Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Binnenkort word ik gekeurd voor de WIA. Ik kamp met een depressie alsmede angstklachten. Heb al verschillende baantjes gehad maar dat lukte nog niet goed. Momenteel ben ik niet goed in staat om te gaan werken hoewel ik wel graag wil. Ik verwacht dat het UWV mij geen WIA uitkering gaat verschaffen omdat dit lastig word verwacht ik. Want hoe meet je psychische belastbaarheid? Zijn er mensen die ook bezwaar hebben aangetekend of zelfs hoger beroep? En hoe is dit verlopen? En de rol van de onafhankelijke keuringsarts? Graag hoor ik van jullie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
je gaat er nu al vanuit dat je in hoger beroep moet? is dat niet wat voorbarig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zelf gewerkt bij het UWV en ik weet hoe e.e.a. er aan toegaat, dan wel op de klantenservice. Voorheen had ik Wajong uitkering van 80-100%. Echter ik wilde mijn eigen geld gaan verdienen dat is gelukt maar ging helaas mis na een paar jaar. Nu zegt het UWV dat ik geen recht meer heb op Wajong omdat ik minstens half jaar gewerkt heb. Ik weet uit ervaring dat je niet zomaar meer uitkering krijgt, enerzijds ook terecht voor als je gewoon kunt werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

samo

yo/wassup

Depressie en angstklachten zijn niet zelf te diagnoseren, en zijn op zich in veel gevallen volgens mij best te behandelen. Ik kan me dan ook voorstellen dat de keuringsarts een behandeling en (re)integratietraject voorstelt. Ik kan me in ieder geval niet voorstellen dat het heel zwart-wit ja of nee wordt.
Op zich kan dat best geruststellend zijn; je bent zelf onderdeel van en hebt dus inspraak in het traject. En je komt er sterker uit. Lijkt mij een positief vooruitzicht die overeenkomt met jouw doel van zelfstandigheid zoeken.

[ Voor 27% gewijzigd door samo op 24-09-2013 13:07 ]

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het klopt inderdaad dat het goed te behandelen valt. Zo volg ik Cognitieve Gedragstherapie (CGT) dat me nogal helpt. Alleen de behandeling is gestopt omdat ik over ben gegaan naar een andere GGZ. Verder is er sprake van autisme, PDD-NOS.

Op dit moment zijn er wel beperkingen vastgesteld hoewel ik daar niet helemaal mee eens ben:

1. Conflictarme werkomgeving
2. Voorspelbare werksituatie
3. Werksituatie zonder veelvuldige storingen en onderbrekingen
4. Werk zonder veelvuldige deadlines of productiepieken.
5. Eigen, van te voren, afgebakende deeltaak.
6. Werk waarin meestal weinig of geen rechtstreeks contact met klanten vereist is (sommige beroepen in de dienstverlening)
7. Werk waarin meestal weinig of geen direct contact met patienten of hulpbehoevenden vereist is (sommige beroepen in de zorg- en hulpverlening). Toelichting: geen intensief contact met klanten/patiënten.
8. Werk dat geen leidinggevende aspecten bevat.

Zo heb ik gewerkt in callcenter wat heel goed afging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Binnen de WIA zijn er veel verschillend gradaties. Je krijgt een percentage arbeidsongeschiktheid toebedeeld. Dit percentage staat niet voor hoeveel je wel of niet kan doen, maar hoeveel je nog zou kunnen verdienen ten opzichte van je huidige salaris.

Stel: in je laatste baan verdiende je €2000,- bruto per maand. Je hebt nu echter een aantal beperkingen, waardoor je je oude werk niet meer kunt doen. Er wordt aan de hand van je opleiding'/ werkervaring en beperkingen bekeken welke functies je nog wel uit zou kunnen voeren. Vervolgens wordt er bekeken wat je nog zou kunnen verdienen in een dergelijke functie. Het verschil is je arbeidsongeschiktheidspercentage. Stel dat eruit komt dat je nog €1600,- zou kunnen verdienen, dan bedraagt je arbeidsongeschiktheidspercentage 20%.

Stel echter dat jouw salaris €4000,- bruto per maand bedroeg, en door je huidge beperkingen zal het niet mogelijk zijn meer dan €2000,- bruto per maand te gaan verdienen, dan bedraagt je arbeidsongeschiktheidspercentage 50%.

Afhankelijk van je arbeidsongeschiktheidspercentage wordt de uitkering vastgesteld.

Ik zou in ieder geval eerst de keuringsarts even afwachten en neutraal het onderzoek/ gesprek ingaan. Je bent echt niet de eerste die met psychische klachten bij hem/ haar komt en hier weten ze echt wel mee om te gaan. Wanneer je de uitspraak hebt ontvangen, is het vroeg genoeg om te bedenken of je wel of niet in beroep zult gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-10 09:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Misschien is mijn kennis verouderd, maar voorheen kreeg je het stempel "arbeidsgehandicapt" na einde van je Wajong voor de duur van 5 jaar.

Als je met je oude klachten weer uitviel, herleefden je oude rechten. Is dat veranderd?

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 30-09 09:04
Verwijderd schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 15:05:
.

Stel: in je laatste baan verdiende je €2000,- bruto per maand. Je hebt nu echter een aantal beperkingen, waardoor je je oude werk niet meer kunt doen. Er wordt aan de hand van je opleiding'/ werkervaring en beperkingen bekeken welke functies je nog wel uit zou kunnen voeren. Vervolgens wordt er bekeken wat je nog zou kunnen verdienen in een dergelijke functie. Het verschil is je arbeidsongeschiktheidspercentage. Stel dat eruit komt dat je nog €1600,- zou kunnen verdienen, dan bedraagt je arbeidsongeschiktheidspercentage 20%.

Stel echter dat jouw salaris €4000,- bruto per maand bedroeg, en door je huidge beperkingen zal het niet mogelijk zijn meer dan €2000,- bruto per maand te gaan verdienen, dan bedraagt je arbeidsongeschiktheidspercentage 50%.
Hier zit mijn vriendin dus ook mee. Wat hier zo "geweldig" aan is, is dat als iemand met een topinkomen gedeeltelijk arbeidsongeschikt wordt deze sneller/vaker een hoger arbeidsongeschiktheidspercentage zal krijgen. Wat vaak resulteert in een flinke uitkering en nog goed rond kunnen komen van enkel deze uitkering.
Begin je met een laag salaris dan ben je de sjaak en zul je genoegen moeten nemen met een nog minder betaalde baan om rond te kunnen komen.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Daar staat dan ook tegenover dat die topinkomens navenant meer WAO premie betalen, en veel minder in de WAO terecht komen.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Ze weten bij het UWV wel flink wat van pyschische problemen af aangezien er bergen mensen zijn die vanwege pyschische problemen in een uitkering zitten en er veel wetenschappelijk onderzoek is gedaan naar psychische problemen maar de regels zijn wel streng.
Daar staat dan ook tegenover dat die topinkomens navenant meer WAO premie betalen, en veel minder in de WAO terecht komen.
niet relevant, de gedachte dat iemand recht heeft op het brutoloon is nergens op gebaseerd.
Cobb schreef op woensdag 25 september 2013 @ 20:40:
Hier zit mijn vriendin dus ook mee. Wat hier zo "geweldig" aan is, is dat als iemand met een topinkomen gedeeltelijk arbeidsongeschikt wordt deze sneller/vaker een hoger arbeidsongeschiktheidspercentage zal krijgen. Wat vaak resulteert in een flinke uitkering en nog goed rond kunnen komen van enkel deze uitkering.
Begin je met een laag salaris dan ben je de sjaak en zul je genoegen moeten nemen met een nog minder betaalde baan om rond te kunnen komen.
dat is wel een gek systeem inderdaad.

[ Voor 73% gewijzigd door Salvatron op 28-09-2013 02:39 ]

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Cobb schreef op woensdag 25 september 2013 @ 20:40:
[...]

Dat heeft te maken omdat alles op fulltime gebasseerd is, en als je 23+ bent, je minimaal 1477 verdient in fulltime verband.

Uitvallen met 1800 bruto, en prima schroefjes kan sorteren, dan is het percentage niet 35% of meer, en krijg je helemaal niks. Immers, wie laag geschoold is, verdient weinig, en zijn er niet zo veel tredens die je naar beneden kan.

Zo heeft elk voordeel een nadeel. Nivelleren doen we ook alleen maar zodat de lage lonen laag kunnen blijven, want anders stijgen de prijzen nog veel harder...

Ey!! Macarena \o/

Pagina: 1