Notebook-bestelling vertraagd, maar niet kunnen annuleren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neodymium
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Neodymium

De Baron van 't Westen

Topicstarter
Het volgende is aan de hand; ik heb een tijdje geleden op dag 0 een barebone bij een niet nader te noemen Nederlandse webshop gekocht, met daarbij extra een i7-4700 processor. De levertijd werd destijd aangegeven op 1-2 weken. We zijn (op het moment van schrijven) beland op dag 36 en ik zou graag willen weten wat jullie mij aanraden. Eerst een korte samenvatting van het bestelproces:

- Dag 0: Bedrag via IDeal betaald en bevestiging via mail hiervan gekregen.
- Dag 4: Email van de webshop dat vanwege hoge vraag naar de laptop levering vertraging kan opleveren. Begin september (ca. 8 dagen later) werd er een nieuwe batch verwacht.
- Dag 15: Ik mail de webshop of er al een leverdatum bekend is. Het is immers begin september.
- Dag 15: Email van de webshop, in de loop van de week verwachten ze meer te weten.
- Dag 21: De betreffende laptop is in de aanbieding gekomen en ik mail of ze die korting doorberekenen kunnen. Of dat ik de bestelling opnieuw kan plaatsen.
- Dag 22: De webshop doet een voorstel; Begin volgende week komt een laptop met UK toetsenbord binnen, deze zullen ze t.z.t. dan vervangen voor een US versie. Het verschil met de aanbieding kan voor 50% worden doorberekend. I.v.m. 'maatwerk' geeft de webshop bovendien aan dat annuleren me veel geld gaat kosten (18% aldus AV)
- Dag 23: Ik ga akkoord met de 12€ extra korting en geef aan dat ik graag hoor bij een statusupdate.
- Dag 32: De webshop mailt dat de levering nogmaals vertraagd is.
- Dag 32: Ik vraag de webshop vriendelijk of het mogelijk is een leveringsdatum te geven en zeg hierin dat ik anders de laptop conform de AV wil annuleren, vanwege het overschreiden van de 30 dagen termijn.
- Dag 34: Ik vraag de webshop om de order te annuleren en het betaalde bedrag terug te storten.
- Dag 35: De webshop benadrukt dat ik op dag 23 akkoord ben gegaan met het voorstel van hun. Annulering is niet mogelijk, vanwege het maatwerk karakter en ze hebben meerdere keren aangegeven van de vertraging.
- Dag 36: Ik schrijf de webshop of ze een leverdatum kunnen geven.
- Dag 37: Ik heb telefonisch contact opgenomen met de webshop. Ze gaven aan dat het nog wel een paar dagen zou kunnen duren... Ik heb een voorstel gedaan tot oplossing van het probleem: zie mijn laatste post.

Ik zal het tijdsverloop blijven updaten, wanneer er nieuwe ontwikkelingen zijn.

Concluderend mijn vragen;
- Valt maatwerk ook onder de 30 dagen termijn voor het leveren gesteld in de AV en in het BW consumentenrecht?
- Ik heb weinig vertrouwen in dat ik de bestelling ooit zal mogen ontvangen, maar ik heb geen rechtsbijstand of zin in juridisch gesteggel. Wat zou ik kunnen doen?
- Is het bestellen van een barebone met alléén een CPU nu wel maatwerk?
- Hebben jullie wellicht nog advies/tips?

[ Voor 3% gewijzigd door Neodymium op 23-09-2013 17:57 ]

N00dlesoup alleen op afhalen (4,29EUR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:40
Er zal hopelijk zo iemand komen met de juiste wetteksten, maar het gegeven dat er een US toetsenbord is ingezet ipv een UK toetsenbord lijkt mij NIET onder maatwerk te vallen zoals dat bedoelt is in de wetgeving. Immers is dit product nog gewoon te verkopen, en waarschijnlijk zelfs beter te verkopen dan met een UK toetsenbord.

"Zeus was so enamored by Europa that he decided to seduce and ravage her. "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-10 22:15
Maatwerk is als er iets op maat wordt gemaakt, zoals gordijnstof die geknipt wordt of een case die op maat gemod wordt.

Daar is hier geen sprake van, dus de maatwerkexceptie uit het BW is niet van toepassing en je kunt gewoon herroepen op grond van 7:46d.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neodymium
  • Niet online

Neodymium

De Baron van 't Westen

Topicstarter
Het gaat hier dus om een laptop barebone met i7 processor. Verder bevat de laptop geen werkende onderdelen (geheugen, harde schijf, etc.). Ik zie het zelf ook niet als maatwerk, maar de webshop dus wel. Het onder de neus brengen van 7:46d en de staandaard 30 dagen AV van de webshop heeft tot twee keer toe een negatief antwoord gegeven.

Ik ben bang dat als ik dit nogmaals aangeef, ik al mijn 'krediet' verspeel en te boek kom staan als vervelende klant, met alle negatieve gevolgen die daarbij mogelijk kunnen zijn. Zoals bijvoorbeeld het kwijt raken van een deel van het orderbedrag, ruim 800 euro...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Is de webshop aangesloten bij een keurmerk? Dan zou ik daar een klacht indienen. Je staat inderdaad in je recht; dit is geen maatwerk.

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XallaX
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:20

XallaX

Meow

Maatwerk valt buiten herroepingsrecht, de vraag is alleen, in hoeverre is dit maatwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 04-10 13:26

mark-k

AKA markkNL

Neodymium schreef op zondag 22 september 2013 @ 21:20:
Het gaat hier dus om een laptop barebone met i7 processor. Verder bevat de laptop geen werkende onderdelen (geheugen, harde schijf, etc.). Ik zie het zelf ook niet als maatwerk, maar de webshop dus wel. Het onder de neus brengen van 7:46d en de staandaard 30 dagen AV van de webshop heeft tot twee keer toe een negatief antwoord gegeven.

Ik ben bang dat als ik dit nogmaals aangeef, ik al mijn 'krediet' verspeel en te boek kom staan als vervelende klant, met alle negatieve gevolgen die daarbij mogelijk kunnen zijn. Zoals bijvoorbeeld het kwijt raken van een deel van het orderbedrag, ruim 800 euro...
Heb je geen rechtsbijstand? Gewoon even daarbij voorleggen anders, die kunnen het je zo vertellen en een berichtje van een rechtsinstantie is meestal iets overtuigender voor een winkel.

Lees net hieronder dat je die niet had, helaas.

[ Voor 3% gewijzigd door mark-k op 22-09-2013 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neodymium
  • Niet online

Neodymium

De Baron van 't Westen

Topicstarter
Neodymium schreef op zondag 22 september 2013 @ 20:24:
- Ik heb weinig vertrouwen in dat ik de bestelling ooit zal mogen ontvangen, maar ik heb geen rechtsbijstand of zin in juridisch gesteggel. Wat zou ik kunnen doen?
Na nog wat zoekwerk gedaan te hebben: Artikel 46f lid 1 is immers ook niet geldig wanneer het niet onder KoA valt... Hierin wordt de 30 dagentermijn benoemd, welke geldt, behalve voor zover de vertraging de verkoper niet kan worden toegerekend of nakoming reeds blijvend onmogelijk is... In hoeverre zijn leveringsproblemen niet toe te rekenen aan de verkoper? Of ga ik de discussie nu te buiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alm
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:34

alm

Is het product dat besteld is, de laptop barebone, een standaard product dat je niet zelf hebt samengesteld uit keuzes van onderdelen? Als het een standaard product is en de winkel stelt zelf voor een UK model met US keyboard te leveren dan is geen sprake van maatwerk, de reden is dan meer omdat ze dan sneller zouden kunnen leveren (wat dus ook niet zo blijkt te zijn)... Stond er bij de bestelling vermeld dat het speciaal besteld moest worden en dat je daarom niet kon annuleren of ruilen?

Is er ook een reden voor de vertraging opgegeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neodymium
  • Niet online

Neodymium

De Baron van 't Westen

Topicstarter
Het gaat om een standaard barebone op de site van een webshop, waarbij je diverse onderdelen kon toevoegen en aanpassen. Hierbij heb ik alleen een i7-processor aangekruisd. Een standaardmodel barebone inclusief de meest gangbare i7 processor.

De reden voor vertraging waren: "Grote vraag naar het model, waardoor op (dag 4)" "beperkte voorraad toeleverancier (dag 32)"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-10 22:15
Neodymium schreef op zondag 22 september 2013 @ 21:53:
Het gaat om een standaard barebone op de site van een webshop, waarbij je diverse onderdelen kon toevoegen en aanpassen. Hierbij heb ik alleen een i7-processor aangekruisd. Een standaardmodel barebone inclusief de meest gangbare i7 processor.

De reden voor vertraging waren: "Grote vraag naar het model, waardoor op (dag 4)" "beperkte voorraad toeleverancier (dag 32)"
Dus standaard koop op afstand. Ontbinding inroepen en daarna, desnoods via de rechter, je betaling terughalen.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdjnl
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-10 18:41
Je hebt een bestelling gedaan bij een niet bij naam genoemde webshop waarvan je niet bevestigd dat deze bij een keurmerk is aangesloten, en je hebt al volledig vooruit betaald. De webshop heeft nu geen haast om jouw de bestelling te leveren en hun eigen oplossing wordt in feite tegen je gebruikt. Je hebt iedere stok achter de deur zelf weggenomen en wil de webwinkel niet het vuur aan de schenen leggen omdat je bang bent dat je helemaal niets meer gaat krijgen.

Mijn advies is om je voortaan niet meer in zo'n kwestbare positie te brengen. De discussie over juridische vraagstukken is interessant, maar ligt volgens mij niet aan de basis van het probleem of de oplossing.

Je zou als eerste stap eens gewoon de naam van de winkel kunnen noemen. Dat weten we gelijk ook of deze bij een keurmerk is aangesloten en hoe de algemene reputatie van de winkel is. Stop met 'bang' zijn en hopen dat de winkel je nog iets 'gunt' en kom voor jezelf op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neodymium
  • Niet online

Neodymium

De Baron van 't Westen

Topicstarter
rdjnl schreef op maandag 23 september 2013 @ 16:32:
Je zou als eerste stap eens gewoon de naam van de winkel kunnen noemen. Dat weten we gelijk ook of deze bij een keurmerk is aangesloten en hoe de algemene reputatie van de winkel is. Stop met 'bang' zijn en hopen dat de winkel je nog iets 'gunt' en kom voor jezelf op.
Ik heb vandaag de telefoon gepakt en bij de betreffende webshop aangegeven niet met zulk soort voorstellen akkoord te willen gaan. Hij gaf toch echt aan dat ie 18% wilde hebben. We hebben samen gezocht naar een oplossing en daarbij het volgende gevonden:

Ik neem de processor i7 af voor het gestelde bedrag. Hij neemt de barebone terug en zal me hiervoor crediteren. Conclusie: ik krijg over een tweetal werkdagen een i7 processor, en hoop deze met zo min mogelijk verlies te kunnen verkopen via marktplaats e.d. Tot zo ver het einde van het verhaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alm
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:34

alm

Toch een beetje rare situatie, je besteld iets wat niet geleverd kan worden en dan moet je annuleringskosten betalen omdat ze niet kunnen leveren. Een losse i7 CPU is niets bijzonders en kan een winkel makkelijk weer verkopen... Jij krijgt nooit de nieuwprijs ervoor terug, ook al zit die CPU nog in een gesloten doos. Niet netjes opgelost door deze winkel.

Ik zou mijn rechtsbijstand ingeschakeld hebben, geheid dat het na één telefoontje van hen opgelost is en je gewoon je geld terug krijgt. Maar goed, je hebt geen rechtsbijstand en dan ben je meer aangewezen op andere hulp. Je had ook kunnen denken aan Kassa of Radar bijvoorbeeld.

Vind eerlijk gezegd dat je je te makkelijk hebt laten afschepen. Er is immers nog helemaal niets geleverd, dus er hoeft niets teruggenomen te worden. Zou wel overwegen een negatieve beoordeling achter te laten op een vergelijkingssite die producten van die winkel aanwijst...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:31
Makkelijk gezegd vanaf de zijlijn. Kan mij voorstellen als je moet kiezen tussen *nu* het grootste deel van je geld terug (en een beetje verlies nemen) of ooit, straks, na flink wat maanden gedoe, al je geld terug - dat de TS dan toch denkt "laat maar, liever dan zo".

Principes zijn leuk, maar je moet ook aan de rest van je leven denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Wat de TS steeds niet verteld is of die toko bij een keurmerk zit of niet. Kan het me gezien het gedrag van de toko haast niet voorstellen. De oplossing lijkt mij een prima oplossing. Voor de toko dan, niet voor de TS.

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Neodymium schreef op maandag 23 september 2013 @ 17:45:
[...]

Ik heb vandaag de telefoon gepakt en bij de betreffende webshop aangegeven niet met zulk soort voorstellen akkoord te willen gaan. Hij gaf toch echt aan dat ie 18% wilde hebben. We hebben samen gezocht naar een oplossing en daarbij het volgende gevonden:

Ik neem de processor i7 af voor het gestelde bedrag. Hij neemt de barebone terug en zal me hiervoor crediteren. Conclusie: ik krijg over een tweetal werkdagen een i7 processor, en hoop deze met zo min mogelijk verlies te kunnen verkopen via marktplaats e.d. Tot zo ver het einde van het verhaal...
En waarom stuur je hem niet terug op basis van de wet koop op afstand? Je hebt ze nu precies waar je ze hebben wil, want het onderdeel dat je krijgt is zeker geen maatwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:31
Verwijderd schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 07:11:
En waarom stuur je hem niet terug op basis van de wet koop op afstand?
Ik denk dat de wet op zich nog niet op gaat: er is nog niets geleverd, dus NU kan je nog niets terugsturen. Er is niet zo iets als "bestelling annuleren met wet koop-op-afstand". Natuurlijk kan je in alle redelijkheid daar wel over praten met een shop ("tja, nu annuleren bespaart ons beide ellende, anders wacht ik tot 'ie binnen is en retourneer hem dan pas") maar dan ga je wel uit van redelijkheid bij de winkel.

Als een winkel echt zin heeft om moeilijk te doen, dan zal je met retourneren op basis van de wet koop-op-afstand toch wel problemen kunnen hebben: ze kunnen beschadigingen claimen (en jou laten opdraaien voor de kosten), verpakkingsschade noemen, terugbetaling zo lang mogelijk uitstellen of - zoals hier - onterecht maatwerk noemen.
En ja, als je dit dan voor laat komen dan heb je een goede kans volledig in het gelijk gestelt te worden, maar daar gaat dan gewoon een aantal maanden overheen, het kost je flink wat tijd en het duurt lang voor je je geld terug hebt.

Koop-op-afstand is ideaal als je een fatsoenlijke webwinkel als leverancier hebt. In andere gevallen heb je de keus tussen principieel zijn (en lang moeten wachten op je geld) of wat verlies accepteren. Da's een individuele keuze waarbij het voor iedereen weer anders ligt.

En in beide gevallen is een shop-review een prima middel om de winkel te belonen. De leverancier van TS verdient het, voor zover ik nu zie, om onderuit te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:23
vanaalten schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 08:28:
[...]

Ik denk dat de wet op zich nog niet op gaat: er is nog niets geleverd, dus NU kan je nog niets terugsturen.
Maar wel zodra die i7 is geleverd. Gewoon terugsturen dat ding aangezien het geen maatwerk is. Wat is dit voor rare winkel??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TECHcrime
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13-10 14:38
De laptop zou maatwerk zijn en de i7 is los. Er is nu dus helemaal geen sprake meer van maatwerk.

De bestelling is gedaan via internet en dus geldt de koop op afstand wetgeving. Echter is deze afspraak telefonisch gemaakt waarop geen koop op afstand geldt. Ik weet dus niet zeker of je hem onder die wet kan/mag terugsturen.

De webshop is niet bepaald meewerkend en ik betwijvel of ze die koop op afstand willen accepteren. Die gooien het op: ''Afspraak en dus bestelling was telefonisch gedaan, dus jammer voor jou. Stuur je nog even de verzendkosten als je hem terug wilt hebben?''

Hoop dat het goed voor je komt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06-10 16:27
TECHcrime schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 09:14:
De laptop zou maatwerk zijn en de i7 is los. Er is nu dus helemaal geen sprake meer van maatwerk.

De bestelling is gedaan via internet en dus geldt de koop op afstand wetgeving. Echter is deze afspraak telefonisch gemaakt waarop geen koop op afstand geldt. Ik weet dus niet zeker of je hem onder die wet kan/mag terugsturen.

De webshop is niet bepaald meewerkend en ik betwijvel of ze die koop op afstand willen accepteren. Die gooien het op: ''Afspraak en dus bestelling was telefonisch gedaan, dus jammer voor jou. Stuur je nog even de verzendkosten als je hem terug wilt hebben?''

Hoop dat het goed voor je komt :)
Koop op afstand geldt via telefoon ook nog hoor.
Het noemt daarom ook koop op afstand en niet koop via internet.

Contracten afgesloten via een telefoontje van een call center mag je ook binnen 7 dagen ontbinden.
Net zoals koop gesloten bij je thuis van een deur aan deur verkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:10
Vraag me af welke winkel dit is, die mag je publiekelijk aan de schandpaal nagelen met zulke gekke voorwaarden. Allereerst maakt het voorstel om een toetsenbord te verwisselen het geen maatprodukt, jij hebt een produkt besteld, dat kan hij niet leveren en als voorstel wil ie zelf een produkt ombouwen zodat het aan jouw bestelde produkt voldoet. In eerste instantie heb jij dus geen maatprodukt besteld.
Dan de restocking fee die hij rekent voor het annuleren van de bestelling... er is niks geleverd, dat ding is niet leverbaar, dus wat wil ie restocken?

Verder is de wettelijke levertermijn 30 dagen, als ie die overschreden heeft heb je het recht om kosteloos te annuleren. Dat de winkelier een maatprodukt wil maken om jouw standaardprodukt te leveren is zijn probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoals een advocaat hier al zegt: KOA is gewoon valide; dit valt niet onder maatwerk. Wat betreft voor levering al annuleren is er volgens mij al ergens jurisprudentie die stelt dat het wegens KOA net zo goed mogelijk is vóór levering altijd te annuleren zonder kosten.

Los daarvan is er een leveringsplicht van 30 dagen tenzij concreet anders is afgesproken. Je kan dus sowieso op basis daarvan al de overeenkomst opzeggen.

Per e-mail aanzeggen en indien geen reactie binnen 24 uur schriftelijk bevestigen dat je binnen 30 dagen geld retour wil. Bij bezwaar niet in discussie gaan maar simpelweg stellen dat je bij geen retour van volledige bedrag vordering zal instellen en de mogelijkheid beslag te leggen gaat onderzoeken. Het is verdomd moeilijk zaken doen met een geblokkeerde rekening - gezien de marges van vele winkels zelf een doodvonnis (en niet onterecht bij winkels die zo handelen)

Als de winkel denkt dat dat bluf is, mogen ze een harde les gaan krijgen, want onrealistisch is het niet. De kosten ervoor kan je namelijk evengoed verhalen, dus de winkel graaft enkel zijn eigen graf verder. Jij bekend komen te staan als vervelende klant? Laat ze inderdaad maar goed in de oren knopen dat je héél vervelend bent als ze op deze manier denken wetgeving aan de laars te lappen.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2013 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neodymium
  • Niet online

Neodymium

De Baron van 't Westen

Topicstarter
vanaalten schreef op maandag 23 september 2013 @ 23:04:
Makkelijk gezegd vanaf de zijlijn. Kan mij voorstellen als je moet kiezen tussen *nu* het grootste deel van je geld terug (en een beetje verlies nemen) of ooit, straks, na flink wat maanden gedoe, al je geld terug - dat de TS dan toch denkt "laat maar, liever dan zo".

Principes zijn leuk, maar je moet ook aan de rest van je leven denken.
Ik snap veel van de comments hierboven wel hoor. Ik ben zelf erg eerlijk en vond dit handeltje stinken. Feit is en blijft dat ik op dit moment gewoon geen 'gedoe' kan gebruiken en ik zou me bij bovenstaande quote willen aansluiten. De CPU heb ik ondertussen thuis ontvangen en staat voor een prikkie op marktplaats en de v&a van tweakers. Die verkoop ik (ooit) wel.

Uiteraard neem ik mee dat ik hier nooit meer wat zal bestellen, maar om nu nog modder te gaan gooien, schiet ik niets mee op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandrake466
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-07 09:44
Neodymium schreef op vrijdag 27 september 2013 @ 19:11:
[...]

Ik snap veel van de comments hierboven wel hoor. Ik ben zelf erg eerlijk en vond dit handeltje stinken. Feit is en blijft dat ik op dit moment gewoon geen 'gedoe' kan gebruiken en ik zou me bij bovenstaande quote willen aansluiten. De CPU heb ik ondertussen thuis ontvangen en staat voor een prikkie op marktplaats en de v&a van tweakers. Die verkoop ik (ooit) wel.

Uiteraard neem ik mee dat ik hier nooit meer wat zal bestellen, maar om nu nog modder te gaan gooien, schiet ik niets mee op.
Als je nou zegt welke shop dit is geweest zijn wij in ieder geval gewaarschuwd. Of schiet je daar ook niks mee op?

Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent

Verwijderd

Hier is niet de plek voor een simpele vermelding van de webshop. Gewoon even een review schrijven in de Shop Review sectie.
Pagina: 1