Philips HiFi set

Pagina: 1
Acties:

• SheepShifter
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 31-05-2025
Hallo Tweakers,

Ik heb een kleine vraagje, ik heb laast de speakers van mijn Philips HiFi vervangen (ouderdom).
Maar nu vraag ik me toch af, normaal gesproken zit er toch een scheidingsfilter in de box zelf?
Alleen de tweeter heeft een condesator aangekopeld de woofer zelf niet, de vraag is nu of dit normaal is bij oude HiFi setjes of dat er toch beter een scheidingsfilter aangeschaft zal moeten worden.

Alvast Bedankt! :)

• TBTL
  • Niet online
Stiekem zit er nog een tweede filtercomponent in de speaker: de spreekspoel van de woofer is ook een spoel.

Zo'n simpel filter is gebruikelijk bij wat goedkopere luidsprekers. Het is een kosteneffectieve oplossing. Een nieuw, complexer scheidingsfilter maken zal zeker zin hebben, maar (sorry) de luidsprekers zullen de moeite en het geld niet waard zijn. Een scheidingsfilter moet namelijk op maat worden gemaakt voor de gebruikte combinatie van woofer / tweeter / kast. Dat betekent dat de frequentierespons en de impedantie van de woofer en de tweeter apart moeten worden gemeten. Hierna kan met een simulatieprogramma een filter worden gemaakt. Zodra het filter is gebouwd is het nog niet af, daarna moet het nog getweakt worden.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:37

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Low budget speakers hebben vaak idd geen scheidingsfilter, maar simpelweg een condensator ertussen om alleen het hoog door te laten naar de tweeter - anders blaas je die op. De midden/lagetoner kan die frequenties toch niet weergeven, dus dat heeft verder weinig consequenties. Zie het als de eenvoudigste vorm van een scheidingsfilter.

Dat gezegd hebbende: zulke speakers kunnen best goed klinken - maar ook compleet ruk klinken. Als jij het goed vind klinken, zou ik het lekker zo houden. Bovendien: een setje nieuwe scheidingsfilters is vermoedelijk duurder dan een setje mooie 2e hands speakers van bijvoorbeeld MP of de kringloop :)

Om wat voor setje en wat voor speakers gaat het eigenlijk? :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• SheepShifter
Het gaat om de speakers van de Philips FW765p, en erg bedankt voor de snelle reacties en duidelijk antwoord :D. Zo ver het nu is klinken ze prima voor mijn gebruik, en heb zelf al vaker gedacht of het de moeite en geld nog waard is voor de speakers. Zijn leuke speakers maar daar blijft het ook bij, de woofers zijn vervangen door tronios woofers en ik weet zelf dat dit merk niet bekend staat om de kwaliteit maar goed ieder zijn eigen ding ;)

• SED
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-12-2025

SED

voor dit geld kun je geen onderdelen kopen.

http://www.marktplaats.nl...ter-en-rear-speakers.html

Copyright and left by SED...

• SheepShifter
Is dit nu toeval of heb jij gewoon op mijn naam gezocht op marktplaats :P

Dat is mijn advertentie :D
Pagina: 1