[PW] Alternatieve producten

Pagina: 1
Acties:

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-09 14:39

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Ik denk dat "alternatieve producten" een berekening is met specificaties, maar ik heb een geval gevonden waar ze echt totaal zinloos zijn. Zie hier: pricewatch: Voigtländer Nokton F0,95/25mm

Dit is een lens met MFT-mount, en de alternatieve producten zijn vervolgens lenzen met een Canon-mount. Ik denk dat er gekeken wordt naar het grote diafragma en/of het brandpunt. Maar een Canon-lens is in geen enkel geval ooit, ever, een alternatief voor een MFT-lens.

Dus bij het berekenen van alternatieve producten bij lenzen zou het fijn zijn als de lensmount van de alternatieven hetzeflde is (of compatible, zoals bij Canon EF en EF-S).

Het is geen kwestie van "ik vind dit geen alternatieven", dit is echt een gevalletje van "dit zijn geen alternatieven" ;)

日本!🎌

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Ik ben met je eens dat het mooier zou zijn als het overal precies klopt :)

Maar het doet nu bewust niets met specificaties. Het kijkt domweg naar populaire producten binnen dezelfde categorie met een prijs vergelijkbaar met de laatst bekende prijs.

Het probleem van specificaties is dat ze heel lastig consistent toe te passen zijn. Het hier gaat om producten die doorgaans relatief oud zijn, dus je moet specificaties van "toen" met "nu" kunnen vergelijken. En dan loop je tegen allerlei punten aan:
  • Welke specificaties zijn echt verplicht om iets een "alternatief" te maken? (De lens-mount is een makkelijk voorbeeld. Maar zijn ze er ook voor SSD's (wellicht "sata" vs "pci-e" en "msata")? Of laptops?)
  • Er zijn inderdaad (min of meer) tijdloze specificaties (zoals een lens-mount of zoombereik), maar je EF vs EF-S voorbeeld geeft ook daar al aan dat het forward of backward kan veranderen
  • Sommige specificaties zijn voor huidige producten onderling al niet erg zinvol om mee te nemen, laat staan door de tijd (zoals een laptop-cpu en -gpu of cpu-frequentie)
  • Veel specificaties zijn op zich wel tijdloos, maar er zijn voor hetzelfde geld nu "betere" alternatieven (zoals de schijfcapaciteit van een SSD, schermresoluties van diverse apparaten, geheugencapaciteit, dikte en gewicht van laptops of tablets, cpu-cores)
  • En dan zijn er ook nog specificaties met een "versienummer" die bij nieuwe producten dus vervangen zijn door iets anders, maar eigenlijk wel "hetzelfde" zijn (zoals je eigen EF en EF-S voorbeeld, maar ook PCI-e 2.0 en USB 1.1 vs 2.0/3.0)
Dan zouden we per categorie moeten uitzoeken en configureren welke specificaties wel en niet geschikt of verplicht zijn. En bovendien lost dat nog niet alle genoemde problemen op en dan hadden we sowieso nog moeite moeten doen om specificaties in de berekening mee te nemen. En dat laatste is niet zo simpel als het lijkt, want een 9.7", 10.1" en 10.3" tablet zijn tenslotte prima vergelijkbare maten, voor diverse specificaties geldt "lager/hoger is ook (juist) goed" en je zit ook nog met die nieuwe versies van oude specificaties...

Kortom, dat vonden we de moeite niet waard. Het klopt dat er nu categorieen zijn waar de "alternatieven" een grote kans lopen om geen alternatief te zijn.

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
In de PW kun je heel eenvoudig zelf selecteren op specificaties en alternatieven zoeken die wel een alternatief zijn. De alternatieven functie is dus overbodig en als je geen zinnige alternatieven kan bieden dan is het ook nutteloos.

Wat ik wel handig zou vinden in plaats van de alternatieven, is een lijstje van producten in dezelfde categorie die je al eerder hebt bekeken. Als je per produkt nog een vinkje kan plaatsen en op een "vergelijk" knop kan klikken dan is het helemaal mooi!

Nu is dat een heel gedoe, je bladert door de PW en je ziet een interessant artikel. Dan wil je die vergelijken met een artikel dat je 5min geleden had bekeken. Om dat voor elkaar te krijgen moet je weer naar het produkt overzicht, graven in je geheugen (welke was dat ook alweer?) en de filters zo in zien te stellen dat je beide producten op 1 pagina hebt, ze opzoeken in de lijst zodat je ze aan kan vinken en dan op "vergelijk" klikken.

• Orion84
  • Laatst online: 08:18

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ploink schreef op donderdag 26 september 2013 @ 09:52:
In de PW kun je heel eenvoudig zelf selecteren op specificaties en alternatieven zoeken die wel een alternatief zijn. De alternatieven functie is dus overbodig en als je geen zinnige alternatieven kan bieden dan is het ook nutteloos.

Wat ik wel handig zou vinden in plaats van de alternatieven, is een lijstje van producten in dezelfde categorie die je al eerder hebt bekeken. Als je per produkt nog een vinkje kan plaatsen en op een "vergelijk" knop kan klikken dan is het helemaal mooi!
Of een "Anderen die dit bekeken, bekeken ook...". Wat in feite een verbeterde versie is van het tonen van populaire producten uit dezelfde categorie. Zeker als je dat "anderen" niet op de hele populatie baseert, maar ook nog wat clustering gaat doen op basis van wat je van gebruikers weet. Op dat gebied van aanbevelingen zitten volgens mij nog wel wat mooie (weliswaar uitdagende) mogelijkheden voor Tweakers.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Ploink schreef op donderdag 26 september 2013 @ 09:52:
De alternatieven staan exclusief bij producten die geen prijs hebben. Daar komt relatief weinig bezoek vanuit onze eigen productlijsten op en relatief veel vanuit Google en andere zoekmachines. We willen juist die bezoeker aanmoedigen om verder te kijken in de pricewatch in plaats van ze te laten stranden op een "er zijn geen prijzen meer bekend"-pagina.
Ik zal het doorgeven :)
Nu is dat een heel gedoe, je bladert door de PW en je ziet een interessant artikel. Dan wil je die vergelijken met een artikel dat je 5min geleden had bekeken. Om dat voor elkaar te krijgen moet je weer naar het produkt overzicht, graven in je geheugen (welke was dat ook alweer?) en de filters zo in zien te stellen dat je beide producten op 1 pagina hebt, ze opzoeken in de lijst zodat je ze aan kan vinken en dan op "vergelijk" klikken.
Maar jij maakt het jezelf hier wel erg moeilijk :) Je hoeft ze niet in hetzelfde overzicht bij elkaar te krijgen, je mag best andere filters instellen waarbij een van de producten niet meer zichtbaar is. Of tussendoor andere producten of zelfs andere categorieen bezoeken.
De huidige indicatie van de producten die je reeds "bewaard" hebt, is misschien nog wat te subtiel (de blauwe knop die normaal "Vergelijk" heet, wordt verandert in "Vergelijk X producten".
Orion84 schreef op donderdag 26 september 2013 @ 09:58:
Of een "Anderen die dit bekeken, bekeken ook...". Wat in feite een verbeterde versie is van het tonen van populaire producten uit dezelfde categorie. Zeker als je dat "anderen" niet op de hele populatie baseert, maar ook nog wat clustering gaat doen op basis van wat je van gebruikers weet. Op dat gebied van aanbevelingen zitten volgens mij nog wel wat mooie (weliswaar uitdagende) mogelijkheden voor Tweakers.
Ook daar hebben we naar gekeken. Maar zoals gezegd staat deze functionaliteit alleen bij prijsloze producten. En die hebben over het algemeen relatief weinig bezoeken, vaak geen of maar een of twee op een dag. De kans dat "jouw pageview" de eerste in een dag of zelfs in een week is, is zelfs vrij groot.

Kortom, er is erg weinig bezoekersinformatie voorhanden en daarmee domweg te weinig om betrouwbare correlaties af te leiden. Zeker als je het ook nog eens beperkt tot producten binnen dezelfde categorie.

Wat overigens niet zegt dat het voor producten die wel prijzen hebben (en/of veel bezoeken krijgen) ook zinloos is :P We zullen ook zeker naar dit soort dingen blijven kijken.

[ Voor 25% gewijzigd door ACM op 26-09-2013 11:01 ]

• Orion84
  • Laatst online: 08:18

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ah, ok, ik had even gemist dat die alternatieven alleen bij prijsloze producten staan. Dat was eerst toch niet zo? Ik meen me te herinneren dat er bij elk product wat alternatieven getoond werden?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Ploink
  • Laatst online: 21-08 13:05
Had ik ook even gemist.

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-09 14:39

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Ah hey, dat wist ik ook niet. Zodra het goed werkt, zou het best bij alle producten mogen. Kan handig zijn voor mensen die hun keuze nog niet helemaal gemaakt hebben.

Over de specs, ik stel voor om dan specs te "whitelisten" of "blacklisten". De specs met een vlaggetje "is ok voor alternatieven" ofzo, kun je dan mixen om aan zinnige alternatieven te komen. De rest van de specs moeten dan gelijk zijn. Nog mooier is om specs alternief-prio's te geven. Dus als er geen alternatieven gevonden worden, pak je er een spec bij met een lager (of hoger) prio-nummertje. Maakt dit nog sense? :)

Zoals bij mijn voorbeeld:
Lensmount: nooit varieren
Merk: altijd varieren
Zoombereik: varieren als er geen andere alternatieven zijn
Diafragma: varieren als er geen andere alternatieven zijn
Filtermaat: altijd varieren
Kleur: altijd varieren
Gewicht: altijd varieren

Het is een beetje nattevingerwerk soms, maar een beetje intelligentie erbij om aan zinnigere alternatieven te komen is sowieso beter dan alternatieven die altijd onzinnig zouden kunnen zijn.

Maargoed, ik realiseer me ook dat het een hoop werkt is. Wellicht dat een "anderen bekenen ook..." een aardige tussenoplossing is, en je daaruit zelfs iets van intelligentie kunt extraheren mbv statistieken.

日本!🎌

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Orion84 schreef op donderdag 26 september 2013 @ 11:04:
Ah, ok, ik had even gemist dat die alternatieven alleen bij prijsloze producten staan. Dat was eerst toch niet zo? Ik meen me te herinneren dat er bij elk product wat alternatieven getoond werden?
In de "tweakers 6.9"-tijd (nu bijna een jaar geleden) stonden ze inderdaad standaard naast de prijslijst. Omdat we de overzichten rustiger wilden maken was dat een van de dingen die gesneuveld is.

Desalniettemin willen we kijken of e.e.a. terug te brengen is. Maar of het dan weer de oude versie op specificaties wordt of juist enkel "anderen bekeken ook" valt nog te bezien. De specificatie-versie blijft een moeilijk geval, zoals ik hier al beschrijf... en we willen liever niet voor elke categorie steeds die instellingen dingen bij moeten houden (zelfs als we alleen de belangrijkste specificaties pakken heb je het al over honderden).

En bij de relatief weinig bezochte prijsloze producten gelden nog wat extra uitzonderingen omdat specificaties naast lastig ook nog irrelevant of "opgevolgd" kunnen zijn geworden :P
_Thanatos_ schreef op donderdag 26 september 2013 @ 13:02:
Maargoed, ik realiseer me ook dat het een hoop werkt is. Wellicht dat een "anderen bekenen ook..." een aardige tussenoplossing is, en je daaruit zelfs iets van intelligentie kunt extraheren mbv statistieken.
"Anderen bekeken ook" zal niet per se waken tegen niet-alternatieven. Maar de kans is uiteraard wel groter dat mensen relatief vergelijkbare producten bekijken (hoewel je natuurlijk moet oppassen met self-fullfilling phrophecies)
Pagina: 1