Welk windows OS als guest OS gebruiken? Toekomst visie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09-10 11:21

JayPe

Ondertitel

Topicstarter
Beste allemaal

Ik gebruik al een aantal jaar 2 virtuele XP machines op een Linux server, waarmee ik 2 'beschermde omgevingen' heb om een stukje 'Windows-only-software' te draaien.
Heel handig voor het maken van snapshots, porteren van de installatie van 'verouderde' naar nieuwere (krachtiger, snellere) machines, etc etc.

Nu heb ik binnenkort nog een speciaal programmatje waarvoor ik een derde machine wil virtualiseren.

Omdat de officiële support voor XP volgend jaar stopt én omdat XP niet meer te koop is, zoek ik een vervanger:

- Welke Windows versie is licht, stabiel en goed om te virtualiseren. De toepassing zal via remote desktop bedient worden. Het gaat om een systeem om kaart materiaal te bekijken en lichtjes te bewerken. Nu gebeurd dit ook via remote desktop (Windows Vista machine) en dat werkt goed. Vista is echter nogal log en geheugen vretend heb ik t idee. Niet de meeste ideale basis.

Welke, en welke licentievorm heb ik nodig? Ik heb de XP licenties gewoon 'retail' gekocht destijds ( paar jaar terug, toen Vista net uit was, en XP goedkoop werd gedumpt. Kan je nu nog gewoon een (volledige versie) kopen en virtualiseren? Als host gebruik ik Linux (Slackware) in combi met VirtualBox. Dat werkt naar tevredenheid en gaat NIET gewijzigd worden.

XP Pro ( ondanks einde support 2014)
Vista ( ? )
7
8
8.1??

Welke is licht, betrouwbaar en is vooral ook: te koop voor een partikulier om legal te virtualiseren?

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre_J
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08:33
Je kan jezelf ook afvragen, waarom een nieuwe machine hiervoorgenoemde gebruiken ? Je bent particulier dus ga ik vanuit dat je niet gelijktijdig je 3 machines gaat gebruiken.
Wat je kan doen is een machine opnieuw installeren met alle updates die je nodig hebt.
Maak er een clone van en installeer op 1 je eerste pakket en op de clone pakket 2.
Ik dacht als je niet beide gelijktijdig aan hebt het licentietechnisch gewoon mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09-10 11:21

JayPe

Ondertitel

Topicstarter
Ha, jawel. Alle drie de machines zullen tegelijk draaien. 't is voor mij 'cruciaal' om de installaties gescheiden te houden, daar de geinstalleerde software 'brakke jaren 90 software' is; geeft (of beter: gaf) vaak problemen bij wijzigingen in configuratie of programma's. Een printer in een andere USB poort was al genoeg om de boel op hol te laten slaan. Sinds ik voor dit doel specifiek die 2 installaties gebruik zijn de problemen als sneeuw voor de zon verdwenen. Ik ga dus ook niets extra's op deze machines draaien/installeren :-)

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre_J
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08:33
OK, duidelijk. Als xp voldoet koop er dan nog 1 bij. Ff zoeken maar gevonden.
http://www.amazon.co.uk/s...sprefix=windo%2Caps%2C306

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xantios
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-10 13:02
draai zelf in ESXi een Server 2008 bak als server met 2 Windows 7 Clients... draait prima.
Dus als je echt een 'nieuw' OS wilt is Windows 7 een prima keus ( zet Aero en dergelijk uit als je het niet nodig hebt)

Maar als XP voldoet, dan zou ik ( des noods een 2e hands) licentie voor XP proberen te bemachtigen.
XP is natuurlijk stuk beter compatible met oude en obscure meuk software.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-10 20:02

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Als je brakke jaren 90 software draait, wat is er dan erg aan gebruik blijven maken van Windows XP. Blijkbaar is de beschikbaarheid niet enorm hoog. Dat je het niet meer kan kopen, dat klopt. Maar misschien heb je - net als met Windows Server software - het recht op downgrade bij aanschaf van Windows 8 met SA.

Verder snap ik niet wat een guest OS te maken heeft met Professional Networking & Servers. Ik verplaats dit topic naar Windows Clients.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Draai welk OS je nodig hebt voor de software. Als het op XP draait, maar niet op W7, dan heb je weinig aan een nieuwere licentie. Draait 't wel op W7, maar niet op W8, dan is de keus ook snel gemaakt. Werkt 't hoe dan ook, dan pak je wat het prettigst werkt of financieel het meest aantrekkelijk is.
Je zal hoe dan ook Retail of System Builder moeten nemen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nephilimcrt
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01-10 16:09

nephilimcrt

Mad Scientist

Windows 7 draait licht en stabiel en wordt nog jarenlang gesupport. Daarbij biedt Windows 7 (Pro, Ultimate en Enterprise edities) de mogelijkheid om applicaties te draaien in een 100% XP-compatible omgeving. Windows 8 biedt deze functionaliteit niet. Het is niet erg waarschijnlijk dat je XP Mode echt nodig hebt, maar het is wel fijn om achter de hand te hebben.

http://windows.microsoft....dows-xp-mode-in-windows-7

Tapping progress on the shoulder and saying: "More forwards, please!".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

nephilimcrt schreef op vrijdag 27 september 2013 @ 10:17:
Windows 7 draait licht en stabiel en wordt nog jarenlang gesupport. Daarbij biedt Windows 7 (Pro, Ultimate en Enterprise edities) de mogelijkheid om applicaties te draaien in een 100% XP-compatible omgeving. Windows 8 biedt deze functionaliteit niet. Het is niet erg waarschijnlijk dat je XP Mode echt nodig hebt, maar het is wel fijn om achter de hand te hebben.

http://windows.microsoft....dows-xp-mode-in-windows-7
Heb je enig idee waar je 't over hebt met die 'XP Mode'? De TS draait al XP in een VM en wil z'n VM een OS upgrade geven. Dat kan prima, maar om dan met W7, dat in een VM zal gaan draaien, dan een XP VM erbij de gooien voor de zogenoemde XP Mode is alleszins onlogisch en zal mogelijk niet eens werken. En als 't werkt, retetraag zijn door virtualisatie in virtualisatie. Nested virtualisatie werkt iig niet in VirtualBox.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
JayPe schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 15:31:
XP Pro ( ondanks einde support 2014)
Vista ( ? )
7
8
8.1??

Welke is licht, betrouwbaar en is vooral ook: te koop voor een partikulier om legal te virtualiseren?
XP en Vista zijn niet meer te krijg. Downgrade rechten zijn er ook niet meer na deze versies. Officieel mag je nu alleen nog van Windows 8 naar 7 downgraden. En dan mag het alleen de Pro en Enterprise versies zijn.

Een VDI opstelling mag alleen met Windows 7 Enterprise of Windows 8 Enterprise, als die ook onder een SA licentie verkregen zijn. Dat is een beetje te duur voor thuis. Je kan denk ik prima een OEM of Retail versie kopen en die in een VM installeren. Zoveel ellende komt daar niet van.

Ik zou gewoon gaan voor Windows 8.1. Meteen de nieuwste versie nemen. Tenzij je echt zo'n hekel hebt aan de Modern UI dan zou ik Windows 7 nemen.

Mijn ervaring is dat oudere jaren '90 software zelfs in XP niet geweldig werkte. Voor retro gaming gebruik ik liever een Windows 95 of 98 VM. Dan heb ik vol op ondersteuning voor oudere (DOS) spellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-10 20:53

TheVMaster

Moderator WOS
Ik begrijp dat die software bedrijfskritisch is? Is het niet mogelijk om nieuwere versies van die software aan te schaffen, of is dat niet mogelijk/enorm prijzig?

Daarnaast zou ik Windows 8.1 gebruiken (als die oude software daar natuurlijk op draait). Ga overigens wel voor de 32 bits versie aangezien 'oude software uit de jaren 90' best nog eens 16-bit kan zijn en dat gaat niet werken op een 64-bits machine.
Pagina: 1