Mijn huidige PC heb ik destijds in mijn studententijd in elkaar gezet. Bedoeling was dat hij lekker snel was en ik er goed op kon werken met photoshop, autocad, 3d programma's etc. en ik speelde afen toe wat games, downloaden veel muziek en bovendien moest hij even vooruit kunnen.
Hij bestaat uit de volgende componenten:
Hij inderdaad lang meegegaan, maar internetten en youtube kijken wordt al vrij traag bij hogere resoluties en fullHD films kan hij amper vloeiend afspelen. Daarnaast gebruik ik hem nu voornamelijk voor officetoepassingen en dan staat hij veel stroom te verbruiken, terwijl dat veel efficenter kan.
Daarom wil ik over naar een nieuwe PC. Ik wil wederom een pc die lange tijd vooruit kan en waarop ik goed kan photoshoppen, autocad-en, af en toe films bewerken, vaak ook tegelijk. Gamen is niet noodzakelijk maar 3d materiaal moet hij wel goed kunnen verwerken. Mocht ik gaan gamen zullen het racesims zijn, vaak zijn die niet zo zwaar.
Een nieuwe "taak" die hij moet kunnen is streamen van media en downloaden (soms even een nachtje laten draaien).
Vanwege deze laatste optie denk ik erover om het "systeem" op te delen in 2 units; 1 krachtige desktop en een zuinige downloadbak/streamer, mag dus ook een kant en klaar apparaatje zijn. Zodat de zwaardere pc geen onnodig energie staat te verbruiken.
Energiezuinigheid vs. prestatie (toekomst gericht) zijn de belangrijkste eisen. Daarnaast zou een klein en stil modelletje wel fijn zijn.
Kortom:
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Surfen (fora, grooveshark broadcasting, youtube), Office, Autocad2013, Inventor, Photoshop, zelden een spelletje. Ik gebruik 2 beeldschermen trouwens.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Euro of 450-550
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
22" 1680x1050 + 19" 1280x1024 Monitor, muis, toetsenbord, speakertjes, evt harddisk portable
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
compleet systeem
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Geen voorkeuren.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Liefst een klein kastje voor op mn bureau, verder stil en weinig energieverbruik (vooral wanneer hij weinig belast wordt). Ben geen overclocker, vond het wel leuk om bij mijn vorige videokaart de pixelpipes te unlocken.
O.b.v. BBG's en andere systemen kom ik op de volgende 2 uit.
AMD
INTEL variant
Ik heb een AMD en intel variant gemaakt. Ik zag dat de i5 koeler en zuiniger is dus die zou de voorkeur hebben. Maar mijn budget is eigenlijk <€500, waar ik dus bovenuit kom. Bij een top systeem wil ik wel naar €550 gaan. Waar kan ik nog optimaliseren? Zat te denken om anders de videokaart tijdelijk achterwege te laten iets meer te investeren in de processor en pas een videokaart aan te schaffen bij tekortkomingen.
Hij bestaat uit de volgende componenten:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | AMD Athlon 64 3200+ Boxed | € 0,- | € 0,- |
| 1 | MSI K8N Neo Platinum, nForce3 (Sound, LAN, SATA-RAID, 1394) | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Point of View GeForce 6800 | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Seagate Barracuda 7200.7 200GB , 200GB | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Sunbeam Acrylic (Transparant) | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Samsung G2 Portable 640GB Zwart | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Thermaltake Sonic Tower Rev.2 | € 0,- | € 0,- |
| 2 | Kingston ValueRAM KVR400X64C3A/1G | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Asus A-45GA | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Arctic Cooling NV Silencer 5 ARC-NV-5 (Rev. 2) | € 18,37 | € 18,37 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 18,37 | |
Hij inderdaad lang meegegaan, maar internetten en youtube kijken wordt al vrij traag bij hogere resoluties en fullHD films kan hij amper vloeiend afspelen. Daarnaast gebruik ik hem nu voornamelijk voor officetoepassingen en dan staat hij veel stroom te verbruiken, terwijl dat veel efficenter kan.
Daarom wil ik over naar een nieuwe PC. Ik wil wederom een pc die lange tijd vooruit kan en waarop ik goed kan photoshoppen, autocad-en, af en toe films bewerken, vaak ook tegelijk. Gamen is niet noodzakelijk maar 3d materiaal moet hij wel goed kunnen verwerken. Mocht ik gaan gamen zullen het racesims zijn, vaak zijn die niet zo zwaar.
Een nieuwe "taak" die hij moet kunnen is streamen van media en downloaden (soms even een nachtje laten draaien).
Vanwege deze laatste optie denk ik erover om het "systeem" op te delen in 2 units; 1 krachtige desktop en een zuinige downloadbak/streamer, mag dus ook een kant en klaar apparaatje zijn. Zodat de zwaardere pc geen onnodig energie staat te verbruiken.
Energiezuinigheid vs. prestatie (toekomst gericht) zijn de belangrijkste eisen. Daarnaast zou een klein en stil modelletje wel fijn zijn.
Kortom:
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Surfen (fora, grooveshark broadcasting, youtube), Office, Autocad2013, Inventor, Photoshop, zelden een spelletje. Ik gebruik 2 beeldschermen trouwens.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Euro of 450-550
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
22" 1680x1050 + 19" 1280x1024 Monitor, muis, toetsenbord, speakertjes, evt harddisk portable
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
compleet systeem
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Geen voorkeuren.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Liefst een klein kastje voor op mn bureau, verder stil en weinig energieverbruik (vooral wanneer hij weinig belast wordt). Ben geen overclocker, vond het wel leuk om bij mijn vorige videokaart de pixelpipes te unlocken.
O.b.v. BBG's en andere systemen kom ik op de volgende 2 uit.
AMD
| 1 | AMD FX-6300 Black Edition | € 98,95 | € 98,95 |
| 1 | Asus M5A88-M | € 95,51 | € 95,51 |
| 1 | MSI R7850-2GD5/OC | € 129,90 | € 129,90 |
| 1 | Lian Li PC-Q27 Zwart | € 59,40 | € 59,40 |
| 1 | be quiet! Shadow Rock PRO SR1 | € 40,30 | € 40,30 |
| 2 | Crucial CT51264BA160BJ | € 31,10 | € 62,20 |
| 1 | be quiet! System Power 7 350W | € 36,45 | € 36,45 |
| 1 | Crucial 2.5" M500 120GB | € 82,27 | € 82,27 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 604,98 | |
INTEL variant
| 1 | Intel Core i5 4430 Boxed | € 158,90 | € 158,90 |
| 1 | ASRock H81M-ITX | € 56,45 | € 56,45 |
| 1 | MSI R7850-2GD5/OC | € 129,90 | € 129,90 |
| 1 | Lian Li PC-Q27 Zwart | € 59,40 | € 59,40 |
| 1 | be quiet! Shadow Rock PRO SR1 | € 40,30 | € 40,30 |
| 2 | Crucial CT51264BA160BJ | € 31,10 | € 62,20 |
| 1 | be quiet! System Power 7 350W | € 36,45 | € 36,45 |
| 1 | Crucial 2.5" M500 120GB | € 82,27 | € 82,27 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 625,87 | |
Ik heb een AMD en intel variant gemaakt. Ik zag dat de i5 koeler en zuiniger is dus die zou de voorkeur hebben. Maar mijn budget is eigenlijk <€500, waar ik dus bovenuit kom. Bij een top systeem wil ik wel naar €550 gaan. Waar kan ik nog optimaliseren? Zat te denken om anders de videokaart tijdelijk achterwege te laten iets meer te investeren in de processor en pas een videokaart aan te schaffen bij tekortkomingen.