• Wimw
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09-01 10:19
Ik heb vorige maand een nieuw syseem in elkaar gezet op basis van de MSI Z77a-GD65 met een zuinige 3770T. Verder 16Gb ram, twee hdd's en een ssd - niets meer.

Het werkt prima, op een ding na: op onvoorspelbare momenten schakelt het systeem zichzelf uit en reboot. Meestal pas na een paar uur.

Wat ik hierover aan tips vind gaat steeds over oververhitting. Dat kan ik echter niet goed plaatsen. Als ik tijdens die spontane reboot de BIOS-setup draai meldt dat een cpu temperatuur ergens onderin de dertig graden. Met de hand voel ik ook geen warmte. De computer werkt ook niet bijzonder hard voorafgaand aan de uitval. De 520W voeding is net lauw.

Wat voor andere oorzaken kan dit hebben?

MSI Z77A-GD65, i3770t, 16GB

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Begin eens met kijken in je eventviewer, daar staat vast wel iets in dat je een idee kan geven wat het kan zijn.
30 graden lijkt me inderdaad niet te heet.

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-01 12:59
Heb je al een geheugentest gedraaid? Heb je met bouwen wel een beetje opgelet op statische elektriciteit?

• Wimw
TERW_DAN schreef op woensdag 25 september 2013 @ 12:46:
Begin eens met kijken in je eventviewer, daar staat vast wel iets in dat je een idee kan geven wat het kan zijn.
30 graden lijkt me inderdaad niet te heet.
Het laatste gelogde event was zo'n vier minuten voor de laatste powerdown. Ik verwacht hier ook niks: als windows nog tijd vindt om een event te loggen, dan is er ook tijd voor een nette shut-down of tenminste een BSdD.

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:55

Standeman

Prutser 1e klasse

Misschien dat je voeding niet helemaal stabiel is. Hou de 12v en 5v spanning in de gaten (laat het loggen, zijn vast wel progjes voor). Kan je daar niets vinden moet je zaken gaan uitsluiten zoals videokaart, geheugen, processor, etc.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Vayra
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 26-11-2025
AIDA of OCCT kunnen je vast wel wat meer informatie geven over je spanningswaarden e.d., ik zou die eens laten loggen.

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

• Wimw
Daar was ik er weer even uit :'(
jnr24 schreef op woensdag 25 september 2013 @ 12:50:
Heb je al een geheugentest gedraaid?
Ten dele. 't Wou niet mee dan 4Gb testen, maar dat ging zonder meldingen.
jnr24 schreef op woensdag 25 september 2013 @ 12:50:
Heb je met bouwen wel een beetje opgelet op statische elektriciteit?
Tja, erg opgelet natuurlijk. Maar wat als ik het niet had gedaan? Dan wist ik nog altijd niet wat er nu fout is... :)

• Wimw
OK, ben nu aan het testen met OCCT. Die vindt inderdaad fouten, maar ik ben nog op zoek naar waar de inhoud van de foutmelding staat, en D3dx9_37.dll moet ik nog oplossen.

Intussen: het verbaast me dat de 12V op 7.39V in de grafiek staat. Klopt dat..?

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:37

Nemesizz

Untouchable

Wimw schreef op woensdag 25 september 2013 @ 14:08:
Intussen: het verbaast me dat de 12V op 7.39V in de grafiek staat. Klopt dat..?
Nee. Maar kan ook niet, want als je 12V al onder de 11V komt valt je PC al uit, dus is gewoon een foute uitlezing (voltages uitlezen met software gaat vaker fout dan goed). Als je voltages goed wil meten moet je een multimeter eraan hangen.

• TheDeeGee
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Ik zeg Voeding.

Ik heb dit zelf wel eens gehad alleen gebeurde het ongeveer elke week. Verder maakte het ook niet uit of hij zwaar belast werd. Ik ben maanden bezig geweest om er achter te komen dat het de Voeding was.

Na hem opgestuurd te hebben bleek er idd een defect te zijn.

(Was een Seasonic X750, ook een super merk kan kapot gaan)

• Wimw
Verdrie. Dacht ik voor het eerst ook een keer een goede psu te hebben (Corsair HX)... Nouja, het geld moet immers rollen van Rutte :-))

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Voeding lijkt me niet onwaarschijnlijk inderdaad.

D3Dx9xxx.dll errors komen van DirectX af, die gaat vaak genoeg op z'n gat op het moment dat je videokaart niet genoeg stroom krijgt en de driver gereset wordt.

Dus probeer eens een andere en kijk wat dat oplost.

• Wimw
DirectX was nog niet geïnstalleerd, is nu opgelost.

Net een paar uur gedraaid met OCgenie aan, in de hoop dat 'ie dan zelf de spanning zou kunnen bijregelen. Helaas, 't ging een tijdlang goed, maar net toch weer "weggeweest".

• Wimw
Helaas, andere voeding erin gezet, probleem is gebleven.

Ik sta geheel open voor andere suggesties.

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06-02 10:51
Je mag best even vermelden welke voeding. Een corsair HX-serie vervangen door een Cooler Master is ook nooit vooruitgang. Daarbij: als ik het topic zo doorlees denk ik dat je even goed moet inlezen wat Gb en wat GB is.

Ik heb dit ooit gehad door kapot geheugen, draai eens met één latje en als die niet werkt moet je de andere proberen. Kan ook nog een kapot slot zijn op je moederbord, dus wissel hem door alle 4(?) poorten.

[ Voor 11% gewijzigd door BeefHazard op 28-09-2013 11:45 ]

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06-02 17:58

Thomg

Aww yiss

Ik had dit probleem ook met een laptop, ongeveer na een halfuur. Bleek een defecte moederbord te zijn. Laptop is geen pc, maar ik gooi het er toch even in.

• Wimw
BeefHazard schreef op zaterdag 28 september 2013 @ 11:45:
Je mag best even vermelden welke voeding. Een corsair HX-serie vervangen door een Cooler Master is ook nooit vooruitgang.
Tja, als ik een betere voeding beschikbaar had gehad dan die Corsair dan had die er vanaf het begin aan wel ingezeten... Wat er nu inzit is een A-open uit een oude computer. Als er bij de keuze van een psu meer speelt dan vermogen, efficientie en geluid dan wil ik daar graag meer over horen. De huidige AOpen heeft in elk geval een goede staat van dienst. De Corsair was een tweede-hands waarvan ik de geschiedenis niet ken.
Daarbij: als ik het topic zo doorlees denk ik dat je even goed moet inlezen wat Gb en wat GB is
Verrek zeg, je hebt gelijk!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
welke ssd? toevallig crucial m4 op 5000uur?
zo ja dan firmware updaten vanaf f009 (als ik het me goed herinner).

in de bios geheugen iets hoger zetten als het nu staat (aida64 kan je wel zien waar het op staat, zo ook hdd power on count (uur gedraaid). kan zijn dat moederbord het iets lastig heeft met 16gb aan te sturen.

Anders videokaart driver updaten?

Nukezone FTW

• Wimw
Powrskin schreef op zaterdag 28 september 2013 @ 12:11:
welke ssd? toevallig crucial m4 op 5000uur?
Nee, een Kingston V300 60GB, 2.5" (SV300S37A/60G)
Powrskin schreef op zaterdag 28 september 2013 @ 12:11:
in de bios geheugen iets hoger zetten als het nu staat (aida64 kan je wel zien waar het op staat, zo ook hdd power on count (uur gedraaid). kan zijn dat moederbord het iets lastig heeft met 16gb aan te sturen.

Anders videokaart driver updaten?
Hmm, dat wordt even zoeken waar dat zit.
Videokaart heb ik niet. Ik kan uitstekend uit de voeten met de on-board video.

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
die onboard gpu heeft toch ook een driver?
en die intel zijn nou niet erg sterk.

Nukezone FTW

• Wimw
Van elders kreeg ik ook al de tip om de driver van de on-board audio te de-installeren. Dat leek te helpen, maar na zes uur ging ie toch weer plat. Geen slechte tijd overigens, voor mijn doen dan.

Ik zal eens kijken wat ik er weg kan van wat de installatie-cd van het mobo allemaal graag wilde installeren. Op het moment ben ik aan het testen met 1.4V op het geheugen.

Maar het kan dus nog een paar uur duren voor ik weet of dat geholpen heeft.

==============================================================

Up-time is nu meer dan 24h. 't Lijkt erop dat dit werkt!

:) :) :) :) :)

[ Voor 14% gewijzigd door Wimw op 30-09-2013 21:03 ]

• Wimw
eindelijk... opgelost!

Na zo'n beetje alle alternatieven onderzocht te hebben bleven er maar twee verdachten over: cpu en mobo.
Een lange chat gehad met de helpdesk van Intel (goed benaderbaar die jongens, en met behorlijke kennis van zaken). Hoewel ze - donder daar goede argumenten voor te geven - dachten dat het probleem wel bij het moederbord zou kunnen liggen waren ze bereid de processor in te ruilen voor een nieuwe. evenwel, toen ik het serienummer van de cpu opgaf wilden ze dat niet mee: het zou een "far east"-versie zijn. Leveren ze in Azië mindere kwaliteit dan?

Hoe dan ook, een ander cpu zou direct een flinke kostenpost betekenen, terwijl het moederbord nog steeds ook verdacht was en wel Nederlandse garantie heeft. De leverancier wilde dat ik het bord zou terugsturen voor onderzoek door msi. Leuk zo'n garantie: een paar dagen zonder pc kost al gauw meer dan zo'n bordje.
Dus eerst maar een andere borg aangeschaft met de mondelinge afspraak dat ik m'n geld terug krijg bij gebleken defect van het oude. Ben benieuwd...

Maar... hoihoihoi: het probleem is helemaal weg nu, ik kan zelfs twee beeldschermen aansluiten. Alles draait op snelheid volgens de specs, perfect dus.

Zodra ik wat van de leverancier hoor laat ik weten hoe dat is afgelopen. Voor het moment allemaal heel erg bedankt voor het meedenken!

een heel mooi nieuw jaar gewenst

Wim

• Wimw
SI-computers heeft zonder een woord commentaar eenzelfde bord teruggestuurd :-( . Het serienummer verschilt, dus het moet een vervanging zijn. Toch, dat was niet de afspraak. Dat gaat ze een sterretje kosten..

Pagina: 1