Advies voor nieuwe thuis WiFi setup

Pagina: 1
Acties:

• erwin.heukels
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 05-12-2020
Help! Ik kom er niet zo goed uit... Heb al flink wat rond gelezen hier en de pricewatch in de gaten gehouden, maar weet niet wat nu handig is. Wie wil me advies geven voor een goede wifi setup voor mijn nieuwe huisje?

In het kort de situatie op een rij:
1. Ik heb zelf een nieuwbouwwoning laten bouwen op een eigen bouwkavel
2. Hier heb ik een ziggo kabelaansluiting laten trekken die binnenkomt in een lekker ruime meterkast, centraal in het midden van de woning
3. Het huis is lekker fors op de groei gekocht met 150m2 oppervlak op de begane grond en ook nog eens dezelfde oppervlak op de 1e verdieping
4. De muren op de benedenverdieping zijn geplakte gibo gipsblokken die lekker strak glad gestuct zijn. Op de vloer liggen plavuizen. De buitenmuur is met een supergoed geisoleerde spouwmuur ouderwets opgemetseld met baksteen
5. De plafond-/vloerplaat tussen de beneden en bovenverdieping bestaat uit beton kanaalplaten. De vloer bestaat boven overal uit laminaat, uiteraard op de badkamers na.
6. De wanden op de bovenverdieping zijn prefab holle wanden van fermacell
7. Beneden komen er 2 a 3 TV coax kabel aansluitingen en boven nog eens 3-4 aansluitingen. De coax is overal al doorgetrokken met keurige kastjes op de muur.

Nu dus de vraag wat te doen met de WiFi setup. Ik gok dat ik van Ziggo weer dezelfde Ubee modem krijg die ik nu ook heb. Van dat onding baal ik stevig want die heeft een extreem onstabiele wifi setup en moet regelmatig gereboot worden. Ik denk er dus over om weer een extra wifi router ernaast te plaatsen.

In huis lopen we ondertussen al rond met flinke belasting op het wifi netwerk met een paar tablets, mobiele telefoons en laptops van de baas enzo. TV's zijn nog geen smart-tv's, maar dat gaat ook vast wel gebeuren met de aanschaf van een extra TV. Ook heb ik nu een eenvoudig MyBookLive NAS van WD draaien, maar denk er al een tijdje over na om eens over te stappen op een serieuze NAS van Synology ofzo.

Wat is nu handig om aan te schaffen als router voor naast de WiFi modem van Ziggo om beetje goede dekking te krijgen in alle kamers en liefst uiteraard ook in de tuin rondom het huis? En natuurlijk al het (toekomstige) multimedia geweld een beetje te trekken met al die devices en straks ook smart tv?

one life, live it!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 02:16

psy

Overdrijf je niet een beetje dat alles zo belast wordt?

Ik heb hier ook het nodige spul staan en dat wordt allemaal prima verzorgd door een oude 54G accesspoint en een wat nieuwere 54N. Maar met de 54G kan ik ook zonder enig probleem lastige zaken als HD streamen.

Wat veel belangrijker is, waar staan je Wifi devices. Want door een betonnen plafond....daar verlies je gewoon altijd veel signaal. Op dezelfde etage echter kan je heel ver komen. Ook de tuin, hoef je echt niks bijzonders voor te doen.

Ook zou ik zoveel mogelijk vast UTP aan proberen te leggen. Daar heb je altijd profijt van.

En zet die Ziggo in bridge en koop een fatsoenlijke wifi router.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Verwijderd

Als UTP kabels er niet meer bij kunnen ben je aangewezen op MoCa van Hirschmann bv. Is wel een dure oplossing, maar werkt een stukken beter dan powerline.

Je moet namelijk per verdieping een AP (Access Point) op hangen. En ja, die WiFi van Ziggo kan uit. Als je bv. WiFi neemt van Ubiquity (Unifi) dan kan je zonder een controller, toch seaminless roaming hebben, zodat als je van de begane grond naar boven gaat, dat jouw devices (telefoon, tablet) overschakelen naar de andere AP op de eerste verdieping. Dat regelen die AP's zelf onderling.

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:49
Hoi erwin,

Ik las dat je je ingelezen hebt op netwerk apparatuur, en dat je een splinternieuw huis hebt laten bouwen.

Ben je in huis alleen van wifi uitgegaan? Aangezien ik niks lees over utp contacten in de kamers

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:58

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wifi en betonvloeren gaan niet heel lekker samen. Aangezien het huis nog gebouwd wordt: zorg dat je op elke verdieing minimaal 1, en liever twee netwerkaansluitingen hebt die in de meterkast uitkomen. Cat5e of Cat6 bekabeld. En dan een router in AP modus, of een dedicated AP op elke verdieping.

Ik heb een vergelijkbaar huis (net 2 jaar oud nu), Wifi router (Dlink DIR-825) staat in de meterkast en bereik op de slaapkamer (zit er bijna recht boven) was om te huilen. Extra AP op de hobbykamer boven gezet en bereik is nu weer prima :)

En die extra bekabeling kun je uiteraard ook voor vaste telefonie gebruiken als je wilt :)

[ Voor 8% gewijzigd door The Eagle op 25-09-2013 00:02 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• erwin.heukels
Dank voor het meedenken allemaal zo op de late avond 👍

Mijn eerste conclusies met al deze input:
1. UTP aansluiting regelen op de 1e verdieping (inderdaad heb ik die niet overal laten aanleggen, wel overal coax voor de TV)
2. Dan 2 accespoints kopen van eenzelfde merk en type die seamingless roaming aankunnen (hoe kan ik dat uit de spec's halen? Of kan dat alleen met dat unify/ubiquity merk?

Of is het toch slimmer om in de meterkast een wifi-router te zetten waar de NAS ook op aangesloten kan worden? Kan dat dan ook met seamingless roaming?

[o ja] ik snap dat overal UTP veel stabieler is, maar met al die mobiele devices willen we ons niet meer "vastleggen" op 1 plaats in huis. Zelfs de laptop gebruiken we nooit altijd op dezelfde plek, behalve misschien op het bureau in de werkkamer boven. Wellicht dus wel zo handig om de UTP daar naar toe te trekken en dan daar zowel UTP als het extra wifi punt te regelen. Maar ook dan moet het boven een wifi-router worden ipv AP gok ik?

[ Voor 28% gewijzigd door erwin.heukels op 25-09-2013 07:15 ]

one life, live it!

• erwin.heukels
net nog even met een collega gekeken... dit lijkt me wel wat : tp-link-wireless-ac1750

als ik er hier 2 van aanschaf, kan ik hiermee dan die van boven ook als AP instellen zodat we dan dat seamingless roaming activeer?

one life, live it!

• erwin.heukels
Ik lees nu ook net dat synology de ds213 air aanbiedt waarmee ik zowel een nieuwe NAS als wireless access point in 1 koop. Of is dit duurkoop en kanmdan beter een losse synology en alsnog de ztp-link of Asus rtu66 aanschaffen?

one life, live it!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:06
Ondanks dat je veel mobiele apparaten hebt zou ik toch echt investeren in UTP. Elke apparaat dat via UTP aangesloten kan worden scheelt flink in de belasting van je Wifi.
Ik zou je met klem aan willen raden de NASjes en apparaten die niet van hun plek komen (zoals TVs) toch echt met UTP aan te sluiten.
Bovendien ben je met meerdere UTP aansluitingen in huis heel flexibel met de plaatsing van je accesspoints.

If it ain't broken, tweak it!

• erwin.heukels
Thanks. Ik ga inderdaad maar eens een utp kabel naar de werkkamer doortrekken.

one life, live it!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

erwin.heukels schreef op woensdag 25 september 2013 @ 07:12:
Dank voor het meedenken allemaal zo op de late avond 👍

Mijn eerste conclusies met al deze input:
1. UTP aansluiting regelen op de 1e verdieping (inderdaad heb ik die niet overal laten aanleggen, wel overal coax voor de TV)
Op de 2e verdieping ook. Is dat huis nog in aanbouw? Als de wiedeweerga opdracht geven om naar elke ruimte minimaal twee (overstaande zijden van de ruimte) loze leidingen te leggen.
2. Dan 2 accespoints kopen van eenzelfde merk en type die seamingless roaming aankunnen (hoe kan ik dat uit de spec's halen? Of kan dat alleen met dat unify/ubiquity merk?
UniFi is geinig hiervoor en betaalbaar.
Of is het toch slimmer om in de meterkast een wifi-router te zetten waar de NAS ook op aangesloten kan worden? Kan dat dan ook met seamingless roaming?
Sowieso is 't handig om ergens je netwerkverbindingen samen te laten komen. De meterkast is een goede plek daarvoor.
[o ja] ik snap dat overal UTP veel stabieler is, maar met al die mobiele devices willen we ons niet meer "vastleggen" op 1 plaats in huis. Zelfs de laptop gebruiken we nooit altijd op dezelfde plek, behalve misschien op het bureau in de werkkamer boven. Wellicht dus wel zo handig om de UTP daar naar toe te trekken en dan daar zowel UTP als het extra wifi punt te regelen. Maar ook dan moet het boven een wifi-router worden ipv AP gok ik?
Duidelijk, wifi is handig voor dit soort dingen. Maar sommige zaken veranderen nooit van plek: je NAS zet je niet elke dag ergens anders neer en je tv typisch gezien ook niet. En hoewel nu nog niet aan de orde, je volgende TV zal ook een netwerkaansluiting willen en dat soort dingen wil je écht op UTP.

Loze leidingen en netwerkaansluitingen leggen is toekomstdenken. In de toekomst hebben steeds meer apparaten een netwerkverbinding, al dan niet nodig om te functioneren. Daar moet je bij het (ver)bouwen al over nadenken.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• erwin.heukels
Helaas... Het was inderdaad nieuwbouw, maar is in juli al casco opgeleverd. Op 10-10 trekken we er in dus helaas kan ik nu na het stucwerk geen extra leidingen meer trekken.

Overigens is er geen 2e verdieping en staat de meterkast in een grote hal met hoge vide dus wellicht hoeft het wifi signaal helemaal niet door de betonvloer heen. Nog paar weekjes geduld en dan weet ik het. Denk dat ik maar begin met frisse Asus router in de meterkast naast de NAS en dan UTP naar de studeerkamer boven en naar de TV in de woonkamer en in de keuken. Dan daarna verder uitbreiden waar nodig. Ben benieuwd!

one life, live it!

Verwijderd

Bij de studeerkamer ook een router hangen aangrsloten op utp en je bent een heel eind als ik het zo lees.
En beneden eentje, beide zelfde naam geven en dan ben je een heel eind.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2013 19:54 ]

Pagina: 1