Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Windows 7 install op SSD in vaio f serie

Pagina: 1
Acties:

• jeorne
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 06-11 10:16
Hoi, ik probeer win7 (home premium) te installeren vanaf USB, op een nieuwe samsung 840 evo 120gb die ik in een vaio vpcf13m1e gellaatst heb ter vervanging van de meegeleverde hd. De win7 installatie start gewoon op, maar na de keuze voor talen krijg ik de melding dat er ontbrekende dvd/cd drivers nodig zijn. Na wat gegoogle en verschillende topics op tomshardware gelezen te hebben heb ik het vermoeden dat dit komt omdat er satadrivers nodig zijn om deze SSD te gebruiken. Ik heb satadrivers gevonden voor mijn model vaio op de sony website, maar als ik deze aanbied op cd bij de installatie, dan worden ze niet geaccepteerd ( hij ziet de folders wel). Als ik ze op de win7 usb plaats ziet hij ze niet, het lijkt er ook op dat hij die usb mount oid. Een tweede usbstick met de drivers herkend hij niet, maar ik denk dat het ook niet veel zou helpen aangezien hij ze op cd wel zag maar niet accepteerde.

Op de oude hd (geen ssd)heb ik overigens zonder problemen eerder win7 vanaf usb geinstalleerd, dus daar ligt het probleem niet vermoedelijk.

Ik heb geprobeerd contact op te nemen met sony, maar die helpen me niet verder, vrij belabberde service zoals hier ook op het forum te lezen is.

Weet iemand raad?

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Sony, levert mooie producten, maar hun service is gewoon bagger.

Probeer dit eens op DVD-Re write te zetten.

Johann Sebastian Bach

• jeorne
Thanks, ik ga het meteen proberen.

• jeorne
geprobeerd, werkte niet. Hij ziet de drivers pas als ik het 'niet-compatibele drivers verbergen' ding in de win7 installatie uitvink, maar geen van allen werkt.
De officiele drivers (die ik eerder gebruikte) van de sony site komen in een .exe file, daar heb ik niets aan als ik ze tijdens de win7 installatie nodig heb vermoed ik.

Iemand nog suggesties?

• Razr
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Zie je de drive wel in je BIOS? Zo ja, kun je de SATA mode dan controleren of eens veranderen (van IDE naar AHCI of andersom) (geen idee of je dat met een Vaio uberhaupt kunt doen).

[ Voor 11% gewijzigd door Razr op 24-09-2013 20:37 ]

• jeorne
hij wordt wel herkend in de bios (aangegeven als 120gb, wat klopt). De bios is dichtgetimmerd door sony, maar ik begreep dat het standaard op AHCI staat.

Wisselen van USB-poort zoals vermeld in dit topic (extern), werkt ook niet. Misschien dat USB 3.0 drivers nodig zijn, ga ik nu proberen. Maar als mensen nog iets anders weten, schroom niet te posten!

[ Voor 52% gewijzigd door jeorne op 24-09-2013 20:44 ]

• Razr
  • Niet online
Het lijkt er toch op dat je dan drivers moet meebakken in je DVD. De Windows 7 die je gebruikt, zit daar SP1 al ingebakken?

Misschien kun je hier nog wat tips vinden, je lijkt niet de enige te zijn iig.
jeorne schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 20:40:
hij wordt wel herkend in de bios (aangegeven als 120gb, wat klopt). De bios is dichtgetimmerd door sony, maar ik begreep dat het standaard op AHCI staat.

Wisselen van USB-poort zoals vermeld in dit topic (extern), werkt ook niet. Misschien dat USB 3.0 drivers nodig zijn, ga ik nu proberen. Maar als mensen nog iets anders weten, schroom niet te posten!
Gebruik je hem als externe drive? Ik begreep uit je post dat-ie in je laptop zelf zat.

[ Voor 49% gewijzigd door Razr op 24-09-2013 20:46 ]

• martinr
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-10 22:47
Heb je de USB-opslag op een USB 2 poort aangesloten of op USB 3?

In dat laatste geval, probeert het eens vanaf een USB 2 poort.

• jeorne
SDD is intern, win7 wordt vanaf USB geïnstalleerd. Lees onder die laastste link dat dat mogelijk het probleem is, ik zal eens proberen of één van de twee usb-poorten die deze vaio rijk is, 2.0 is. Fingers crossed..

edit: volgens de sony website zijn beide 3.0. Misschien kan ik de USB-drivers op een cdtje branden en aanbieden tijdens de installatie? De drivers van sony zelf zijn wel weer een .exe, werkt dat?

[ Voor 38% gewijzigd door jeorne op 24-09-2013 20:54 . Reden: info toegevoegd... ]

• Razr
  • Niet online
Die executable kun je waarschijnlijk gewoon met WinRAR o.i.d. uitpakken. Er zijn ook tooltjes om drivers te slipstreamen in je W7 ISO. Aanbieden kan waarschijnlijk ook wel, daar heb ik geen ervaring mee.

• jeorne
als ik met 7zip in de exe kijk zie ik niets dat op een driver lijkt, wel een hoop .txt bestanden.

• jeorne
maar wacht eens even: ik heb op de vorige HD (niet SSD) via USB win7 geinstalleerd, en dat werkte gewoon. Dan is het neem ik aan niet het usb3.0/2.0 probleem zoals in de bovengenoemde link beschreven wordt..

Edit: win7 met sp1

edit: nog geprobeerd, maar mocht niet baten:

- met Universal extractor en 7zip de drivers uit de officiele sony USB 3.0 en SATA installers te halen. Er komen ofwel onbruikbare files uit, ofwel Univers. Extract. geeft 'n melding dat het niet lukt.

[ Voor 40% gewijzigd door jeorne op 25-09-2013 14:03 . Reden: aanvullende informatie ]

Pagina: 1