• flashingst
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-01 22:49
Ik heb vandaag mijn bestelde onderdelen ontvangen en ook in mijn systeem geplaatst. Alle stappen heb ik (uiteraard) eerst zorgvuldig bekeken en daarna uitgevoerd. Ik heb besteld een Corsair 430CX en een AMD FX-4100 processor.

Deze onderdelen heb ik vandaag geplaatst en de PC werkt goed. Enkel vroeg ik me af of de nieuwe CPU misschien te testen is? Ik heb 10 minuten Prime95 gedraait, toen was de processor 63 graden (celcius) geworden. Gewoon op het bureaublad is hij rond de 35/40 graden. Zijn dit goede temperaturen? Ik hoorde de CPU-fan wel flink draaien! Na het stopzetten van Prime95 gingen de fans weer minder hard (nagenoeg geluidloos) en de temperatuur zakte naar ongeveer 40 graden.

Zijn er nog andere manieren om te testen of de CPU goed werkt en goed geplaatst is? In de PassMark performance test (v8.0) kwam hij keurig op het normale resultaat uit van rond de 4050 (kwam op 4096 uit).

Misschien dat er tweakers zijn die hier iets apparts of ongewoons tussen zien zitten? Zo ja dan zou ik dat graag horen want ik heb nog nooit eerder (behalve videokaart) een PC-upgrade uitgevoerd en ik zou graag zeker weten of het allemaal goed is gegaan!

Oude PSU: Inter Tech SL500 --> Nieuwe PSU: Corsair 430CX
Oude CPU: AMD Athlon X2 270 --> Nieuwe CPU: AMD FX-4100

De standaard heatsink (+ fan) zit er op en geen een onderdeel is overclockt!

[ Voor 3% gewijzigd door flashingst op 24-09-2013 21:24 ]

• polli_
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 06-02 23:45
Als je cpu verkeerd zit dan boot je pc niet. Dus ik zou zeggen missie geslaagd.
Even memtest draaien kijken of je geheugen stabiel is en gpu benchmark draaien voor de zekerheid.

Verwijderd

klinkt vrij normaal allemaal. 40 graden is echt prima, de FX-4xxx serie kan tot 71c graden (core). Als je lang zware applicaties draait zal de tempratuur wel iets oplopen, maar dat kan geen kwaad. Komt het te dicht bij de 70 graden, dan kan je overwegen een iets betere CPU koeler er los bij te kopen om de tempratuur wat lager te houden, maar over het algemeen is dat alleen echt nodig als je gaat overclocken.

• flashingst
Ik zal nog even memtest draaien en een gpu benchmark draaien. Ik neem wel aan dat de GT630 nu een aardige bottleneck is? Volgens mij is de fan van mijn GT630 niet zo heel best meer want er komt soms een apart geluid uit tijdens een game (en vooral bij dan op pauze zetten...)

Maar goed ik ben blij te horen dat alles goed lijkt te zijn. Morgenavond heb ik als het goed is weer internet dus dan kan ik wat games binnenhalen via Steam en Uplay om te testen. Had net alleen San Andreas bij de hand en die bleef rond de 45 graden (CPU) in HD resolutie op hoogste settings

Verwijderd

overigens als je in prime 63 graden haalt, dan moet je rare capriolen uithalen om in dagelijks gebruik boven de 60 uit te komen. Geen probleem dus.

• flashingst
Verwijderd schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 23:22:
overigens als je in prime 63 graden haalt, dan moet je rare capriolen uithalen om in dagelijks gebruik boven de 60 uit te komen. Geen probleem dus.
Dan is het goed, want hij ging in 10 minuten van 39 naar 63, dus schrok wel een beetje. Maar heb nog nooit eerder Prime95 gedraaid dus dat zou wel goed zijn dan?

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Een computer is snel. Als je dus cpu gaat stressen, wordt die dus meteen veel warmer. Het komt er dan op aan, hoe goed de koeler de warmte kan afvoeren.
In een kast met een zeer goede airflow, zie je dan bijv dat de temeratuur in een minuutje van 40 naar 60 graden gaat (eerste minuut gaat nog warmte naar het koelblok) en daar dan op stabiliseerd. Als de temp dan toch langzaam oploopt, kan dat liggen aan een slechte airflow waardoor het in de kast zelf ook warmer wordt, met als resultaat dat de cpu ook zijn warmte minder goed kwijt kan.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:18
Klopt, mijn cpu gaat binnen een paar seconden van 30 naar 40, dan binnen 10-20 seconden naar 50 en dan langzaam naar 53-55 om daar stabiel te blijven.

• flashingst
Reepje schreef op woensdag 25 september 2013 @ 11:57:
Als de temp dan toch langzaam oploopt, kan dat liggen aan een slechte airflow waardoor het in de kast zelf ook warmer wordt, met als resultaat dat de cpu ook zijn warmte minder goed kwijt kan.
Ik denk inderdaad dat dit het is, de kast is relatief klein (en was zéér goedkoop). Na een aantal minuten merk ik dat de processor probeert te stabiliseren (temperatuur loopt héél langzaam op) maar dit zal dan niet kunnen door de kast.

Ik heb net wel even een game gedraaid (GTA: SA) en hij kwam niet hoger dan 49 graden (bijna 1 uur gespeeld). Is dit een goede temperatuurwaarde?

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ja, dat klinkt allemaal goed.
Veel plezier nog met je computer.

• flashingst
Pc liep net twee keer vast bij het openen van dezelfde applicatie (Speedfan) om de temperaturen te meten. Dit gebeurd alleen als ik heel veel andere programma's tegelijkertijd open met Speedfan. Ik neem aan dat dit geen kwaad kan?

Trouwens, wat is een goede GPU die matcht met de CPU? Ik zat te kijken naar een GTX650 of 7770/7790?

• Teun.
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
flashingst schreef op woensdag 25 september 2013 @ 20:20:
Pc liep net twee keer vast bij het openen van dezelfde applicatie (Speedfan) om de temperaturen te meten. Dit gebeurd alleen als ik heel veel andere programma's tegelijkertijd open met Speedfan. Ik neem aan dat dit geen kwaad kan?

Trouwens, wat is een goede GPU die matcht met de CPU? Ik zat te kijken naar een GTX650 of 7770/7790?
Dat maakt in principe geen verschil, ik zou een gpu in de 77xx reeks nemen, die matchen jouw processor wel.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:18
De processor kan ook nog prima met wat zwaarders, maar je voeding kan niet veel meer hebben.
Ik zou maximaal een 7850 of gtx 660 nemen (1 pcie power stekker).
Of even wachten op de nieuwe kaarten... maar de midrange komen vaak wat later.
Pagina: 1