Extra geheugen laptop?

Pagina: 1
Acties:

• Quantumtrufflez
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-10-2021
Hallo tweakers,

Ok, ik heb hier dus totaal geen verstand van, dus bij voorbaat excuses als het een beetje knullig overkomt.

Ik heb een 5-6 jaar oude laptop. Een vriend van me gaf me laatst het advies dat ik het geheugen zou kunnen uitbreiden voor 20-30 euros, zodat ie nog een aantal jaar meekan.

Er zit op het moment 2GB DDR2 in. De processor is een Intel Core 2 Duo Processor.(1.8 GHz, 800 MHz FSB, 2 MB L2 Cache. Ja, ik schrijf gewoon over wat er op die sticker op mijn laptop staat.) Die vriend van me zei dat ik het zou kunnen uitbreiden met 2GB extra geheugen omdat de processor ook duo is.

Iemand tips over wat ik precies moet kopen? Als meer informatie nodig is, let me know.

xx

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:05
Ik denk niet dat het geheugen de bottleneck is voor wat je er ook mee doet, waarschijnlijk is het weggegooid geld.
Wat doe je precies met de laptop en wat gaat er (te) traag?

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Je moet weten hoeveel geheugenslots je hebt. Wellicht heb je er 2, en zitten die beide vol (makkelijk te controleren, er zit een klepje onderop je laptop, meestal met een schroefje).
Dan moet je dus 4 GB nieuw kopen, en dat gaat niet voor 30 euro.

Als je een 32 bits besturingssysteem hebt, kan je 3,2 GB maximaal gebruiken.

Ik zou het niet doen.

• Quantumtrufflez
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-10-2021
Ik heb een 64-bits besturingssysteem dus dat is geen probleem.

Ik zou hem voornamelijk willen gebruiken om programma's als Matlab te draaien voor mijn studie. Op het moment is dat vrij teleurstellend, berekeningen duren erg lang. Volgens mij vraagt dat grafisch zeer weinig van je pc, maar is processorkracht en geheugen de bottleneck, maar zoals ik al eerder zei: ik heb er weinig verstand van.

Ik zal nu even die geheugenslots checken.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:05
Kijk tijdens het gebruik van matlab eens naar je processorgebruik en geheugengebruik (taakbeheer), ik vermoed dat je processor gewoon niet sneller is

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Je geeft niet aan welk besturingssysteem je gebruikt, maar indien het windows is, dan zit je niet goed met een 64 bits systeem. Je kan dan niet profiteren van de snelheid omdat een 64 bits veel meer geheugen vraagt.
Je kan terug naar windows 32 bits, dat verbruikt veel minder geheugen en de computer zal soepeler lopen.

Aan de ander kant loopt Mathlab beter op een 64 bits systeem, waarbij soms zelfs meer dan 3 GB gebruikt kan worden, maar zoals mitsumark al zei, je hebt een zwakke processor.

Al met al ben je gewoon toe aan een betere laptop met meer geheugen en een veel snellere processor.

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-02 07:37
Als je ergens goedkoop dat geheugen op de kop kan tikken en je moet er inderdaad geen twee kopen, is het wellicht de moeite waard. Anders zou ik ook Reepjes suggestie volgen en een nieuwe laptop overwegen. Matlab is voornamelijk afhankelijk van je cpu-kracht.
Als je voor een nieuwe laptop gaat, blijf dan weg van de 'u'-processoren van intel.
Pagina: 1