• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Ik heb sinds vandaag een Nikon D3200 en ben een beetje aan het prutsen geslagen in Lightroom. Nu viel het mij op dat ik in lightroom een paar rode puntjes zag in de raw versie van een foto, die in de jpg niet zichtbaar zijn. Zijn dit stuck pixels? Volgens google zou Lightroom namelijk hot pixels moeten weg mappen o.i.d en zou je ze alleen in de jpg's moeten zien.

Het kan er natuurlijk ook aan liggen dat mijn onervarenheid met Lightroom het probleem is en dat ik door het lichter maken van de foto deze noise introduceer:p. Hieronder de foto's. Eerst de bewerkte RAW, daarna de jpg output van de camera.
raw
jpg

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-01 23:26
Waar zitten die rode pixels dan? Want ik heb even door je plaatje gescand maar zag zo niets bijzonders.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• Cobiwan
  • Niet online
Ik bedoel de rode vlekjes op de lensdop bij de eerste afbeelding. Ik denk dat ik overbezorgd ben en dat gewoon door mij geïntroduceerde ruis is?

• Stravincy
  • Registratie: April 2010
  • Niet online
Inderdaad apart die rode pixels. Je hebt ze ongetwijfeld zelf veroorzaakt met het bewerken van de foto. :)

• Cobiwan
  • Niet online
Als ik de raw open zie ik wel al als ik goed kijk iets roods op sommige plekjes... Maar dat is gewoon noise? Ik heb een redelijk stoffige kamer, dus misschien zijn het wel stofjes? Volgens mij heeft het met het verhogen van de schaduw slider te maken.. Ik had snel deze tutorial gevolgd, maar die doet schaduwen 100, highlights -100... Dat kan niet de uiteindelijke bedoeling zijn :p.

[ Voor 67% gewijzigd door Cobiwan op 25-09-2013 00:02 ]

• Universal Creations
Zitten ze altijd op dezelfde plek?

• Cobiwan
  • Niet online
Dat kan ik nog niet zeggen... Heb ik nog niet genoeg foto's voor gemaakt. Misschien een keer sensor cleaning in het menu kiezen?

Hieronder een screenshot van een donkere plek op een iso 1600 foto en dan ingezoomd. Volgens mij is het gewoon noise trouwens... Als ik een foto in Rawtherapee open zie ik veeeeeeel meer rood achtige puntjes.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/HrNzwq1Nx0bseqQ7YgbdHg9Y/medium.png

edit: bij rawtherapee heb ik bij grote rode puntjes de x en y coördinaten vergeleken en daarbij komen de puntjes niet overeen (ik had 2 foto's van de lensdop met een andere diafragma gemaakt).

[ Voor 30% gewijzigd door Cobiwan op 25-09-2013 00:43 ]

• Universal Creations
Rode puntjes worden iig niet veroorzaakt door stof op je sensor. Stof veroorzaakt zwarte vlekjes en worden groter naarmate je het diafragma kleiner maakt.

• Cobiwan
  • Niet online
Maar... Dit is geen erg probleem toch? Volgens internet Komt het eigenlijk altijd wel voor. Ik zag nog een truukje waarbij je de spiegel een minuut open moest laten staan met de lensdop erop, zodat de camera zou gaan remappen. Misschien doe ik dat een keer.

Verwijderd

Lijkt mij gewoon noise. Bij de eerste foto zie je namelijk ook veel meer rode puntjes in de zwarte delen. Bij de donkere delen zal je daar ook veel sneller last van hebben.

Ik zou me er geen zorgen overmaken.

Maar zou wel je sensor/lens eens schoonmaken want je ziet wel een aantal stofvlekjes in je foto's. Kijk ook eens om in de nabewerking CA weg te halen. Daar zou ik zelf meer aan storen dan die kleine rode pixels.

• w4v3g0d
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 04-10-2025
Ik zie ze ook inderdaad, maar zijn dat niet gewoon je focuspunten van de sensor? wat helemaal niet kan maar toch :P

[ Voor 23% gewijzigd door w4v3g0d op 25-09-2013 09:22 ]

Verwijderd

De D3200 heeft geen focuspunten op de sensor naar mijn weten.

• w4v3g0d
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 04-10-2025
Verwijderd schreef op woensdag 25 september 2013 @ 09:22:
De D3200 heeft geen focuspunten op de sensor naar mijn weten.
Bedoelde ik mee, standaardfocuspunten, mijn zin sloeg inderdaad nergens op :P

Maar zoals al eerder gezegd: is het niet gewoon random noise?

Verwijderd

TecHHeaD schreef op woensdag 25 september 2013 @ 09:24:
[...]
Bedoelde ik mee, standaardfocuspunten, mijn zin sloeg inderdaad nergens op :P
Dat valt wel mee natuurlijk. Want er komen steeds meer sensoren waar je wel focuspunten op de Sensor hebt zitten. Alle Nikon 1's hebben dat. Canon ook en vast nog wel meer merken. Maar zelfs als die er op zitten wordt daar volgens mij een waarde van de omliggende pixels gepakt waardoor je het niet snel zal zien denk ik zo.

• Universal Creations
Focuspunten zie je niet op foto, ook niet als ze op de sensor ingebakken zitten.
Het is volgens mij niets anders dan random noise.

• Cobiwan
  • Niet online
Hmm, nu al stof op de lens en sensor... Dat ding is 1 dag oud. Er lopen hier wel katten rond dus dat kan de boel ook verergeren natuurlijk. Ik heb op dit moment alleen nog maar de kitlens geïnstalleerd. Straks de 55-300 erop zetten en een rondje door het park lopen :)

• Universal Creations
Op de lens zie je ze niet zo snel terug op de foto. Op de sensor bij wat afstoppen wel.

Pagina: 1