Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Windows XP Floppy disk error (80)

Pagina: 1
Acties:

• MidgeJim
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 05-05-2021
Ik zit met het volgende probleem:
- De pc geeft floppy disk error (80) aan terwijl ik geen floppy disk in de pc heb zitten.
- Als ik dit bericht oversla zie ik het opstartmenu van Windows XP, waarna de pc uitvalt, opnieuw opstart, en ik weer op de floppy disk error pagina kom.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen

Gr. Jim

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:15

DukeBox

loves wheat smoothies

Dan zet je hem toch gewoon uit in het bios ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• MidgeJim
Hoe moet dat dan precies?

• Jay-v
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

Idd uitzetten in de bios.

Meestal bij het opstarten F1 of del indrukken. Staat in het beeld terwijl je het apparaat opstart.

Overigens de eerste hit op Google als je zelf even zou zoeken.

[ Voor 32% gewijzigd door Jay-v op 24-09-2013 21:39 ]

• MidgeJim
Ik heb de floppy disk nu als disabled staan. De floppy disk error is nu weg, maar daarna kom ik in het menu waar ik moet kiezen op welke manier ik windows op wil starten. Maar wat ik ook kies, De computer start opnieuw op en komt dan weer in hetzelfde menu terecht. Wat kan ik doen?

• MidgeJim
Zou het helpen om windows XP opnieuw te installeren?

• CenturyStorm
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 28-03-2023
Het klinkt alsof de floppy error melding niet het echte probleem is. Wat heb je gedaan met de pc voordat deze besloot om niet meer op te starten? Heb je safe-mode al geprobeerd in het opstart menu? Het opnieuw installeren van Windows is een last resort, want je raakt namelijk alle gegevens op de installeerschijf kwijt.

• MidgeJim
Ik heb eigenlijk niets met de pc gedaan. Safe mode werkt ook niet. Ik ga proberen windows opnieuw te installeren, want er stond toch niet veel belangrijks op de computer.

• MidgeJim
Heb geprobeerd om Windows XP opnieuw te installeren, maar dit werkt niet. Iemand een idee?

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-11 23:07

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Welkom op GoT :w

Wat me ineens te binnen schiet: Als dit voorheen goed gewerkt heeft, zou het misschien kunnen dat je BIOS is gereset (redenen daarvoor laat ik even buiten beschouwing)? Waardoor deze is teruggevallen op fabrieksinstellingen, wat bij oudere PCs vrijwel altijd een ingeschakelde floppy drive setting oplevert.
Wat zo'n reset ook veroorzaakt is dat de SATA disk controller op IDE compatible mode wordt gezet. Mogelijk stond deze voorheen op AHCI modus (want beter). Dat levert namelijk vergelijkbare symptomen op: niet startende Windows omdat deze de disk controller niet juist kan aanspreken.
Controleer in je BIOS eens of de SATA controller modus op IDE of AHCI (of RAID) staat, en wissel deze eens om. Mijn gok is dat deze nu op IDE staat terwijl het voorheen AHCI was.
MidgeJim schreef op woensdag 25 september 2013 @ 09:01:
Heb geprobeerd om Windows XP opnieuw te installeren, maar dit werkt niet. Iemand een idee?
"Geprobeerd" of daadwerkelijk uitgevoerd?
Liep je tijdens de installatie tegen problemen aan?

Ik mis een hoop informatie om er iets nuttigs over te zeggen.
Wat werkt er niet? Wat voor foutmeldingen krijg je?
Of is het probleem nog exact hetzelfde? Zo ja, wellicht tijd om iets anders te proberen? Bovenstaande verhaal van mij gecontroleerd? Misschien is er wel iets defect waardoor het geheel onstabiel wordt. Probeer eens een Linux LiveCD en start daarvan. Is de PC dan wel stabiel en bruikbaar?

Je zult stapsgewijs onderdelen moeten controleren en uitsluiten, alleen dan kom je achter de oorzaak. Wat meer eigen inzet vanaf jouw kant wordt wel verwacht. Het is hier immers geen Helpdesk, maar een community. Als jij inzet toont en actief op zoek gaat naar oplossingen (bijv door het forum te doorzoeken naar vergelijkbare proberen, dito voor gebruik van Google/<zoekmachine>), dan zijn de mensen hier meer geneigd om je te helpen.
Combineer je dat met duidelijke taal over wat er mis gaat en concrete vragen: dan krijg je meestal ook concrete antwoorden.

M.a.w.: Hoe beter jouw uitleg van het probleem en inzet om het op te lossen, des te groter je kans om het opgelost te krijgen met hulp van de mensen hier.

Werp ook zeker eens een blik op Het algemeen beleid om te zien wat we zoal van iedereen verwachten.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• MidgeJim
Ik heb in de bios gekeken, maar kan nergens vinden hoe ik de IDE mode kan omzetten naar de AHCI mode.

Ik heb geprobeerd windows xp te installeren , maar dit werkt niet. Nadat er in de witte balk onderaan staat aangegeven dat de windows setup opgestart wordt, krijg ik de volgende melding:
UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME.

Wel kon ik eerder kiezen voor een system recovery. Zou dit misschien kunnen helpen?

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-11 23:07

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Zonder enige specificaties over het systeem kunnen we je qua hardware en BIOS niet echt verder helpen. Dus als je specificaties hebt zijn die welkom.

Die fout krijg je al zodra je de installatie vanaf de CD probeer te starten?
Of de CD is matig, of de optische station is niet in orde, of kabel tussen optisch station en moederbord is niet in orde.
Makkelijkste weg is denk ik: maak eens een Linux LiveCD en kijk of die wel goed werkt. Als die wel prima werkt dan lijkt het er op dat de hardware OK is, maar je WinXP CD niet. En als die LiveCD ook niet werkt, dan zit het hem in de hardware en kun je gaan uitzoeken waar precies.

Zou ook nog in het geheugen kunnen zitten, dat zou je met een nachtje Memtest draaien.
Of je hij probeert de hard disk aan te spreken en deze is mogelijk defect. Koppel die eens los en kijk of hij dan wel doorstart naar de installatie.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ik zou eerst een kijken of er niet iets gewoon mis is met de hd ?

Wordt hij wel herkent ?
Hoor je hem spinnen ?
Stekkertjes los ? etc.

Iperf

Pagina: 1