2560x1080 vs 2560x1440

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaas vd Akker
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 15-01-2019
Hallo,

Ik heb gister mijn 1440p monitor terug naar de winkel gebracht vanwege dode pixels. Het model hebben ze niet meer dus ik kan een andere monitor uitzoeken. Ze hadden mij een 2560x1080 moinitor aangeboden.
Dit zag er opzich wel goed uit in de winkel.
Maar nu de vraag: zouden jullie 2560x1080 boven 2560x1440 kiezen?
Ik was vooral bang dat games 21:9 niet ondersteunen.
Ik ben namelijk van plan AC4 als hij uitkomt kapot te spelen.
En als jullie 21:9 boven 1440p verkiezen, hebben jullie suggesties welke de beste is?

Alvast super bedankt!
Mvg Klaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

(jarig!)
21:9 is voor films, niet voor games.

Bij zo'n resolutie wil ook hoogte hebben, dus gewoon een 1440p beeldscherm nemen.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun.
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
De meeste nieuwe spellen ondersteunen deze resolutie wel, maar de vraag is of het wel echt lekker gamet. En dat is een persoonlijke kwestie, maar over het algemeen is de normale beeldverhouding beter om te gamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaas vd Akker
Bedankt voor jullie reacties!
Ik las wel bij sommige reviews dat 21:9 juist wel fijn is voor gamen, een soort eyefinity ervaring zonder randen.
Hebben jullie nog suggesties voor een mooi 1440p scherm? Hij moet bij 4launch in het assortiment zijn. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finraziel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:30
Mij lijkt zo'n 21:9 monitor juist wel fijn om te gamen. Als de game het niet support (zoals assassin's creed 3 zo te zien, als ik even google) dan krijg je gewoon balken aan de zijkant. De meeste games zouden het tegenwoordig volgens mij toch wel moeten ondersteunen.
De afweging die ik zou maken bij een dergelijke keuze is, kun je buiten games leven met zo'n lage hoogte? Mij lijkt het zelf heel iritant, maar als jou dat niet zoveel uit maakt en vooral er mee gamet dan lijkt het me best een leuk scherm.

Wat betreft een 2560x1440 scherm, met een Dell zit je eigenlijk altijd wel goed:
pricewatch: Dell Ultrasharp U2713HM Zilver, Zwart
Die is alleen wel wat duur bij 4launch vind ik zelf...

Gamertag: FinrazielNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaas vd Akker
Ik hoorde dat bij die Dell dode pixels erg vaak tegenkomen.
Of ervaart u dat aders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bumtroll
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23:12
Klaas vd Akker schreef op zondag 22 september 2013 @ 20:39:
Ik hoorde dat bij die Dell dode pixels erg vaak tegenkomen.
Of ervaart u dat aders?
Ik heb ook een dell 2560x1440 scherm met dode pixel en dell wil hem niet terug nemen

Ik zou geen dell nemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freaky Maus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:23
Daar doet iemand zijn naam eer aan. Puur omdat jij een dode pixel hebt en Dell hem niet terug neemt adviseer je anderen om geen Dell te nemen.

Het is volgens mij bij iedere fabrikant van monitoren zo dat er een klasse aanhangt die bepaald hoeveel dode (sub)pixels er in een scherm mogen zitten, en volgens mij hebben 9 van de 10 van de fabrikanten dezelfde klasse II. Ook zo met Dell, dus dan is het niet gek dat ze een scherm dat voldoet aan deze klasse niet terug nemen?

Als je 100% garantie wilt op geen enkele dode (sub)pixel had je een pixelgarantie moeten nemen bij een winkel, of kopen via internet en terugsturen (kopen op afstand oid = automatisch terug als niet bevalt).

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bumtroll
Freaky Maus schreef op zondag 22 september 2013 @ 22:29:
Daar doet iemand zijn naam eer aan. Puur omdat jij een dode pixel hebt en Dell hem niet terug neemt adviseer je anderen om geen Dell te nemen.

Het is volgens mij bij iedere fabrikant van monitoren zo dat er een klasse aanhangt die bepaald hoeveel dode (sub)pixels er in een scherm mogen zitten, en volgens mij hebben 9 van de 10 van de fabrikanten dezelfde klasse II. Ook zo met Dell, dus dan is het niet gek dat ze een scherm dat voldoet aan deze klasse niet terug nemen?

Als je 100% garantie wilt op geen enkele dode (sub)pixel had je een pixelgarantie moeten nemen bij een winkel, of kopen via internet en terugsturen (kopen op afstand oid = automatisch terug als niet bevalt).
Ik zie niet in wat het met mij naam te maken hebt

verwacht toch als je een scherm van bijna 500euro koopt Dat hij perfect mooi is etc en niet tegen een dode pixel aan zit te kijken

Dus jah als ik een bedrijf tegen kom waar je veel geld aan uit geeft en dan niet het product tegen komt zal ik ze niet aanbevelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaas vd Akker
Ik kan bij 4 launch als de verpakking niet beschadigd is en alle accessoires er nog zijn enzo binnen 30 dagen omruilen. Je kunt eigenlijk het product ''testen''. Als ik dan een variant heb met een dode pixel kan ik die terug in de doos doen en omruilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-06 00:58

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Bij beeldschermen kan je volgens mij gewoon gebruik maken van de wet koop op afstand. Dus 7 dagen: http://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/juridische-hulp/koop-via-internet-telefoon-huis/kopen-op-afstand/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaas vd Akker
Maar zijn jullie het wel allemaal overeens dat de Dell monitor de "beste" 1440p monitor is voor het geld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Teun. schreef op zondag 22 september 2013 @ 18:58:
over het algemeen is de normale beeldverhouding beter om te gamen.
Er is "no such thing" als een "normale beeldverhouding".

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4v3g0d
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09-04 15:21
Zoals hierboven al gezegd: 21:9 is een perfect formaat als je lekker films wilt kijken met de nodige HOO-HA, voor games vind ik het ook prima!
Ik vind het (zoals de TS net zelf al noemde) een soort eyefinity-ervaring, maar dan een beetje kleiner en zonder randen, en dat vind ik best heerlijk(soms).

Als je mocht kiezen zou ik toch voor die dikke rij pixels meer gaan en een 2560p bij 1440p monitor nemen (ik zou je die van Dell aanbevelen die in de pricewatch bovenaan staat.).
Dit is puur om de grotere werkruimte die je dan hebt, dat vind ik zelf vele malen "beter" werken dan zo'n breed scherm die ik eigenlijk alleen maar geschikt vind voor films en games.

Loop nog eens zelf het lijstje dingen bij na die jij van plan was te gaan doen op de monitor op kortere en langere termijn en bepaal dan welke je neemt.

2560p bij 1080p = Films & games

2560p bij 1440p = Films, games, productiviteit(workflow verbeteren imo.) en een betere werkplaats voor zegmaar.....alles?!

Ik vind 2560p x1440p alles hebben wat een 2560p x 1080p ook heeft, maar dan meer en beter.

Nogmaals: mening.
Ramon schreef op zondag 22 september 2013 @ 22:39:
[...]
Er is "no such thing" als een "normale beeldverhouding".
This ^

[ Voor 7% gewijzigd door w4v3g0d op 22-09-2013 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online

F.West98

Alweer 16 jaar hier

bumtroll schreef op zondag 22 september 2013 @ 22:36:
[...]

verwacht toch als je een scherm van bijna 500euro koopt Dat hij perfect mooi is etc en niet tegen een dode pixel aan zit te kijken

Dus jah als ik een bedrijf tegen kom waar je veel geld aan uit geeft en dan niet het product tegen komt zal ik ze niet aanbevelen
Voor pixel perfect moet je meer betalen. Grote schermen van dergelijke kwaliteit zijn gewoon erg duur. Veel goedkoper zal je ze ook niet vinden. Eén pixel is ook niet veel, vergeleken bij miljoenen anderen.

Verder is Dell een erg goed merk, en zijn vooral de 1440p schermen van hoge kwaliteit met goede kleurweergave. Hier staat ook een, geen problemen mee, werkt perfect. Ook nooit klachten van anderen gehoord, en zelf met Dell Support ook erg goede ervaringen. Gewoon doen dus!

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4v3g0d
F.West98 schreef op zondag 22 september 2013 @ 22:46:
[...]

Voor pixel perfect moet je meer betalen. Grote schermen van dergelijke kwaliteit zijn gewoon erg duur. Veel goedkoper zal je ze ook niet vinden. Eén pixel is ook niet veel, vergeleken bij miljoenen anderen.

Verder is Dell een erg goed merk, en zijn vooral de 1440p schermen van hoge kwaliteit met goede kleurweergave. Hier staat ook één, geen problemen mee, werkt perfect. Ook nooit klachten van anderen gehoord, en zelf met Dell Support ook erg goede ervaringen. Gewoon doen dus!
Wil niet zeggen dat wanneer JIJ er nooit iemand over hebt gehoord met klachten dat dat ook zo is bij iedereen(wat nog wel een groot verschil is...).

Het kan altijd zo zijn dat er een foutje in he productieproces is geweest en dat op den duur die ene pixel in jou paneel het gewoon begeeft.
Het is niet iets gebruikelijks namelijk maar komt met pure toeval.
Zelfs de meest dure en kwalitatief "beste" panelen op de markt van Sharp, Panasonic, Samsung (en noem nog een bult andere merken) kunnen fouten bevatten, daar valt niet omheen te komen.

Als ik een curve zou maken van het pixelfail/prijscategorie ratio zou maken dan zal je zien dat bij panelen (ver) boven de 250 euro hetzelfde aantal pixel fails hebben als panelen van 800 euro (voorbeeld).

Op een gegeven moment houd de garantie van "het niet kunnen dood gaan van pixels" op.

[ Voor 31% gewijzigd door w4v3g0d op 22-09-2013 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98
  • Nu online

F.West98

Alweer 16 jaar hier

TecHHeaD schreef op zondag 22 september 2013 @ 22:49:
[...]

Wil niet zeggen dat wanneer JIJ er nooit iemand over hebt gehoord met klachten dat dat ook zo is bij iedereen(wat nog wel een groot verschil is...).
Zeg ik ook niet ;)
Het is in ieder geval breder dan bumtroll, die zelf één negatieve ervaring heeft en direct het hele merk afkraakt. Als meer mensen zeggen dat ze zelf en in hun omgeving geen problemen merken, krijg je toch vanzelf een duidelijk beeld ( :+ ) of het goed is of niet.

Maar, offtopic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaas vd Akker
Gewoon de Dell U2713HM doen dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4v3g0d
F.West98 schreef op zondag 22 september 2013 @ 22:51:
[...]

Zeg ik ook niet ;)
Het is in ieder geval breder dan bumtroll, die zelf één negatieve ervaring heeft en direct het hele merk afkraakt. Als meer mensen zeggen dat ze zelf en in hun omgeving geen problemen merken, krijg je toch vanzelf een duidelijk beeld ( :+ ) of het goed is of niet.

Maar, offtopic.
Geef ik je groot gelijk in!

Nu weer ontopic :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bumtroll
F.West98 schreef op zondag 22 september 2013 @ 22:51:
[...]

Zeg ik ook niet ;)

Maar, offtopic.
Sorry hoor maar ik kraak niks af ik koop gewoon niks meer van een fabrikant als het K U T is in mijn ogen net zoals met razor ik heb tot 4 keer toe een headset terug moeten sturen 500 euro is veel geld voor de gemiddelede nederlander Dus als ik met een product zit die niet naar mijn voldoening is zal ik ze niet aanraden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
VasZaitsev schreef op zondag 22 september 2013 @ 18:58:
21:9 is voor films, niet voor games.
Onzin.
bumtroll schreef op zondag 22 september 2013 @ 22:16:
[...]

Ik heb ook een dell 2560x1440 scherm met dode pixel en dell wil hem niet terug nemen

Ik zou geen dell nemen
Mijn Dell scherm heeft geen dode pixels. Ik zou Dell nemen 8)7

Ik werk nu een tijdje met een 29" Dell en voor games vind ik het heerlijk. Ik zat ook te twijfelen tussen een 27" scherm of een 29 en ben toch erg blij met deze keuze. Het breedte scherm is echt geweldig mooi met games en alle nieuwe spellen ondersteunen het zonder problemen. Voor desktop werk is het wel wat minder omdat het maar 23" is qua hoogte. Voor films en games is het prachtig. Het blijft persoonlijk maar ik vind het heerlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaas vd Akker
Kiezen jullie eigenlijk PLS boven IPS, of andersom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4v3g0d
TS, ja, als ik jou was zou ik die monitor nemen inderdaad!
Dat is mijn suggestie, zoals Floris al zei, schermen van Dell zijn kwalitatief zeer goed, ook de service van Dell (mochten er pixels sterven) is zeer goed(ook bij andere problemen!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98
  • Nu online

F.West98

Alweer 16 jaar hier

bumtroll schreef op zondag 22 september 2013 @ 22:53:
[...]

Sorry hoor maar ik kraak niks af ik koop gewoon niks meer van een fabrikant als het K U T is in mijn ogen net zoals met razor ik heb tot 4 keer toe een headset terug moeten sturen 500 euro is veel geld voor de gemiddelede nederlander Dus als ik met een product zit die niet naar mijn voldoening is zal ik ze niet aanraden
Dat is een ander verhaal. Bij 4x dezelfde ervaring heb je een punt, bij één keer, om een kleiner probleem (één dode pixel), heb je geen punt. Dat is niet representatief.

Ik vind de gigantische ruimte ook geweldig werken. Alles past erop, werkt altijd goed. Ik heb geen ruimteproblemen meer.
Het is natuurlijk de vraag of JIJ het het geld wel waard vindt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

(jarig!)
PLS is volgens mij beter.

Een bekend probleem van de Dell is trouwens wel backlight-bleeding, al verschilt het van scherm tot scherm. De een heeft het niet, de ander heeft veel last van grijs.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaas vd Akker
Is de Asus PB278Q dan niet iets? (PLS)
Die heeft ook 5ms tov 8ms van Dell.
Of merk je dit niet?

[ Voor 50% gewijzigd door Klaas vd Akker op 22-09-2013 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98
  • Nu online

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Gokje:
Geen USB poorten en stuk minder aansluitmogelijkheden.
Asus schijnt vaker dode pixels te hebben (google: Dell U2713HM vs Asus PB278Q)
Dell heeft betere support (ook daar te lezen)
Dell heeft betere out-of-the-box calibratie.

Het is wat jij €50 waard vindt

[ Voor 17% gewijzigd door F.West98 op 22-09-2013 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Lees sowieso de onderstaande review even door.

productreview: Dell Ultrasharp U2913WM Zwart review door Tennie

Iemand die is overgestapt van een 27 naar een 29 en uitlegt waarom. Of je een 27 of 29 wil hebben is echt enorm persoonlijk. Als je de hele dag op de desktop bezig bent is 29 geen goede keuze. Hou je erg van films en games is 29 geweldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meller14
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-05 21:34
Ik ben het met jou eens, je moet kunnen verwachten 'niet alleen in dit geval' Dat als je iets koopt ongeacht de waarde. Vanaf het moment van aanschaf 100% moet werken. En als jij in dit geval tegen een dooie pixel aankijkt, kan ik me dat ten eerste heel goed voorstellen dat dat verschrikkelijk irritant kan zijn. (eigen ervaring) en ten tweede dat je dus gewoon terug ZOU moeten kunnen voor een nieuw paneel, whatever Dell voor oplossing bied.

Maakt voor mij zelf niet uit hoe duur zo'n scherm is.

Edit: Dus dan zou ik ook minder snel een Dell scherm aanbevelen in dit geval. Al moet ik zelf zeggen dat het goede schermen zijn. Nooit iets mee gehad. (maar dan ben ik dus een gelukkige gebruiker) :)
bumtroll schreef op zondag 22 september 2013 @ 22:36:
[...]

[ Voor 9% gewijzigd door meller14 op 22-09-2013 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bumtroll
meller14 schreef op zondag 22 september 2013 @ 23:06:
Ik ben het met jou eens, je moet kunnen verwachten 'niet alleen in dit geval' Dat als je iets koopt ongeacht de waarde. Vanaf het moment van aanschaf 100% moet werken. En als jij in dit geval tegen een dooie pixel aankijkt, kan ik me dat ten eerste heel goed voorstellen dat dat verschrikkelijk irritant kan zijn. (eigen ervaring) en ten tweede dat je dus gewoon terug ZOU moeten kunnen voor een nieuw paneel, whatever Dell voor oplossing bied.

Maakt voor mij zelf niet uit hoe duur zo'n scherm is.

[...]
Dell bied dus geen optie die zeggen steen vast we nemen hem niet terug klaar uit dus jah ik zal niks meer kopen bij ze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaas vd Akker
Ik heb nu een single gtx 780.
Zou ik dan beter voor minder pixels gaan (21:9) of gewoon bij 1440p blijven. (ivm met opkomende games = meer power nodig)
En nog iets, mijn oude monitor had een mat scherm, maar deze maakte het beeld "korrelig". Hebben de Dell schermen dit ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98
  • Nu online

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Klaas vd Akker schreef op zondag 22 september 2013 @ 23:09:
Ik heb nu een single gtx 780.
Zou ik dan beter voor minder pixels gaan (21:9) of gewoon bij 1440p blijven. (ivm met opkomende games = meer power nodig)
En nog iets, mijn oude monitor had een mat scherm, maar deze maakte het beeld "korrelig". Hebben de Dell schermen dit ook?
De oude U2711 wel een beetje, de nieuwe U2713HM niet volgens mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meller14
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-05 21:34
succes met de keuze, ik ga pallat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaas vd Akker
Oke allemaal, heel erg bedankt voor jullie inbreng!
Morgen ga ik langs 4launch om mijn nieuwe Dell U2713HM op te halen!
Nogmaals erg bedankt, jullie hebben echt goed geholpen!

Weltrusten allemaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick v D
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:42
Ik hoor van Dell teveel problemen over backlight bleeding, en dat vind ik voor zo'n duur scherm onacceptabel.
Voor mijn 1440p build komt er een Iiayama scherm.

Dit zijn 2 goede schermen van Iiayama.
De 60hz versie (Welke ik het mooist eruit vind zien): pricewatch: Iiyama ProLite XB2779QS-S1 Zilver, Zwart
De 75hz versie: pricewatch: Iiyama XB2776QS-1 Zwart

Alle 3 de schermen hebben Edge-lit, ook de Iiyama ProLite XB2779QS-S1 (dit staat niet in de pricewatch EDIT: na mijn productverbetering is dit verwerkt, het staat er nu wel)

Als vergelijking:
http://tweakers.net/price...;347271;316683/categorie/

Allebei hebben ze een AH-IPS 8bit panel. Wat perfect is voor gamen.
Aan jou de keuze of je voor uiterlijk of refresh rate kiest.

Het verschil tussen 60hz en 75hz is (wat ik op internet kan vinden) heel persoonlijk. De een zegt dat het wel merkbaar is en de ander niet. De volgende zegt hoofdpijn te krijgen als zijn scherm op 60hz zit en op 75hz niet.

Het dell scherm kost € 470,- euro en voor 17 euro meer heb je in mijn ogen meer Bang for Buck

P.S. Ik wil niet zeggen dat Dell slecht is, ik berust mijn mening puur op het feit dat ik teveel problemen over Dell tegenkom.

EDIT:
Ook heeft het scherm van Dell 8ms reactietijd waar de Iiayama's maar 5ms hebben.
Het dynamisch contrast is hoger dan bij Dell. (Dit voegt alleen niet veel meerwaarde toe)

Fabrikant specificaties over het 60hz scherm van Iiyama (welke ik wil hebben):
http://www.iiyama.com/nl_nl/producten/prolite-xb2779qs-1/

[ Voor 23% gewijzigd door Nick v D op 23-09-2013 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslanoiD
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 30-04 20:45
Zie hier een test en schouw 't verschil aan tussen een 16:9 en 21:9.
Ikzelf zat al te azen op wat 'nieuws', wat breders......

Kennelijk mis je weinig tot niets in de hoogte, maar de breedte is een verademning.

Bron: http://pcmonitors.info/ar...19-2560-x-1080-experience

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-06 12:00
bumtroll schreef op zondag 22 september 2013 @ 22:16:
[...]

Ik zou geen dell nemen
Ik heb 6 dell schermen gehad, en die werden zelfs al omgerolen omdat ik ze te "rood" of te "blauw vond"

Denk dan toch echt je een verkeerde werknemer gebeld heb, 1 luie pixel was al gelijk omruilen.
En ja het kwam wel is voor maar garantie altijd super
Pagina: 1