[HTPC] Intel NUC i5 DC53427HYE of Sapphire EDGE VS8

Pagina: 1
Acties:

• Yargo
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:22
Hey,

Ik heb vele jaren een grote platte case gehad waar ik mijn htpc in onder heb gebracht. Sinds kort heb ik een NAS dus is het eigenlijk niet meer nodig dat ik zo een grote bak heb staan naast mijn tv. Ik ben dus beginnen met zoeken naar een mini-pc die klaar moet zijn voor de toekomst (3D).

Dus wat ik zeker wil:

- Hoe kleiner hoe beter
- Krachtig genoeg zijn om 1080p of zelf hoger en 3D met DTS te kunnen afspelen zonder enige vorm van haperingen etc
- Minstens 1 USB 3.0 poort hebben.

De reden waarom ik geen Mede8er neem is omdat ik toch liefst een Windows machine wil die ik simpel met met andere pc kan benaderen en eventueel ook op kan downloaden indien nodig.

Mijn voorlopige keuze is gevallen op de

Intel NUC i5 DC53427HYE

of

Sapphire EDGE VS8

Maar ik ben een beetje bang dat de NUC duurder gaat uitkomen dan de VS8 als ik er nog geheugen en msata moet bij kopen. Die VS8 zou ik nog wel voorzien van een SSD'tje.

Dan is er ook wel nog een i3 NUC maar die heeft geen USB3.0. Natuurlijk is een prijsverschil van 120 euro niet te verantwoorden :).

Wat zouden jullie doen?

Tx
Wes

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:20
Lastig advies te geven met deze beperkte info (ondanks het vrij lange verhaal). Bijvoorbeeld wat is het belangrijkste voor je? Want met zo'n klein kastje zul je concessies moeten doen. Welke aansluitingen heb je nog meer nodig? De Sapphire heeft bijvoorbeeld optisch spdif, de Intel niet en usb3.0 is alleen aan de voorkant, is dat een probleem? Wat bedoel je met hoger dan 1080p? 4k? En ondersteunen de Intel en Sapphire dit? Wat voor 3D heb je het over? SBS mkv's, of blu-ray 3D?

Het prijsverschil zal er natuurlijk altijd zijn, maar nooit groot aangezien je bij de Sapphire ook nog een SSD wil aanschaffen. De Intel is er vanaf €350,- de Sapphire is er vanaf €377,- 4GB SODIMM zal ongeveer €25,- kosten als ik de pricewatch zo bekijk. Aangezien je toch nog een SSD moet kopen is er bijna geen prijsverschil.

Hoe belangrijk is geluidsproductie voor je? Meestal zijn die kleine kastjes met laptopkoeling niet zo heel erg stil (vooral na een tijdje met een beetje stof). Lees de reviews om te zien welke hier beter in is. http://nl.hardware.info/r...mini-met-amd-a8-conclusie
http://nl.hardware.info/r...die-overal-past-conclusie
http://nl.hardware.info/r...-means-business-conclusie

In totaal zal je zo'n €425,- kwijt zijn. De vraag is, is dat het waard? Voor dit bedrag kun je zelf ook een knappe setup in elkaar draaien, hoewel niet zo klein als deze kastjes. Dus hoe belangrijk is de omvang voor je? En de ontwikkeling op android gaat op dit moment ook behoorlijk snel, als je alleen wilt afspelen met je HTPC (downloaden e.d. kan met je NAS) is bijvoorbeeld een Ouya ook een optie.

• Yargo
Hey Jaapsander, bedankt voor je reactie.

Belangrijk voor mij is zeker de omvang, want anders kan ik even goed mijn huidige setup laten staan. Zoals ik zei hoe kleiner hoe beter maar wel krachtig genoeg. 4K zal nog een beetje veel gevraagd zijn. Ik denk niet dat er al zo kleine spelertjes zijn die dit ondersteunen?

Aansluitingen heb ik niet echt veel van nodig. Enkel een HDMI ( die naar mijn receiver loopt dus ook voor het geluid ) en liefst een USB3.0 poort, maar als het echt moet kan ik die laatste nog wel laten vallen.

Voor 3D zal het inderdaad vooral via SBS Mkv zijn denk ik ( nog geen ervaring mee want ik heb nog geen 3D tv ).

Geluidsproductie is uiteraard ook belangrijk want hij komt in de living.

Ik heb ook naar de Ouya zitten kijken. Maar kan ik deze via mijn laptop benaderen? Of is dit niet nodig om de films toe te voegen aan de database van XMBC ( automatisch? ). Ook heb ik ergens gelezen dat deze geen DTS aan kan, wat uiteraard ook belangrijk is.

• jaapsander
Het leuke van XBMC is dat deze automatisch scant of er videobestanden zijn toegevoegd. Vindt XBMC nieuwe films of series, dan worden deze toegevoegd aan de bibliotheek met bijbehorende film info, hoestjes en fanart.

De Ouya kan inderdaad geen DTS aan, alleen bedoelen ze daar wat anders mee dan jij, heb ik het idee. Waar een Ouya geen licentie voor heeft is het decoderen van DTS (softwarematig is het geen probleem, is puur een licentieverhaal), echter is dit in jouw geval helemaal niet nodig, jij zal het DTS geluidsspoor doorsturen (bitstreamen) naar je receiver en de receiver het decodeerwerk laten doen.

Het afspelen van blu-ray 3d gaat hem niet worden met een relatief kleine android player. Maar een MVK met 3d (SBS) is natuurlijk geen probleem (3D SBS is niks anders dan een 1080p film waar je tv een 3D beeld van maakt (met dus de halve resolutie).

Een relatief goedkope oplossing is bijvoorbeeld die ouya, maar XBMC onder android is nog flink in ontwikkeling en dus ook nog niet zonder fouten (dit wordt overigens alleen maar beter als ik naar de ontwikkeling van XBMC kijk). Echter zijn de aanschafkosten dusdanig lager dat het best interessant kan zijn voor een jaar of 2 à 3. Zolang de eisen aan het apparaat niet anders zijn dan wat 1080p afspelen en het geluid doorsturen naar je receiver zit je prima met een Android player.

Daarentegen is een HTPC met X86 hardware op Windows (of Linux in mindere mate) een stuk volwassener dan het android platform. Een HTPC met nieuwe Intel of AMD hardware is in staat om alles af te spelen wat je er tegenaan gooit (met 2 vingers in de neus). Daarom zou ik persoonlijk voor een HTPC in de woonkamer altijd kiezen voor X86 hardware. Het enige wat een probleem hiermee is, is dat je dit lastig kan realiseren in een klein kastje. Die Intel NUC kastjes zijn leuke voorbeelden van hoe het wel kan, maar hebben zeker ook hun nadelen (vooral geluidsproductie en prijs).

Mag ik vragen wat je nu als HTPC hebt en vooral welke behuizing?

• Yargo
Hey,

Inderdaad, de reden waarvoor ik toch liever een mini-pc verkies boven de Ouya is toch omdat deze echt alles zal afspelen en de Ouya misschien niet. De keuze is niet gemakkelijk :-).

Momenteel heb ik een dual core 3Ghz systeempje met 4GB aan geheugen in een Antec Fusion HTPC case met LCD schermpje.

• jaapsander
En als middenweg een setup in een wat kleiner kastje dan een Antec Fusion?
B.v.:
pricewatch: Fractal Design Node 304 Zwart
pricewatch: In Win BM639
pricewatch: Streacom F1C Evo Zwart
pricewatch: Streacom FC8 Evo Zwart

Voor een vergelijkbare prijs kun je een systeem samenstellen in bovenstaande behuizingen (die streacoms zijn wat duurder) die op alle punten behalve omvang van de behuizing ideaal zijn. Ik zou de buitenmaten van de NIC en van deze kastjes en voor jezelf bepalen wat het beste is.
Pagina: 1