Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.
Toon posts:

advies gevraagd omtrent een photoshop laptop

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een vriendin van mij is net begonnen als fotograaf ;-) dus haar budget is niet al te hoog helaas.

Denk aan 400 a 450 max (mocht de oude laptop verkocht worden is het budget een kleine 75 euro meer)

De laptop zal gebruik worden voor Photoshop en foto bewerking. (niet echt mijn ding en kom er niet goed uit)

Wat raden jullie aan? het mag zowel nieuw als tweedehands zijn, ik heb aardig wat research gedaan en vind het echt moeilijk om tot een goed oordeel te komen.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

(edit ik zie dat ik met me domme kop hem in het verkeerde subtopic heb geplaats mag verplaats worden excuus)

EDIT Photoshop licensie is wel al aanwezig

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2013 23:43 ]

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 00:47

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Als ze net begonnen is, zal ze ook nog geen Photoshop licentie hebben neem ik aan? Dat moet er dus ook nog bij voor dat geld? Zo ja, hou je nagenoeg niets meer over voor een laptop... Dat wordt dus nog even doorsparen dan!

Als bovengenoemd budget excl. licentie is dan zou ik eens kijken naar een goede 2e hands laptop. Voor een kleine 500 euro ga je geen laptop vinden met én voldoende opslag, voldoende geheugen en een mooi scherm, laat staan een CPU en GPU die het allemaal in goede banen leiden.

Denk ook aan backup-oplossingen (in de cloud danwel externe harde schijven, ook off-site!) voor je bestanden én hardware!

Succes!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:28

Sick Nick

Drop the top!

Misschien nu nog niet haalbaar mar in de toekomst wel, een hybride apparaaat met actieve digitizer zodat je lekker direct op het scherm kunt tekenen met een stylus inclusief druk-gevoeligheid.

Voor het huiige budget heb je een simpele laptop, verwacht daar geen supersnelle photoshop laptop voor in ieder geval. Het zal wel werken maar echt snel gaat het niet worden vrees ik.

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-11 22:22

MsG

Forumzwerver

Wat raden jullie aan? het mag zowel nieuw als tweedehands zijn, ik heb aardig wat research gedaan en vind het echt moeilijk om tot een goed oordeel te komen.
Wat voor research heb je gedaan en tot welke conclusie kwam je? Waar twijfel je nog over? Zonder wat informatie over je eigen research lijkt dit heel erg op een *fix maar even een systeem voor mij*-topic.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Verwijderd

Topicstarter
Mijn eigen conclusie is dat dat ik maar een topic ging openen omdat ik zelf vrij weinig vinden kon :-)

eventueel is een desktop nog bespreekbaar mocht het echt niet anders kunnen.

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2013 23:44 ]

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:01

Umbrah

The Incredible MapMan

Tsja, als je net begonnen bent, kun je misschien beter voor de "elements" gaan en beter het geld inleggen in goeie kit/advertenties om het bedrijf verder te laten groeien, in plaats van gelijk voor high-end photoshop machines te gaan. Ik zal pas overwegen voor een laptop te gaan als je iets zoals een Inspiron 15R kunt halen met SSD... end dat is dan performance voor je geregeld en eventueel on-the-fly photoshoppen...

Ik zal echter, en als je een pro fotograaf bent zou dit duidelijk moeten zijn, eerder voor HP Elitebook machines gaan met dreamcolour display, of een goeie Sony IPS Vaio (dus niet de meeste consumententroep)... en dat kost geld. Dat, of een goedkopere machine (PC in plaats van laptop) en er een goeie gecalibreerde IPS voor neerzetten, zoals de Dell zakelijke lijn (zelfde panelen als de pro-Apple schermen maar de helft van het geld). En nee: je hoeft niet gelijk voor Apple te gaan (sterker nog; veel van de <£2000 machines die zij hebben, hebben een vrij triest TN-scherm wat niet bepaald kleurzuiver is, hoewel er wel degelijk goeie TN schermen bestaan zoals de Dell XPS15 L502x met een wide gamut 1080p scherm).

Niks ernstigers dan een foto bijstellen, bewerken, totdat het er goed uitziet op een scherm, en dan bij het afdrukken er achter komen dat het nergens op lijkt... mijn ouwe pa heeft zo (zonder backups) ooit een kleine 3000 foto's bijgesteld op een ouwe CRT bak waarvan de helderheid helemaal omhoog moest om IETS te zien (hij zei dat het nog wel goed was, tegen mijn advies in...). Toen de zekering sprong (ik heb maar gezegd: kan hem niet meer repareren, hoewel een zekering makkelijk is), en er een (uiteraard goedkope TN-LCD) nieuw scherm kwam en de ruis en foute kleuren zichtbaar werden, snapte hij mij... hij heeft mijn Surface RT nu gezien en snapt nu tevens wat IPS inhoud.

Je budget is kortom niet voldoende voor een photoshop machine... specs/performance zal, afhankelijk van wat je er mee doet, niet verkeerd zijn (immers, een moderne lightweight van nu is nog altijd krachtiger dan een 5 jaar oud beestje waar de photoshopperij van toen geweldig op ging, en hoewel we nu MEER kunnen en MEER willen, is mijn filosofie: "zo min mogelijk bewerken", maar je scherm zal ERG slecht zijn, en dat is veel belangrijker.

Tenzij je natuurlijk HEEL CS6 bedoeld... INCLUSIEF videobewerking/premiere...

[ Voor 3% gewijzigd door Umbrah op 23-09-2013 23:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
Even overlegd en een PC is ook eventueel ook een optie al zal er wel wat geschoven moeten worden dan.

Trouwens bedankt voor je duidelijke en heldere uitleg Umbrah.
Pagina: 1