[LTO] Backup drive moet veel cleaning, aan het overlijden?

Pagina: 1
Acties:
  • 315 views

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-01 19:44
Wij hebben een LTO2 tape streamer, deze is nu ongeveer 6 jaar oud en heeft het altijd goed gedaan. De laatste tijd geeft hij veel media errors en wil tapes niet lezen/schrijven. Als dat gebeurt dan kan ik de drive cleanen met een cleaning tape. Hierna gaat het 2/3 keer goed en daarna krijg ik weer media errors.

Ik heb al nieuwe tapes gekocht en die gebruiken we nu, maar daarmee krijgen we ook vaak media errors en blijft het verhaal hetzelfde. Zou de drive aan het overlijden zijn?

De drive is trouwens een Dell Powervault 110t met een Certance Ultrium 2 drive.

Hail to the king baby!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:47

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Wat heb je zelf al onderzocht? Heb je een support contract? Wanneer je een drive erg vaak moet cleanen lijkt mij er iets niet in orde. Of smerig of gewoon aan het eind van zijn latijn. Na 6 jaar lijkt de drive mij wel afgeschreven overigens.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Dan is waarschijnlijk de head niet goed meer, een drive callibratie zou kunnen helpen maar kun je waarschijnlijk niet zelf.

Werk zelf met LTO drives (repareer ze) en dan vooral IBM. Hierbij maak ik vaak mee dat ze na callibratie of het afstellen van het tapepath/head weer goed is. In sommige gevallen is de head gewoon niet goed meer. Je zou hem eventueel open kunnen maken en met watte staafjes en alcohol de head kunnen schoonmaken.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11:38

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Na 6 jaar kun je eens kijken of je naar LTO5 wilt/kunt upgraden. Laat deze drive dan wel repareren om LTO 2 tapes te kunnen blijven lezen. LTO2 werkt niet in LTO5 meen ik.

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-01 19:44
Bor de Wollef schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 08:50:
Wat heb je zelf al onderzocht? Heb je een support contract? Wanneer je een drive erg vaak moet cleanen lijkt mij er iets niet in orde. Of smerig of gewoon aan het eind van zijn latijn. Na 6 jaar lijkt de drive mij wel afgeschreven overigens.
Ik heb een test device job in de backup software gedraaid. Dat ging goed, maar toch blijven media errors komen. Support contract hebben we niet meer.
rikadoo schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 08:56:
Dan is waarschijnlijk de head niet goed meer, een drive callibratie zou kunnen helpen maar kun je waarschijnlijk niet zelf.

Werk zelf met LTO drives (repareer ze) en dan vooral IBM. Hierbij maak ik vaak mee dat ze na callibratie of het afstellen van het tapepath/head weer goed is. In sommige gevallen is de head gewoon niet goed meer. Je zou hem eventueel open kunnen maken en met watte staafjes en alcohol de head kunnen schoonmaken.
Ik zal eerst wel even contact opnemen met Dell. Kijken wat die zeggen.

Hail to the king baby!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-01 13:00

SpamLame

niks

Q schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 10:34:
Na 6 jaar kun je eens kijken of je naar LTO5 wilt/kunt upgraden. Laat deze drive dan wel repareren om LTO 2 tapes te kunnen blijven lezen. LTO2 werkt niet in LTO5 meen ik.
Correct LTO5>
leest en schijft LTO5 en 4 en kan alleen nog van LTO3 lezen.

Let wel op met LTO5, als je disk subsystem de drive niet in streaming mode kan krijgen, dan gaat de drive shoeshinen en is binnen de koortste kerek de drive en of tapes naar zijn grootje.

In zulke gevallen kan je beter een langzamere drive nemen of een diskbased oplossing nemen.
Eea is uiteraard wel afhanklijk van van de wensen/eisen/mogelijkheden binnen je eigen omgeving.

Verwijderd

Ik weet niet of je probleem inmiddels is verholpen maar wij doen reparaties voor alle tapestorage, libraries etc.
Neem anders even contact op, wij kunnen je gegarandeerd helpen,

Modbreak:*knip* dit valt onder commerciële activiteiten en dat kunnen we op GoT niet toestaan. Verder vind ik het niet fijn dat je een oud topic omhoog helpt; de kans dat je de topicstarter hiermee helpt is zeer gering.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2014 19:35 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.