[8] System Builder licentie kopen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terje7601
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08-02-2024
Goedenavond

Ik wil een "Windows 8 Professional System Builder" licentie (een 64-bit Engelse versie) kopen. Maar nu kom ik op veel plaatsen "OEM" tegen in de beschrijving (bijv. ook in de Pricewatch vind je enkel een versie met OEM in de beschrijving. Een ander voorbeeld is Amazon, waar de Engelse site "OEM" gebruikt & de Duitse en Amerikaanse "System Builder"), en nu weet ik niet of dit ook gewoon system builder licenties zijn.

Als ik het goed begrijp, is een OEM licentie gebonden aan de hardware waarop je Windows installeert, terwijl een System Builder licentie overdraagbaar is (zolang het maar op max. 1 PC geïnstalleerd staat) bron.

Op Wikipedia lees ik dan weer het volgende:
The "Full" and "OEM" SKUs of Windows (which can be installed on a computer with no existing operating system) were initially replaced by a single "System Builder" SKU, intended to be used by original equipment manufacturers and hobbyists building their own systems.
Dus als ik het goed begrijp, is er geen onderscheid tussen "OEM" en "System Builder". Ik vind trouwens ook nergens een of andere id waarmee ik een onderscheid zou kunnen maken. Er zijn 2 nummers die ik vaak zie terugkomen: een nummer van Microsoft: FQC-05955 en de EAN: 885370414806. Ik ben beiden echter al tegengekomen op zowel sites waar "OEM" als sites waar "System Builder" gebruikt wordt in de omschrijving. En om het helemaal makkelijk te maken, zijn er dan nog sites die "OEM DSP" (Delivery Service Partner) gebruiken.

Op dit forum ben ik 1 post tegengekomen die eigenlijk precies dezelfde vraag stelt, maar geen antwoord.

Dus nu is mijn vraag: hoe kan ik zeker weten dat ik een System Builder licentie koop en geen OEM licentie?

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Een echte OEM is wat goedkoper dan een system builder licentie. Zo kan je het verschil zien. Een andere is alleen fysiek te zien, en dat is met de huidige tijd van online aanschaffen een stuk lastiger. Omschrijvingen van webwinkels zijn niet altijd helder, dus moet je echt op de prijs letten. En let dan niet op wat 't bij Winkel A en Winkel B kost, maar kijk naar de OEM versies die 1 winkel verkoopt. De duurdere ervan is de SB.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terje7601
Het probleem daarbij is dat ik geen enkele online winkel kan vinden die 2 producten heeft, waarbij de ene als "OEM" en de andere als "System Builder" beschreven is.

Nu, als je de Licenties voor hobbyisten pagina leest, wordt er gesproken over "OEM-systeembouwersoftware" en daar zijn de voorwaarden duidelijk OEM (moet verkocht worden, kan niet overgedragen worden, etc.). Op de Licentie voor persoonlijk gebruik gaat het echter ook over "OEM-systeembouwersoftware" en daar staat
Om de OEM-systeembouwersoftware voor persoonlijk gebruik te gebruiken moet u de voorwaarden in de licentie voor persoonlijk gebruik lezen en accepteren.
In die "licentie voor persoonlijk gebruik" staan de zaken die ik wil, zoals
Can I transfer the software to another computer or user? You may transfer the software to another computer that belongs to you.
Dus volgens mij is het simpelweg als volgt: er is één DVD (OEM = System Builder = "OEM-systeembouwersoftware" zoals Microsoft het noemt = a single "System Builder" SKU zoals Wikipedia zegt), dus het doet er niet toe wat je bestelt. Het enige wat van belang is, is dat je de Windows 8 System Builder Product--Personal Use License leest & accepteert. Wie kan dit bevestigen/ontkrachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik heb voor 't werk een W8 OEM Systembuilder licentie moeten kopen en de verpakking is een simpele witte envelop met twee clausules en een licentieovereenkomst op de achterkant. De clausules geven in principe het volgende aan.
1) If you are a system build and you open this package:
- The software must be preinstalled on the fully assembled computer and may ONLY be distributed with a fully assembled computer system.

2) If you are installing this product on a PC for personal use:
- The OEM System Builder license on the opposite side of this package and license terms in the product doe not apply to you. Instead, go to windows.com/personaluselicense for the license terms.
- The software in this package may only be used:
* As the OS on a PC you build for personal use, OR
* As an additional license for running in either a VM or separate partition.
De omschrijving op de verpakking is "Win Pro 8 64 bit ENG Intl 1pk DSP OEI DVD". Hopelijk helpt dit een beetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terje7601
Ter info: ik heb vorige week een Windows 8 Professional (OEM) English International OEM (DVD) x86-64bit licentie gekocht bij comcol.nl & de verpakking + omschrijving zijn exact dezelfde als wat jij beschrijft.

Dus ik ben er vrij zeker van dat het antwoord op mijn vraag is: het doet er niet toe wat je koopt, de DVD's zijn allemaal dezelfde. Het enige wat je moet doen is naar www.windows.com/personaluselicense gaan & daar de licentie lezen & accepteren.

PS: bedankt voor de hulp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Awww, we hadden dus een mooi doosje kunnen hebben, ipv een lelijke witte envelop met tekst :-(

Pagina: 1