Ubuntu installatie zonder CD/USB

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweegroenethee
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 01-10 08:38
Sinds vanmorgen ben ik voor het eerst wat gaat experimenteren met Linux/Ubuntu. Allereerst ergens boven op de zolder een SuSE Linux gevonden met installatie CD. Geïnstalleerd op de laptop, functioneerd naar wens, niks te klagen dus.

Nu wil ik graag Ubuntu 12.04 installeren op de laptop. Aangezien het bestand 707MB is kan hij niet gebrand worden op een CD. Nu komt het leuke, de laptop kan niet booten vanaf USB (externe DVD/usb stick boot gaat dus niet werken) en de laptop zelf kan alleen CDs lezen.
Heb zelf al de HDD eruit gehaald, aangesloten op een andere PC en vervolgens met de Wubi van Ubuntu geprobeerd 12.04 erop te installeren, maar krijg helaas een foutmelding dat de image niet gevonden kan worden.

Welke genie weet hier een oplossing voor de bedenken?

Bedankt alvast oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-08 15:56

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Een CD van 800MB groot kopen!

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maniakje
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-09 16:47
Je kunt ook de minimal cd gebruiken, ongeveer 30 mb groot. De files worden dan tijdens de installatie gedownload.

The sentence below is true.
The sentence above is false.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:49
Eventueel zou je ook nog vanaf netwerk kunnen installeren mits je laptop dit wel ondersteund, maar dit is niet het simpelste proces. Hier nog een lijst met installatie opties trouwens

[ Voor 6% gewijzigd door Sleepkever op 23-09-2013 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweegroenethee
Ik dacht zelf nog aan een virtuele installatie op de HDD via VMWare, en die vervolgens gewoon terug zetten in de laptop. Gaat dit werken of zet VMWare dan bestanden die alleen door VMWare gelezen kunnen worden op de HDD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ghoxer schreef op maandag 23 september 2013 @ 15:59:
Sinds vanmorgen ben ik voor het eerst wat gaat experimenteren met Linux/Ubuntu. Allereerst ergens boven op de zolder een SuSE Linux gevonden met installatie CD. Geïnstalleerd op de laptop, functioneerd naar wens, niks te klagen dus.

Nu wil ik graag Ubuntu 12.04 installeren op de laptop. Aangezien het bestand 707MB is kan hij niet gebrand worden op een CD. Nu komt het leuke, de laptop kan niet booten vanaf USB (externe DVD/usb stick boot gaat dus niet werken) en de laptop zelf kan alleen CDs lezen.
Heb zelf al de HDD eruit gehaald, aangesloten op een andere PC en vervolgens met de Wubi van Ubuntu geprobeerd 12.04 erop te installeren, maar krijg helaas een foutmelding dat de image niet gevonden kan worden.

Bedankt alvast oOo
Is die laptop oud genoeg om nog een floppydrive te hebben? Maak dan een diskette met Plop-bootmanager, die kan het USB-booten overnemen als de BIOS dat niet kan. Werkt ook in virtuele pc's :)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Naar mijn weten kan vrijwel elke laptop van USB booten, maar je moet dit vaak ergens instellen in de BIOS voordat het werkt. Welk merk/type laptop is het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweegroenethee
Ploink schreef op maandag 23 september 2013 @ 16:29:
Naar mijn weten kan vrijwel elke laptop van USB booten, maar je moet dit vaak ergens instellen in de BIOS voordat het werkt. Welk merk/type laptop is het?
Compaq Armada E500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:26

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ghoxer schreef op maandag 23 september 2013 @ 15:59:

Waarom ga je het proberen met de gare, brakke Windows installer dat bedoelt is om als image in je Windows omgeving te komen, ipv gewoon de installer van DVD/USB te draaien met alleen die HDD in 't systeem?

Je kan Ubuntu installeren op een server en dan de HDD in je PC zetten, of andersom en 't werkt nog, zolang de hardware maar met de HDD overweg kan.

Btw, Lubuntu is gewoon in een ISO formaat wat op een 700 MB CD past. Als 't al een oudje is, wil je geen hele Unity/Gnome3 interface nemen, veel te log en traag.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ploink schreef op maandag 23 september 2013 @ 16:29:
Die is toch uit het Windows 98 era? Volgens mij bestond USB-boot toen nog niet, al kan ik er naast zitten.
Zo te lezen heeft die wel een floppydrive en dan is Plop een optie :)

[ Voor 34% gewijzigd door Raven op 23-09-2013 17:50 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Raven schreef op maandag 23 september 2013 @ 17:35:
Die is toch uit het Windows 98 era? Volgens mij bestond USB-boot toen nog niet, al kan ik er naast zitten.
Zo te lezen heeft die wel een floppydrive en dan is Plop een optie :)
Sterker nog, 't ding ondersteunt ook gewoon PXE
(hier staat er eentje debian te draaien, middels PXE geïnstalleerd)

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Oh die heb ik ook nog ergens onderin de kast liggen! De mijne was uit 2000.
Ik heb er ooit Windows XP op gezet, met 128MB ram en een 4GB HDD liep het nog best goed, had zelfs 2GB over. Hij deed inderdaad wel PXE, maar USB boot weet ik niet meer...
Misschien helpt dit:
How to Enter a Boot Sequence on a Compaq Armada Computer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweegroenethee
Hero of Time schreef op maandag 23 september 2013 @ 16:59:
[...]

Btw, Lubuntu is gewoon in een ISO formaat wat op een 700 MB CD past. Als 't al een oudje is, wil je geen hele Unity/Gnome3 interface nemen, veel te log en traag.
Bedankt, dit is de enige en meest simpele oplossing voor mij. _/-\o_
Via het netwerk kon niet, mag het netwerk niet gebruiken van m'n stagebedrijf. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:09

Cyphax

Moderator LNX
Hero of Time schreef op maandag 23 september 2013 @ 16:59:
[...]

Dat is een goed idee. Misschien is Debian Wheezy een te overwegen alternatief. Dat zou ik zelf doen.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ghoxer schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 10:13:
[...]

Via het netwerk kon niet, mag het netwerk niet gebruiken van m'n stagebedrijf. :'(
2 systemen, switch of cross-cable er tussen en klaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweegroenethee
Hero of Time schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 12:30:
[...]

2 systemen, switch of cross-cable er tussen en klaar?
Mag ook niet, ontzettend strenge security policies hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ghoxer schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 10:13:
[...]

Mijn oplossing werkte niet? :?

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweegroenethee
Raven schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 12:49:
[...]

Mijn oplossing werkte niet? :?
Niet geprobeerd, eventueel een volgende uitdaging als Lubuntu volledig werkt. :9
Tevens weet ik niet of Ubuntu soepel gaat lopen met 128mb |:(

[ Voor 13% gewijzigd door tweegroenethee op 24-09-2013 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Echt uitdagend is het niet. Schrijf de floppyimage (.img bestand) van Plop weg op een floppy mbv http://freeextractor.sourceforge.net/diskwrite/ of een vergelijkbaar programma of brand de ISO op een (mini)-CD, laat de laptop daar van opstarten en selecteer dan USB in het menu. Werkt ook in virtuele pc's die ook geen ondersteuning voor opstarten van USB hebben, maar hiermee werkt dat dus wel :)

Met 128 millibit gaat dat niet goed lopen nee :+

[ Voor 18% gewijzigd door Raven op 24-09-2013 13:03 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thc_Nbl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-05 22:24
gewoon niet tobben,

https://help.ubuntu.com/community/Installation/MinimalCD
hier de minimale ( kleinste ) cd downloaden en branden, hou je nog 600Mb zeker over op je CD.

ehhh.. noppes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ghoxer schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 12:49:
[...]

Mag ook niet, ontzettend strenge security policies hier.
Huh? Je mag wel Linux downloaden en erop zetten, maar je mag geen PXE tussen twee stand-alone systemen opzetten? Wat voor vaag bedrijf werk je wel niet voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweegroenethee
Hero of Time schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 13:57:
[...]

Huh? Je mag wel Linux downloaden en erop zetten, maar je mag geen PXE tussen twee stand-alone systemen opzetten? Wat voor vaag bedrijf werk je wel niet voor?
Yep, maar de iso die gedownload wordt, kan alleen opgeslagen worden op een USB. Die doe ik vervolgens in mijn eigen laptop, de iso op een CD branden en dan Lubuntu installeren op de test koelkast.

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-09 20:41

Kabouterplop01

chown -R me base:all

uhh er staat nu dus al ubuntu op!!
even zoeken op upgraden via internet.
apt-get dist-upgrade als de bak aan het internet hangt. Duurt wel eventjes.
Pagina: 1