• themeparktommy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:47
Ik heb al een beetje gezocht op het forum, maar kon zo snel niets vinden over mijn onderwerp.
Google kon mij ook niet zover helpen als wat ik precies zoek.

We zitten met onze printer, een Canon IPF750, die we graag gekalibreerd willen hebben.
Nu kunnen we ervoor kiezen om een mannetje te laten komen en alles goed in te stellen voor ons, of een product als Eye One Publisher van X-rite aan te schaffen.

Heeft een van jullie ervaring met één van beide? Wat bevelen jullie aan wat betreft de keuze? Is het goedkoper in termijn om een tool te kopen dan eenmalig een mannetje te laten komen.

Mochten jullie ooit zo'n man over de vloer gehad hebben, waar hebben jullie deze gevonden en hoeveel mogen we hiervoor uitrekenen?

We hebben op dit moment in ons bezit een Eye One Basic Pro, voor onze beeldschermen, deze kunnen we laten upgraden naar Publisher voor 900,-. Daarmee zouden we dan ook gelijk onze printer kunnen kalibreren.

We werken hier met Mac OS X en hebben dus een Canon IPF750.

Grafisch Ontwerper, 999 Games

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 29-12 16:51
De drukkerij van mijn buurman heeft een tijdje geleden zo'n expert laten komen toen ik bij hem was. Die gebruikte ook gewoon een spyder oplossing in combinatie met een wat meer subjectieve visuele analyse (vergelijken met standaard-afdrukken en daarop aanpassen). Ik durf niet te zeggen dat een zo'n expert effectief een meerwaarde is boven zelf zo een oplossing aan te schaffen, je bent dan vrij om later nog aanpassingen te doen of om nieuwe printers te calibreren. (ik weet niet in hoeverre printers om de zoveel tijd opnieuw gecalibreerd moeten worden zoals het geval is bij monitoren). De buurman woont niet meer naast ons, dus ik kan het hem ook niet meteen vragen hoeveel dat heeft gekost, maar je kan misschien gewoon een offerte aanvragen bij enkele experten?

[ Voor 3% gewijzigd door Teun_2 op 25-09-2013 13:52 ]

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

apparaat kopen, even 100% juist maken zit er gewoon niet in wat mij betreft. Het is wat prutsen, proberen en later weer wat aanpassen als het nog niet naar het zin is. Eenmaal een ventje langs laten komen zou niet mijn oplossing zijn.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11:44
Niet vergeten dat eerst de monitor gekalibreerd moet zijn en daarna pas de printer. Anders probeer je ee afdruk te vergelijken met een reference die ook de verkeerde kwaliteit toont.

GTA VI - All aboard the hype train!!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18:03
Teun_2 schreef op woensdag 25 september 2013 @ 13:52:
...ik weet niet in hoeverre printers om de zoveel tijd opnieuw gecalibreerd moeten worden zoals het geval is bij monitoren..
In principe behoor je een printer opnieuw te kalibreren bij het vernieuwen van de Inkt en/of papier. En al helemaal als je een andere papiersoort gaat gebruiken. Best vaak nog eigenlijk.

Dus het loont zeker om de Eye one set te upgraden, die is toch met spectraal meter? En gezien jullie deze al hebben is er vast al iemand met minstens basiskennis van kleur kalibratie die meer wilt leren ;)

Owja, misschien overbodig, maar vergeet niet dat je prints ofwel onder een daglicht lamp of daglicht hoort te beoordelen.. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door analogworm op 25-09-2013 14:11 ]

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-12 21:44
Sir_Hendro schreef op woensdag 25 september 2013 @ 14:01:
Niet vergeten dat eerst de monitor gekalibreerd moet zijn en daarna pas de printer. Anders probeer je ee afdruk te vergelijken met een reference die ook de verkeerde kwaliteit toont.
Je vergelijkt de print sowieso met een reference print van een printer waarvan je weet dat hij goed is. Niet met je beeldscherm.

TheS4ndm4n#1919

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18:03
RocketKoen schreef op woensdag 25 september 2013 @ 14:11:
[...]

Je vergelijkt de print sowieso met een reference print van een printer waarvan je weet dat hij goed is. Niet met je beeldscherm.
Is dat zo? Het is toch de bedoeling dat wat je op je scherm ziet zo precies mogelijk op je print wilt hebben? Zodat elke aanpassing die je nog doet ook daadwerkelijk doorgevoerd word in de printer..

Immers je calibreert je monitoren voor print toch al naar de standaard.. 5000k, 80cd/m2, Gamma 2,2 als ik mij niet vergis..

Overigens is het natuurlijk wel handig dat als je samenwerkt met andere print bedrijven dezelfde standaard gebruikt :+

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-12 13:33
Ik zou de eye1 kopen ipv iemand op laten draven, aangezien je voor elke keer dat je andere inkt erin gooit en voor elk type papier moet calibreren. De eye1 is bovendien ook voor monitoren te gebruiken zoals je al aangeeft.

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Ik heb zelf enkele jaren veel geprint en had zelf een grootformaat printer + dat ik zelf calibreerde.
Per papiersoort calibreren is nuttig, maar pas als het papier echt wat anders is dan wat je al hebt.
Een Ilford Pearl profiel werkt prima op een Ilford luster papier, maar je moet daarentegen wel calibreren voor een hahnemuhler museum etching / ragpaper etc.
Maar bij het vernieuwen van inkt heb ik nog nooit opnieuw hoeven calibreren. Misschien in theorie is er een verschil, maar niet dat ik kon zien in ieder geval. En ik ben met printen altijd best een purist geweest.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Pagina: 1