Zoals de titel al zegt, knettert sinds kort mijn tv. Het gaat om een Philips 9604 van volgens mij eind 2009.
Het knetterende geluid komt uit de tv zelf, niet uit de boxen. Kijkend/luisterend als het gebeurt lijkt het bij een grote klont aan draden vandaan te komen. Het geluid is er alleen als de tv net aan gaat, je hoort het knetteren boven het geluid van de tv uit als dat gewoon op een normaal volume staat.
Googlen leverde me op dat het wel eens de (lijn)transformator kon zijn. Edit: dat ging om een beeldbuistv zie ik ....
Iemand ervaring met dit probleem?
Het knetterende geluid komt uit de tv zelf, niet uit de boxen. Kijkend/luisterend als het gebeurt lijkt het bij een grote klont aan draden vandaan te komen. Het geluid is er alleen als de tv net aan gaat, je hoort het knetteren boven het geluid van de tv uit als dat gewoon op een normaal volume staat.
Googlen leverde me op dat het wel eens de (lijn)transformator kon zijn. Edit: dat ging om een beeldbuistv zie ik ....
Iemand ervaring met dit probleem?
Waarschijnlijk zit er een gaatje in de lijntrafo (hoogspanning) waardoor hij vonken staat te trekken naar een massa punt (frame) van het toestel. In ieder geval niet meer aanzetten want werken doet hij nu toch niet meer en zorgt alleen maar voor meer schade.
Het simpelste is om de lijntrafo te vervangen (rond de 30 euro) maar dan moet hij er nog ingezet worden: 20 minuten voor iemand die leuk kan solderen. Maar de grote vraag daarna is of er nog meer schade is!
Bron: http://forum.fok.nl/topic/1085338/1/25#53895398