Regelmatig blauw scherm... waarom toch?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jobvink
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 05-05-2024
Ik weet niet goed bij welk topic ik mijn vraag cq probleem het beste kan onderbrengen, maar ik denk dat het kopje "overige hardware" toch het meest geschikt is.

Al enige tijd had ik wat problemen met de snelheid van mijn desktop pc. Ik ben componist en muzikant en heb allerlei (semi)professionele software in gebruik om liedjes te maken, te arrangeren en op te nemen. Ik vermoedde dat ik de laatste tijd problemen had omdat de harde schijven aardig vol raken. De muziek-projectbestanden kosten helaas zeer veel GB's aan harde schijfruimte (zo ook de downloads, cd-rips, programma's en Word-documenten).
Ik heb een Windows 7 systeem met 4 GB werkgeheugen en een behoorlijke processor (weet niet precies, denk een soort van Intel Pentium Dual Core). De interne harde schijf heeft 500 GB ruimte (naar schatting 40% vol), de externe schijven zijn 250 GB (30% vol) en 1,5 TB (90% vol). Ik heb in mijn pc een behoorlijk oude, maar toen nog prima werkende Soundblaster Audigy ZS 2.1 geluidskaart, maar die bleek al snel niet geschikt genoeg voor mijn muziekopname-hobby, onder meer door hoge latency en uitval. Ik gebruik dus nu een Yamaha MW10 USB Mixing device met ASIO driver als externe geluidskaart. Deze heeft ook fantoomvoeding en microfoon-, RCA en 6,3 mm jack lijnaansluitingen, wat ideaal is voor thuisopnamen. Dat werkte altijd redelijk tot goed.
Zoals ik al uitlegde, werden de prestaties rond dit voorjaar minder. Een opschoning en grondige defragmentatie van de harde schijven kostte bergen tijd en leverde in totaal zo'n 20% meer opslagruimte op, maar het bleef pappen en nathouden met de snelheid en het vastlopen.

Inmiddels heb ik al zo'n 2 jaar een laptop, iets nieuwer dan mijn pc, een Compaq, met ook Windows 7 in gebruik, naast mijn pc. De bedoeling toen was om deze voor mobiele optredens te gaan gebruiken met mijn USB MIDI-klavier (M-Audio KeyStation 88es). Ik besloot wegens de pc-problemen om alle randapparatuur, de Yamaha USB mixer en de harde schijven aan te sluiten op de laptop. Na enig zoeken en proberen, kreeg ik alles werkend op die laptop, maar toen begonnen pas echt de problemen. De laptop gaf met enige regelmaat het zo gevreesde blauwe scherm. Met enige regelmaat bedoel ik, minimaal 1x per week en soms zelfs meerdere keren per dag (!!). Dit gebeurde met name tijdens mijn muziekopnamesessies.
Ik dacht, mijn laptop is niet goed en om hem niet te gronde te richten met blauwe schermen heb ik hem uit voorzorg weer gedegradeerd tot notulen-schrijfmachine, computer voor kleine spelletjes en internetten. Ik hevelde de belangrijkste bestanden van de kleine externe harde schijf naar de andere schijven en zette die voor de zekerheid uit, omdat die ook soms haperde.

Nu werk ik weer meestentijds op de pc, maar nu komt het... ook hier krijg ik nu met enige regelmaat (wel minder vaak trouwens, maar toch), zo'n 2-3x per maand, een blauw scherm. Vanavond ook nog, en toen was ik niet eens met muziek maken bezig.
Toch begint mij op te vallen, dat ook het geluid van bijvoorbeeld via de pc afgespeelde cd's, dvd's, MP3's en allerlei streaming audio en video regelmatig uitvalt. Ik moet dan de mixer afkoppelen, uitzetten, weer aanzetten en weer aankoppelen (in willekeurige volgorde tot nu toe) en dan doet hij het meestal weer even een tijdje. Soms geeft hij een rare tikkende of pulserende ruis waarna soms weer dat blauwe scherm en een onvrijwillige, radicale pc-reset volgt.

Ik krijg meer en meer het vermoeden dat de problemen voortkomen uit de Yamaha MW10 USB-mixer.

Misschien ook nog handig om te vermelden:
Ik heb qua USB alleen 2.0 aansluitingen op mijn pc. 3 aan de voorzijde (waarvan 1 in een ingebouwde kaartlezer) en 4 aan de achterkant. Eentje heb ik voorzien van een 4-kanaals USB-hub, waarin een 16 GB geheugenstick, de draadloze muisontvanger (MicroTools) en mijn midi-klavier (wat ouder model, M-Audio KeyStation 88es) zijn ingeplugd. Een andere interne USB-aansluiting is voorzien van een 10-kanaals USB-hub, met onder meer de Yamaha mixer, het toetsenbord (Trust), de webcam (Creative), een dongle met verificatiesleutel voor de studio-software, de printer(Hewlett-Packard CP1205 Laserjet) en de twee externe harde schijven (WesternDigital 1,5 TB en Argosy 250 GB).
Vetgedrukte apparaten zijn altijd aan en/of in gebruik, schuingedrukte apparaten zijn deeltijds in gebruik en/of staan soms uit, doorgestreepte apparaten zijn momenteel niet in gebruik en staan uit.

De mixer is minimaal 7 jaar oud, ik kocht hem in mei 2006 samen met mijn eerste midi-klavier, studiomicrofoons, bekabeling, stands en mijn eerste recordingsoftware (Reason 3.0). Sinds ca. 2009 heb ik de mixer daadwerkelijk in gebruik als USB-geluidskaart/audio-interface. De recordingsoftware is al enkele malen geüpgradet (Huidige versie: Reason 6.0)

Vraag één aan jullie is of jullie meer weten over wat het beruchte blauwe Windows-scherm precies triggert en hoe dit te voorkomen cq verbeteren is?
Vraag twee aan jullie is, of het mogelijk is dat de problemen inderdaad voortkomen uit mijn Yamaha? Ik ga dan waarschijnlijk sparen voor een nieuwe USB-interface.

Het is veel informatie, maar alvast vriendelijk bedankt voor jullie hulp. :? :) :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-05 12:35

psy

Je moet meer informatie uit dat BSOD zien te halen. Probeer dat met een programma als bluescreenview.
Met een beetje geluk krijg je dan te zien (vaak een driver) waarom die fout optreedt.

http://www.nirsoft.net/utils/bluescreenview_setup.exe

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• we_are_borg
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-05 13:18

we_are_borg

You will Comply

Je geeft veel informatie wat zeer goed is maar welke foutcode geeft de BSOD het start met 0x

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jobvink
psy schreef op zondag 22 september 2013 @ 21:40:
Je moet meer informatie uit dat BSOD zien te halen. Probeer dat met een programma als bluescreenview.
Met een beetje geluk krijg je dan te zien (vaak een driver) waarom die fout optreedt.
Dank, ik heb je link gevolgd, het programmaatje succesvol geïnstalleerd.
we_are_borg schreef op zondag 22 september 2013 @ 21:40:
Je geeft veel informatie wat zeer goed is maar welke foutcode geeft de BSOD het start met 0x
De foutmelding die ik tegenkom is iedere keer hetzelfde geweest, zie ik nu. Het programmaatje heeft 4 crashes teruggevonden sinds 1 augustus. De bug check code, die inderdaad met 0x begint, is: 0x100007e
De bug check string is "SYSTEM_THREAD_EXCEPTION_NOT_HANDLED".
De crashes hebben plaatsgevonden op 11-8, 30-8, 1-9 en 22-9.

Update:
Ik heb nog meer informatie uit het programmaatje - heel erg bedankt voor de link nogmaals, Psy! - gehaald.

Het is inderdaad een/de driver van de Yamaha USB Mixer, die de crashes heeft veroorzaakt.
yusbaud64.sys Dit kan niet anders dan een afkorting zijn van Yamaha USB audiodriver zijn.

Duidt dat op een hardware probleem van de mixer, of is er iets met de audiodriver zelf?

Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp. :)

[ Voor 18% gewijzigd door Jobvink op 22-09-2013 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

dan altijd eerst de drivers verdenken... :)

kijk eens op yamaha of er een nieuwere driver is.
het kan nooit kwaad om je drivers te updaten.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jobvink
psy schreef op zondag 22 september 2013 @ 22:12:
dan altijd eerst de drivers verdenken... :)

kijk eens op yamaha of er een nieuwere driver is.
het kan nooit kwaad om je drivers te updaten.
De Yamaha MW10 usb-mixer is al minimaal 7 jaar oud. De update die ik vorige maand heb geïnstalleerd is de recentste, en die is al uitgegeven in 2010. Ik vermoed dat het apparaat óf kapot is, óf hij is onvoldoende of zelfs incompatibel met Windows 7 64-bit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Je zou ook kunnen overwegen vóórdat je iets gaat vervangen om nog eens opnieuw Windows te installeren als dat al lang niet gedaan hebt.

Nu ik je verhaal zo nog eens teruglees (laptop en pc zelfde probleem) begin ik ook aan een hardware-fout te denken. Zeker als het betreffende device al heel wat jaartjes oud is.

[ Voor 14% gewijzigd door psy op 23-09-2013 09:26 ]

• Jobvink
psy schreef op maandag 23 september 2013 @ 09:26:
Je zou ook kunnen overwegen vóórdat je iets gaat vervangen om nog eens opnieuw Windows te installeren als dat al lang niet gedaan hebt.

Nu ik je verhaal zo nog eens teruglees (laptop en pc zelfde probleem) begin ik ook aan een hardware-fout te denken. Zeker als het betreffende device al heel wat jaartjes oud is.
Ja ik dus ook. Want de laptop functioneert bijvoorbeeld prima zonder de Yamaha. Ik heb al wat vergelijkbare externe usb-interfaces die beter compatibel zouden moeten zijn met Windows 7 64 bit gezien die niet al te veel geld kosten.

Allemaal bedankt voor de hulp :) ik waardeer het zeer. Ik zal nog laten weten als dit het probleem heeft verholpen. 8)

Update:
Ik vergeet er helemaal bij te zeggen dat mijn Windows door een eenmanscomputerbedrijfje werd voorgeïnstalleerd toen ik daar mijn computer kocht drie jaar geleden. Ik kan me niet herinneren ooit een installatie-cd te hebben gekregen, dus dit is feitelijk geen optie. Of ik moet dat mannetje inschakelen om me te helpen, maar die heeft meestal vrij weinig tijd.

[ Voor 19% gewijzigd door Jobvink op 25-09-2013 18:17 . Reden: Informatie vergeten te vermelden ]

Pagina: 1