cpu koeler voor i5 4760k +oc?

Pagina: 1
Acties:

• Wakez
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 04-01 01:10
Ik ben van plan een intel build te gaan maken met i5 4670k + msi z87-g45 + ????

Zit tussen heelveel koelers te twijvelen maar wat heb ik nu eigenlijk nodig??

Budget 30-50 (als dit genoeg is conform met de andere eisen)
Wil in de toekomst kijken of die stabiel loopt op 4.4+- (valt dit onder zware of lichte overclock?)
Liefst ook zo stil mogelijk maar moet ocwel aan kunnen

Ik heb geen ervaring met intel haswell oc temps dus weet niet wat er nodig is..

Ik zat te denken aan

Cm 412s / cm 412 slim
Mugen 3 pcgh of mugen 4 pcgh
Be quiet shadow rock pro 2 (kleuren passen goed bij rest van de built)
Deep cool twin (lelijk blauw)

Misschien nog anderen?

Zou graag jullie gedachten hierover horen.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Misschien dat 't je wat helpt
productreview: be quiet! Shadow Rock PRO SR1 review door TERW_DAN en productreview: Cooler Master Hyper 612S review door TERW_DAN
De 412s van Cooler Master is wat kleiner dan de 612s, maar 't geeft je vast wel een idee van de prestaties.

Ik denk dat het gewoon een kwestie is van reviews lezen van alle koelers, en kijken welke het beste is.

• Wakez
Ja ben benieuwd of 4.5 hoge overclock is of dat het wel mee valt. Ik hoor overall de noctua 14.. xD
Of een cm412s het kan handelen of dat ik naar een betere moet kijken.

Het is vooral voor mijn beeld vorming dan weet ik of ik in het goede prijs segment aan het kijken ben voor mijn eisen.

Of dat ik het moet bijstellen.

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Mocht je interesse hebben in een 2de hands koeler, ik heb een mugen 2 rev b die stof ligt te happen. Zoals deze worden ze niet meer gemaakt of anders zitten ze in de hogere prijsregionen (>50). Enige nadeel is dat het een grote koeler is en dus mogelijk niet in elke case past. (maar ik heb ook een case te koop staan waar die in past)

Ik geloof dat socket 1150 dezelfde mounting holes heeft als 1155 (waarmee ik een 2500k op 4,5 ghz erg koel hield)
Omdat ik nu een ITX build ga bouwen past hij niet meer in mijn toekomstige case (node304) en ben ik op zoek naar iets kleiners om een stock 4670k koel te houden.

Voor 32 euro heb je hem bij je thuis V&A aangeboden: Scythe Mugen 2 Rev. B en kan ik een nieuwe kopen.

[ Voor 8% gewijzigd door eL_Jay op 24-09-2013 17:18 ]

• Wakez
TERW_DAN schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 17:05:
Misschien dat 't je wat helpt
productreview: be quiet! Shadow Rock PRO SR1 review door TERW_DAN en productreview: Cooler Master Hyper 612S review door TERW_DAN
De 412s van Cooler Master is wat kleiner dan de 612s, maar 't geeft je vast wel een idee van de prestaties.

Ik denk dat het gewoon een kwestie is van reviews lezen van alle koelers, en kijken welke het beste is.
Mooie reviews! De testen die je hebt uitgevoerd moet ik dan +6 graden bij de resultaten optellen om met haswell te vergelijken of is de i5 2500k kwa warmte dissipatie gelijk? om een beeld te krijgen wat haswell gaat doen met zulke koelers?

ik vind be quiet mooie koelers hebben die goed en stil koelen ( na wat ik gelezen heb)

wat zou je zelf kiezen?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ik denk eerder dat de Haswell nog iets zuiniger is eigenlijk, dus dat de temperaturen gewoon wat lager liggen.

Zelf zou ik kiezen voor een Dark Rock, al ligt die net buiten je budget met een paar euro. Daarnaast heb ik die Shadow Rock liggen van be quiet! en dat is een fijn koelertje die ook nog eens lekker stil is.

• Wakez
TERW_DAN schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 21:52:
Ik denk eerder dat de Haswell nog iets zuiniger is eigenlijk, dus dat de temperaturen gewoon wat lager liggen.

Zelf zou ik kiezen voor een Dark Rock, al ligt die net buiten je budget met een paar euro. Daarnaast heb ik die Shadow Rock liggen van be quiet! en dat is een fijn koelertje die ook nog eens lekker stil is.
welke dark rock ? linkje ?

zou je hiermee de 4.4 ghz kunnen halen?

[ Voor 4% gewijzigd door Wakez op 24-09-2013 22:03 ]

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:12

Thomg

Aww yiss

TERW_DAN schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 21:52:
Helaas blijkt dit niet waar te zijn, lichte overclocks lijden al tot torenhoge temperaturen. Die hard overklokkers pakken liever een Ivy of zelfs Sandy Bridge.

• Wakez
oke, valt 4.5 daar ook onder? wat is nodig om zulke overclocks voor elkaar te krijgen dan?

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Wakez schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 22:16:
oke, valt 4.5 daar ook onder? wat is nodig om zulke overclocks voor elkaar te krijgen dan?
http://www.bit-tech.net/h...670k-haswell-cpu-review/7
4.5 valt te doen, maar temperaturen zijn een groot probleem.
Als ze zeggen dat een H100i met moeite het binnen perken gaat houden verwacht ik niet dat je daar in de buurt zal komen :/

[ Voor 15% gewijzigd door Thomg op 24-09-2013 22:21 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Thomg schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 22:14:
[...]

Helaas blijkt dit niet waar te zijn, lichte overclocks lijden al tot torenhoge temperaturen. Die hard overklokkers pakken liever een Ivy of zelfs Sandy Bridge.
Ik ging ook meer uit van de stockspeeds voor wat betreft de temperaturen. Ik heb zelf wel een i7 4770K ES gehad, maar dat ding was niet echt lekker te OCen, en omdat ik er geen tijd voor had heb ik er ook niet zo heel veel mee gedaan. De temps leken me wel redelijk eerlijk gezegd (al moet ik wel zeggen dat ik een behoorlijke lompe fan op m'n Cooler Master 612s geschroefd had).

• Wakez
nee oke maar ik gebruik hem voornamelijk ook voor het gamen (eigenlijk 100%) maar wou het een overclock geven zodat ik er net wat meer uit kon persen.. en daarom wou ik er een goeie koeler op monteren..

alleen hoor iedereen zeggen temps ! maar aan wat voor een temperaturen moet ik denken? is het dan wel reel van mij om te denken om hem op 4.4 te laten draaien

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Wakez schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 22:29:
nee oke maar ik gebruik hem voornamelijk ook voor het gamen (eigenlijk 100%) maar wou het een overclock geven zodat ik er net wat meer uit kon persen.. en daarom wou ik er een goeie koeler op monteren..

alleen hoor iedereen zeggen temps ! maar aan wat voor een temperaturen moet ik denken? is het dan wel reel van mij om te denken om hem op 4.4 te laten draaien
Op 4.2 zal je het waarschijnlijk wel kunnen draaien.

Kom niet verder dan 4.1 met een 3770K :(

• Wakez
Thomg schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 22:30:
[...]

Op 4.2 zal je het waarschijnlijk wel kunnen draaien.

Kom niet verder dan 4.1 met een 3770K :(
bad luck of the draw...

4.2 met een normale koeler in dit budget ?

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Mugen 4 / Black rock zou dat prima moeten doen.
Anyway, waar heb je die hogere kloksnelheid voor nodig?

• Wakez
(zat heel erg te twijvelen tussen 8350 en i5 4670k) en dacht als hij bottleneck gaat worden wat Ocen zodat hij nog mooi langer mee kan

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Wakez schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 23:00:
(zat heel erg te twijvelen tussen 8350 en i5 4670k) en dacht als hij bottleneck gaat worden wat Ocen zodat hij nog mooi langer mee kan
Gaat het de komende jaren niet worden :+

• Wakez
http://www.tomshardware.c...overclocking,3608-14.html

hier hebben ze gisteren paar testen gedaan met de i5 + h50 en een overclock van 4.3

hierbij zijn de temps onder load 51! dus dat is vrij goed lijkt mij zo!

zijn trouwens de boven genoemde lucht koelers beter dan een h50 aangezien ze ongeveer even duur zijn?

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Wakez schreef op woensdag 25 september 2013 @ 00:49:
hierbij zijn de temps onder load 51! dus dat is vrij goed lijkt mij zo!
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/65L1u5Y.png
:+
Wakez schreef op woensdag 25 september 2013 @ 00:49:
zijn trouwens de boven genoemde lucht koelers beter dan een h50 aangezien ze ongeveer even duur zijn?
Waarschijnlijk wel.
De H50 wordt trouwens niet meer verkocht. De H55 wel.
Kijk, als je echte power wilt moet je gaan voor de Noctua NH-D15 en als je het helemaal bont wilt maken de H100i.
Vergeleken met dezelfde prijsklasse ben je beter af met een Scythe Mugen 4 PCHG. Over de anderen wil ik niet zo 1...2...3... een uitspraak doen.

[ Voor 56% gewijzigd door Thomg op 25-09-2013 08:00 ]

• Wakez
Thomg schreef op woensdag 25 september 2013 @ 00:59:
[...]

[afbeelding]
:+

[...]

Waarschijnlijk wel.
De H50 wordt trouwens niet meer verkocht. De H55 wel.
Kijk, als je echte power wilt moet je gaan voor de Noctua NH-D15 en als je het helemaal bont wilt maken de H100i.
Vergeleken met dezelfde prijsklasse ben je beter af met een Scythe Mugen 4 PCHG. Over de anderen wil ik niet zo 1...2...3... een uitspraak doen.
het was al laat :P :+

• mirp
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 31-07-2022
Is je computer te langzaam? Wat voor pc hebt je (grafische kaart?). Wat verwacht je van een overklok?

Voor de meeste games zal je weinig hebben aan een overklok, omdat een i5 4670 cpu absoluut geen bottleneck is voor games. Ook in de meeste apps zal je heel weinig hebben aan een overklok. Als je mij niet gelooft dan zal je er op moeten internetten. Dit kan je op weg helpen: http://www.ocaholic.ch/mo...category.php?categoryid=1 (klik op een cpu en ga dan naar het stukje overklokken)

Het enigste wat je aan een overklok overhoudt is dat je meer warmte en lawaai genereert en je hebt duurdere onderdelen nodig.

"Wil in de toekomst kijken of die stabiel loopt op 4.4+- (valt dit onder zware of lichte overclock?)"

Met een haswell zul je heel veel geluk moeten hebben om een cpu te krijgen die lekker overklokt. Voor een haswell die erg warm wordt vind ik 4.4 ghz een vrij zware overklok. Een koelere sandy bridge kan je tot 5.0 ghz krijgen.

Natuurlijk kan je met een haswell veel hoger dan 4.4 ghz en er zijn voorbeelden van mensen die een haswell op 4.8 ghz stabiel hebben gekregen met een flinke waterkoeler, maar dit komt heel weinig voor. Als je pech hebt en je treft een slechte cpu, dan zal je cpu niet hoger overklokken dan 4.2 ghz en je temperatuur zal de pan uitrijzen als je een stresstest gaat draaien die heel zwaar is voor je cpu.

Je grootste vijand met het overklokken van een haswell is de temperatuur. Een haswell wordt veel warmer dan een sandy en ivy bridge.

Je kunt het volgende doen om de temperatuur van je haswell omlaag te krijgen: de-lidden.

YouTube: How to Delid your ivybridge cpu (Razorless)
YouTube: 【殻割】Ivy Bridge 3770K 安全で簡単な方法【高速】
YouTube: Fixing Haswell and Ivy Bridge CPU temps: IHS removal

en daarna als je dit nog nodig vindt de cpu lappen: YouTube: cpu lapping

en dan goede thermal paste gebruiken: http://www.coollaboratory.com/en/products/liquid-ultra/

• Wakez
bedankt!, ja ik zit nu nog even te kijken naar de mugen 4 pchg of een be quiet, dit zijn stille goeie koelers wil ik in de toekomt toch wat proberen.

blijft moeilijk zown processor kiezen (8350 - 4670k)

• mirp
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 31-07-2022
Neem maar de intel als je niet weet wat je moet kiezen. Dan ben je altijd safe.

Overklokken zou ik als ik jouw was vergeten. Maar wil je toch eigenwijs doen, dan zijn beide koelers goed.

Ik zou zeggen, veel leesplezier:

http://www.eteknix.com/reviews/cooling/

http://www.techpowerup.co...acturer=&pp=25&order=date

CPU koeler - mogelijke overclock, maar voornamelijk stil

• Wakez
Zonder delidden maar met een cpu koeler tussen 30-50 is dan die overclock te halen?
Want ik zit ook met een dilemma tussen 2 mobos. Msi z87-g45 vs asrock z87 extreme 4

Want door tomshardware review tussen de 2 kwam de asrock hoger dan de msi metzelfde vcore spanning. Moeilijke keuze...

• Stitch!
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-12-2025
Ik zou gaan voor de populairste opties op pricewatch en dan degene die je het best lijkt. Ik heb zelf een zalman max9900 en die is zwaar overpriced, zou hem niet aanraden puur om het feit dat die zo duur is. Ik mocht hem testen dus heb em gratis gekregen. Mijn 2500k komt niet boven de 50 graden uit en heeft een draait standaard 4ghz met een turbo naar 4.68 (Turbo schaalt netjes mee, dus klok over op je standaard snelheid of zet je turbo uit.)
Pagina: 1