RAID 1 - Schijven (tijdelijk) vervangen

Pagina: 1
Acties:

• MarcM
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11-10-2024
Binnenkort wil ik een server opnieuw gaan installeren.
Wat ik zou willen doen is de huidige schijven uit de server halen en en vervangen voor nieuwe en daarop gaan installeren.

Wat ik graag zou willen weten (maar nergens kan vinden) is: kan ik als ik zou willen de oude schijven terugplaatsen in de server en word de RAID-1 dan weer netjes herkend en werkt het dan weer naar behoren.

Ik zou die schijven terug willen plaatsen door bijvoorbeeld tijdgebrek, of iets vergeten van de oude installatie en als zekerheid.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een en ander hangt een beetje van de controller af. Maar een fatsoenlijke controller zal de schijven gewoon als RAID herkennen en zodoende de array gewoon weer oppikken. Ik heb dit vaak genoeg gedaan met Intelcontrollers en dat gaat prima. Ook mijn Areca snapt het best.

• hypetrax
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22-01 13:43
Jup, zo doe ik dat ook. Ik neem aan dat je ook backupt? Een RAID array mag je namelijk nooit zien als vervanger van een backup! Een les die mij wel eens duur heeft komen te staan helaas.

Verwijderd

Helaas is mij datzelfde ook overkomen...

Helaas herkende de controller bij mij trouwens ook de schijven niet meer.

• MarcM
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11-10-2024
Natuurlijk backup ik :-)

Goed om te lezen dat het in principe mogelijk is. Dan ga ik het gewoon doen.
Het zou geen ramp als het niet werkt maar wel een goed gevoel dat ik makkelijk terug zou kunnen.

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Anders zet je er een enkele schijf in. Verbreek je evt. de link met de andere schijf als de controller een verbroken RAID array ziet (of je laat een rebuild doen als die mogelijkheid wordt gegeven) waarna je een nieuwe array maakt door de ene schijf naar de andere te kopiëren als die mogelijkheid ook geboden wordt wat zeer irritant niet het geval was bij mijn AMD on-board RAID toen ik een volle schijf in RAID-1 wou overzetten van een ander systeem.

Wat mij betreft is dat dan ook een incomplete RAID implementatie. Op een simpele Silicon Image gebaseerde losse controller kan ik dat wel doen.
Pagina: 1