Kan deze HD combinatie?

Pagina: 1
Acties:

• 456
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

456

Onze excuses voor het ongemak

Topicstarter
Ik heb een IBM-DTLA-307045 45gb ata100 (die nog wel werkt na 2 maanden ;) )EN ik heb een quantum fireball 7200rpm KA13.6gb ata66

Nu wil ik deze combinatie op mijn Highpoint raid controller plaatsen. Maar wat kan ik dan het beste doen? Is dit verstandig?
Momenteel draait de ibm op de raid, en de quantum op een ide poort, maar de prestaties vallen BAR tegen (immers, de quantum zit op een ata33 poort, van de dvd drive)
Ik wil dus mijn apparaten reshuffelen, waarbij ik dus ook mijn raid poorten (zonder de raid te gebruiken) wil gebruiken.

Wat is de beste combinatie?
1x ibm
1x quantum
1x pioneer dvd drive (105s)
1x plextor 12 10 32
2x raid poorten
2x ide.

Een dag geen vertraging, is een dag niet gereisd

• sjuk425
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

sjuk425

blah.

geef ze gewoon allemaal hun eigen ide poort
dan zit geen enkel device met een ander in de knoop qua snelheid. die writer en dvd moet je zowiezo niet op 1 poort hangen.
bovendien heb je toch 4 ide aansluitingen dus no problem.

• 456
  • Niet online

456

Topicstarter
Oke, dus die quantum kan op die ide poort van de raid. Dat geeft ook geen conflicten met die andere harde schijf op die andere ide (raid) poort?
Zou dit (ata66) met een 80 aderige kabel moeten?
Ik kan me van toen ik net mijn comp had (abit kta7) dat ik hangups had toen ik grote hoeveelheden info van mijn quantum haalde. En JA ik heb eens sblaster live. Dus dat zou al verholpen kunnen zijn.

Verwijderd

Het beste is ieder op een eigen poort.

Mijn config op een Abit BP6:

ide primaire: Plex 12/10/32

ide secundair: Pioneer dvd

Promise Ultra:

ata100 primaire Maxtor D+ 60gig

ata100 secundaire Maxtor D+ 46gig

deze beide draaien onder W2000 pro een striped volume van 2x 46gig. Het overige voor besturing en progs.

Verwijderd

Wil je ata66 gebruiken dan heb je zo'n kabel nodig. Die extra aders voorkomt namelijk interferentie met die hoge bussnelheden.

• Opa
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-04 15:57

Opa

Nu Multifocaal!

Heel eenvoudig:

IBM op IDE2 (highpoint 1)
Quantum op IDE3 (Highpoint 2)
Writer op IDE0 (primaire IDE onboard)
DVD op IDE1 (secundaire IDE onboard)
Je kan de HD onderling en de PIO apparaten onderling verwisselen. Het Highpoint BIOS (Ctrl-H na het gewone BIOS) bepaalt welke schijf boot. Hiervoor neem je de snelste (IBM) schijf.

Neem voor de HDs een 80 aderige kabel als je 66 MHz wil benutten.

En zorg voor een grote kast... Het is een enorme "Kabelsalat".

Ik ga er even van uit dat je een KTA7 Raid hebt en niet een KT7A met losse RAID controller kaart. Anders zal dat BIOS verhaal niet helemaal kloppen.

Hyundai ioniq Electric 8/2020 > Zeekr X Long Range 8/2024

• 456
  • Niet online

456

Topicstarter
tnx abit boy.
Dit is dus ook mijn plan. Gelukkig dat iemand niet al per definitie het afkeurt (op evt. conflicten.. Kunnen nog wel komen natuurlijk, maar goed...)
tnx

• 456
  • Niet online

456

Topicstarter
Hij loopt WEER vast:
Ik heb alles aangesloten als hier boven. Het er naar toe schrijven is GEEN probleem, gaat als tierelier.
Ook mp3 afspelen, geen centje pijn. Maar wanneer ik van quantum -> ibm schrijf is het raak! NIETS meer met mijn systeem te beginnen dan een harde reset.
Enig idee?

Verwijderd

Al een andere(80 ader) kabel?

Systeem overclockt? dus de bus ook.

Highpoint drivers (andere?)drivers?

Erg lastig probleem, waarschijnlijk probs met i/o. Systeem onder 98 ingesteld als server? , staat standaard als desktop.

Draai de schijven om, dus Quantum als primaire.
Bij mij staan beide schijven aan de Promise Ultra als master.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Probeer nieuwe BIOS.

Daarin zit ook highpoint BIOS en je IBM schijf is vrij nieuw. Zou kunnen dat de BIOS hem verkeerd behandelt... Bekend probleem bij mun Highpoint ATA66 controllertje en zou ook kunnen gelden voor jouw ATA100 exemplaar.

Tip: koop een promise kaartje... kost minder dan 100 pegels en heb er vreselijk spijt van gehad dat ik dit niet eerder had gekocht...

• 456
  • Niet online

456

Topicstarter
Ik heb windows 2k sp2 draaien. En ja, beide op een 80 aderige kabel.
Ook heb ik BIOS ZT, dat de vermeende problemen met de sblaser live moet verhelpen.
Ik heb nog geen nieuwe highpoint drivers geprobeerd, alhoewel ik twijfel aan het nut ervan, maar niet geschoten is altijd mis.
Highpoint is niet zo best, kt7 icm promise kaart had beter geweest denk ik.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op woensdag 06 juni 2001 12:59 schreef 456 het volgende:
Ik heb windows 2k sp2 draaien. En ja, beide op een 80 aderige kabel.
Ook heb ik BIOS ZT, dat de vermeende problemen met de sblaser live moet verhelpen.
Ik heb nog geen nieuwe highpoint drivers geprobeerd, alhoewel ik twijfel aan het nut ervan, maar niet geschoten is altijd mis.
Highpoint is niet zo best, kt7 icm promise kaart had beter geweest denk ik.
Hm ben ik weer es te laat met editen...

Promise, ja ik zou het zeker doen... Makkelijk te hacken tot RAID ook nog... >:)

Verwijderd

de highpoint controller staat er om bekend dat hij dit euvel heeft , een nieuwere bios versie van de controller verhielp het hier volgens de readme .... had een rad 0 array hier dus merkte er geen r**T van dat ie vast zou slaan , dat zou alleen gebeuren als je 2 schijven apart aansluit en niet in raid zet :O

Verwijderd

He BalusC, leuke interessante site heb je.

• charlie
  • Laatst online: 07-03 11:08

charlie

?*?

Als je controller slechts ata 66 ondersteunt kan het een goed idee zijn om je ibm softwarematig naar ata66 te zetten ipv ATA 100, op de site van ibm staat er een goed pgm voor...

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op woensdag 06 juni 2001 13:24 schreef another tweaker het volgende:
He BalusC, leuke interessante site heb je.
:)

• 456
  • Niet online

456

Topicstarter
Op woensdag 06 juni 2001 13:29 schreef Charlie23 het volgende:
Als je controller slechts ata 66 ondersteunt kan het een goed idee zijn om je ibm softwarematig naar ata66 te zetten ipv ATA 100, op de site van ibm staat er een goed pgm voor...
Bij opstarten staat boven in beeld ata100.
Maar kan het conflict niet zijn dat de een idd ata100 en de ander ata66 is? Trekt de ata66 mijn ata100 niet naar beneden?

Pagina: 1