Krijg een schok wanneer ik m'n USB poort aanraak

Pagina: 1
Acties:

• JFKaldenbach
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09-09-2024
Hi :)

Zojuist is het tapijt bij ons volledig schoongemaakt met een 1 of ander stoom apparaat. Een uurtje later zet ik m'n computer aan (die staat in een kamer waar ook het tapijt is schoongemaakt) en wil ik m'n iPhone opladen. Ik steek de oplaadkabel in de USB poort en raak het einde van m'n kabel aan: plots krijg ik een schok.

De schok voelt heftiger dan wanneer je iets van metaal vastpakt en zo'n schok krijgt. Na wat rondkijken blijk ik ook een schok te krijgen bij elke andere USB poort.

Kan me voorstellen dat dit soort zaken schadelijk kunnen zijn voor de hardware, dus ik heb m'n pc nu uitgezet en denk dat ik het allemaal even laat rusten en straks maar weer ga kijken of het probleem er nog steeds is.

Iemand hier tips over / ervaring mee?

~Jelle

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-09 15:19
tip: de usb poort niet aanraken met je vingers, krijg je ook geen schok :Y)

zonder gekheid, stond die pc daar (op de grond?) terwijl ze met stoom (en dus vocht) het tapijt aan het schoonmaken waren? Krijg je geen schok als je bijvoorbeeld zelf de verwarming aanraakt? Het feit dat hij schokken blijft geven doet vermoeden dat het niet zozeer een statische lading is van de machine, maar misschien meer van jou zelf. Het lijkt mij in ieder geval niet echt goed als hij schokken blijft geven. Dat hij het een keer doet zou een statische lading van de machine kunnen zijn, maar blijven doen volgens mij niet.

Desktop | Server | Laptop

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:34
De stoom heeft misschien wel condens gevormd ergens, dus ik zou je pc nog even uit laten staan (ik weet niet hoe vochtig het nu bij je binnen is maar misschien moet je ook even goed doorluchten?). Het laatste wat je wilt is kortsluiting en een kapotte pc straks.

• cohn
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:50
Is je computer wel aangesloten op een geaard stopcontact?

Ik vermoed dat het schoonmaken van de tapijt wel heel nuttig (en misschien ook wel hard nodig) was, maar dat het niets heeft te maken met de schok die nu krijgt.

technische uitleg: in een computervoeding zitten aan de ingang condensatoren van de fase en de nul naar randaarde. Deze condensatoren zijn bedoeld om EMC storingen te verhelpen. Als de computer netjes geaard is vloeit deze lading netjes naar aarde. Is je computer niet geaard, dan staat op de aarde aansluiting (en je kast en de buitenkant van je connectoren (dus ook USB)) de helft van de netspanning. Dit is ca. 115 volt en voelt inderdaad niet prettig. Omdat er weinig stroom loopt is het verder niet gevaarlijk.

• w4v3g0d
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-08 15:32
cohn schreef op woensdag 25 september 2013 @ 13:19:
Is je computer wel aangesloten op een geaard stopcontact?

Ik vermoed dat het schoonmaken van de tapijt wel heel nuttig (en misschien ook wel hard nodig) was, maar dat het niets heeft te maken met de schok die nu krijgt.

technische uitleg: in een computervoeding zitten aan de ingang condensatoren van de fase en de nul naar randaarde. Deze condensatoren zijn bedoeld om EMC storingen te verhelpen. Als de computer netjes geaard is vloeit deze lading netjes naar aarde. Is je computer niet geaard, dan staat op de aarde aansluiting (en je kast en de buitenkant van je connectoren (dus ook USB)) de helft van de netspanning. Dit is ca. 115 volt en voelt inderdaad niet prettig. Omdat er weinig stroom loopt is het verder niet gevaarlijk.
Lijkt me wel, een 3pins apparaatstekker is moeilijk ergens anders in te drukken.
Ik kan mij in ieder geval geen apparaatstekker voor de geest halen die een smallere stekkeraansluiting heeft die niet geaard is.

Ik denk dat jij zelf statisch geladen bent door het tapijt, dat is min of meer een vuistregel dat je geen computer componenten aan "mag" raken als je net over een tapijt hebt heen gesloft en je je jezelf niet hebt geaard.
Ook als je dan de behuizing van je computer of een USB-ingang aanraakt (die van metaal zijn en met de rest van de computer in verbinding staan) kan je een schok krijgen, omdat de voeding natuurlijk wel geaard is(komen we op terug) en die in aanraking is met metalen delen van de kast, dan lijkt het mij het meest logische dat je gewoon statisch geladen bent door dat leuke tapijt van jullie :+
Ik denk overigens dat de behandeling met die stoommachine wel effect heeft gehad op het feit dat je een veel krachtigere schok hebt gekregen.

Wat ik daarnaast denk is dat er inderdaad wel eens condens gevormd zou kunnen worden in een/enkele component(-en) en er een kleine kortsluiting is gecreeerd met jou vinger (die stroom geleid ;) )

Verwijderd

TecHHeaD schreef op woensdag 25 september 2013 @ 13:27:
[...]

Lijkt me wel, een 3pins apparaatstekker is moeilijk ergens anders in te drukken.
Ik kan mij in ieder geval geen apparaatstekker voor de geest halen die een smallere stekkeraansluiting heeft die niet geaard is.
Ik neem aan dat we het hier over een Nederlandse stekker hebben:
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/fd/Stekker.jpg

en die pas prima in een niet geaard stopcontact:
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/57/Stopcontact.jpg/230px-Stopcontact.jpg

Wij hadden het "vroeger" ook als we het metaal van de diskettespeler aanraakte, sinds dien zorgen we er altijd voor dat de pc geaard is. Soms gewoon met een extra aardsnoer naar een aardpunt in huis.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2013 13:35 ]

• cohn
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:50
Verwijderd schreef op woensdag 25 september 2013 @ 13:32:
[...]

Ik neem aan dat we het hier over een Nederlandse stekker hebben:
[afbeelding]

en die pas prima in een niet geaard stopcontact:
[afbeelding]
Inderdaad thatsme007.

Moderne huizen zijn voorzien van allemaal geaarde stopcontacten (wandcontactdozen voor de insallatie-nerds), maar iets oudere huizen hebben in de huiskamer vaak nog stopcontacten zonder randaarde zoals op de foto hierboven.

• Afvalzak
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 31-08 12:02

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

Ja, of wel geaarde stopcontacten maar de aarde is niet aangesloten, ook regelmatig gezien.

Last.fm | Code Talks

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Goeie kans dat de ts zijn stekker geeft losgetrokken en andersom terug heeft gestoken.
Bij ongeaarde bende en geaarde apparaten met netfilters is het altijd feest. die filters kunnen dan met pech in tegenfase werken.

Stop alles in 1 geaarde stekker doos, zodat je een gezamelijk massa krijgt dat voorkomt de meeste problemen.

Anders kun je ook proberen. stekker voor stekker in te steken. als je stroom voelt tussen de massa's draai je de laatste stekke om. kijk je of het beter is, en zo ga je door

Iperf

Pagina: 1