Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afterburn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-09 17:57

afterburn

No more...

Topicstarter
Ik heb recentelijk (eindelijk) een printer gekocht zodat ik ook prints kan maken. Het is een Canon PIXMA Pro-100 geworden en dat is een mooie printer al zeg ik het zelf.

Maar ik heb totaal geen verstand van papier. Gezocht op goegel, en een hoop gevonden, maar helaas ook een hoop tegenstrijdige informatie.

Heeft iemand hier suggesties voor papier soorten? Materialen? Finishes?

Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:14
Je zult veel moeten proberen, ik weet niet precies wat je wilt/zoekt. Ik heb veel glanspapier (photopaper plus of zo) van o.a. HP gebruikt, best okay, maar niet als je specifiek mat zoekt. 1 keer heb ik op licht embossed, heel dik papier geprint (extreem mat), was erg mooi, maar ben helaas merk+type vergeten :(

Wat wil je printen, hoe groot, mat/glans? Lijst je het in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Naast PageFault's vragen: wat heb je zoal op Google gevonden? Welke tegenstrijdige info kwam je tegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfos
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Je kunt bij bijvoorbeeld fotozaken 'starter kits' kopen, met een selectie aan papier van een fabrikant. Zo kun je een beetje experimenteren met verschillende combinaties van afdrukmogelijkheden en soorten papier. Bijvoorbeeld Tecco heeft zo'n pakket (staat in de PW), maar Canon, HP of anderen waarschijnlijk ook wel (nooit in verdiept, ik kan me niet voorstellen dat het moeilijk te vinden is). Ik ben zelf wel gecharmeerd van papier met een metallic finish voor zwart-witafdrukken, en wat matter papier voor portretten. Is heel persoonlijk natuurlijk.

• afterburn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-09 17:57

afterburn

No more...

Topicstarter
Dank voor de responses zoverre. :)

@PageFault Inlijsten zal denk ik niet zo veel gebeuren. De twee belangrijkste zaken voor mij is de kwaliteit van de afdruk, en het gevoel van het papier. Naar mijn bescheiden mening is hoe het papier tussen je vingers voelt net zo belangrijk als wat er op geprint wordt. Ik weet nog niet wat ik qua finish echt wil. Heb nu wat FineArt papier van Hahnemuhle met pearl finish, en dat ziet er best goed uit en is redelijk zwaar papier (gemaakt van katoen).

Sowieso wil ik een goede kwalitatief papier met body hebben. Het is niet alsof je elke foto die je maakt ook uitprint.

@Nordlys Sommige sites zeggen dat sommige soorten papier/finishes alleen geschikt zijn voor zwart/wit, terwijl anderen weer zeggen dat het ook heel mooi is voor kleur, zoals bv metallic die hfos aanhaalt.

Ik schiet voornamelijk reis spul en mijn stijl is over het algemeen redelijk contrastrijk.

Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs