Draadloos netwerk / users beheren met tijd functie

Pagina: 1
Acties:

• erikvanhoutert
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01-05 17:10
Ik ben opzoek naar een oplossing voor het volgende:

Er mogen 5 users op mijn draadloos netwerk. Deze wil ik kunnen beheren "afzonderlijk" met een tijd schema. Oftewel:"
User 1 mag bijvoorbeeld elke dag van 8uur tot 15:00 op internet, en van 15:00 tot 20:00 uur. Omdat ze zowel op hun smartphone als laptop e.d. op het wifi gaan moet dit dus voor elke device gelden. Ik dacht eraan om 5 verschillende SSID's aan te maken, maar bij elke accespoint kan men alleen spelen met de tijdsturingen voor het gehele apparaat.
Wie weet hier een oplossing voor? Er moeten dus ook nog eens verschillende tijdschema's op een dag in te stellen zijn..hiernaast mag men op andere netwerken wel de gehele dag internet hebben.

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Gaat je, denk ik, niet lukken zonder iets als een proxy met authenticatie of misschien een router met custom firmware en bepaalde hotspot functionaliteit en een portal met uitgebreide opties (DD-WRT).
Of elke WIFI gebruiker verplichten eerste een VPN verbinding op te bouwen (moet je een VPN server achter of op je router draaien) waarbij je dergelijke opties instelt.

Dat is in ieder geval als je een USER wilt restricten. Als je apparaten wilt toestaan op bepaalde tijden kun je kijken of je router iets kan met MAC address filtering en tijdsschema's.
Custom firmware als DD-WRT of Tomato kunnen dit en zijn soms beschikbaar voor bepaalde typen routers Of je kies een cheapo modelletje uit de lijst van ondersteunde routers, schaft die aan (2e hands?) en draait daar dan je restricted SSID op. Gebruik je je eigen router voor een unrestricted SSID.

Beetje offtopic: als gebruiker zou ik jouw wifi netwerk links laten liggen en een ander draadloos netwerk uit de lucht plukken. Misschien bereik je daarmee dan wel wat je wilt als het om bandbreedte gebruik gaat, maar als het gaat om restricties op te leggen aan familie of huisgenoten zullen die daar snel omheen werken.
Voor bandbreedte gebruik kun je beter kijken naar QoS opties op je router

Beter misschien goede afspraken maken met elkaar?

[ Voor 22% gewijzigd door akimosan op 24-09-2013 21:05 ]

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:05

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

ASUS ..66U modellen hebben vrij gedetailleerde parental control functie die volgens mij redelijk doet wat je zoekt. Per client kan je een compleet weekschema instellen wanneer wel en niet online.

Zie de tutorial: http://www.youtube.com/v/IbsuvSjG0xM

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• erikvanhoutert
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01-05 17:10
Orion84 schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 21:15:
ASUS ..66U modellen hebben vrij gedetailleerde parental control functie die volgens mij redelijk doet wat je zoekt. Per client kan je een compleet weekschema instellen wanneer wel en niet online.

Zie de tutorial: http://www.youtube.com/v/IbsuvSjG0xM
Super dit lijkt er idd op! Alleen jammer dat je dan niet iedere user gewoon z'n eigen login kan geven.. dus zodra hij met een ander device inlogt wel op internet kan..

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:05

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Je kan evt. een MAC filter instellen. Dat is door een gevorderde gebruiker evt. te omzeilen, maar dat zal de casual gebruiker wel weerhouden om bij jou onbekende devices te gebruiken.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

Mikrotik kan dat wel. Echter, dat is geen huis tuin keuken router met fancy GUI.

Maar daar kan je wel per user de tijd instellen, de bandbreedte, en zelfs wel of niet toestaan torrents te draaien, of MP3's te downloaden.....

Kijk maar naar RB2011, al dan niet met ingebouwde WiFi.

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:51
erikvanhoutert schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 21:28:
[...]

Super dit lijkt er idd op! Alleen jammer dat je dan niet iedere user gewoon z'n eigen login kan geven.. dus zodra hij met een ander device inlogt wel op internet kan..
Om met users te werken heb je een RADIUS server nodig.
Wikipedia: RADIUS

Maar dat is meer een enterprise oplossing. Ik moet zeggen dat het erg leuk is om mee te spelen

Je kan ook nog kijken voor routers met een hotspot, denk daarbij aan chilispot of coovaap.
Een gemiddelde dd-wrt / openwrt capable router kam dat wel aan

[ Voor 4% gewijzigd door chickpoint op 24-09-2013 23:52 ]

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

Verwijderd

Je kunt de network policy server role installeren op windows server OS. Hierbij kun je tijden instellen.

• LnC
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03-08 11:16

LnC

The offending line...

Zoals al eerder was aangehaald, werken met een Mac filter is de snelste en beste oplossing voor huis tuin en keuken gebruik. Je had helaas niet in je TS vermeld om welke router het ging, dus ik heb hier een How-to om het alles in te stellen van Linksys.
Pagina: 1