Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Lenovo Y510 to buy or not to buy?

Pagina: 1
Acties:

• ObiTewodros
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-04 22:22
Hallo,

Mijn oog is gevallen op de Y510 van lenovo(non sli versie).

Na dit forum doorgebladerd te hebben heb ik gemerkt dat enkele mensen beweren dat de Y510 achteruitgang is ten opzichte van de Y500. Dit begrijp ik echter niet. In alle opzichten heeft de Y510 betere hardware. Er wordt beweerd dat de Y510 slechte accu prestaties heeft en koeling problemen. Echter ben ik na dit topic op forum.notebookreview door genomen te hebben ben ik tot conclusie gekomen dat alleen de sli versie de aangegeven problemen heeft. Zie deze post:
SLI versus non SLI:

Pros of SLI:
- More GPU performance (up to 80% more depending on the game), gives you basically a 770M.

Pros of non-SLI:
- More battery life (4:30 vs 2:30)
- Lighter weight (by 0.5lbs)
- Lower Price
- Runs much cooler
- DVD drive/HDD caddy

Major issues with computer:
- Poor out-of-the-box wifi drivers (easily fixed)
- Poor out-of-the-box trackpad drivers (easily fixed)
- Runs hot (usually laptops with specs like these are bigger and heavier with better cooling, Y510p is small for the specs it has), though is better without SLI
- The BIOS is locked in a way you can't just put in any wifi card you want, there is a whitelist
- No Msata slot (but there is the speedier M.2)
- Not an IPS display (not really a con, since it adds to the cost+TN panels are better for gaming)
- Poor battery life on SLI models
Enkele mensen beweren dat de slecht verkrijgbare n56 van asus een betere optie is, maar dit begrijp ik ook niet helemaal. De lenovo is in alle opzichten beter behalve de bouwkwaliteit? Wat dus niet perse betekent dat de lenovo een slechtere bouwkwaliteit heeft, maar dat de asus een bovenmaats bouwkwaliteit heeft. Ik denk dat de lenovo sowieso enkele jaren probleemloos zal werken.

Dus mijn vraag is: Waarom zou ik niet de Y510 kopen?

Verwijderd

De y510p heeft heel erg slechte koeling, ook de non-sli versie, een slechtere accuduur dan de y500 en geen verbeteringen aan de rest van de laptop tov. de y500.

Je zegt dat de Y510p beter is in alle opzichten dan de N56 behalve de bouwkwaliteit. Maar dat kun je beter omdraaien, de N56 is beter in alle opzichten dan de Y510p behalve de CPU en GPU. De N56 is veel stiller, heeft veel betere koeling, een beter toetsenbord, een veel langere accuduur, een betere bouwkwaliteit, touchpad, en is bijna €100 goedkoper. De specs zijn slechts een deel van het verhaal.

Puur door de slechte koeling zou ik de Y510p al afraden tenzij er echt helemaal niets anders te krijgen is.

• ObiTewodros
Verwijderd schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 23:41:
De y510p heeft heel erg slechte koeling, ook de non-sli versie, een slechtere accuduur dan de y500 en geen verbeteringen aan de rest van de laptop tov. de y500.

Je zegt dat de Y510p beter is in alle opzichten dan de N56 behalve de bouwkwaliteit. Maar dat kun je beter omdraaien, de N56 is beter in alle opzichten dan de Y510p behalve de CPU en GPU. De N56 is veel stiller, heeft veel betere koeling, een beter toetsenbord, een veel langere accuduur, een betere bouwkwaliteit, touchpad, en is bijna €100 goedkoper. De specs zijn slechts een deel van het verhaal.

Puur door de slechte koeling zou ik de Y510p al afraden tenzij er echt helemaal niets anders te krijgen is.
Hoe zit het met uitbreidmogelijkheden van de N56? Ik wil sowieso een ssd hebben in mijn laptop naast de hdd. Bij lenovo is dat vrij simpel te realiseren, maar ik weet niet of dat ook het geval is bij de asus. Ik weet in ieder geval dat de nieuwe model van n56(n550?) Torx schroeven heeft. Hierdoor wordt het iets moeilijker om het te openen. Tevens beschikt de nieuwe model niet over uitbreidruimte voor een ssd. Dus kan ik gewoon een nieuwe ssd plaatsen in de asus zonder de oude uit te moeten halen?

Trouwens de cpu en gpu zijn toch de twee belangrijkste aspecten van een laptop? Mag ik ook vragen naar je bron waarin vermeld staat dat ook de non sli versie slechte koeling heeft? En wat is precies slechte koeling? Is het dermate slecht dat het de prestatie of levensduur van de laptop beïnvloedt?

• woutjeeh
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-07-2018
Mocht je de SSD willen plaatsen naast de originele HDD dan kun je voor zo'n 10-20 euro een HDD caddy halen en de SSD op de plek van je DVD speler plaatsen Is niet moeilijk.

Ik weet niet in hoeverre dit een goede bron is, maar volgens http://cpuboss.com/cpus/I...Q-vs-Intel-Core-i7-3630QM is de 4700QM amper sneller dan de 3630QM. Volgens mij zo'n 6%. Ik denk niet dat je daar veel van gaat merken. Dit valt dus haast te verwaarlozen.

Volgens mij is het verschil in de GPU wel iets groter. Het is dan volgens mij meer de afweging tussen: Een net iets snellere CPU (waar het nog maar de vraag van is of je dit gaat merken) en een iets snellere GPU (weet niet precies hoeveel sneller) als voordeel tegenover de voordelen van de Asus, die Darkstone al aanhaalde: Betere bouwkwaliteit, veel betere koeling, beter toetsenbord, en veel langere accuduur. Daarnaast is de Lenovo een halve centimeter dikker en weegt hij hij wat ietsjes meer (0,2 kilo).

[ Voor 10% gewijzigd door woutjeeh op 25-09-2013 00:09 ]

Verwijderd

NeutraleGast schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 23:50:
[...]

Hoe zit het met uitbreidmogelijkheden van de N56? Ik wil sowieso een ssd hebben in mijn laptop naast de hdd. Bij lenovo is dat vrij simpel te realiseren, maar ik weet niet of dat ook het geval is bij de asus. Ik weet in ieder geval dat de nieuwe model van n56(n550?) Torx schroeven heeft. Hierdoor wordt het iets moeilijker om het te openen. Tevens beschikt de nieuwe model niet over uitbreidruimte voor een ssd. Dus kan ik gewoon een nieuwe ssd plaatsen in de asus zonder de oude uit te moeten halen?
Je moet de oude harde schijf eruit halen en vervangen door een SSD. Je kan ook de dvd drive vervangen door een SSD.
Trouwens de cpu en gpu zijn toch de twee belangrijkste aspecten van een laptop?
Ik vind de CPU en GPU de minst belangrijke kenmerken van een laptop. Veel belangrijker is dat hij stil is, fatsoenlijk gebouwd is, een SSD heeft, een fatsoenlijk scherm, fatsoenlijke input devices en fatsoenlijke accuduur. Pas als al die kenmerken in orde zijn is het wat bij betreft pas de moeite waard om te kijken naar een CPU of GPU die 10 a 20% sneller is.
Mag ik ook vragen naar je bron waarin vermeld staat dat ook de non sli versie slechte koeling heeft? En wat is precies slechte koeling? Is het dermate slecht dat het de prestatie of levensduur van de laptop beïnvloedt?
Die bron is er niet. In http://www.notebookcheck....10p-Notebook.97470.0.html doorstaat de Y510p sli de stresstest dermate slecht dat het volgens mij al bevestigd is dat de koeling simpelweg te slecht is. De slechte koeling uit zich tijdens het gamen: de CPU wordt te heet, klokt terug, en de game is niet langer speelbaar.

• ObiTewodros
woutjeeh schreef op woensdag 25 september 2013 @ 00:07:
Mocht je de SSD willen plaatsen naast de originele HDD dan kun je voor zo'n 10-20 euro een HDD caddy halen en de SSD op de plek van je DVD speler plaatsen Is niet moeilijk.
Ok ik neem aan dat dit ook met de nieuwe model kan? Ik kan me gewoon niet aanzetten tot aanschaf van oude technologie :P

• woutjeeh
NeutraleGast schreef op woensdag 25 september 2013 @ 00:43:
[...]

Ok ik neem aan dat dit ook met de nieuwe model kan? Ik kan me gewoon niet aanzetten tot aanschaf van oude technologie :P
Zover ik weet kan dit met elke Asus N56. Bedoel je met oude technologie de 3630QM vergeleken de 4700QM? Ik heb zelf een Asus N56 met een GT 650m. Ik heb deze net 2 weken en kon deze voor een mooie prijs van iemand overnemen. Natuurlijk ''voelt'' het goed als je de nieuwste serie e.d. hebt. Ik heb er echter geen moment spijt van dat ik bv. nu de GT 650m heb ipv de GT 740m. Hij presteert gewoon goed voor wat ik er mee wil en ben er dus tevreden mee.

• lucash
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-11 23:35
De technologie van de N550 is niet bepaald nieuw. De GPU is een rebrand van de "oude" 600 serie. De behuizing is vrijwel identiek op kleine details na en alleen de cpu is nieuw, maar of die 6% prestatiewinst (mits je de Full voltage pakt) €200 waard is moet jij uitmaken ;) (1 tip.. die prestatiewinst ga je niet merken)

En daarbij.. Ik vind het zilveren toetsenbord echt 10x minder mooi dan het zwarte van de N56. Maar dat is natuurlijk een persoonlijke mening :P

edit: Het prijsverschil is zelfs nog groter dan €200 ze ik nu :S

[ Voor 8% gewijzigd door lucash op 25-09-2013 01:01 ]

Verwijderd

En de N550 heeft significant slechter koeling dan de N56.

• ObiTewodros
Hier ervaringen van mensen die de Y510 bezitten:

http://www.reddit.com/r/S...he_y510p_will_answer_all/

Ik lees alleen maar positieve berichten over de koeling?

• ObiTewodros
Enige idee of de N550JV-DB71 verkrijgbaar zal zijn in NL?

Verwijderd

NeutraleGast schreef op woensdag 25 september 2013 @ 11:56:
Hier ervaringen van mensen die de Y510 bezitten:

http://www.reddit.com/r/S...he_y510p_will_answer_all/

Ik lees alleen maar positieve berichten over de koeling?
Ik zie daar niemand iets zeggen over de koeling behalve iemand die zegt dat hij bij een spel welke bij ons op school vaak wordt gespeeld met een oude dualcore en intel graphics prut (LoL) koel blijft. Daar heb je niet zoveel aan..

• ObiTewodros
Verwijderd schreef op woensdag 25 september 2013 @ 12:24:
[...]

Ik zie daar niemand iets zeggen over de koeling behalve iemand die zegt dat hij bij een spel welke bij ons op school vaak wordt gespeeld met een oude dualcore en intel graphics prut (LoL) koel blijft. Daar heb je niet zoveel aan..
Ik zie toch echt meer mensen die zeggen dat het qua hitte meevalt, zie bijvoorbeeld dit:

My y510p doesn't. Heat management on this thing is actually really good. The fans can get pretty loud but it's easily drowned out by game sound. The aluminum surface helps to keep heat distribution even so there aren't any extremely hot surfaces like what I've experienced with plastic laptops.
The bottom also stays very cool, so it's very comfortable to use on your lap. The only area that is uncomfortable is on the bezel to the left of the keyboard, but that spot is directly on the heat sink. It's not going to burn you.

Maar goed, dat zijn mensen die daadwerkelijk de laptop in handen hebben en het feit dat er juist zo weinig over de koeling staat is misschien wel omdat het wel meevalt? Het enige bron die ik kan vinden waarin gezegd wordt dat de laptop iets heter wordt dan een gemiddelde laptop is notebookcheck. En daar hebben ze het over de sli versie.

Trouwens, wat mij vooral niet bevalt aan de n56 is de gpu. De gt 740 is toch wel flink zwakker dan de gt755(GDDR5) die je in de lenovo vindt. Op zich ben ik niet zo een gamer maar er is 1 game waar ik erg naar uit kijkt: GTA V. Zodra het voor de pc uitkomt wil ga ik hem kopen. Ik heb het idee dat ik met de gt740 toch wat performance problemen ga krijgen. Als het een betere gpu had(en 8 ipv 6 GB ram) Had ik hem aangeschaft. Nu is het of de lenovo kopen of wachten totdat een betere alternatief komt helaas.

[ Voor 16% gewijzigd door ObiTewodros op 25-09-2013 12:31 ]

• EektheMan
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 08:12

EektheMan

DPC

Ik game weinig tot nooit (komt deels ook doordat mijn GPU niet de games ondersteund die ik leuk vind), maar zou het wel willen. In mijn vergelijking tussen de N56 en de Y510 viel me op dat de N56 een HD Graphics 4000 heeft en de Y510 de HD4600. De 4600 ondersteund naast AVX2 (voor de DPC crunchers onder ons) ook DirectX 11.1.

Ik vraag me af of dit enig invloed heeft op de speelbaarheid van next gen spellen. GTA V draait al op de oude consoles, dus die zal er weinig last van hebben. Maar kijkend in jullie glazen bol, gaat de HD4000 een probleem worden bij ports van de next gen consoles of DirectX 11.1 spellen? Of kan GT740 in de ASUS dit zonder probleem oplossen eventueel met nieuwe firmware?

It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher

• ObiTewodros
EektheMan schreef op woensdag 25 september 2013 @ 19:27:
Ik game weinig tot nooit (komt deels ook doordat mijn GPU niet de games ondersteund die ik leuk vind), maar zou het wel willen. In mijn vergelijking tussen de N56 en de Y510 viel me op dat de N56 een HD Graphics 4000 heeft en de Y510 de HD4600. De 4600 ondersteund naast AVX2 (voor de DPC crunchers onder ons) ook DirectX 11.1.

Ik vraag me af of dit enig invloed heeft op de speelbaarheid van next gen spellen. GTA V draait al op de oude consoles, dus die zal er weinig last van hebben. Maar kijkend in jullie glazen bol, gaat de HD4000 een probleem worden bij ports van de next gen consoles of DirectX 11.1 spellen? Of kan GT740 in de ASUS dit zonder probleem oplossen eventueel met nieuwe firmware?
Ik snap het niet helemaal, er zit een GT740 in? Dus dan zul je de HD4000 helemaal niet gebruiken?

• woutjeeh
EektheMan schreef op woensdag 25 september 2013 @ 19:27:

Wanneer de HD4000 het niet meer aan kan wordt er automatisch overgeschakeld naar de GT 740m. De HD4000 of HD4600 zal dus geen invloed hebben op de prestaties bij GTA V.

• EektheMan
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 08:12

EektheMan

DPC

Dank! Daar was ik niet helemaal zeker van. Of er 1 van de 2 leidend was of dat ze elkaar complimenteren. Dus slechts zaken als AVX2/FMA zul je moeten missen bij de N56.

Of je dat nodig hebt? Oordeel zelf.
stats AVX2 FMA
aardige discussie

[ Voor 85% gewijzigd door EektheMan op 25-09-2013 20:27 ]

It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher

• Meemzeh
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01-03 22:09

Meemzeh

Je weet wel

Nvm.

[ Voor 96% gewijzigd door Meemzeh op 25-09-2013 20:55 ]

• noerie
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 01-10 21:08
Ik had hiervoor een N56VZ-s4215h en was zeer tevreden erover qua koeling en prestaties.
Maar vanwege omstandigheden heb ik het verkocht en nu al spijt dat ik het weggegeven heb.

Nu heb ik een y580 en deze zijn t.o.v n56vz niet erg goed met koeling .

Verwijderd

De hitte bevind zich vooral een de linkerkant van de laptop, de SLI bay zit aan de rechterkant. Volgen mij kan de 2e GPU geen echte invloed hebben op de temperaturen van de main heatink.
noerie schreef op woensdag 25 september 2013 @ 21:06:

Nu heb ik een y580 en deze zijn t.o.v n56vz niet erg goed met koeling .
En de koeling van de Y580 is al beter dan die van de Y500, kan je na gaan..
Pagina: 1