Noob in waterkoeling zoekt hulp

Pagina: 1
Acties:

• jasiccama
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23-09 20:02
Beste mede-Tweakers,

Voor mijn nieuwe build wil ik eens beginnen met 'echte' waterkoeling (heb nu een H100 :))
Ik heb mij hierin een beetje verdiept maar zie toch door alle bomen en mooie bos niet meer...
Op dit forum staat bijvoorbeeld een topic over waterkoeling maar die stamt al uit 2008 en lijkt mij qua aan te schaffen hardware niet meer up to date.

Graag wil ik weten wat ik nu allemaal aan moet schaffen.
Ik heb nu een Corsair 800D behuizing en deze houd ik ook, mede omdat ik vernomen heb dat deze ideaal is voor waterkoeling.
Een 360mm radiator lijkt mij bijvoorbeeld ook wel wat, daar deze goed in deze kast past.
Maar hoe zit het nu met fittingen (welke?), slangen, vloeistof etc.
Wat is er nu allemaal nodig voor een leuk 'beginners-setup' met ongeveer een budget van € 200,-.
Eerst ook alleen maar waterkoeling voor de CPU, eventueel later ook de GPU.

Belangrijk:
- Mijn huidige setup veranderd verder niet, dus ik blijf mijn CPU etc houden.
- Ik wil graag een kleuren combi aanhouden van zwart/wit, maar een plexiglas reservoir of zo kan altijd natuurlijk.

Huidige specs:
1x Corsair Obsidian 800D
1x Asus Sabertooth P67 Rev 3.0
1x Intel Core i5 2500K Boxed
1x Cooler Master Silent Pro Gold 800W
1x Corsair Dominator Platinum CMD8GX3M2A1866C9
1x Corsair Hydro Series H100
1x Arctic Accelero Xtreme 7970
1x Sapphire HD 7970 3GB GDDR5
2x OCZ Vertex 3 120GB
2x Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB
1x Scythe Kaze Server Fan Controller

Hoor graag jullie reactie's en adviezen!

Gr,
Johan

[ Voor 3% gewijzigd door jasiccama op 25-09-2013 14:01 ]

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Hoi man, een budget van 200 voor een setup is met een cpu blok, minimaal een 240 rad (liever 360), een pomp, goede fans, slangen en vloeistof en alle fittingen erg krap. Ik denk dat je daar nog wel een ~100 euro bij op mag tellen.

Is je budget heilig raad ik je aan 2e hands spullen te kopen. Mag ik vragen wat je doel precies is met je koeling?

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• jasiccama
millman schreef op woensdag 25 september 2013 @ 14:35:
Hoi man, een budget van 200 voor een setup is met een cpu blok, minimaal een 240 rad (liever 360), een pomp, goede fans, slangen en vloeistof en alle fittingen erg krap. Ik denk dat je daar nog wel een ~100 euro bij op mag tellen.

Is je budget heilig raad ik je aan 2e hands spullen te kopen. Mag ik vragen wat je doel precies is met je koeling?
Uiteraard kijk ik eerst ook bij V&A, maar ik wil een beetje inzichtelijk hebben wat ik precies nodig heb.

Daarnaast heb ik op dit moment mijn CPU op 4.5 Ghz draaien en wil dit ook wel zo houden, al het extra is altijd mooi meegenomen natuurlijk.
Verder gaat het mij ook om de 'looks', dus dat is voor mij ook een doel.

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-10 10:48

EMP

Krulloos!

Er zijn ook winkels die complete sets aanbieden. Als je daarmee begint, dan weet je zeker dat je een combi hebt die werkt. Later zou je daar nog individuele onderdelen aan kunnen aanpassen/verbeteren.

Bijvoorbeeld hier: spam!

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Verwijderd

Kijk naar de H100 series van corsair, leuk en goedkoop om mee te beginnen en goedkoop genoeg om mee te experimenteren (modden)

zo kun je later dus een reservoir toe voegen of de slangen vervangen

let wel op dat een reservoir het meeste is wat je toe kan voegen, een GPU block trekt hij niet
Daarnaast is een waterblock voor de 79xx series al 140 euro.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Mijn advies is om gelijk goed spul te kopen. Als hierdoor het budget omhoog moet zou ik dat zeker doen. Een goede pomp, rad en res zorgen ervoor dat je daar enorm lang mee kan doen. Enige wat je dan nog hoeft te doen is een keer een ander CPU en GPU blok.

Qua pomp een Laing of Swiftech. Reservoir boeit opzich niet zo heel veel. Het is wel handig als het water hoog kan staan of de inlet en outlet ver van elkaar zitten. Dit zorgt er voor dat ontluchten een stuk makkelijker gaat. Qua radiator is groter gewoon altijd beter. Hierdoor hou je veel ruimte over voor extra onderdelen in de toekomst en je kan de fans lekker laag zetten waardoor je een extreem stille PC krijgt. Ik zou sowieso voor 3x120mm gaan of liever zelfs groter als het mogelijk is. Je kan dan nog kiezen voor een rad die erg dik is.

Een maandje terug heb ik moederbord, CPU, RAM en GPU geupgrade. Het enige wat ik qua waterkoeling heb moeten kopen is een GPU blok. Alle andere onderdelen heb ik kunnen hergebruiken. Als je nu bijvoorbeeld een 2x120mm rad zou kopen is dat voor alleen de CPU prima. Nadeel is als je wat verder gaat je dan gelijk weer andere spullen moet gaan kopen. Hetzelfde geldt voor de pomp en res. Als je gelijk goed spul koopt kan je daar nu al van genieten en hoef je niet constant te upgraden. De eerste aanschaf is dan natuurlijk nogal prijzig maar je kan er jaren mee vooruit.
Kijk naar de H100 series van corsair, leuk en goedkoop om mee te beginnen en goedkoop genoeg om mee te experimenteren (modden)

zo kun je later dus een reservoir toe voegen of de slangen vervangen
Dit zou ik dus niet aanraden. De pomp van de H100 is erg matig als je deze vergelijkt met normale pompen. Feit is gewoon dat de H100 niet gemaakt is om te modden wat het allemaal onhandig en lastig maakt. Dat ding standaard houden maakt het best een leuk apparaat. Ik raad de TS toch echte waterkoeling aan.

Ik weet ook niet waar je de 140 euro voor een GPU waterblok vandaan haalt ?

[ Voor 46% gewijzigd door PilatuS op 26-09-2013 22:28 ]

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

De H100 koelt nou niet bepaald geweldig, er zijn luchtkoelers die beter presteren. En TS heeft er ook al eentje.

Custom dus, vrij veel spul kun je wel tweedehands krijgen, al moet je wel letten op lekken.

People as things, that’s where it starts.

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-10 18:24

auto660

1991 240 GL Brick

Misschien een swiftech h220? Het is een van de beste kant en klare waterkoel kits die er bestaan en je kan hem later altijd uitbreiden. Ik heb hem zelf ook en mijn i5 wordt maar 60 graden als ik hem op 4.5Ghz heb.

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

die switech is helemaal geen verkeerd startpunt hoor, mssr met een custom set kom je beter uit.. Eens kijken:

Alphacool NexXxoS UT60 Full Copper 240mm Radiator 14173
Aantal: x €67,95 = €67,95
Klik hier voor meer details

EK-Supreme LTX CSQ - Nickel Acetal
Aantal: x €39,99 = €39,99
Klik hier voor meer details

EK-BAY DCP 2.2 Combo Unit - incl. pump
Aantal: x €94,95 = €94,95

-----------------------------------------------------------------------
203 euro

Dan hebben we de slngen, fans en koppelingen nog niet gehad:

Feser Tube UV - HighFlow - 3/8 ID - 1/2 OD - ORANGE
Aantal: x €5,95 = €5,95

Scythe 120MM Gentle Typhoon 1450RPM D1225C12B4AP-14
Aantal: x €14,18 = €28,36

10MM (3/8 ID - 1/2 OD) EK-CSQ Schroeffitting - G1/4 Black Nickel
Aantal: x €4,95 = €29,70

Totaal 266 euro nieuw ex verzenden.

opsomming:

- dik alphacool 240 rad
- ek supreme cpu blok
- bayreservoir met pomp combo (400l/h)
- 6x 3/8 fitting
- 2 meter feser slang
- 2x gentle typhoon 1450 rpm fans.

als starterssetje een hele mooie denk ik. Je kan qua rad nog een andere nemen of losse pomp/reservoir, dit hierboven geld als voorbeeld, maar wel een waar je goed mee vooruit kunt.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasiccama
Allen hierboven,

Super bedankt voor de reactie's en hulp.
Hier kan ik zeker wat mee en ga jullie adviezen gebruiken om eerste eens even rond te kijken bij V&A en eventueel nieuw wat aan te schaffen.

Inderdaad gebruik ik op dit moment een H100 maar wil nu eens wat anders en leek het mij leuk om eens wat ervaring op te doen met custom waterkoeling.

Nogmaals bedankt en fijn weekend :)
Pagina: 1