• mefjoew
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-09 08:51
Beste mensen met veel meer kennis van deze zaken dan ikzelf,

Het is de hoogste tijd voor een nieuwe laptop. Mijn huidige heeft zelfs al moeite met downloadsnelheden van +2,5 MB/s en meerdere tegelijk draaiende (lichte) programma's, dus dat schiet niet op.
Nu heb ik voor mezelf een budget van rond de € 1000,- vastgesteld. Natuurlijk heb ik al het een en ander onderzocht, waarbij de ASUS N56 de beste optie lijkt. Ik overwoog tot voor kort ook een MacBook (met name vanwege het videobewerken wat hierop super schijnt te zijn), maar de meerprijs van zo'n laptop is me eigenlijk te hoog. Andere mogelijkheid is de Lenovo IdeapPad Y500, maar als ik het goed begrijp scoort die tov de N56 alleen beter op gameprestaties.

Mijn gebruikersprofiel:
- Gebruik de laptop met name thuis voor downloaden van grote bestanden via Newsleecher, om deze vervolgens (liefst direct automatisch) te laten uitpakken en ten slotte te kopiëren naar een externe harde schijf. Daarnaast veel surfen op het web en werken met diverse applicaties zoals Word en Excel. Ik verwacht daarbij in de nabije toekomst meer bezig te moeten met videobewerking ivm de opleiding Journalistiek die ik volg.
- Zo nu en dan kijk ik films op series op mijn laptop, waarbij ik dan in een zo hoog mogelijke resolutie wil kijken. Met name in de zomer is het natuurlijk heerlijk om buiten met je laptop te zitten.
- Gamen doe ik weinig, maar het is wel prettig als ik zo nu en dan iets als Civilization kan spelen.

De vragen die ik heb:
- Zit ik met de N56 op het goede spoor, of zijn er alternatieven die ik in mijn overweging onterecht achterwege laat?
- Gewicht en grootte van de laptop is niet heel erg van belang voor mij, maar 15” inch lijkt me het meest praktisch. Of is de N76 aanmerkelijk beter dan zijn kleine broertje?
- Er zijn erg veel typen van de N56 beschikbaar. Welke daarvan is naar jullie mening de ‘best buy’?
- Ik lees dat veel gebruikers na het aanschaffen van een N56 zelf extra geheugen en een SSD inbouwen. Nu ben ik net zo handig als de gemiddelde deurmat.. Is dit écht zo simpel als wordt beweerd en kan ik de boel hiermee niet vernaggelen?
- Is het wijs om nog een maand (of evt twee) te wachten met het oog op prijsdalingen of nog uit te komen laptops?

Alvast bedankt voor alle adviezen!

• aron225
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-05-2021
Je zit echt helemaal prima bij de n56.
Goede audio/keyboard/scherm noem maar op.

Of je beter kan wachten? Nee.. De laatste 2 jaar word de spoeling in goede multimedia laptops steeds dunner..

M17x r4 | i7-3610qm | gtx 675 2gb gddr5 | 120hz 1080p 3d display | 6gb 1600mhz ddr3 | nvidia 3d vision | recon3d audio | win 7 hp | samsung 840PRO 256gb | seagate momentus 500gb 7200rpm

• mefjoew
Bedankt voor je (snelle) reactie! Heb je ook een antwoord op mijn andere vragen?

• lucash
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-09 16:23
Zo heel veel N56's zijn er niet meer over die ook nog goed verkrijgbaar zijn. Ik denk dat pricewatch: Asus N56VB-S4016H op dit moment de 'best buy' is. Als je er dan nog een SSD in plaatst heb je een geweldige laptop. De N76 heeft niet echt voordelen. Is hetzelfde alleen kun je 2 HDD's erin zetten enis het scherm natuurlijk iets groter (maar zelfde resolutie). Verder komt er dan ook weer extra gewicht bij. ALs je zelf niet zo heel handig bent en je er niet zo goed bij voelt om zelf SSD en RAM te plaatsen is er toch altijd wel iemand die je kent die het wel kan. En anders zijn er genoeg Tweakers die het voor €15 voor je doen ;)

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:54
Ja, zowel de N56 als de N76 zijn prima laptops. Als je veel met de laptop op pad bent dan is de N56 de beste keuze, maar als je 'm veel thuis gebruikt kun je ook voor de N76 gaan, zeker voor films lijkt me een groter scherm wel een uitkomst. De resolutie en dus je werkruimte verandert niet, zoals lucash al zegt.
Lucash haalt ook de best beschikbare N56 aan, dit is denk ik voor jou de beste N76: pricewatch: Asus N76VB-T4046H
Het voordeel van de N76 is het vrije HDD slot, daar kun je dus zo een SSD in steken. Dat zou je wel zelf kunnen, op YouTube staan genoeg tutorials. Verder hoef je niet te wachten lijkt mij, de opvolger van de N56 is minder interessant dan de N56 ;)

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

• Cronimet
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07-11-2023
MartijnLoarne schreef op woensdag 25 september 2013 @ 18:57:
Ja, zowel de N56 als de N76 zijn prima laptops. Als je veel met de laptop op pad bent dan is de N56 de beste keuze, maar als je 'm veel thuis gebruikt kun je ook voor de N76 gaan, zeker voor films lijkt me een groter scherm wel een uitkomst. De resolutie en dus je werkruimte verandert niet, zoals lucash al zegt.
Lucash haalt ook de best beschikbare N56 aan, dit is denk ik voor jou de beste N76: pricewatch: Asus N76VB-T4046H
Het voordeel van de N76 is het vrije HDD slot, daar kun je dus zo een SSD in steken. Dat zou je wel zelf kunnen, op YouTube staan genoeg tutorials. Verder hoef je niet te wachten lijkt mij, de opvolger van de N56 is minder interessant dan de N56 ;)
Is zo een N56 goed genoeg om 3 a 4 virtuele machines naast elkaar te draaien? Ik zoek een laptop die dit aankan en waar ik Football Manager mee kan spelen. Heb wat rondgekeken en mijn oog was gevallen op de Pro 13 en de Macbook air, omdat ze bv de nieuwe Haswell chip hebben.

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-09 09:39
Cronimet schreef op woensdag 25 september 2013 @ 19:03:
[...]

Is zo een N56 goed genoeg om 3 a 4 virtuele machines naast elkaar te draaien?
Jap, dat werkt perfect. Wel maken dat je genoeg ram hebt. :)

• Cronimet
CedricD schreef op woensdag 25 september 2013 @ 19:08:
[...]

Jap, dat werkt perfect. Wel maken dat je genoeg ram hebt. :)
Ok dat klinkt goed.
De komende weken komen er blijkbaar heel wat nieuwe laptops op de markt, kan ik niet beter afwachten of daar een klepper tussenzit? De Asus is ondertussen toch ook al wat ouder denk ik?

• mefjoew
Bedankt voor alle positieve reacties! De N56 is dus wel een zekerheidje :-)
Denk dat ik voor de Samsung 840EVO SSD ga en dan een module van 4gb werkgeheugen erbij koop. Maakt het nog veel uit welke ik kies?
Kan trouwens op YouTube nog geen goede howto vinden over het inbouwen van de SSD en het geheugen. Als dat zo blijft ga ik inderdaad even een kennis / betaalde kracht inschakelen!

• Cronimet
mefjoew schreef op woensdag 25 september 2013 @ 21:43:
Bedankt voor alle positieve reacties! De N56 is dus wel een zekerheidje :-)
Denk dat ik voor de Samsung 840EVO SSD ga en dan een module van 4gb werkgeheugen erbij koop. Maakt het nog veel uit welke ik kies?
Kan trouwens op YouTube nog geen goede howto vinden over het inbouwen van de SSD en het geheugen. Als dat zo blijft ga ik inderdaad even een kennis / betaalde kracht inschakelen!
De Asus N56 kost 889 euro met een Ivy Bridge 3630 I7, 6gig Ram en 750 gig HDD. Als je dan een SSD en Ram geheugen erbij wilt, dan kom je uit op ongeveer 1000 euro.

Kan je dan niet beter voor de Sony Pro 13 gaan, dan krijg je voor 1039 euro een Haswell I5, 8gig Ram en 256 SSD, plus de laptop is een pak lichter. Of heb ik iets over het hoofd gezien?

• mefjoew
Cronimet schreef op woensdag 25 september 2013 @ 21:54:
[...]

De Asus N56 kost 889 euro met een Ivy Bridge 3630 I7, 6gig Ram en 750 gig HDD. Als je dan een SSD en Ram geheugen erbij wilt, dan kom je uit op ongeveer 1000 euro.

Kan je dan niet beter voor de Sony Pro 13 gaan, dan krijg je voor 1039 euro een Haswell I5, 8gig Ram en 256 SSD, plus de laptop is een pak lichter. Of heb ik iets over het hoofd gezien?
Dat is een 13"inch ultrabook en dus totaal niet vergelijkbaar met de Asus?

• CedricD
Ik heb mijn Asus N56VZ-S4035V-BE in de outlet van komplett gekocht voor €799.

Webwinkel waar ik weinig goede dingen kan over vertellen behalve dan dat de laptop die in de outlet verkocht werkt niets van schade had, alleen zat er een scheurtje van een paar centimeter in de doos. Laptop zelf zat nog perfect en ongeopend in de verpakking. Was toch een korting van €150 en dat is mooi meegenomen.

Ik werk nog steeds op de laptop. Perfect beestje. Heb er wel een SSD ingestoken (Samsung 830 120GB). Wel een caddy in de plaats gestoken van de DVD-tray. Daar zit nu mijn harde schijf in. De SSD zit op de plaats waar mijn harde schijf zat. Simpel werkje. Gewoon een paar vijsjes losdraaien :)

• Cronimet
mefjoew schreef op donderdag 26 september 2013 @ 08:56:
[...]

Dat is een 13"inch ultrabook en dus totaal niet vergelijkbaar met de Asus?
Maakt toch niet uit? Dan heb je toch gewoon meer voor je geld?

• CedricD
Persoonlijk vind ik 13" te klein om er een hele dag op te werken. 15,6" vind ik dan weer perfect.

Op mijn bureau heb ik dan weer een 27" staan :+

• mefjoew
CedricD schreef op donderdag 26 september 2013 @ 09:29:
Heb er wel een SSD ingestoken (Samsung 830 120GB). Wel een caddy in de plaats gestoken van de DVD-tray. Daar zit nu mijn harde schijf in. De SSD zit op de plaats waar mijn harde schijf zat. Simpel werkje. Gewoon een paar vijsjes losdraaien :)
Waar heb je die caddy besteld/gehaald? En kan je ook de SSD daarin zetten ipv de HDD, of heeft dat geen zin?
Persoonlijk vind ik 13" te klein om er een hele dag op te werken. 15,6" vind ik dan weer perfect.
Dat.

• CedricD
mefjoew schreef op donderdag 26 september 2013 @ 10:33:
Waar heb je die caddy besteld/gehaald? En kan je ook de SSD daarin zetten ipv de HDD, of heeft dat geen zin?
Ik vind niet zo direct meer waar ik het gekocht heb in m'n mail. Waarschijnlijk ergens uit China.
Hier kan je ze kopen in NL: http://hddcaddy.com/nl/as...53-n55-n56-hdd-caddy.html
Maar je vind ze ook stukken goedkoper via ebay of andere sites.

Best is om ze te versteken. De dvd-speler is aangesloten op een tragere SATA poort en als je je SSD daar plaatst haal je niet de performance die je zou moeten halen.

Kijk anders ook even in dit topic. Staat alles in.

• mefjoew
CedricD schreef op donderdag 26 september 2013 @ 10:53:
[...]

Ik vind niet zo direct meer waar ik het gekocht heb in m'n mail. Waarschijnlijk ergens uit China.
Hier kan je ze kopen in NL: http://hddcaddy.com/nl/as...53-n55-n56-hdd-caddy.html
Maar je vind ze ook stukken goedkoper via ebay of andere sites.

Best is om ze te versteken. De dvd-speler is aangesloten op een tragere SATA poort en als je je SSD daar plaatst haal je niet de performance die je zou moeten halen.

Kijk anders ook even in dit topic. Staat alles in.
Dank je voor alle tips! Ga erin duiken en zal eventuele vervolgvragen in het door jou genoemde topic stellen.

• CedricD
Succes!

• mefjoew
Ben sinds vanmiddag de trotse bezitter van een N56! Heb vanavond een SSD en extra geheugen ingebouwd, wat zelfs voor een onhandig iemand als ik vrij simpel was. Draai nu clean Windows 8 op een supersnel systeem, top!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-08 16:09

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

CedricD schreef op donderdag 26 september 2013 @ 09:29:
Ik heb mijn Asus N56VZ-S4035V-BE in de outlet van komplett gekocht voor €799.

Webwinkel waar ik weinig goede dingen kan over vertellen behalve dan dat de laptop die in de outlet verkocht werkt niets van schade had, alleen zat er een scheurtje van een paar centimeter in de doos. Laptop zelf zat nog perfect en ongeopend in de verpakking. Was toch een korting van €150 en dat is mooi meegenomen.

Ik werk nog steeds op de laptop. Perfect beestje. Heb er wel een SSD ingestoken (Samsung 830 120GB). Wel een caddy in de plaats gestoken van de DVD-tray. Daar zit nu mijn harde schijf in. De SSD zit op de plaats waar mijn harde schijf zat. Simpel werkje. Gewoon een paar vijsjes losdraaien :)
En je hebt echt maar 1 jaar garantie of je moet een rechtzaak aanspannen. Ik ben vaak met die mensen in discussie gegaan maar ze bleven vasthouden. By the way, koop je caddy bij notebookcaddy.nl daar heb ik hem vandaan voor mijn n56. Goed verpakt incl. Schroevendraaiertje en nog goedkoper ook.

[ Voor 7% gewijzigd door Frozen op 28-09-2013 11:18 ]

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geertvduin
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-07 20:17
Kun je bij de N56 ook een SDD gebruiken naast de normale HDD en dat de DVD rom speler ook actief blijft?

[ Voor 75% gewijzigd door geertvduin op 06-10-2013 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucash
Nee.. Tenzij je de DVD-drive in een externe behuizing zet (waarvoor heb je die eigenlijk nog nodig tegenwoordig?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geertvduin
Ik zit ook te denken aan een N56 of een zgan HP Folio 9470m Ultrabook met Intel Core i5 en SSD.

De doeleinden zijn vooral internetten, office en misschien af en toe gamen..

Welke zouden jullie kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geertvduin
lucash schreef op zondag 06 oktober 2013 @ 18:11:
Nee.. Tenzij je de DVD-drive in een externe behuizing zet (waarvoor heb je die eigenlijk nog nodig tegenwoordig?)
Om bijvoorbeeld Windows opnieuw te installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucash
Dat kan al tijdje via USB en anders externe dvd-brander voor die 1x per jaar max.
Pagina: 1