Welke SCSI is dit?

Pagina: 1
Acties:

• XthinkZ
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-11-2025

XthinkZ

+3 Geniaal. :p

Topicstarter
Ik heb al jaren niet met SCSI gewerkt, en kan ook heel weinig vinden over deze scsi aansluiting:

Afbeeldingslocatie: http://store.generalsales.com/images/FUJITSU-SCSI68.jpg

Weet iemand welke interface deze is, hoe die heet, welke kabel en controller ik moet hebben om deze schijven aan de praat te krijgen?

De paar plaatjes die ik op het web kan vinden geven verkeerde info voor zover ik weet.

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Dit is een SCA aansluiting, vroeger gebruikt om te hotswappen. Er zijn converters voor die op de aansluiting gaan waarop de kabel komt. Belangrijk is dan om te weten watvoor SCSI interface het onderwater is :)

https://discord.com/invite/tweakers

• XthinkZ

XthinkZ

Topicstarter
SCSI onderwater? Je moet het uiteindelijk toch gewoon doen met deze aansluiting?
SCSI zelf zijn ook hotswappable, dus waarom zo'n aansluiting?

Ik zoek eigenlijk meer info, zoals welke controller/kabels ik nodig heb enz.

• redfoxert
  • Niet online
Er zijn best veel typen SCSI :) Met de verkeerde controller en kabels doe je er weinig mee.

SCA zoals deze is de aansluiting. Deze disken gingen vroeger in hotswap trays, "gewone" scsi connectoren zijn daarvoor niet geschikt.

Waarom wil je dit soort oude techniek uberhaubt nog gebruiken? De disken zijn luidruchtig, langzaam naar moderne maatstaven en de zuipen energie voor de ruimte die ze bieden.

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Met een beetje pech is het onderwater differential, met geluk single ended. Maar als ik goed kijk is het een standaard Ultra Wide SCSI-2.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Misschien is het handig om een schijftype te geven zodat daar specifiek naar gezocht kan worden?

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Het is net als met Fiber, LC, SC etc. Het medium is hetzelfde maar de aansluiting anders. Dat kan dan nog eens single of multi mode zijn etc.

SCSI kent heel veel soorten backends. O.a. SATA, FATA en de "standaard" SCSI-2, 3 etc. interfaces. Typenummers zijn dus, zoals sypie vraagt, belangrijk om te weten wat voor SCSI "backend" zo je wilt, er op de schijf zitten :)

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Dat is geen SCA. SCA is groter. Dit is fiber channel.

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Is inderdaad FC ATA- FATA hdd aansluiting, SCA is inderdaad 2 keer zo groot.

Wikipedia: FATA (hard drive)

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

• redfoxert
  • Niet online
I stand corrected, lijkt inderdaad FC ATA te zijn. SCA is in mijn herinnering gekrompen!

Maar het punt blijft dat er heeeeel erg veel SCSI vormen zijn :)

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-01 13:00

SpamLame

niks

Laat ik dan ook een duit in het zakje doen.

De connector is een 40 pins SCA connector Wikipedia: Single Connector Attachment
Welk protocol erover heen gaat is voor de connector (mechanish /electrisch) niet intressant.

In dit voorbeeld hebben we het over een disk. Gezien het regeliere gebruik (Wikipedia: Fibre Channel electrical interface) van deze connectoren is aannemelijk dat hier FC als protocol overheen gaat.

Echter een FC frame kan verschillende typen payload hebben, IP SCSI,ATA etc.

Gezien de disk zijn SCSI of ATA het meest voor de hand liggend.
Wil je zeker weten wat voor een type disk het is, dan kan je beter het SN door google heen halen.

Uitgaande van een FC drive dien je een FC JBOD (of backplane) te hebben en een FC-HBA die direct connect/FC-AL ondersteunt.

• XthinkZ

XthinkZ

Topicstarter
Dankje Spamlane, dit is de informatie die ik zocht. Normaal ben ik redelijk thuis in dit soort dingen, of kan ik het zelf vinden. maar in dit geval kwam ik er echt niet uit. Ik zal het sn eens googlen.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:44

The Eagle

I wear my sunglasses at night

XthinkZ schreef op maandag 23 september 2013 @ 01:24:
SCSI onderwater? Je moet het uiteindelijk toch gewoon doen met deze aansluiting?
SCSI zelf zijn ook hotswappable, dus waarom zo'n aansluiting?

Ik zoek eigenlijk meer info, zoals welke controller/kabels ik nodig heb enz.
SCSI <> hotswap!
Goed onthouden en nooit meer vergeten. Ik kan me nog een netwerkbeheerder herinneren die het niet wist en uit een SCSI RAID set een disk trok, want dat was toch hotswap. Hele productieserver onderuit - en hij een flinke terechte trap onder zijn reet gekregen :X

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1