Toon posts:

identiteitsfraude?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik (of liever mijn vriendin) zit met het volgende probleem:

Het e-mailadres en de naam van mijn vriendin worden gebruikt bij het bestellen van schoenen en andere kleding. De eerste keer was dit bij de van Haaren en de tweede keer is vandaag gebeurt bij de V&D.
De persoon die de artikelen besteld gebruikt haar eigen adres en telefoonnummer (vermoedelijk, mijn vriendin gaat vanaf haar werk vandaag het telefoonnummer uitproberen), maar dus de naam en e-mailadres van mijn vriendin.
Dit leidt tot overlast voor mijn vriendin in de vorm van spam en het terugdraaien van bestellingen die ze niet heeft gedaan, wat veel tijd en moeite kost.
Mijn vraag aan jullie is, is er iemand die hetzelfde eens is overkomen?
Enig idee naar de redenen voor het opgeven van valse naam en e-mailadres anders dan spam van zaken ontlopen?
Weet iemand hoe hier iets aan te doen is (is dit bijvoorbeeld wettelijk toegestaan)?

Alvast bedankt!

Halagasch

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13-10 23:36

EiT

Kan het niet zo zijn dat de persoon dezelfde naam heeft en bijna het zelfde email adres.

Dus dat email adres gewoon verkeert is ingevoerd.

Dus jouw vriendin en deze persoon heten beide: Ria Rara en de een heeft: riarara@gmail.com als email en de andere rararia@gmail.com as email of bijv. riararaa@gmail.com

[ Voor 4% gewijzigd door EiT op 25-09-2013 11:47 ]

Druk en zetfouten voorbehouden.

• w4rguy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-05 12:23

w4rguy

Team Manager NAB Racing

Check dit even héééél goed! het kan zijn dat iemand fraude probeert te plegen op haar naam. Ik zou zeggen, neem contact op met de webshops en leg het verhaal voor. Als het echt uit de klauwen loopt snel melden bij de politie zodat zij er kennis van hebben. Je weet nooit wat een ander doet...

All-Round nerd | iRacing Profiel

Verwijderd

Topicstarter
Dat het toeval is lijkt me niet omdat het nu twee keer precies zo is gebeurt. Dan zou ze in redelijke korte tijd precies dezelfde fout hebben gemaakt. Alles is mogelijk natuurlijk maar dat lijkt me net iets te moeilijk om toeval te zijn.
Webshops worden geinformeerd maar die zeggen niet veel meer dan, "ow, wat vervelend" en dan is daarmee voor hun de kous af. En ja, die politie, zou die er iets mee doen. Is het gebruiken van enkel iemands naam en e-mailadres al voldoende om buiten de wet bezig te zijn?

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:47

Standeman

Prutser 1e klasse

Belangrijkste vraag is of de artikelen met een vorm van krediet worden besteld of dat ze gewoon betaald zijn via iDeal ofzo.

Als het om normaal betaalde artikelen gaat, zal het zeer waarschijnlijk om foutje gaan in het e-mail adres, als alles op krediet wordt besteld is de kans op fraude (en dus identiteitsdiefstal) en stuk groter.
Verwijderd schreef op woensdag 25 september 2013 @ 11:52:
Dat het toeval is lijkt me niet omdat het nu twee keer precies zo is gebeurt. Dan zou ze in redelijke korte tijd precies dezelfde fout hebben gemaakt. Alles is mogelijk natuurlijk maar dat lijkt me net iets te moeilijk om toeval te zijn.
Lijkt me juist heel goed mogelijk. Ik copy-paste bijna altijd mijn gebruikersnaam / email adres als ik me ergens registreer. Dus als ik 1 fout maak, is de kans redelijk dat ik 'm vaker maak.
Webshops worden geinformeerd maar die zeggen niet veel meer dan, "ow, wat vervelend" en dan is daarmee voor hun de kous af. En ja, die politie, zou die er iets mee doen. Is het gebruiken van enkel iemands naam en e-mailadres al voldoende om buiten de wet bezig te zijn?
Je voordoen als iemand anders is dacht ik niet direct strafbaar. Oplichting en fraude uiteraard wel.

[ Voor 58% gewijzigd door Standeman op 25-09-2013 11:59 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Verwijderd

Topicstarter
Tweakers,

Het is opgelost! We hebben op internet zitten zoeken naar de achternaam en het adres en zijn op het juiste telefoonnummer uitgekomen. Het leek inderdaad toch om een vergissing te gaan van de dame in kwestie omdat zij recentelijk van e-mailadres gewisseld was. Uiteindelijk niks aan de hand dus.

Bedankt voor jullie hulp en dit topic mag dicht ;)

• TRON
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-10 17:42
Verwijderd schreef op woensdag 25 september 2013 @ 12:16:
Tweakers,

Het is opgelost! We hebben op internet zitten zoeken naar de achternaam en het adres en zijn op het juiste telefoonnummer uitgekomen. Het leek inderdaad toch om een vergissing te gaan van de dame in kwestie omdat zij recentelijk van e-mailadres gewisseld was. Uiteindelijk niks aan de hand dus.

Bedankt voor jullie hulp en dit topic mag dicht ;)
De rust bewaren en uitzoeken levert uiteindelijk toch meer op, zo zie je maar.

Wel goed om scherp te zijn op potentiële identiteitsfraude.

Leren door te strijden? Dat doe je op CTFSpel.nl. Vraag een gratis proefpakket aan t.w.v. EUR 50 (excl. BTW)

Verwijderd

Toch even de titel van dit topic aangepast :)
Pagina: 1