Advies gevraagd: grote ruimte van geluid voorzien.

Pagina: 1
Acties:
  • 3.288 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari-equal95
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-10 22:48
Graag jullie hulp, advies en tips bij het volgende :)

Ik ben opzoek naar geluidsapparatuur om een ruimte van +- 15x10 meter van redelijk geluid te voorzien.

Het gaat om een kelder met een betonnen dak en betonnen muren dus het geluid zal niet perfect zijn. Er staat nu een set met allemaal oud spul wat voor de doeleinden (muziek in de hele zaal) prima voldoet. Het moet alleen wel vervangen worden omdat het allemaal erg oud is.

Wat ik zoek is apparatuur inclusief eventuele versterker oid om de hele ruimte van redelijk geluid te voorzien. Zelf ben ik hier totaal niet ervaren mee en vraag ik jullie dus om hulp.

Wat moeten jullie weten en wat is voor mij wijsheid?
Het budget licht rond de 500 euro met eventueel speling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-10 16:05

JT

VETAK y0

Belangrijkste vraag denk ik: achtergrond volume of feestniveau?

Daarna belangrijkste vraag: wat heb je zelf aan onderzoek gedaan en wat is daar uit gekomen?

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari-equal95
Eigenlijk voor beide, soms achtergrond niveau en soms keihard.

Zelf heb ik wat zitten zoeken op internet. Omdat ik er weinig verstand van heb lijkt een complete set mij het handigst. Zojuist deze site gevonden met een paar sets zoals die hier onder. Is dit wat denk je?

http://www.geluidstunter.nl/cafe/zaalset4x600w

Bedankt voor je reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Tja, kan. Voor 500e (of ongeveer) ga je qua PA gewoon alleen maar prut vinden. Maar PA heb je wel nodig als je met een dergelijke oppervlakte ook feestniveau wil. Ik kan je eigenlijk vooral aanraden naar 2e hands te kijken omdat je dan gewoon meer waar voor je geld krijgt.

Ook wel apart verhaal in jouw link: 2x200w versterker voor 4 600w speakers 8)7

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari-equal95
Daar heb je zeker een sterk punt! Ik ga doorzoeken voor 2ehands dan.

Heb jij nog een ander idee? (naast PA)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Nee. PA staat, kort door de bocht, voor veel geluid in grotere ruimtes dan thuis. Dus dat moet je hebben in dit geval.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:36

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Volgens mij moet je met een paar flinke grote zuilluidsprekers en een leuke versterker ook al een heel eind komen. Zoek op MP eens naar een Philips FA930 of FA950, icm een paar FB850 of hoger. Trust me, da's ruim voldoende voor die ruimte ;)

Puur uit nieuwsgierigheid: wat staat er nu? :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15:52

psy

met google kan je soms interessante topics vinden hoor
http://www.djresource.eu/Forum/topic/10409/p/1/

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08:39
Ik zou de bron van je geluid heel gelijk verdelen, bijvoorbeeld in iedere hoek een speaker. Daarnaast zou ik zoveel mogelijk proberen te isoleren, door bijvoorbeeld dikke kleden aan iedere muur te hangen (niet vergeten te impregneren met iets brandwerends!). Je grootste uitdaging gaat zijn het voorkomen van galm, verwacht ik.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• ari-equal95
JT: Oke, bedankt. Even op marktplaats zoeken naar een mooie koop dus.

The Eagle: Dat klinkt inderdaad ook wel als een optie. Zal kijken of ik een goede kan vinden. Bedankt:)
Er staat nu een oude set. Deels door de jaren heen verzameld spul. Het kan best hard maar klinkt nergens (meer) naar. De versterker word soms zo heet dat ik denk dat hij in de fik vliegt. De specefieke namen weet ik zo niet.

Psy: Ik zal het doorlezen, bedankt.

Freeqingme: 4 speakers zou inderdaad ideaal zijn. Doeken ophangen is wel een goed idee. De muren zijn grotendeels met planken bedekt maar voor het dak kan dit nog een oplossing zijn. Thx voor de tip!

• JT

JT

VETAK y0

The Eagle schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 22:51:
Volgens mij moet je met een paar flinke grote zuilluidsprekers en een leuke versterker ook al een heel eind komen. Zoek op MP eens naar een Philips FA930 of FA950, icm een paar FB850 of hoger. Trust me, da's ruim voldoende voor die ruimte ;)

Puur uit nieuwsgierigheid: wat staat er nu? :)
Ik heb ervaring met hifi inzetten voor een feestje in een wat grotere ruimte. Mijn ervaring: later op de avond versterker in protection. Zit je dan zonder muziek. Nooit maar dan ook nooit meer.

Ecodan warmtepomp

• ari-equal95
Dus dat trekt ie niet?

Als dat hem niet word is een set zoals ik hier boven heb gepost of 2e hands de beste oplossing?

• JT

JT

VETAK y0

Vind ik wel...ik speelde daar niet met de minste merken (Tannoy/Marantz) en ik had de zeer grote mazzel dat het vlak voor het einde van het feestje was. Was een feestje voor een man of 30-40 dus ga maar na. Het spul werd gewoon te heet. Er ís wel hifi denk ik die het aan kan maar dat gaat ver boven jouw budget. Dus zoek naar een tweedehands set of losse spullen.

Ecodan warmtepomp

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Misschien zijn deze setjes iets voor je. Het zijn speakersets met ingebouwde versterker / compressor / beveiliging / subsonic enz. Klein mixertje erop aansluiten en je bent klaar. Alleen de signaal- en luidsprekerkabels ontbreken.

DAP Club Mate 12
DAP Club Mate I (opvolger)

Vermijd in ieder geval speakers waar piëzotweeters in zitten.

[ Voor 34% gewijzigd door TBTL op 25-09-2013 14:17 ]

• JT

JT

VETAK y0

Zit boven het budget. Maar eerlijk gezegd zou ik liever 1 van zoiets kopen dan die meuk die de TS eerst op het oog had met 4 speakers :P

Ecodan warmtepomp

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:16

heuveltje

KoelkastFilosoof

ari-equal95 schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 20:03:
Er staat nu een set met allemaal oud spul wat voor de doeleinden (muziek in de hele zaal) prima voldoet. Het moet alleen wel vervangen worden omdat het allemaal erg oud is.
Als het nu nog voldoet. waarom dan alles vervangen ?
Oud degelijk spul vervangen voor moderne "budget frel" is meestal geen verbetering :)

En kijk even wat voor waardes er nu staan, dan weet je ook een beetje waar je naar op zoek bent.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• JT

JT

VETAK y0

Preciezer: vermogen + gevoeligheid van de speakers.

Ecodan warmtepomp

• ari-equal95
TBL: Is dat beter spul als het andere wat ik hierboven post? En denk je dat ik hiermee die zaal een beetje van geluid kan voorzien?
Wat kost een mixer voor deze set?

heuveltje: Eigenlijk vooral omdat het spul aan het sterven is. Een nieuwe set zal misschien inderdaad ook wat beter klinken. Dit weekend zal ik de gegevens van het huidige spul opschrijven.

Is het mogelijk om een begrenzer in te stellen zodat het zooitje niet word opgeblazen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste allemaal.
Ik heb een beetje dezelfde vraag.
Een beetje omdat ik de ruimte niet met geluid wil voorzien maar met helder geluid.Voor mij is helder geluid als ik de verschillende tonen kan onderscheiden. Hier gaat het veel over hard geluid en dB.
Ik ben ook op verschillende sites geweest o.a. het forum van Bax geweest maar nergens heeft men het over helder geluid.
Ik denk dat helder geluid te maken heeft met weinig galm en weinig galm heeft te maken met absorptie.
Ik ben tot de conclusie gekomen dat ik helder geluid krijg door 4 goede boxen en het plafond en de muren met schuimrubber te beplakken. Heb ik het dan voor meer dan 80% voor elkaar?
Ik denk dat ik voor €2000,- 4 goede luidsprekers heb. Maar ik vraag me ook af wanneer is een luidspreker goed?
Moet de tweeter 25 mm zijn? Moet de woofer 32 cm zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:07
Wat is het doel? Op 110dB dansmuziek voor een grote groep of iets anders? Hoe zorg je dat de schuimrubber brandveilig wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het doel is dansmuziek voor 50 a 80 mensen. Brandwerend schuimrubber. Maar wat heeft dit allemaal met helder geluid te maken? Ik weet dat vlees geluid absorbeert dus hoe meer mensen hoe hoger het volume

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL
  • Laatst online: 13:27

DominoNL

Professioneel Azijnzeiker

Het is ook iets boven budget, maar wij hebben met de band pas 2x https://www.bax-shop.nl/a...eeweg-actieve-luidspreker gekocht. Daar vul je echt prima een ruimte mee voor 50-100 man. Wil je later nog uitbreiden dan heeft EV mooie subjes in het assortiment die 1 op 1 aansluiten bij deze speakers.

Edit: deze lijken qua versterker wel dezelfde als de EV's, en kosten nog een flinke bak minder. Dan heb je in ieder geval een leuk beginnetje: https://www.thomann.de/nl/the_box_pro_dsp_112.htm

Beide opties hebben zelfs een "aux" mini-jack input en een doorlus functie, dus ook qua installeren is het vrij gemakkelijk.

[ Voor 32% gewijzigd door DominoNL op 08-11-2018 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:07
Een paar Pricewatch: JBL Eon zullen prima voldoen en bieden wat meer functionaliteit om het geluid bij te regelen dan de hiervoor genoemde speakers

[ Voor 7% gewijzigd door martyw op 08-11-2018 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
@Verwijderd Je hebt een soortgelijke vraag al eens gesteld in Welke luispreker (s) moet ik kopen voor een danszaal?. Dat topic is toen gesloten omdat het de mager was en niet aan de forumregels voldeed.

In dit geval ben je een oud topic van iemand anders omhoog aan het schoppen en aan het kapen. Dat is evenmin de bedoeling dus dit topic gaat dicht. Ik adviseer je om Het algemeen beleid toch echt eens door te nemen.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.