• jswinkels
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15:11
Beste medetweakers,

ik ben een beetje aan het twijfelen over mijn HTPC oplossing. Ik heb nu een HTPC staan met de volgende componenten:
ASUS p5n7a-VM
LG CH08LS10 Blu-ray lezer / dvd brander
Intel Core2Duo E7300
Scythe ninja mini (passief aangesloten)
Thermalright HR-05 (passieve koeling voor de IGP)
Antec NSK2480 kast
Er zitten verder nog 2 x 1TB samsung F1 green schijven in

Ik draai vooral XBMC (op win7 64bits), waarbij ik media stream vanaf mijn NAS met uitzondering van mijn homevideo's die speel ik van de ingebouwde harde schijf af. De harde schijven gebruik ik vooral voor de backup van mijn homevideo's, muziek en foto's. Als primaire opslag heb ik een synology NAS, die ook als download client wordt gebruikt.

De bediening gaat overigens met een HArmony 900 (alles staat in een dichte kast) met een oude Microsoft eHome infrarood receiver en een RF toetsenbordje.

Tot op heden voldoet het systeem vrij aardig. Het systeem staat in een gesloten kast met een paar gaten aan de achterkant en is erg stil (alleen de harde schijf hoor je af en toe). Nu loop ik tegen een paar probleempjes aan:
- het systeem begint nu wat trager te worden, vooral ook het wakker worden uit standby. (Zeker om snel even iets via airplay op mijn tv af te spelen).
- de fps bij de grotere films (vooral bij blu-ray rips) is wel erg laag (ca. 20 - 22)
- het moederbord kan geen DTS-HD en Dolby True-HD doorgeven (ik via HDMI wel 8-kanaals geluid doorgeven, maar dan moet de processor de geluidsstream omzeten naar een 8-kanaals bitstream en dat trekt hij niet
- ik wil begin volgend jaar een 3d tv gaan kopen en vraag me af of ik 3d films kan afspelen met deze HTPC

Ik ben hierom druk aan het kijken om het systeem te upgraden. Dit zou betekenen dat ik een nieuw moederbord, processor, geheugen en een SSD moet aanschaffen. Er is voldoende info op het forum om hier een goede keus in te maken.

Wat ik mij echter vooral afvraag:
- is de voeding (380 watt) voldoende?
- kunnen de huidige processoren (ik denk dat ik voor een i3 ga) ook passief gekoeld worden door mijn scythe ninja mini
- zijn er andere mogelijk koelingsproblemen (ik hou het systeem graag vrijwel passief, alleen de casefans draaien nu
- kan ik misschien beter voor een NUC gaan. Ik heb gezien dat hier passieve behuizingen voor hebben. Dit scheelt ook weer flink wat ruimte in de kast. Mijn homevideo's zouden dan gewoon op een externe harde schijf komen

Ik heb overigens ook een Rapsberry Pi draaien, maar die ondersteunt geen DTS-HD en ook hierbij vraag ik me af of deze 3d films (stereoscopisch) aan gaat kunnen (overigens lukt het wel om gewoon een 45GB bluray af te spelen :D ).

• _MB_
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-10-2024
Eind oktober komt de nieuwe hasswell nuc uit. Dit wordt echt een mooi dingetje.
Als het goed is komen daar ook weer nieuwe fanless kasten voor.

Ik ga zelf denk voor de nieuwe nuc met i3 en dan openelec via een usb3 stick. Niet al te duur en super snel.
Begin 2014 komt er als het goed is ook nog een kast van intel waar een 2,5" ssd in past.

Canon Digital Ixus V2

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:42

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Maar kan je met een infrarood afstandsbediening (zoals de MCE remote) de nuc aan en uit zetten?

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• jswinkels
Tylen schreef op woensdag 25 september 2013 @ 15:05:
Maar kan je met een infrarood afstandsbediening (zoals de MCE remote) de nuc aan en uit zetten?
Kan bij mijn huidige htpc ook gewoon. Dat wil zeggen in en uit de hibernate stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brtk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15:42
Zou het kunnen dat die Intel NUCs ook nog gaan komen met meerdere (>4) SATA poorten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

brtk schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 21:23:
Zou het kunnen dat die Intel NUCs ook nog gaan komen met meerdere (>4) SATA poorten?
Dat lijkt onwaarschijnlijk in de nabije toekomst.
Jij vraagt dit omdat........?

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarVanOs
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-09 23:09
Volgens mij biedt die Antec ruimte voor PCI-E insteekkaarten. Is het niet veel goedkoper om in je huidige systeem een losse videokaart met HDMI te steken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brtk
hardware-lover schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 21:42:
[...]

Dat lijkt onwaarschijnlijk in de nabije toekomst.
Jij vraagt dit omdat........?
..de bordjes/processoren me heel interessant lijken, maar ik zou er graag een zien waar ik wat meer harddisks op kan aansluiten, om er een htpc mee te bouwen. Zie dat er nu slechts 1 x SATA op zit. Daar kan ik mijn arsenaal aan schijven niet op aansluiten. En een losse NAS ofzo dat wil ik niet, liefst zo min mogelijk apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jswinkels
MarVanOs schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 06:59:
Volgens mij biedt die Antec ruimte voor PCI-E insteekkaarten. Is het niet veel goedkoper om in je huidige systeem een losse videokaart met HDMI te steken?
Op mijn huidige moederbord zit gewoon HDMI, dus dat is niet het probleem.

Zoals aangegeven wil ik graag 3D films gaan afspelen. Ik heb dit nog niet kunnen testen omdat ik geen 3d tv heb, maar ik heb wat twijfels of het goed gaat werken met mijn huidige processor / GPU, omdat de framerates die ik nu krijg erg laag zijn op bluray iso (van ca. 50Gb).

Daarnaast zou ik graag DTS-HD en Dolby True HD willen doorgeven aan mijn versterker. Mijn huidige onboard audiochip kan wél 8-kanaals lpcm doorsturen, maar dan moet mijn pc dit dus weer gaan omzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

jswinkels schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 10:43:
[...]

Op mijn huidige moederbord zit gewoon HDMI, dus dat is niet het probleem.

Zoals aangegeven wil ik graag 3D films gaan afspelen. Ik heb dit nog niet kunnen testen omdat ik geen 3d tv heb, maar ik heb wat twijfels of het goed gaat werken met mijn huidige processor / GPU, omdat de framerates die ik nu krijg erg laag zijn op bluray iso (van ca. 50Gb).

Daarnaast zou ik graag DTS-HD en Dolby True HD willen doorgeven aan mijn versterker. Mijn huidige onboard audiochip kan wél 8-kanaals lpcm doorsturen, maar dan moet mijn pc dit dus weer gaan omzetten.
Die HDMI aansluiting op je moederbord is het probleem ook niet, dat zit op een andere plaats in je systeem. De aanwezige chipset ondersteund niet datgene wat jij er in de toekomst mee wil gaan doen en de oplossing daarvoor is je toch al gegeven. Een ander video-kaartje in je systeem die wel beschikt over een chipset voor weergave van 3D video en HD (bitstream) audio. Daarmee zou je je huidige systeem gewoon kunnen blijven gebruiken. Een nVidia Gt610/620 bijvoorbeeld?

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

brtk schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 08:44:
[...]
..de bordjes/processoren me heel interessant lijken, maar ik zou er graag een zien waar ik wat meer harddisks op kan aansluiten, om er een htpc mee te bouwen. Zie dat er nu slechts 1 x SATA op zit. Daar kan ik mijn arsenaal aan schijven niet op aansluiten. En een losse NAS ofzo dat wil ik niet, liefst zo min mogelijk apparatuur.
Er zijn ook moederbordjes verkrijgbaar waarop dezelfde Celeron zit dan in de goedkoopste NUC. Die hebben echter maximaal 3 sata aansluitingen (wat ik tot nu toe heb gevonden), en dat is voor jou nog steeds niet genoeg begrijp ik?

Edit: http://www.giadatech.com/index.php?act=pShow&id=19 maar deze is op dit moment nog erg prijzig en het is maar de vraag of deze in deze regio verkrijgbaar zal zijn. Veel Giada producten worden er namelijk niet aangeboden hier in Nederland (en dat is best jammer).

[ Voor 16% gewijzigd door hardware-lover op 02-10-2013 14:44 ]

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brtk
Nee helaas, ik wil echt minimaal 4 maar liefst nog 6 SATA poorten :). Heb nog een berg SATA schijven liggen (vrij nieuwe en vol met data) die in de HTPC moeten gaan komen.

Doen we over een paar jaar wel weer "upgraden" naar de NUC van Intel, wel een erg mooi concept, alleen nu net ff te "karig" voor mij.

Bedankt voor je hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Zie mijn aangepaste reactie boven de jouwe ;)

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brtk
Bedankt hardware-lover, dat merk heb ik nog niet eerder van gehoord.

Ziet er op zich interessant uit, jammer dat er maar 1 SO-DIMM slot op zit. Zou dit bordje/processor echt kunnen voldoen als volwaardige HTPC? Dus 1080p/24 afspelen en Dolby True-HD bitstreaming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Ja, daar ben ik van overtuigd. Zelf heb ik volgende Giada achter mijn TV hangen.
pricewatch: Giada MiniPC i53B i3-3217U

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brtk
Gaaf ding hoor, klein en ook stil neem ik aan?

Misschien moet ik eens heroverwegen en toch een NAS bouwen en dan zon Giada kopen om de boel mee af te spelen.

Keuzes, keuzes :D.

Nogmaals dank hardware-lover voor de info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Klein, met flink wat aansluitingen (intern en extern), en met een uitstekende fan-regeling, en daarmee prima stil te krijgen.
Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRbKeEqCjC4jHb8rWwtymw84GRFQT_8V3j0beG6uIjuXpGehXb0

Maar we zijn een topic aan het overnemen volgens mij, dus nu weer, to the point ;)

[ Voor 14% gewijzigd door hardware-lover op 02-10-2013 15:47 ]

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jswinkels
hardware-lover schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 14:02:
[...]

Die HDMI aansluiting op je moederbord is het probleem ook niet, dat zit op een andere plaats in je systeem. De aanwezige chipset ondersteund niet datgene wat jij er in de toekomst mee wil gaan doen en de oplossing daarvoor is je toch al gegeven. Een ander video-kaartje in je systeem die wel beschikt over een chipset voor weergave van 3D video en HD (bitstream) audio. Daarmee zou je je huidige systeem gewoon kunnen blijven gebruiken. Een nVidia Gt610/620 bijvoorbeeld?
Ok, ik heb hem. Dat klinkt inderdaad wel als een oplossing.

Ik vraag me dan alleen wel af of ik mijn cpu (en nieuwe videokaart) nog passief kan blijven koelen (met alleen de case fans)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

zo'n Gt610m wordt zelf al niet zo warm, dus al het nu niet te heet wordt dan zal dat waarschijnlijk met deze videokaart ook niet gaan gebeuren. Als er maar flow door de behuizing heen is.

Er zijn voldoende passief gekoelde uitvoeringen beschikbaar; http://tweakers.net/categ...QQDNuzvZ4VoPe-z-je9w9aq1f

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jswinkels
Ik denk dat ik dit ga proberen. In hoeverre ben ik nog afhankelijk van de processor voor verwerking van de videobestanden? Anders gezegd, zal met zo'n nieuwe videokaart mijn fps stijgen, of is de cpu ook nog een bottleneck?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Je mag deze kaart niets als gamekaart beschouwen al zal er een aardige winst te boeken zijn t.o.v. de onboard geforce 9300. Voor de meeste HTPC doeleinden prima geschikt (indien terggevallen kan worden op GPU en niet op CPU). Indien je zou willen terugvallen op post-processing voor video dan is je CPU zeer waarschijnlijk (vrijwel zeker), daarvoor te zwak. De vraag is of dat voor jou een gemis zal zijn aangezien je er nu ook geen melding van maakt. De Gt610 kan in ieder geval wel datgene waar je naar opzoek was.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jswinkels
hardware-lover schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 16:47:
Je mag deze kaart niets als gamekaart beschouwen al zal er een aardige winst te boeken zijn t.o.v. de onboard geforce 9300. Voor de meeste HTPC doeleinden prima geschikt (indien terggevallen kan worden op GPU en niet op CPU). Indien je zou willen terugvallen op post-processing voor video dan is je CPU zeer waarschijnlijk (vrijwel zeker), daarvoor te zwak. De vraag is of dat voor jou een gemis zal zijn aangezien je er nu ook geen melding van maakt. De Gt610 kan in ieder geval wel datgene waar je naar opzoek was.
Great, thanks. Ga zo'n kaartje aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-01 05:24
Ik heb ook een GT610 kaartje in een fanless kast (Streacom FC8 evo). In mijn geval was het een bewuste keuze omdat ik uiteindelijk op Openelec ben overgestapt en AMD onder Linux geen hd-audio ondersteunt. Om hem passend te krijgen moest ik zelfs nog de helft van de halve hoogte van de koeler afzagen, maar heb nooit problemen met stabiliteit of hoge temperaturen (60 graden is gebruikelijk). Dat geeft wel aan dat dit kaartje onder XBMC nauwelijks wordt belast, terwijl m'n meeste films gewoon 50gb blurays zijn met een DTS-HD audiostream.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jswinkels
Hmmm, ik heb inmiddels een ASUS GT610 gekocht en geïnstalleerd. Ik heb nu alleen het probleem dat ik stereoscopische 3D niet aan de praat krijg. Bekabeling is niet het probleem, want wanneer ik mijn laptop met een Intel 3000 IGP op dezelfde HDMI kabel aansluit werkt het wel (allebei met PowerDVD). Mijn HTPC draait op Windows 8.1 en mijn laptop op Windos 7. Het lijkt me dat dat niet het probleem is.

Iemand enig idee? Mijn HTPC is via een versterker (Onkyo SR TX508) aan mijn TV (Samsung UE46F8000) verbonden. Ik gebruik PowerDVD 13 en om de bluray iso te mounten virtual CloneDrive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Ik meen me te herinneren dat je in het nVidia instellingen menu nog iets aan moet zetten om 3D te kunnen gebruiken. Het stereoscopische 3D is minder mooi dan Real 3D en is eenvoudiger te realiseren dan laatste uitvoering. Het verschil is 1x 1080p (2x een halve Full HD resolutie) of 2x 1080p (2x full HD resolutie) als weergave. De GT610 zou beiden weer moeten kunnen geven.

Ik gebruik overigens dezelfde wijze om 3D BR's weer te kunnen geven, ISO selectie, auto-mount en automatisch afspelen, maar dan met TMT5.

[ Voor 16% gewijzigd door hardware-lover op 02-12-2013 22:12 ]

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jswinkels
hmmm, kwam soortgelijke opmerkingen tegen met Googlen. Ben er nu achter waarom ik deze optie niet in mijn nVidia instellingenscherm zie. De driver wordt niet goed geïnstalleerd. Tijdens de installatie (al vrij in het begin) wordt de gebruiker afgemeld in Windows 8.1 en daarmee eindigt dus ook de installatie.

Ik heb al geprobeerd om 3dvision los te installeren, maar dit gaat ook niet goed. Ik heb dan wel de stereoscopische 3d als optie in het nvidia instellingenmenu. Als ik deze aan wil zetten flikkert het scherm en wordt de gebruiker ook weer afgemeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alles verwijderen qua nVidia drivers en dan opnieuw installeren?

Zie: http://nvidia.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/3367
Je hoort dus gewoon bij de instellingen te kunnen.

Zie ook over drivers: http://nvidia.custhelp.co...yL3NpZC9NZjhtYjVIbA%3D%3D
Install the 3D Vision Controller Driver

Browse to the NVIDIA Control Panel > Set-up Stereoscopic 3D page and click the button to Enable Stereoscopic 3D to start the 3D Vision Setup Wizard and complete setup.

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2013 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jswinkels
Dat heb ik ook geprobeerd. Ik heb inmiddels op google wel gezien dat het probleem vaker voor komt, maar dat nVidia er geen goede oplossing voor heeft. Uiteindelijk is de enige oplossing een nieuwe clean install.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

jswinkels schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 14:43:
Dat heb ik ook geprobeerd. Ik heb inmiddels op google wel gezien dat het probleem vaker voor komt, maar dat nVidia er geen goede oplossing voor heeft. Uiteindelijk is de enige oplossing een nieuwe clean install.
Van Windows zelf?

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jswinkels
yep.
In dit topic wordt dit probleem besproken. https://forums.geforce.co...staller-failed/?offset=91

Er wordt (bijna aan het eind van de pagina) een oplossing besproken, maar ook dit werkt niet bij mij.

Ik denk dat het dus toch een nieuwe install van windows 8 gaat worden (gelukkig is het mijn HTPC, er staat naast XMBC niet echt veel op).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Een OS opnieuw installeren vind ik persoonlijk niet echt een oplossing maar is eigenlijk de handdoek in de ring gooien. Maar als je voor het gevoel alles al hebt geprobeerd dan rest er mogelijk geen beter alternatief. Aangezien er verder nog niet veel op staat op dit moment is dit misschien zelfs wel de minst tijdrovende optie, als het daarna ook werkt ;)

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jswinkels
Ik heb uiteindelijk nog een aantal zaken geprobeerd, zoals het deinstalleren van de Shark-codeds, maar uiteindelijk heb ik gisterenavond mijn OS maar helemaal opnieuw geïnstalleerd.

Ik schrok nog wel even, omdat de user wederom uitgelogd werd, maar dit was pas op een later moment. De drivers en 3D vision zijn in ieder geval goed geïnstalleerd!

Ik begrijp overigens nog altijd niet waarom het op de vorig install niet goed ging, maar ben nu happy :-)

//edit
hmmm het blijkt toch niet te werken. Heb nog weer wat verder gezocht. Het lijkt erop dat er geen ondersteuning voor mijn nForce moederbord is. Dit zou de problemen kunnen veroorzaken. Ik ben nu dus bezig om win7 maar weer te installeren

[ Voor 21% gewijzigd door jswinkels op 13-12-2013 20:46 ]

Pagina: 1