Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

achternaaf fiets kapot?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.546 views

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:34
*snip*

[ Voor 99% gewijzigd door azerty op 08-01-2015 01:37 ]

Verwijderd

Ik denk dat je een paar kogeltjes mist uit de lagers.
Misschien kun je het missend aantal verdelen over L-R, of anders bij de fietsboer een paar kogeltjes halen.

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2013 23:40 ]

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-11 00:04

EMP

Krulloos!

Ik mis wat specifiekere info, maar een halve cm speling op de band, bedoel je dat je het wiel aan de buitenkant (bij de band) een halve cm naar de zijkant kan bewegen?

Ik weet niet wat voor fiets/naaf het is, maar o.a. bij een standaard 3-versnellingsnaaf kun je met de moeren vlakbij de naaf op de as die speling stellen, en met de buitenste moeren/snelspanner zet je alleen de as vast op het frame (maar krijg je die speling naar de zijkant er niet uit).

Die speling kun je gemakkelijk weghalen door de binnenste moeren (vaak een set van twee, 'tegen elkaar aan' vastedraaid) iets aan te draaien tot de speling weg is, maar je wiel nog wel mooi soepel draait (als je trapppers mee gaan bewegen, zit het iets te vast).

Als de fietsenmaker het wiel er uit gehaal heeft bij het vervangen, en dit niet goed gemonteerd heeft tijdens het terugplaatsen, dan kan dit goed het geval zijn.

Stuk zoals Flijser beschrijft kan natuurlijk ook :)

[ Voor 4% gewijzigd door EMP op 26-09-2013 11:55 ]

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:34
Dank voor de reacties :)

Met een halve cm speling bedoel ik inderdaad dat bij de buitenkant (dus de band) het wiel ongeveer een halve cm heen en weer kan.

Zal morgen eens kijken of ik inderdaad de binnenste moeren wat vaster kan draaien, en of ik het type van de naaf kan terugvinden indien het aandraaien niet zou helpen.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:16

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Een halve centimeter bij de velg is best veel, iets wat je onder het fietsen ongetwijfeld moet merken. Ik weet niet hoe lang het al is, maar als je er te lang mee doorrijdt, lopen de lagerschalen kapot en kan je de naaf weggooien. Kogeltjes die missen is mij trouwens nog nooit gebeurd en zou ook niet mogen gebeuren. Kan dat wel, dan zit er sowieso al teveel schade aan de naaf.

Overigens is elke naaf te stellen, maar het is maar net afhankelijk van de staat van de lagers of dat ook nog zin heeft. Zonder meer info is het moeilijk te zeggen, maar het ontbreken van een merknaam en type wekt mij al de indruk dat het om een goedkope naaf gaat die waarschijnlijk gewoon versleten is.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:36
Een naaf stel je niet met de snelspanner :) (en kan dus ook niet kapot als je de snelspanner te strak zet)
Wat is het voor een wiel, de snelspanner suggereert iets sportiefs?

[ Voor 21% gewijzigd door MrAngry op 26-09-2013 21:25 ]

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

• iafilius
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 29-12-2023
Hoi,

Enorme speling op achterwiel zoals je beschrijft lijkt me een gebroken achteras (of losse naafas moeren/lagers).
Gebroken achteras merk je overigens meteen, en kom je niet ver mee omdat oa je band aanloopt.

Groeten,

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20-11 12:25
Ik denk niet dat ie 2 jaar met een gebroken achteras gereden heeft .. :P

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Eh, de fiets is nu wel afgeschreven (topic uit 2013) en een leeggehaalde startpost helpt ook niet. Even kijken of het slot nog werkt ;)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.