Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prupke15
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 29-06 22:56

prupke15

ლ(ಠ益ಠლ)

Topicstarter
Ik zal beginnen met een inleiding:

Ik heb recent alle componenten aangeschaft voor een nieuw systeem.
Deze heb ik ook succesvol in elkaar gezet (eerste keer dus ben erg tevreden)
Systeem:

CPU: Intel I5 4670k
GPU:Gigabyte GTX 760 4GB x2 (SLI)
HDD: Seagate 1TB 7200RPM
SSD: Crucial M4 128GB
MOBO: Gigabyte Z87X-D3H
(meer details lijken me niet nodig? zo wel zal ik ze erbij zetten)

Het probleem met mijn systeem is dat ik via de channel poorten van het moederbord (ik heb GEEN losse audio kaart) geen geluid krijg.

Ik heb met Driver Genius (laatste versie en database) alle driver geupdate (ook die van Realtek).

Zodra ik het Realtek menu open zie je aan de rechterkant alle audio poorten op het moederbord en waar wat op is aangelosten. Nu heb ik een receiver (Onkyo TX-NR515) en krijg ik via de kabel die ik al altijd gebruikt heb geen geluid. Ik gebruik een kabel die op rood + wit is aangesloten op de receiver en die loopt naar aux (2 naar 1 kabel). op mijn vorige systeem werkte dit gewoon normaal maar nu geeft realtek niet eens aan dat er iets is aangesloten.

Nu heb zo'n 2e kabel en heb ik die aangesloten, zelfde resultaat realtek geeft niet aan dat er iets is aangesloten. Ook heb ik een Optical kabel die ook niet word aangegeven indien aangesloten.

Nu zit ik met een HDMI kabel via één van de gpu's om geluid te krijgen.

Ik wil dit via de kabel hebben omdat ik dat makkelijker vind.

Het is uitgesloten dat de receiver niet werkt, die werkt wel met andere geluid apparaten.

Wat zou ik kunnen doen om toch geluid te krijgen via mijn moederbord?
of denken jullie dat het audio gedeelte van mijn mobo kapot is?

Bij voorbaad dank alvast voor jullie reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vayra
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-06 11:15
Installeer even de VIA audio drivers van het moederbord, grote kans dat eea dan wel werkt.

Ik heb een bijna identiek systeem en nergens problemen gehad. Je kunt ondanks de installatie van die VIA drivers nog wel gewoon via Windows je afspeelapparaten regelen. Ik switch daar geregeld tussen de aux (frontpanel) en de optical out achterop.

[ Voor 65% gewijzigd door Vayra op 23-09-2013 12:37 ]

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prupke15

prupke15

ლ(ಠ益ಠლ)

Topicstarter
Ik ben op het moment op het werk, ik zal dit straks is gaan proberen, op de site van VIA moet ik kiezen na het selecteren van het OS welke audio codecs ik wil hebben, VT...... weet jij welke ik daar moet hebben? of zal ik gewoon degene pakken met de meeste codecs?

en, ik vind het wel vreemd dat Realtek helemaal geen aansluitingen detecteerd, of zou dit mogelijk kunnen komen door mijn gpu's?

Ik laat vanavond weten of dit is gelukt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoals Vayra zegt, probeer eens de drivers van de fabrikant van je moederbord:
http://www.gigabyte.com/p...uct-page.aspx?pid=4518#dl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prupke15

prupke15

ლ(ಠ益ಠლ)

Topicstarter
Thatsme007, bedankt voor je reactie, ik heb middels de meegeleverde CD de Realtek drivers geupdate, maar zonder succes, mischien dat op de CD al een oudere versie staat, dus ik zal vanmiddag via de gigabyte website kijken of de drivers op hun website nieuwer zijn.

Ik zal het laten weten zodra ik thuis ben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vayra
Op die CD staan toch ook VIA HD audio drivers of ben ik nou gek? (zie ze op de Gigabyte site niet terug namelijk)

Overigens ben ik juist om deze reden geen fan van dingen als Driver Genius. Je kunt het veel beter handmatig doen, dan weet je wat je installeert en dus ook sneller waar de fout zit. Zo'n appje kan het natuurlijk ook gewoon fout hebben.

Nog iets wat je kunt proberen; probeer eens gewoon via Windows je outputs te regelen. Ga voor de grap ook even langs Apparaatbeheer en check daar welke audio drivers je hebt staan. Bij mij staat er 2x Nvidia HD Audio (2x GTX 660) en eronder staat VIA High Definition Audio. Die laatste moet je hebben.

Het lijkt me iig heeeel sterk dat je aux én je optical out stuk zijn.

[ Voor 108% gewijzigd door Vayra op 23-09-2013 13:16 ]

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prupke15

prupke15

ლ(ಠ益ಠლ)

Topicstarter
@Vayra, het leek mij ook sterk dat ''toevallig'' alles stuk was, ik heb op de CD geen VIA drivers gezien toen ik ze installeerde, maar ik kan er ook overheen hebben gekeken, ga ik straks kijken!

over apparaat beheer, heb ik net zoals bij jou 2x gtx 760 en Realtek nog wat, maar geen VIA
mischien dat dat dan inderdaad het probleem is.

ik ga straks kijken:
Op de CD naar VIA drivers
Op de site van gigabyte naar Nieuwste Realtek drivers
eventueel verwijder ik ALLE drivers, en download ik ze handmatig opnieuw.

Lijkt me al een goed begin.

Jongens bedankt voor de reacties ik laat het weten vanavond of morgen avond (ligt eraan of ik tijd heb straks)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met de Realtek geluidskaarten kan je toch ook je stekkerje in een andere output stoppen en dan in windows in de Realtek software deze uitgang juist configuren (aanklikken in het beginscherm en goed instellen).
Afbeeldingslocatie: http://www.rm.com/_RMVirtual/Media/Images/REaltek_HD_Audio_ManagerBoost.jpg
Die connector rechts op het scherm (niet op de cirkels letten ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prupke15

prupke15

ლ(ಠ益ಠლ)

Topicstarter
Ben ik weer, ik heb via de Gigabyte CD ALLE, drivers geinstalleerd, maar ik heb nog steeds volgens apparaatbeheer > Geluid geen VIA driver geinstalleerd. nu ben ik gaan zoeken via de Gigabyte website maar daar word bij drivers ook niks van VIA aangeboden. Ook op de website van VIA raden ze aan naar je chipset te kijken, en die geeft vervolgens weer aan dat er Realtek drivers zijn.

Ben het even helemaal kwijt, en hoor graag wat ik nog meer kan doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolhoo
  • Laatst online: 11-09 13:55

lolhoo

Just reboot and relax

Wat ook zo leuk is met Realtek is dat vaak de extra porten niet werken.
Je kan via geavanceerde menu alles aangooien.
Dit geeft geen ruis of wat dan ook.
Probeer dit doen want ik weet niet precies waar dat staat.
Goodluck!

[ Voor 6% gewijzigd door lolhoo op 24-09-2013 15:25 ]

Did you try to put it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prupke15

prupke15

ლ(ಠ益ಠლ)

Topicstarter
Heey lolhoo, bedankt voor je reactie, ik zal vanavond is kijken of ik dat geavanceerde menu kan vinden.
Verder heb ik nog is op de Gigabyte CD gekeken en daar staat wel het één en ander van VIA tussen bij de uitleg van betekenissen, helaas kan ik er geen driver van VIA op vinden, wel van Realtek.

Ik houd je op de hoogte en laat het vanavond of morgen middag weten of het is geluk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 20:21
Op je mobo zit dan ook een Realtek chip. Dan vind ik het niet zo gek dat je geen VIA drivers kunt vinden. :+

• Vayra
Welke revisie heb je? Ik denk dat je een nieuwere versie hebt, best kans dat daar Realtek op zit.

Ik heb die VIA drivers hier toch echt :D

Nog een andere mogelijkheid waar ik zo aan zat te denken:

- check even wat voor signaal er uitgezonden wordt (is te zien in het Realtek progje, laatste tabblad uit m'n hoofd) en of dit overeen komt met het signaal dat je Onkyo versterker kan ontvangen. Ik heb een soortgelijke setup (ook een versterker aan m'n PC) en mijn versterker vreet wel 48khz, maar misschien die van jou niet? OF misschien moet je dat wel even instellen in je versterker, probeer in elk geval eens op 44.1khz uit te zenden, want dat kan elke versterker sowieso.

- dubbelcheck op de versterker? Kanaal, juiste aansluitingen, het klinkt dom maar ik heb dat ook weleens gewoon over 't hoofd gezien. Of probeer eens een andere line in, misschien is er op je versterker wel iets kapot gegaan. Dit kun je sowieso uitsluiten door te kijken in Windows of er wel geluid uitgestuurd wordt. Het kan best dat er geen kabel gedetecteerd wordt omdat er aan de andere kant 'niets' aan de kabel lijkt te hangen. Check ook meteen of je de aansluiting / auto-detect functie aan hebt staan van Realtek.

Als dat, en een schone installatie met de juiste drivers allemaal niet werkt begin ik toch een brakke audio chip te verdenken.

[ Voor 94% gewijzigd door Vayra op 25-09-2013 14:02 ]

• prupke15

prupke15

ლ(ಠ益ಠლ)

Topicstarter
Van de Z87X-D3H is alleen rev 1.0 dacht ik? dus volgens mij is hij rev 1.0
Zal ik vanavond nakijken,

gisteren geen tijd om te kijken, @lolhoo ik zal is zoeken naar dat geavanceerde menu.

mijn Receiver haalt (via hdmi) de 48Khz ook. Ik heb verder de receiver aangesloten op dezelfde poort als op mijn vorige systeem en de receiver staat ook op de juiste mode ''PC'' (op die poort zit hij aangesloten)

@vayra, als je even naar bovenscrolt zie je het plaatje van thatsme, hier zie je aan de rechterkant, dat somige bolletjes gekleurder zijn dan de rest. Zo geeft realtek aan welke poort een connectie heeft.
Bij mij kan ik de kabels in iedere willekeurige poort stoppen (incl optical) en blijft deze greyyed out.
oftewel hij detecteerd niet dat er iets is aangesloten. Heel raar.

Het lijkt wel of het hele audio spul gewoon uit staat... zal nogmaals de BIOS doorspeuren en deze eventueel weer is resetten. Mocht dat niet lukken vrees ik dat ik het moederbord toch maar ga terug sturen.

Ik laat morgen weten hoe het me is vergaan!

Thanks alvast mede tweakers!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 20:21
Vayra schreef op woensdag 25 september 2013 @ 13:48:
Ik heb die VIA drivers hier toch echt :D
Volgens jouw onderschrift heb jij een Z77 bord. Daar zit inderdaad een Via chip op.
Prupke heeft een Z87 bord. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prupke15

prupke15

ლ(ಠ益ಠლ)

Topicstarter
Ik heb het signaal van de versterker getest (via HDMI) en dat gaat hij goed tot idd 48khz.

voor de zekerheid toch maar de makkelijkste optie gekozen (just in case) maar gebeurt niks.

Wel heb ik geprobeerd via Optical weer af te spelen, en dan geeft hij bij sound playback devices aan Optical, en daar gaat geluid door heen (zegt hij) (die balkjes kleuren groen naarmate en harder geluid doorheen gaat) echter, de receiver geeft ook optical aan maar 0,0 geluid.

Ja ik heb de playback devices op optical gezet, ik heb zelfs hdmi eruit gehaald.

Ik ga denk ik maar alvast is het RMA formulier opzoeken van de verkoper :)
Pagina: 1