Fiets - hoe slag in wiel te voorkomen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:26

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Situatie:

Fietspaden en wegen van Amsterdam (niet bepaald altijd even glad enzo)
100kg dion_b die stevig door wil en kan fietsen.
Reguliere Union 61cm frame herenfiets (maar gebeurde evengoed met eerdere fietsen)

Om de haverklap gaan spaken kapot en zitten er slagen in m'n wielen. Het is elke paar maanden weer raak dat ik naar fietsenmaker moet. Laatste keer gaf hij aan dat het tijd was voor een nieuwe wiel (met tip om 2e hands zelf een op de kop te tikken om de prijs te drukken). Dat was de voorwiel. Ondertussen is achterwiel weer aan de beurt. Beide wielen dus aan vervanging toe. Dit begint een dure grap te worden - zeker omdat het gewoon continu het geval is met verschillende fietsen.

Nu zou 'afvallen' of 'rustiger fietsen' allicht zoden aan de dijk zetten, maar ik wil liever kijken naar technische oplossingen:

- Zijn er wiel- of iig velgtypes die hier beter tegen bestand zijn (IRL, niet alleen in marketingblat)?
- Zou een fiets nemen met vering uitmaken?
- Iets anders waar ik niet op ben gekomen?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18:25

Twazerty

AVCHDCoder developer

De spaken van een lowrider bike kunnen volgens mij wel tegen een stootje:
Afbeeldingslocatie: http://ubicycle.files.wordpress.com/2009/06/series-636-20-lowrider-bike.jpg

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik denk dat wat grotere banden veel helpt. Mountainbike-banden, dat trapt wel wat zwaarder.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:58

Sabbi

je denkt aan mij.

Nooit in een fietsenrek zetten en nooit meer stoepjes op volle snelheid afdenderen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 239824

Misschien met je fietsenboer iets regelen dat er wat dikkere spaken in je wielen komen.
Negen van de tien keer lukt dat.
Er moeten in de velg gaten groter worden gemaakt (wat mogelijk is)
en dan zou het probleem uit de wereld moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

Stalen wielen, geen aluminium. En sterkere (stalen) spaken. En na een paar weken de spaken van je nieuwe wiel nog eens op de juiste spanning laten zetten door de fietsenmaker.

* Fiber heeft ook meerdere achterwielen aan gort gereden.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Nooit last van. Rij je veel tegen stoeprandjes aan ofzo?

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 318843

dion_b schreef op maandag 23 september 2013 @ 23:13:
Om de haverklap gaan spaken kapot en zitten er slagen in m'n wielen.
Kan het niet zijn dat je toevallig spaken of wielen hebt uit een slechte batch of serie fietsen?
Of rijdt iedereen van 100kg zoveel spaken kapot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

* Hooglander1 herkent het probleem van dion_b wel.

Ik heb nu een fiets met van die enorme banden eronder. Dat helpt wel wat, maar nog niet enorm veel. Dikkere spaken is uiteindelijk een oplossing, of gewoon een steviger wiel... Waar je die haalt en hoe je weet wat goed is? Als je het antwoord op die vraag weet, let me know :P

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

bombadil schreef op maandag 23 september 2013 @ 23:51:
Dit.

Ik fiets door dezelfde straten (woon centrum) met een soortgelijke snelheid (neem ik tenminste aan, langzaam fietsen kan ik iig niet) en om nou te zeggen dat ik een lichtgewicht ben, nee. En toch heb ik geen kapotte spaken en geen noemenswaardige slagen in m'n wielen. Ik heb laatst de band van m'n achterwiel vervangen en dat is afgezien van plakken en pompen het eerste wat ik aan m'n wielen heb veranderd in de afgelopen, zeg, vijftien jaar.

Oh en mijn wielen zijn gewoon van die standaard 622-37 maat, dus niet extra dik ofzo.

[ Voor 22% gewijzigd door CyBeR op 24-09-2013 00:46 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Vreemd verhaal inderdaad. Rij je door de tramrails ofzo? Of trap je tegen je eigen wielen aan? Gebruik je geen remmen maar gooi je je fiets dwars? Dat je dit door beroerde stallingen krijgt kan ik me voorstellen, of bij een ongelukje, maar door het fietsen zelf?!

Eventueel zou verder vooruit kijken (dus zo min mogelijk remmen en rustig mogelijk uitwijken/bochten nemen) misschien kunnen helpen.. In ieder geval lijkt het me erg sterk dat iedereen die 100 kg weegt en goed doorfietst dit probleem heeft, dus wat beter met je fiets omgaan lijkt me het goedkoopst. :p

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:35
Ik ben 115 kg en fiets elke dag 12 km naar mijn werk. Ik heb dubbele wand alu wielen en nog nooit een slag gehad. Wat ik raar vind is dat je het probleem ook bij het voorwiel hebt. Volgens mij heeft een voorwiel weinig te verduren tenzij je stoepie op stoepie af knalt..

Je kunt dikkere spaken nemen, die laten vlechten met Locktight (misschien verkeerd geschreven..).
En anders gewoon nieuwe stalen velgen halen: kost een berg, scheelt hopelijk ook een berg...

Met de racefiets had ik ook om de haverklap gebroken spaken: daarbij bleek dat ik gewoon een wiel moest hebben met meer spaken erin om het gewicht beter te verdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:30
Kijk jouw fietsenmaker vind het niet erg, het bezorgt hem werk, dus misschien een second opinion zoeken? :P

Verder weeg ik ook rond de 100 kilo, en heb nog nooit last gehad van slagen of kapotte spaken. En ik fiets toch ook best door (danwel in Utrecht en niet in A'dam :P ).

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Ik heb in de 30 jaar dat ik fiets zelden een slag in mijn wiel gehad en volgens mij een (1) gebroken spaak. Die slag kwam door vandalisme en die spaak was met een huurfiets, waar het mogeljk al inzat.
Maar stoeprandjes mijd ik en kuilen ook.

Ik dnk dat het meer een kwestie is van minder lomp rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-05 13:42
Marzman schreef op maandag 23 september 2013 @ 23:16:
Ik denk dat wat grotere banden veel helpt. Mountainbike-banden, dat trapt wel wat zwaarder.
Je moet dan eerder denken aan ballonbanden, zijn ongeveer dezelfde grootte, alleen bedoeld voor onder de stadsfiets. Ik had een Batavus Blockbuster (helaas gestolen) met dit type banden, reed heerlijk en ook lekker degelijke set banden. Met iemand achterop trapte het wel zwaarder dan alleen op de fiets, maar aan de band/velg merkte je totaal niets. Normale banden willen dan nog wel eens doorzakken zodat de velg de grond raakt.

http://www.fietsersbond.n...nden/nut-van-brede-banden

[ Voor 15% gewijzigd door NoepZor op 24-09-2013 09:56 ]

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15-05 14:38
Wil je toch lomp blijven rijden - koop dan een fiets die gemaakt is om afgebeuld te worden, een mountainbike ofzo.

Nu - ook daar ga je mogelijk wel stevigere wielen voor moeten aanschaffen dan standaard bijgeleverd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 318025

Afstappen bij stoepranden en zo en afremmen eventueel bij kuilen in de weg. Maar persoonlijk heb ik een goedkope mountainbike van de decathlon en buiten hele kleine slagen in wiel heb ik verdere geen last ervan.

Ik vraag me eigenlijk af of gewicht daar ook een rol in speelt, ik weeg zelf maar tussen de 75kg en 80kg en ja je fietsenmaker zal alleen profiteren, zover ik weet zijn er ook duurdere wielen van stevigere materiaal welke minder snel slagen in het wiel krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geckoo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-05 09:03

Geckoo

Good news, everyone!

http://www.kickstarter.co...-more-comfortable-bicycle

http://www.loopwheels.com/shop/

wel duur >700pound

[ Voor 15% gewijzigd door Geckoo op 24-09-2013 10:22 ]

Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-05 11:28

mux

99% efficient!

Dikkere spaken helpen niet, sterker nog: die kunnen het probleem verergeren. Je wiel hoort juist flexibel te zijn, zodat belastingen beter worden verdeeld over een groter stuk van je velg en spaken. Als je je wiel veel stijver maakt krijg je het effect dat de kracht van een hobbel of stoeprand juist helemaal geconcentreerd wordt op een klein stukje van je velg, en dan krijg je juist een slag. Wat je wel moet doen is constant je spaakspanning nalopen en zeker bij heftig gebruik (heel) regelmatig bijspannen.

Verder komt 90% van de slagen in een wiel doordat een idioot tegen je fiets trapt als hij in een fietsenrek staat. Vermijd wielrekken, gebruik 'nietjes'.

Gewicht heeft niet zoveel invloed op de levensduur van je wiel. Het effect van je gewicht valt in het niet bij het effect van één slecht gespannen spaak, laat staan een heel slap gespannen wiel.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Verder komt 90% van de slagen in een wiel doordat een idioot tegen je fiets trapt als hij in een fietsenrek staat. Vermijd wielrekken, gebruik 'nietjes'.
Vorige week helaas zelf ervaring mee, slag in mijn voorwiel en een gebroken spaak. Gewoon netjes in het rek gezet, fiets weg en ik had een kapotte spaak + slag.

En mux, van harte! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW
  • Laatst online: 12-05 05:57

TNW

Als je de hele tijd kapotte spaken en slagen in het wiel hebt doe je echt wat verkeerd. Ik ben ook geen lichte jongen maar de twee fietsen die ik heb hebben vrijwel geen slagen, een (eigenlijk te lichte) fiets voor treinstation-->werk had een paar maanden geleden twee spaken die moesten worden vervangen maar dat is het enige wielprobleem in ~2 jaar tijd.

Tip: let op stoepranden en gaten in de weg :P

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
bombadil schreef op maandag 23 september 2013 @ 23:51:
Komt af en toe voor, maar dat doe ik dan weer wel op lage snelheid, incl stuur optrekken cq opstaan van zadel als achterwiel erover moet.
Anoniem: 318843 schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 00:38:
[...]
Kan het niet zijn dat je toevallig spaken of wielen hebt uit een slechte batch of serie fietsen?
Of rijdt iedereen van 100kg zoveel spaken kapot?
Als het alleen deze fiets/deze wielen betrof zou dat kunnen, maar vorige was een Gazelle, daarvoor volgens mij ook een Union gehad. En slagen had ik altijd wel. Het zijn trouwens wel altijd 2e handsjes geweest (als je fiets gemiddeld eens per drie, vier jaar gejat wordt wil je er geen nieuwprijs aan uitgeven), maar dan nog, heb er wel eens nieuwe wielen in laten zetten.
pedorus schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 01:09:
Vreemd verhaal inderdaad. Rij je door de tramrails ofzo? Of trap je tegen je eigen wielen aan? Gebruik je geen remmen maar gooi je je fiets dwars?
Nee, nee en nee.

Gewoon zo haaks mogelijk over tramrails, trap niet tegen wielen aan en maak juist volop gebruik van trommelremmen voor en achter. Dwarsgooien is niet bepaald mijn stijl.
Dat je dit door beroerde stallingen krijgt kan ik me voorstellen, of bij een ongelukje, maar door het fietsen zelf?!
Beroerde stallingen kunnen een factor zijn, de rekken voor de deur zijn niet echt florisant, maar mijn indruk is eerder dat het onderweg gebeurt.
Eventueel zou verder vooruit kijken (dus zo min mogelijk remmen en rustig mogelijk uitwijken/bochten nemen) misschien kunnen helpen.. In ieder geval lijkt het me erg sterk dat iedereen die 100 kg weegt en goed doorfietst dit probleem heeft, dus wat beter met je fiets omgaan lijkt me het goedkoopst. :p
Remmen en bochten zijn het probleem niet, ik vermoed veel eerder oneffen wegdek, omhoog stekende tegels e.d. En ja, natuurlijk probeer ik die te vermijden, maar dat lukt niet altijd (ben niet bepaald alleen op de weg...), en dan gaat het mis, in ieder geval met huidige fiets, wielen en banden.
Zou ik graag doen, maar dichtstbijzijndste nietjes zijn meerdere honderden meters weg van zowel huis als werk :'(

Toch heb ik het gevoel dat dat niet bij mij het probleem is. Het gaat niet om ongelofelijk lompe slagen die 'opeens' optreden, maar om een 'wiebel' dat ongemerkt ontstaat en op enig moment wel merkbaar wordt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik haal sinds jaar en dag zelf de slagen uit mijn en andermans fietsen. Misschien moet je dat ook eens proberen, is nog leuk ook en geeft voldoening. ;)
Ik heb laatst een stuk of wat gebroken spaken vervangen. Één of twee moeten nog, die zitten nogal lullig bij de cassette die dus ook los moet. Deze fiets is een 2ehandsje, van het beroemde merk Limit (??). De fiets valt van ellende uit zichzelf uit elkaar, is geheel van pisbakkenstaal en ik vind het dus niet zo vreemd dat spaken sneuvelen. Vorige week ging ik op nat gras onderuit en toen was een crank zó verbogen dat ik niet eens meer kon fietsen.
Overigens ben ik het met Mux eens dat de spaken niet te stijf moeten staan.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 318843 op 24-09-2013 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Hooglander1 schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 00:40:
* Hooglander1 herkent het probleem van dion_b wel.

Ik heb nu een fiets met van die enorme banden eronder. Dat helpt wel wat, maar nog niet enorm veel. Dikkere spaken is uiteindelijk een oplossing, of gewoon een steviger wiel... Waar je die haalt en hoe je weet wat goed is? Als je het antwoord op die vraag weet, lqet me know :P
Bij de fietsenmaker gok ik. Die zal je wel kunnen adviseren of andere spaken, andere banden of andere velgen beter zijn. 100 KG valt ook nog wel mee denk ik, als je kijkt hoe veel mensen met electrische fietsen rijden dan zitten die als ze zelf 80 KG wegen ook op hetzelfde gewicht door accu en motor en die fietsen rijden met 25 km per uur over slechte fietspaden heen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Throduss
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 06-11-2023
Zelf ook een keer gehad, is je naaf niet krom?

Was bij mij het geval, reparatie was te duur, nieuwe fiets gekocht en nergens meer last van gehad (rij er inmiddels 3 jaar op, ik weeg ook ~100kg)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-02 22:26
Bepaalde transportfietsen zijn uitgerust met bromfietsvelgen (en spaken); Azor bijvoorbeeld.

The universe is an island, surrounded by whatever it is that surrounds universes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
36 spaaks 26" wielen met goede spaken (ik zou spaken met uiteinden dikker dan midden nemen) en stevige velg (maakt het eventueel wel lastiger slagen er weer uit te krijgen), banden en spaken goed op spanning houden, zelf niet teveel wegen, beter je pad kiezen. Ik denk dat je vooral moet zorgen dat de spanning van de spaken (en banden) in ieder geval altijd goed is.

En anders gewoon twee drie cm dikke massief stalen schijven laten snijden en die gebruiken als wiel. Eventueel laagje rubber erop. (zal minder dan 23kg wegen, valt me nog mee rekenfoutje, hoe kon het anders... ±68kg moet het zijn geloof ik)

[ Voor 85% gewijzigd door begintmeta op 24-09-2013 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-05 17:05

EMP

Krulloos!

Anoniem: 318843 schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 13:20:
Ik haal sinds jaar en dag zelf de slagen uit mijn en andermans fietsen.
Hoe doe je dat?

Ik heb recentelijk mijn fietsenpark ook eens goed nagelopen, maar bij 1 van de fietsen zitten met name de achterwiel-spaken erg los voor mijn gevoel, en zowel het voor- als achterwiel hebben een (zij)slagje.

Ik heb instructies gezocht over hoe je een wiel weer recht kan spannen, maar weinig tot niets op gevonden. Een enkel youtubefilmpje met dat je met een spaakspanner je spaak kunt aandraaien 8)7 Niets echter over welke spaken je dan moet aandraaien om een wiel weer recht te krijgen, en wat voor techniek je moet gebruiken om alles weer mooi strak te krijgen (rond gaan, of juist de spaken tegenover elkaar bijvoorbeeld).

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Op zich is het niet ingewikkeld, een spaak trekt aan de velg, dus dan kan je al snel redelijk inschatten wat je moet doen. Simpele slagen verwijderen is niet zo moeilijk, maar je moet wel opletten dat je de spanning overal op het goede peil houdt en dat het wiel gecentreerd blijft. (over wielbouwkunde: http://sheldonbrown.com/wheelbuild.html#tensioning) Een wielrichter kan ook handig zijn, maar is op zich niet noodzakelijk.

m-gineering van hieronder heeft ook vaak interessant materiaal inderdaad.

[ Voor 90% gewijzigd door begintmeta op 24-09-2013 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-02 22:26
http://www.m-gineering.nl/techdex.htm

en dan:

http://www.m-gineering.nl/spaak.htm

[ Voor 40% gewijzigd door CynicRelief op 24-09-2013 14:03 ]

The universe is an island, surrounded by whatever it is that surrounds universes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93248

Typisch, ik heb vroeger als postbode met wel meer dan 100 kilo op de fiets gezeten en nooit wat kapot gereden. (80 kilo aan postbode en twee volle tassen post achterop) Was zo'n damesmodel Locomotief fiets, behoorlijk standaard ding.
Dit terwijl collega's het voor elkaar kregen om van die chique transportfietsen binnen een jaar compleet aan gort te rijden.

Gebaseerd op mijn eigen ervaring zou ik het in de richting van je rijstijl zoeken, technisch lijkt het mij dus weinig uit te maken of je nou op de oude fiets van je moeder rijdt of op zo'n gepantserde transportfiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeTjuk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-05 16:14
Postbode fietsen hebben aangepaste velgen geschikt voor zwaardere belasting.

Dat wil zeggen uit de tijd dat de postbode nog via de baas een fiets kon regelen bij een 'geselecteerde' fietsenhandelaar die een geschikt werkfiets kon leveren.

Tegenwoordig heb je van die bezorgers die op een fiets met handremmen bij je langskomen ;)

Maar goed, misschien dat je kunt achterhalen welke fietsenwinkel dit deed/doet voor postbodes en kan die je van tips voorzien.

Misschien zit het wel in de totale frameconstructie waardoor er krachten vrijkomen die je wielen niet op prijs stellen?

Stoepje botsen is zeker niet bevorderlijk. Met je reet op het zadel blijven zitten als je eraf gaat ook niet :)

[PSN: DeTjuK] Follow your instinct, no one beats you with character and balls.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Mijn tips:
- Gebruik dubbelwandige velgen, die zo gelijkmatig mogelijk gespaakt zijn.
- Smallere wielen zijn steviger dan brede, maar wel minder comfortabel.
- Banden altijd goed op spanning houden (dat die niet eerder voorbij is gekomen!), dit voorkomt vooral hoogteslag (soort hobbel in je wiel). Ik houd van 6 à 7 bar, op de band staat meestal het maximum aangegeven.
- Voorkom fietsenstallingen, gebruik liever een paal of 'nietje'. Indien het een opoefiets is, gebruik dan ook je standaard, of rust je fiets uit met zo'n heavy-duty standaard die je fiets loodrecht rechtop houdt. Hierdoor kan je fiets niet (lees: veel moeilijker) omwaaien of omvallen met één wiel in het rek. Dit gaat wellicht een beetje ver ;)

[ Voor 3% gewijzigd door noes op 24-09-2013 15:27 ]

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-05 14:06
Anoniem: 93248 schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 14:13:
Typisch, ik heb vroeger als postbode met wel meer dan 100 kilo op de fiets gezeten en nooit wat kapot gereden. (80 kilo aan postbode en twee volle tassen post achterop) Was zo'n damesmodel Locomotief fiets, behoorlijk standaard ding.
Dit terwijl collega's het voor elkaar kregen om van die chique transportfietsen binnen een jaar compleet aan gort te rijden.

Gebaseerd op mijn eigen ervaring zou ik het in de richting van je rijstijl zoeken, technisch lijkt het mij dus weinig uit te maken of je nou op de oude fiets van je moeder rijdt of op zo'n gepantserde transportfiets
Voor de post heb ik altijd oude tweedehands fietsen gekocht. Geen versnellingen, terugtraprem en een damesmodel en het liefst een paar jaar oud. Heb je gewoon een goede fiets die niet om de haverklap kapot (kan) gaan.

Ik heb zelf overigens niet zo veel last van slagen in mijn wiel. Maar ik heb dan ook breedere/dikkere banden op mijn fiets liggen dan een standaard fiets: Giant Single 4u. Ik woon zelf niet in Amsterdam maar in Amersfoort en kan mij groen en geel ergeren aan slechte wegen.

Zo word ik doodziek van drempels. Ook hebben we hier een mooie lange/diepe tunnel liggen. Als je voor 2/3 de tunnel naar beneden aan het dalen bent, gaan de stenen over in asfalt. Ze hadden echter nog wat asfalt over. Ligt er bij die overgang dus een bult van 3 centimeter hoog restasfalt. Als je daar met 20/25 km/uur overheen fiets, zal dat ook echt niet goed zijn voor je fiets. Gelukkig nog geen schade gehad behalve de batterijen die van mijn fietsverlichting die er uitvallen door de klap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
noes schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 15:27:
- Banden altijd goed op spanning houden (dat die niet eerder voorbij is gekomen!), dit voorkomt vooral hoogteslag (soort hobbel in je wiel). Ik houd van 6 à 7 bar, op de band staat meestal het maximum aangegeven.
6 a 7 bar is wel vrij pittig hoor, dat zit in een gemiddelde racefiets :) comfort is dan ver te zoeken. Een normale fietsband op 4 bar is al vrij hard en zal je niet zo snel een stootschade opleveren. Mocht dit wel gebeuren, dan worden er abnormale verrichtingen gedaan, zoals met 25 een hoge stoeprand opknallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
offtopic:
...dat die niet eerder voorbij is gekomen!...

Ik had al de indruk dat mijn posts doorgaans niet worden gelezen... snap het ook wel. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Ik had een tijdje continu achter elkaar gebroken spaken. Iedere keer werd het onder garantie vervangen. Op een gegeven moment was de fietsenmaker het ook wel beu en toen heeft hij iets gedaan. Sindsdien heb ik eigenlijk geen gebroken spaken meer. Blijkbaar kan er dus wel iets aan worden gedaan, maar wat hij heeft gedaan weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lytjepole
  • Laatst online: 22:22

lytjepole

Schier?

Trommelrem schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 18:34:
Ik had een tijdje continu achter elkaar gebroken spaken. Iedere keer werd het onder garantie vervangen. Op een gegeven moment was de fietsenmaker het ook wel beu en toen heeft hij iets gedaan. Sindsdien heb ik eigenlijk geen gebroken spaken meer. Blijkbaar kan er dus wel iets aan worden gedaan, maar wat hij heeft gedaan weet ik niet.
Maar wat heeft ie nu gedaan? Dubbel zelfdragend gespaakt?

[Did you know... ... that 35% of statistics are made-up?]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Betere spaken gepakt? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Ik heb eigenlijk geen idee. Voor zover ik weet zijn er geen spaken vervangen. Ik was allang blij dat ik weer gefixte spaken had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

dion_b schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 12:40:
[...] Toch heb ik het gevoel dat dat niet bij mij het probleem is. Het gaat niet om ongelofelijk lompe slagen die 'opeens' optreden, maar om een 'wiebel' dat ongemerkt ontstaat en op enig moment wel merkbaar wordt.
Als je het merkt moet je er ook direct wat aan (laten) doen. Anders wordt het inderdaad steeds erger.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Wat je ook kunt doen is tandemvelgen laten monteren. Die hebben over het algemeen meer spaken, tot 48 geloof ik.
Nadeel is wel dat je dan natuurlijk ook een andere naaf moet.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Allereerst voor een paar € zo'n ding kopen:
Afbeeldingslocatie: http://www.internet-bikes.com/producten/small/super_b_tools_spaakspanner_rond_9g-15g_23119.jpg
Ik doe het quick 'n dirty, dwz fiets op zijn kop, wiel laten draaien en kijken waar de grootste slag zit. Dan vinger zo goed mogelijk op het midden van de slag leggen en checken of de spa(a)k(en) bij de vinger een beetje losjes zitten. Zo niet dan losser zetten. Dan aan de achterkant van de slag de spa(a)k(en) aandraaien zodat alle spaken weer op spanning zijn.
Dit herhalen tot het wiel recht is.
Daarmee krijg je axiale slagen er goed uit. Radiale slagen zijn moeilijker en ik kan me geen geval herinneren dat mij dat een aha-erlebnis opleverde.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 318843 op 24-09-2013 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Zeer herkenbaar en nee stoepjes op en af rijden doe ik niet. Helaas zitten er altijd wel ergens wat hoogteverschillen in de fietspaden. Goed wiel van staal met goede stalen spaken helpt een hoop.

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

begintmeta schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 16:52:
offtopic:
...dat die niet eerder voorbij is gekomen!...

Ik had al de indruk dat mijn posts doorgaans niet worden gelezen... snap het ook wel. O-)
offtopic:
ah, sorry, overheen gelezen ;)

@NoepZor: mn racefiets bandjes staan op 8 bar. Op crosshybride heb ik iets van 6 a 7 bar. Door bredere en dus flexibelere banden dan racefiets is die echt wel een stuk comfortabeler. Maar ik fiets niet voor comfort, ik wil snel zijn >:) 4 bar is meestal wel afdoende idd, maar meer is wat mij betreft beter, ook wegens de rolweerstand.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• jerry-c
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:18
Ik heb ze meestal op een barretje of 4 a 5 staan. Was het een keer zat dat ik ze iedere keer moest oppompen, toen op 7 bar gezet, dag later kon ik binnen en buitenband vervangen omdat er een ei in zat...

Verder nog nooit gebroken spaken/slagen gehad. Doe niet onwijs voorzichtig en maak ook genoeg dronken kilometers... gewoon met alu velgen. Maar ik ben dan ook niet erg zwaar (75kg ofzo) maar mag graag doorfietsen.

Ik denk dat het spaakmonster niet zo ver van Dion_b woont, of misschien is hij het zelf wel!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:07
Zelf heb ik een batavus futura gekregen toen ik naar de middelbare school ging. Heb er meer dan 40.000km mee gefietst en één keer een slag in het wiel doordat iemand de fiets in het fietsenrek omver geduwd heeft. Dat is rechtgetrokken door de fietsenmaker verder nooit meer last gehad. Ik heb er geen verstand van maar misschien komt het door het type velgen?

• Refro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-05 14:32
Het is jammer dat er niet verder wordt ingegaan op het eerste deel van het verhaal van mux
Dikkere spaken helpen niet, sterker nog: die kunnen het probleem verergeren. Je wiel hoort juist flexibel te zijn, zodat belastingen beter worden verdeeld over een groter stuk van je velg en spaken. Als je je wiel veel stijver maakt krijg je het effect dat de kracht van een hobbel of stoeprand juist helemaal geconcentreerd wordt op een klein stukje van je velg, en dan krijg je juist een slag. Wat je wel moet doen is constant je spaakspanning nalopen en zeker bij heftig gebruik (heel) regelmatig bijspannen.
Het begint allemaal met een goed gespaakt wiel. Zelf heb ik hier bij mijn vorige fiets ook last van gehad van de nieuwe fiets heeft de fietsenmaker eerst de wielen fatsoendelijk opgespannen (als mechanicien van de Rabo ploeg neem ik aan dat hij er wel bovengemiddeld verstand van heeft). Sindsdien ook nergens meer last van gehad en ik rij al 3,5 jaar ( >20.000 km) op deze fiets.

Meer spaken, extra dik enzo is in mijn ogen niet nodig. Een goed 32 spaaks wiel wordt ook in een tandem zonder problemen gebruikt en krijgt daar ook zat te verduren.Natuurlijk kan alles kapot maar met huidige wielen is het nog niet gelukt ondanks dat ik niet al te voorzichtig rij geregeld offroad ermee ga en ook af en toe een stoeprandje of trapje mee pak.

• mux

mux

99% efficient!

Tja, het is moeilijk voor mensen om niet in de 'intuïtieve' vallen te trappen. Soms is iets dat op het eerste gezicht zwakker lijkt, eigenlijk sterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Schop :P

Ondertussen driekwart jaar verder en nog geen andere fiets gekocht. Wel weer het nodig kwijtgeweest aan reparaties (1x band, verder alleen maar slagen). Nu wiebelt het weer en ben ik het beu.

Na wat inleeswerk en navraag bij fietsenwinkels blijkt 'de business' te geloven in de lomp zware fietsen als oplossing, heb horen claimen dat Azor fietsen met brommerspaken 80% minder spaakbreuken en slagen in de wiel krijgen, en vergelijkbare claims voor de Sparta Pickup reeks.

Leuk en wel, maar forse WC-Eend gehalte. Dus op zoek naar onafhankelijke reviews. En die kan ik werkellijk nergens vinden. Nouja nergens... dit is beste wat ik vond: http://www.fietsen.123.nl/page/testen-fietsen-en-toebehoren - geen enkele non-electrische review van na 2009, daarvoor samenvatting van Consumentenbondtests :X

Op zich voel ik wel wat voor een grote, zware stadsfiets met flink wat baggageplek, nog los van het slagenverhaal, en wil ik een keer kwaliteit kopen (even los van vraag nieuw vs 2e hands) - maar om dan door de marketingblaat heen te prikken naar wat echt de goede en minder goede kanten van een fiets zijn, dat lijkt lastiger. Iemand idee?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Stalen velgen nemen die normaal gespaakt zijn en niet in een funky patroontje.

Nu ben ik bevooroordeeld omdat ik voor Azor een fietsje (eigenlijk 2) ontworpen (zie homepage) heb maar bij Azor verkopen ze wel kwalitatief goed materiaal over t algemeen. Zeker als je goede keuzes maakt in je onderdeel pakketten.

Verder is de stevigheid van de velg en de spanning op de spaken nog belangrijker dan de spaak zelf. Vaak is de (aluminium) velg te slap en vervormd deze lnder belasting te veel waardoor de spaken flink op hun donder krijgen.

Ondanks dat ik overal wat op te zeiken heb, ook Azor, niet is perfect. Heb ik van hun wel een hoge pet op.

Als je gerichte vragen hebt mag t ook via DM.

[ Voor 13% gewijzigd door GoldenSample op 03-07-2014 01:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glrfndl
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Het belangrijkste voor een goed wiel is dat de spaken door een vakkundig iemand er in gevlochten zijn. Dat betekent dus geen wielen die machinaal gespaakt zijn. Verder geldt (min of meer), hoe meer spaken hoe beter. Al die hippe wielen die je ziet met fancy spaakpatronen zijn per definitie minder sterk dan traditionele wielen met een constante afstane tussen elke spaak. Een (correct!) traditioneel gespaakt wiel met 32 spaken zou ruim voldoende moeten zijn voor iemand van 100kg. Ik heb mijn wielen zelf gespaakt (wel 36 spaken, mijn gewicht was ook wat hoger) met bar weinig ervaring (1x eerder gedaan) en mijn wielen zijn 4 jaar na dato nog steeds een heel stuk beter dan elk fabriekswiel dat ik hiervoor heb gehad. Kortom: brommerspaken lijkt mij dikke onzin.

Zorg er voor dat je een handgespaakt wiel krijgt dat door een vakman is gemaakt. Dat hoeft niet eens zo verschrikkelijk duur te zijn, een beetje vakman heeft in iets meer dan een half uur een wiel in elkaar. Laat dat eens qua arbeid 30 euro kosten, dan nog 30 euro voor een velg (aluminium is echt prima, bv rigida/exal ), 25 euro voor goede spaken en nippels (bv. sapim of DT, hoeft echt niet extra dik) en 20 euro voor een naaf en dan zit je op net iets meer dan 100 euro voor een oerdegelijk voorwiel.

Prepare for unforeseen consequences

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

@^ ben ik het grotendeels wel mee eens. Vaak echter zijn Alu velgen op veel fietsen NIET goed van kwaliteit, daarom is vaak voor dat geld een stalen velg de betere keuze.

De wielen nog extra goed op spanning zetten kan een kwaliteits fietsenmaker natuurlijk voor je doen. Dat dikke spaken niet per se nodig zijn ben ik ook mee eens, het kan echter wat meer marge geven. (Zowel voor jouw gedrag, materiaal zwaktes, verslapping door gebruik of gebeun in de productie).

Handgespaakte wielen ga je overigens niet fabrieksaf vinden tenzij je in een heel specifieke nice zit.

Verder is zn 'klassiek' wiel als de low rider op pagina 1 waardeloos. Gezien de spaken niet gekruist zijn is het wiel voor andere belastingen dan recht op de naaf erg zwak.

[ Voor 22% gewijzigd door GoldenSample op 03-07-2014 01:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Helaas weer WC-Eend, alleen de fabrikant zelf die veer in eigen reet steekt. Nu twijfel ik geen seconde dat dat beter zal zijn dan $Wokkietokkie spul, maar wat ik vooral zoek is iets van een onafhankelijke vergelijking. Als ik computerhardware wil uitzoeken, doe ik dat ook via Anandtech, Xbitlabs, T.net etc, niet op de sites van Intel, nVidia, Asus en Gigabyte :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Het verhaal wat ze daar hebben komt wel redelijk overeen met wat hier qua goede uitgangspunten is gepost. Het zou wel misschien interessant zijn als je ze eens zou mailen om te kijken wat ze zouden adviseren voor een 100kg zware kerel die lomp stoepranden op en afrijdt. Hun levenslange garantie zullen ze er sowieso niet op durven geven lijkt me.

De markt voor dergelijke wielen is denk ik zo klein dat je niet veel vergelijkingssites zal vinden.

[ Voor 10% gewijzigd door begintmeta op 03-07-2014 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Heb het niet eens over de wielen an sich, maar over de hele fietsen. Ik kan nergens een fatsoenlijke review vinden van zwaardere Azor vs zwaardere Sparta vs evt andere opties vinden.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Als ik je OP goed begrijp, heb je toch ook met name last van de wielproblemen en de fiets op zich blijft het wel doen? Een fietsreview waar nog een specifiek wordt gelet op de 100kg-man-tegen-de-stoeprand-van-15cm-hoog-op-bestendigheid van de wielen lijkt me helemaal lastig te vinden.

Maar je hebt denk ik wel gelijk, zeker stadsfietsen worden schijnbaar maar heel matig vergeleken, wat betreft racefietsen etc is al wat meer te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar
  • Laatst online: 17-05 11:12

mrsar

waar een sar is,is een wodka

http://www.hetnieuwewerck.nl/index.html

ga daar eens langs,pa van een goede vriend van me :) die weet wat hij doet,en doet zelf spaken rijgen

[ Voor 20% gewijzigd door mrsar op 03-07-2014 10:48 ]

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Tja, iedereen die zich een beetje met wielbouwen bezighoudt zal nog steeds hetzelfde zeggen als toen dit topic startte: een sterk wiel is een wiel met spaken op de juiste spanning. Dikkere spaken, andere velgen, bladiebla, allemaal onzin. Het helpt niet om een modefiets met ultracheape chinese wielen te hebben, een beetje kwaliteit mag wel, maar overdrijven is ook een vak.

Als je zoveel (en zo zwaar) gebruik maakt van je fiets dat je regelmatig slagen krijgt moet je simpelweg regelmatig in je agenda zetten dat je spaakspanning controleert. En zelfs dan valt het best mee hoe vaak je dat moet doen. Ik heb een velomobiel, mijn voorwielen krijgen heel veel dishing-krachten te verduren omdat ik niet kan 'kantelen', en zelfs in zo'n fiets hoef ik maar elke ~3mnd de spaken te controleren. Op een 26/28"-fiets zou je met tweemaal per jaar klaar moeten zijn.

Ook helpt het om je fiets niet in fietsrekken te zetten, maar dat is ook al vaak genoeg gezegd.

100kg is niet bijzonder ofzo. Iedere fiets behalve die 6kg racefietsjes met 6-spaaks wielen moeten je prima kunnen ondersteunen. Ik heb ook 5 jaar met 105kg op een Aldi-mountainbike gezeten, zonder ook maar één spaakbreuk of (significant) slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Vandaag langsgegaan bij fietsenmaker in de buurt met redelijk goede naam die zowel Sparta als Azor dealer was en voorgelegd. Zijn mening:

60% gedrag
30% wegdek
5% wiel/spaken
5% overige techniek

Gaf daarbij aan dat wat hem betreft Sparta en Azor beide prima fietsen leveren, maar dat de extra zware uitvoeringen in geen van beide gevallen op dit punt noemenswaardige verbetering zouden opleveren, en dat het ook tussen de merken vooral een kwestie van voorkeur zou zijn.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:51

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Oftewel: je bent gewoon lomp :+
Maar herkenbaar. Toen ik nog op de middelbare school zat was ik ook vrij lomp met mijn fiets. Ik reed met stalen velgen(aanrader), maar op een gegeven moment had ik zelfs die stalen velg doormidden :X
Stoepranden zijn er iig niet goed voor :P
Laat ik het zo zeggen: aan mijn fiets is in mijn middelbareschooltijd zo'n beetje alles vervangen, inclusief balhoofd, voorvork, de wielen en de cranks. Alleen de trapas en het frame waren nog origineel geloof ik :X
Maar qua velgen zweer ik nog steeds bij staal. Is ook prima te krijgen ook. Trapt iets zwaarder, maar dat deed je met je 100 kilo toch al :P
Overigens helpt bij een flink gewicht een goede bandenspanning ook. Mag best wat meer op zitten. Als je een auto vol belaadt, zet je ook meer druk op de banden nietwaar?n:)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Laatst online: 18-05 13:31

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Dat soort percentages zijn natuurlijk helemaal niet te kwanitficeren, en compleet betekenisloos. 8)7

Je moet gewoon sterkere wielen hebben als je ze zwaarder belast, zoals mux al zei. Wielen voor (high end) tandems, toerfietsen en mountain bikes zijn ook sterker dan wat je op de gemiddelde stadsfiets vind.

Een wiel met een kleinere diameter met dezelfde hoeveelheid (dus kortere) spaken steviger, dus een 26" wiel is sterker te maken als een 28" wiel met dezelfde materialen. Wat ook helpt is dat het wiel symetrisch is, dus geen derailleurversnellingen heeft maar naafversnellingen, en triple butted spaken, dat maakt een veel groter verschil dan dan het materiaal van de velg.

Als je vaak stoeprandjes op gaat zijn dikkere banden ook geen overbodige luxe, bijvoorbeeld Schalbe Big Apple banden van 50 of 60 mm breed, in tegenstelling tot vering in de voorvork of het frame wordt dan de schok al grotendeels door de band opgevangen. Je moet natuurlijk wel een frame hebben met genoeg ruimte voor dikke banden.

Veel moederfietsen hebben dikke banden, ook het Nederlandse Cortina levert de meeste fietsen met dikke banden, als je iets sportievers wilt kun je ook kijken naar Santos fietsen, dat is wat meer high end, maar dan krijg je wel een stevige fiets, de politie rijdt daar bijvoorbeeld ook op.

Nieuwe wielen moet je wel altijd na een paar weken laten naspannen, zelfs als ze met de hand gebouwd zijn omdat de spaken bij het spannen vaak zelf iets gedraaid zijn om hun eigen as en door het belasten ervan ze zich vanzelf weer recht trekken en dus weer iets losser worden. Als dat eenmaal is gebeurt dan blijft een degelijk wiel voor lange tijd goed, zolang je het niet meer mishandeld waarvoor het gebouwd is.

Een symetrisch wiel met een omtrek van 26" dat met de hand is nagespannen met 36 spaken in een kruis-3 patroon van degelijke materialen (niet eens high end) en een band van minimaal 50 mm breed kan je extreem lomp gebruiken zonder dat je een slag in je wiel krijgt.

[ Voor 7% gewijzigd door Johnny op 05-07-2014 09:21 ]

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 390599

dion_b schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 00:49:
Schop :P

Ondertussen driekwart jaar verder en nog geen andere fiets gekocht. Wel weer het nodig kwijtgeweest aan reparaties (1x band, verder alleen maar slagen). Nu wiebelt het weer en ben ik het beu.

Na wat inleeswerk en navraag bij fietsenwinkels blijkt 'de business' te geloven in de lomp zware fietsen als oplossing, heb horen claimen dat Azor fietsen met brommerspaken 80% minder spaakbreuken en slagen in de wiel krijgen, en vergelijkbare claims voor de Sparta Pickup reeks.

Op zich voel ik wel wat voor een grote, zware stadsfiets met flink wat baggageplek, nog los van het slagenverhaal, en wil ik een keer kwaliteit kopen (even los van vraag nieuw vs 2e hands) - maar om dan door de marketingblaat heen te prikken naar wat echt de goede en minder goede kanten van een fiets zijn, dat lijkt lastiger. Iemand idee?
Bamm. Hier een ervaringsdeskundige! Azor frame met handgespaakte wielen. Rij circa 600 km per maand dwars door Amsterdam. Weeg ca. 90 kg en ram lekker door. Ik kan je een dergelijke fiets van harte aanraden. DM staat open voor vragen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willy1986
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Informeer eens bij Ernie Friek van http://www.bikeboosting.nl/ of bij http://wheel-tec.nl/introductie/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Schopje.

Maandagochtend bleek ik bezoek gehad te hebben van Amsterdamse dievengilde - fiets weg, slot doorgeknipt op de grond :(

Dus wat meer haast moeten maken met andere fiets. Ivm diefstalgevoeligheid + geen binnenstalling begin ik niet eens aan een nieuwe fiets - zeker niet na zo eraan herinnerd te zijn - en 2e hands fiets kopen in A'dam is 90% tuig (overduidelijk gestolen) en 10% overpriced.

Toch iets gevonden dat ik vertrouwde voor een redelijke prijs, fiets dat van oud opatje geweest is (letterlijk :P ), vergelijkbaar met m'n vorige (dus 'normale' herenfiets met grote frame, 4 versnellingen en trommelremmen) maar dan prima onderhouden, zonder slagen in wiel en met balloon banden. Weet niet helemaal wat ik daarvan moet vinden, het verschil is in scherpe bochten te merken - minder strak sturend dan normale banden. Toch is ook duidelijk te merken dat klappen beter opgevangen worden.

We zullen zien hoe het vergaat met de wielen de komende weken/maanden :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Even spaakspanning controleren kan waarschijnlijk geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18-05 12:19

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zoals al eerder gezegd, een goed gespaakt wiel (netjes gekruisd ipv industrieel voorlangs) is haast onverwoestbaar. Wel is het zaak om geregeld (1x per jaar oid) de spanning te controleren.

Helaas zie je tegenwoordig steeds vaker machinaal gespaakte velgen. Geen verbetering als je het mij vraagt. Spaak liever zelf, dan weet ik zeker dat het goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Laatst online: 18-05 13:31

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

dion_b schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 00:32:
oud opatje geweest is (letterlijk :P ), vergelijkbaar met m'n vorige (dus 'normale' herenfiets met grote frame, 4 versnellingen en trommelremmen) maar dan prima onderhouden, zonder slagen in wiel en met balloon banden. Weet niet helemaal wat ik daarvan moet vinden, het verschil is in scherpe bochten te merken - minder strak sturend dan normale banden. Toch is ook duidelijk te merken dat klappen beter opgevangen worden.
Ik denk eerder dat het andere stuurgedrag komt door een andere geometrie van het frame, met name de hoek van de voorvork en de kromming daarvan bepalen het stuurgedrag, en een kleine verandering daar in voel je heel snel.

Als hij 4 versnellingen heeft dan is het waarschijnlijk een Shimano Nexus Inter 4 versnellingsnaaf, en zijn het dus Shimano rollerbrakes, wat beter remt dan de traditionele trommelremmen van Sturney Archer die je op veel oude stadsfietsen ziet.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Johnny schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 09:46:
[...]

Ik eerder dat het andere stuurgedrag komt door een andere geometrie van het frame, met name de hoek van de voorvork en de kromming daarvan bepalen het stuurgedrag, en een kleine verandering daar in voel je heel snel.
Mwoeah, wat ik vooral merk is bij oneffenheden sneller een stapje opzij maken. Dat lijkt me niet van de geometrie komen. Die is overigens wel anders, het is uit zichelf stabieler, dus ws marginaal minder veritikale hoek.
Als hij 4 versnellingen heeft dan is het waarschijnlijk een Shimano Nexus Inter 4 versnellingsnaaf, en zijn het dus Shimano rollerbrakes, wat beter remt dan de traditionele trommelremmen van Sturney Archer die je op veel oude stadsfietsen ziet.
Het is iig zelfde 4-versnellingsding als ik al had. Remgedrag is ook vergelijkbaar (ware het niet dat op de vorige de remmen redelijk 'op' ware na paar jaar).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kizomo
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22-02 00:00
Een aantal tips die ik je als ex-fietsen maker (10jaar ervaring) kan geven.

-vraag je fietsen maker om een type 12 of 13 spaak ipv 14. Deze zijn dikker en dus steviger.
- ronde RVS spaken zijn steviger dan die fancy afgeplatte spaken.
-indien de koppen van de spaken veel afbreken laat dan je naaf controleren of de hoek van de spaak goed is zonder dat hierbij te veel spanning op 1 contact punt komt. Dit is evt te verhelpen met ringetjes bij de kop vd spaak.
-een goede gespaakt wiel kan door een professional voorzien van een spaak spannings overzicht.
-hoogte en zij slagen in je wiel zijn tekens van slechte spaakspanning.
-een nieuw gespaakt wiel dient na 4 weken opnieuw opgespannen te worden, daarna elke 6 maanden gecontroleerd te worden.
-fiets met de juiste band spanning, zachte banden kunnen geen klappen ontvangen en je velg vervormen.
-elk wiel heeft zijn beperkingen vraag zeker aan het maximale draag gewicht.
-bepakking op fietsen en gewicht van de fiets wordt vaak vergeten
Pagina: 1