-Notebook.52954.0.html tegen de onderkant van de pagina. En nee dat is geen geschikte laptop voor jou, ik link hem omdat ik hem heb.

Verwijderd

Topicstarter
Thanks (ik was even uit de lucht - late reactie van mij). De Intel Pentium 5 - M was geloof ik ontworpen zodat de fan zo min mogelijk aan gaat, maar dat bestaat denk ik niet meer.

• Marco1234
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 27-11 15:56
Hallo,

Ik ben zelf ook op zoek naar een serieus stille laptop. Ik heb me er een beetje in verdiept, en ik begrijp dat Lenovo laptops over het algemeen efficient gekoeld en stil ontworpen zijn, met uitzondering van de E en S series.

Over samsung laptops lees ik qua goede koeling niets uitzonderlijks, maar ik heb iets gelezen over een 'silent mode'. Wanneer je dit aan zou zetten, zouden de fans op hun laagste stand draaien, en in plaats van de fans harder laten draaien, zou bij hitte de CPU dan vet geknepen worden, indien nodig zelfs tot 800 mhz heb ik gelezen, om op die manier minder hitte te maken en te voorkomen dat de fans aan moeten. Ik heb niet goed terug kunnen vinden voor welke modellen dit geldt, en of bij belasting niet toch de fan harder gaat draaien.
Ik heb ook iets gelezen over een dergelijke mode voor Lenovo's 'TP Fan Control', maar dit zou een niet officieel programmaatje van een derde zijn wat je zelf op moet snorren, en het zou vooral op het verouderde model T61 zijn gericht.

Ik denk dat de enige garantie voor een echt stille laptop, een laptop zonder fans is, en dan de ingebouwde harde schijf of dvd station vervangen door een SSD voor ten minste het booten. Ik heb zelf al zitten kijken naar de chromebooks, die zouden geen fan hebben. Maar voor jou is het scherm te klein, en dan zit je met chrome OS ipv Windows, wat op mij veel beperkter over komt.

Helaas biedt de Pricewatch geen mogelijkheid om te selecteren op geluidsproductie of de aanwezigheid van fans.

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Nu online
Ik heb zelf een Lenovo Y500 en deze heb ik nog nooit op geluid kunnen betrappen, tenzij ik ga gamen. De laptop is wel wat groter, maar wellicht dat je eens kan kijken naar de U serie van Lenovo? Slanke serie met strak ontwerp, meer gericht op design dan de Y serie (die is meer gericht op gamen/prestaties).

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:35
Is een zakelijke laptop geen optie? Naar mijn idee zijn die gemiddeld genomen stillen dan "normale" laptops

Een SSD zou ik ook zeker adviseren als het stil moet

Consumenten laptops met een mat scherm zijn ook redelijk zeldzaam trouwens, dus dan valt er al enorm veel af.

Vergis je niet in het NADEEL van slankere laptops, deze zijn vaak lawaaiiger dan hun dikkere broertjes omdat er minder ruimte is voor warmte afwikkeling

Persoonlijk heb ik wel goede ervaringen met Asus, de varianten hier thuis zijn bij lage belasting prettig stil (K53/N56)

[ Voor 12% gewijzigd door nooberke op 28-09-2013 20:48 ]

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Nee sorry zakelijk is niet perse stiller

Iperf

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
PilatuS schreef op woensdag 25 september 2013 @ 20:06:
[...]

Dat valt met moderne schijven enorm mee. Een SSD is heerlijk voor de snelheid maar voor het geluid hoef je het niet te doen. Ik draai met waterkoeling om de PC zo stil mogelijk te krijgen en het zijn nog steeds de fans die op 7 volt draaien die ik het meeste hoor.
Maar laptops hebben geen waterkoeling met fans die op 7V draaien. Genoeg laptops die semi-idle (oftewel gewoon wat browsen, tekstverwerken, etc) hun fan niet of nauwlijks nodig hebben. En als je dan niet muziek ofzo hebt aanstaan en je zit in een stille ruimte dan is je HDD ineens wel hetgene wat je heel duidelijk hoort.

Als je hem echt stil hebt, gewoon SSD nemen. Sowieso zou ik altijd bij een laptop een SSD aanraden.

• fespen
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
de enige laptops die stil zijn bij multitasking zijn de Apple's.

Dell's absoluut niet.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:11

Umbrah

The Incredible MapMan

fespen schreef op zondag 29 september 2013 @ 23:38:
de enige laptops die stil zijn bij multitasking zijn de Apple's.

Dell's absoluut niet.
Onzin, het hangt ook van de taken af. Een mac met 20 notepad windows zal idd stil zijn in vergelijking met een windows machine met 30 photoshop processen, en vice-versa.

SSD, genoeg ruimte voor ventilatie, en je bent klaar. M'n Dell XPS15 L502x, een "gewone" 15,6-incher, is met normaal surfgedrag 100% stil. Stroomprofiel op passief koelen, twee SSD's er in, en de i5 2410m blijft lekker koel, alleen bij het openen van een nieuw tab gaat de fan even aan.

Zet je echter de nVidia videokaart aan, CPU volledig max, tsja, dan gaat hij wat geluid maken. Vrij grote fan (voor een laptop), dus gelukkig redelijk stil. Niet zo'n irritante fluitende toon zoals de nieuwe macbook retina's.

Ik ga ook mee met het SSD advies, geen ronddraaiende schijf van 5400rpm of 7200rpm maakt enorm veel uit; zeker met van die alu klankkastjes van nu. Dat, en natuurlijk de superieure snelheid... je wilt nooit meer zonder.

[ Voor 11% gewijzigd door Umbrah op 29-09-2013 23:45 ]

• fespen
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Umbrah schreef op zondag 29 september 2013 @ 23:43:
[...]

Onzin, het hangt ook van de taken af. Een mac met 20 notepad windows zal idd stil zijn in vergelijking met een windows machine met 30 photoshop processen, en vice-versa.

SSD, genoeg ruimte voor ventilatie, en je bent klaar. M'n Dell XPS15 L502x, een "gewone" 15,6-incher, is met normaal surfgedrag 100% stil. Stroomprofiel op passief koelen, twee SSD's er in, en de i5 2410m blijft lekker koel, alleen bij het openen van een nieuw tab gaat de fan even aan.

Zet je echter de nVidia videokaart aan, CPU volledig max, tsja, dan gaat hij wat geluid maken. Vrij grote fan (voor een laptop), dus gelukkig redelijk stil. Niet zo'n irritante fluitende toon zoals de nieuwe macbook retina's.

Ik ga ook mee met het SSD advies, geen ronddraaiende schijf van 5400rpm of 7200rpm maakt enorm veel uit; zeker met van die alu klankkastjes van nu. Dat, en natuurlijk de superieure snelheid... je wilt nooit meer zonder.
jaja, even aanslaan bij een Tab.
ten eerste is "even" geen tijds weergave.
maar ik gok dat dit niet "even" is.
en als hij al aanslaat bij het openen van een tab dan is multi tasken helemaal een uitdaging.

de fan van mijn Macbook Air 2013 (999 euro) heb ik in 3 maanden 1 keer gehoord. puur om te testen ging ik gamen omdat ik hem nog nooit had gehoord.

heel lang ging de fan zachtjes en na een tijd hard.

bij heavy multi tasking, opstarten e.d. hoor ik de laptop helemaal nooit.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:11

Umbrah

The Incredible MapMan

fespen schreef op zondag 29 september 2013 @ 23:52:
[...]

jaja, even aanslaan bij een Tab.
ten eerste is "even" geen tijds weergave.
maar ik gok dat dit niet "even" is.
en als hij al aanslaat bij het openen van een tab dan is multi tasken helemaal een uitdaging.

de fan van mijn Macbook Air 2013 (999 euro) heb ik in 3 maanden 1 keer gehoord. puur om te testen ging ik gamen omdat ik hem nog nooit had gehoord.

heel lang ging de fan zachtjes en na een tijd hard.

bij heavy multi tasking, opstarten e.d. hoor ik de laptop helemaal nooit.
Sorry, ik was niet academisch genoeg... hoewel ik vrees dat dit niet gaat helpen. Zoals darkstone zei: m'n high-spec laptop (in vergelijking met een low-volt met alleen een IGP-dingetje zoals jij daar noemt, waar je bij andere merken €450 voor betaald zei het in andere case), slaat 0,2 seconden aan zodra je een nieuw tab opent: de tijd die de actie duurt. CTRL+N, woesj, klaar.

Belangrijkste voordeel van mijn machine naast het scherm en de optie voor performance, is overigens de stabiliteit en connectiviteit. Niet dat ik zeg dat je een 3-jaar oude machine moet kopen!

@TS:
Een goede 15,6" machine met 6 á 8gb geheugen kan goed voor je werken, en elke moderne CPU kan tegenwoordig dynamisch erg laag klokken. Het belangrijke is volgens mij dat de fan die je kiest, zo stil mogelijk is, voor het geval je hem wel aan krijgt. Iets wat helpt is een SSD, nogmaals, hoewel dat wel iets duurder is (misschien kun je beter een gewone goeie laptop kopen en er zelf een SSD inzetten, is soms goedkoper dan het door de leverancier laten doen, op één merk na kun je eigenlijk altijd goed bij alle componenten voor up- en downgrades).

Een Dell Inspiron 15R is doorgaans altijd leuk, een leuke Sony Vaio pro, of een HP Enterprise/Elitebook laptop (blijf weg van de compaq spullen...). Asus doet het ook vrij goed. Ik raad je echter vrij sterk een model aan wat kan schakelen tussen discrete en geintegreerde grafische kaart. De mogelijkheid om een dikke vette videochip in te ruilen voor een geintegreerd goedkoop Intel dingetje is geweldig. Daar kun je vaak 100% passief mee; ik werk meestal op 0db met mijn toch niet milde XPS15 laptop. En het scherm is geweldig.

Verwijderd

Mijn high-spec laptop slaat niet 2 seconden aan zodra ik een tab open. Een 1080p film kijken zonder fan noise is mogelijk, evenals het volledig belasten van de CPU op één core voor een seconde of 10 15.

En dan heb ik een heatsink die eigenlijk voor een lichtere CPUP bedoeld is.

Het is niet belangrijk dat je een laptop koopt het specificaties X. Het is belangrijk dat je een laptop koopt waarbij het fan management goed geregeld is. Ik kan je laptops opnoemen met top-of-the-line specs waarbij de fan uit blijft (letterlijk, Precicion M6700 met i7-2820QM en €2000 GPU), maar ik kan je ook laptops noemen met simpele dualcore waarbij de fan idle al een takkenherrie maakt. De enige manier om daar iet zinvols over te zeggen is door reviews raad te plegen.
Pagina: 1