Eerste zelfbouw project: RAM blijkt te hoog voor CPU koeling

Pagina: 1
Acties:

• omnom
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 27-02 12:22
Hallo, hallo.

Heel enthousiast ben ik aan m'n eerste zelfbouw projectje begonnen net maar nu blijkt dat het RAM geheugen door de heatspreaders te hoog is voor de CPU koeling |:(

Ik dacht nog wel dat ik alles zo goed had uitgevogeld... niet dus.

De volgende componenten botsen met elkaar:

http://tweakers.net/price...-f3-17000cl11d-8gbxl.html met de
http://tweakers.net/price...big-shuriken-2-rev-b.html

Het mobo is de http://tweakers.net/pricewatch/319140/msi-fm2-a75ia-e53.html en het moet in deze behuizing: http://tweakers.net/price...esign-node-304-zwart.html

Iemand de beste oplossing voor me? Ik zal of de Scythe om moeten ruilen of de Ripjaws neem ik aan maar wat bestel ik er dan voor in de plaats met dezelfde specs? Ik kom er zo snel niet uit.

Alvast bedankt!

• RZandvoort
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 26-01 23:16
Heatspreaders eraf halen?

• omnom
Dat is beide DDR3-1600 terwijl ik DDR-2133 heb, zijn die er ook LP? En ik geloof niet dat ik in de Pricewatch kan zoeken op LP toch? Ik kan ook van weinig modules de exacte hoogte vinden...
Daar heb ik serieus aan zitten denken ja (had m'n ijzerzaagje al in m'n hand), ook omdat ik in eerste instantie dacht dat het puur voor de sier was... Maar na wat gegoogle toch maar niet gedaan.

Of zou het weinig kwaad kunnen?

Ik ben wat PC's bouwen betreft echt een leek :D

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

als jij het verschil kan zien tussen DDR-2133 en DDR3-1600 in een game, krijg je een koekje van mij.

Tenzij je een AMD APU hebt, dan heb je gelijk en krijg je geen koekje.

Opzich moet je heatsinks er gewoon af kunnen halen, zo heel warm worden geheugenbankjes nou ook weer niet en ze kunnen ook wel wat hebben.

People as things, that’s where it starts.

• Reepje
  • Niet online
omnom schreef op woensdag 25 september 2013 @ 17:20:
(had m'n ijzerzaagje al in m'n hand),
Die heatspreaders (wat een naam) klik je er gewoon af?

Met een beetje mazzel kan het effect zijn dat ze zelfs wat koeler blijven nu ze hun jasje kwijt zijn.

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:54

tijmeng

Panasonic 7J

VasZaitsev schreef op woensdag 25 september 2013 @ 17:24:
als jij het verschil kan zien tussen DDR-2133 en DDR3-1600 in een game, krijg je een koekje van mij.

Tenzij je een AMD APU hebt, dan heb je gelijk en krijg je geen koekje.

Opzich moet je heatsinks er gewoon af kunnen halen, zo heel warm worden geheugenbankjes nou ook weer niet en ze kunnen ook wel wat hebben.
gezien een fm2 mobo zal het wellicht een apu zijn...

• omnom
Had misschien meteen de hele setup moeten posten maar het is inderdaad een AMD (A8 6600K) :)

En het kan aan mij liggen maar die heatspreaders zitten volledig om de module heen en die klik je er niet zo 1-2-3 af volgens mij.

Heb wel iemand gezien die met een mesje aan de gang ging maar dan ben ik ook meteen m'n garantie kwijt natuurlijk... Terwijl ik het wellicht zo om kan ruilen voor twee modules c.q. cooler die wel passen c.q. past.

Thanks voor de reacties so far.

• RZandvoort
  • Laatst online: 26-01 23:16
Als die heatspreader er na de tijd ook wel weer op te zetten is, zou ik het doen. Dan lijkt het mij evt. met de garantie ook wel goed te gaan.

Als dit niet lukt. Zou ik ze toch liever omruilen, als dat nog kan..

• P. Herz
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23-02 23:28
omnom schreef op woensdag 25 september 2013 @ 17:37:
Had misschien meteen de hele setup moeten posten maar het is inderdaad een AMD (A8 6600K) :)

En het kan aan mij liggen maar die heatspreaders zitten volledig om de module heen en die klik je er niet zo 1-2-3 af volgens mij.

Heb wel iemand gezien die met een mesje aan de gang ging maar dan ben ik ook meteen m'n garantie kwijt natuurlijk... Terwijl ik het wellicht zo om kan ruilen voor twee modules c.q. cooler die wel passen c.q. past.

Thanks voor de reacties so far.
een a8 6600k met 2133 mhz geheugen -.-

pricewatch: Corsair Vengeance LP 8GB 2133MHz CL11
2133 mhz geheugen, LP..
echter wel CL11 (is niet heel goed) verder is er geen LP op dat aantal MHZ denk ik

[ Voor 17% gewijzigd door P. Herz op 25-09-2013 21:25 ]

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:12

Thomg

Aww yiss

Meet even hoe hoog ze zijn, ik heb die namelijk en ik vermoed dat ze door incompabiliteit met mijn geheugen moederbord niet op de 2133 kunnen draaien. Misschien kunnen we wat regelen ;)

Ik heb max 36 mm ruimte :O

pricewatch: G.Skill Ares F3-2133C11D-8GAO
pricewatch: G.Skill Ares F3-2133C9D-8GAB
pricewatch: GeIL Black Dragon GB38GB2133C10ADC
pricewatch: Patriot Viper 3 PV38G213C1K

[ Voor 72% gewijzigd door Thomg op 25-09-2013 21:37 ]

• omnom
P. Herz schreef op woensdag 25 september 2013 @ 21:19:
[...]

een a8 6600k met 2133 mhz geheugen -.-

2133 mhz geheugen, LP..
echter wel CL11 (is niet heel goed) verder is er geen LP op dat aantal MHZ denk ik
Niet goed? :)

Ik heb wel deze http://azerty.nl/8-757-49...-dragon-dual-channel.html en deze http://azerty.nl/8-757-54...eggera-dual-channel-.html nog gevonden... Dat zou weleens kunnen passen als ik het zo zie? Maar misschien zit ik helemaal mis. What's with the CL klasse dan? Hoe lager hoe beter?
Thomg schreef op woensdag 25 september 2013 @ 21:28:
Meet even hoe hoog ze zijn, ik heb die namelijk en ik vermoed dat ze door incompabiliteit met mijn geheugen moederbord niet op de 2133 kunnen draaien. Misschien kunnen we wat regelen ;)

Ik heb max 36 mm ruimte :O

pricewatch: G.Skill Ares F3-2133C11D-8GAO
pricewatch: G.Skill Ares F3-2133C9D-8GAB
pricewatch: GeIL Black Dragon GB38GB2133C10ADC
pricewatch: Patriot Viper 3 PV38G213C1K
Met 36 ga je het idd niet redden...

Thanks voor het lijstje :) Die ik zelf gevonden heb staan er ook tussen als ik zo snel kijk.

[ Voor 42% gewijzigd door omnom op 25-09-2013 21:43 ]

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Ongeveer ja. Maar dat is wel vanuitgaande dat alle andere timings gelijk blijven. RL ga je er weinig tot niets van merken.

• omnom
Thomg schreef op woensdag 25 september 2013 @ 21:42:
Ongeveer ja. Maar dat is wel vanuitgaande dat alle andere timings gelijk blijven. RL ga je er weinig tot niets van merken.
Van CL11 of CL10 bedoel je neem ik aan?

Van dat doe-het-zelven leer je nog eens wat ;)

• Thomg

Thomg

Aww yiss

omnom schreef op woensdag 25 september 2013 @ 21:44:
[...]

Van CL11 of CL10 bedoel je neem ik aan?

Van dat doe-het-zelven leer je nog eens wat ;)
http://answers.yahoo.com/...qid=20071128231407AAPyRaf
http://www.hardwaresecret...standing-RAM-Timings/26/2

[ Voor 11% gewijzigd door Thomg op 25-09-2013 21:47 ]

• omnom
Ah...

Maar ik denk dat ik ze maar ga proberen te ruilen voor de GeIL Black Dragon. Dat past zekersteweten 100%? :)

Zit nu ook meteen weer over de rest te twijfelen, dat is het nadeel als je ergens geen verstand van hebt, dan word je continue heen en weer geslingerd tussen alle verschillende meningen.

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Misschien een rare vraag, maar is die Big Shuriken helemaal symmetrisch? Anders kun je misschien nog een slagje draaien? Had ik in ieder geval met mijn Kozuti, kwartslag draaien en geen probleem meer qua geheugenslots (dat het ding vervolgens mijn videokaart raakte is een ander verhaal ;)).

• MEasterEgg
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 24-02 13:55
Het lijkt op eerste gezicht dat die Big Shuriken symmetrisch is

Mocht je niet de RAM kunnen omruilen zou ik eerder een andere koeler kopen...

• omnom
Hij is inderdaad symmetrisch, dus dat gaat helaas niet werken. Zou dan ook in de problemen komen met de bevestiging op het mobo denk ik.

Ik heb nu gekeken naar andere RAM modules maar wellicht is het handiger (en voordeliger) om een andere koeler te bestellen maar dan zou 'ie een stuk hoger boven de RAM modules uit moeten komen. Heeft iemand daar toevallig ervaring mee? Daar is niet erg makkelijk op te zoeken. Al is de koeler die ik nu heb wel gewoon goed heb ik begrepen.

• MEasterEgg
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 24-02 13:55
Ik zou er een aantal voor selecteren en dan uitzoeken of ze passen. Onder de Nuctua D14 gaat het wel passen dus ik zou dat soort model gaan zoeken (als je de Noctua te duur vind) pricewatch: Noctua NH-D14
YouTube: G.Skill Ripjaws + Noctua NH-D14 = perfect combo! by Laczupakabra

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:54

tijmeng

Panasonic 7J

arctic freezer rev2 een idee?? goedkoop, stil en prima voor je cpu

• omnom
Die zal wel passen inderdaad. De RAM modules zijn alleen makkelijker terug te sturen denk ik omdat ik de cooler al min of meer heb geïnstalleerd. Hoop sowieso dat ze niet al te moeilijk doen wat betreft ruilen. Maar ik hou 'm even in gedachten.

De Noctua gaat inderdaad wel boven budget :) Wel een mooie cooler.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

MEasterEgg schreef op donderdag 26 september 2013 @ 11:51:
Ik zou er een aantal voor selecteren en dan uitzoeken of ze passen. Onder de Nuctua D14 gaat het wel passen dus ik zou dat soort model gaan zoeken (als je de Noctua te duur vind) pricewatch: Noctua NH-D14
YouTube: G.Skill Ripjaws + Noctua NH-D14 = perfect combo! by Laczupakabra
Hu wat? Ik heb die hier en ik heb het opgemeten? Het past niet?

Oja, de fan 8)7
Pagina: 1