Pc upgrade, tevens voeding stuk

Pagina: 1
Acties:

• jeltek
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23-02 15:11
Beste Tweakers,

Mijn huidige pc is stuk gegaan, dat wil zeggen de voeding is waarschijnlijk kapot. Vanochtend was de aardlekschakelaar eruit en elke keer als ik mijn voeding aanzet vliegt hij er weer uit.

Ik heb deze computer 3 jaar geleden gekocht en opgebouwd. Waarschijnlijk zit er nog wel garantie op de voeding dus deze kan ik opsturen en laten maken/vervangen.

Maar nu zit ik te denken, mischien kan ik ook wel een upgrade gebruiken. Ik ben aardig tevreden met de prestaties tot nu toe, maar ik heb wel het idee dat het allemaal wat sneller kan + mijn videokaart is nogal een lawaaig geval en ik kan de fan snelheid alleen aanpassen met msi afterburner wat ik nogal een slechte eigenschap vind.
Ook zou een ssd geen overbodige luxe zijn want het opstarten en dergelijke zaken gaan zeer langzaam.

Wat is de beste optie?

Een ssd is sowieso een must vind ik dus welke raden jullie mij aan.
Ten tweede: zijn er redelijke game videokaarten te koop voor een normale prijs (circa 150/200).
Derde vraag: is mijn processor nog redelijk up to date? Nadat ik mijn pc gekocht had kwamen er zogeheten sandy bridge processors uit die geloof ik veel goedkoper waren? Of is overklokken een optie voor deze processor?
Laatste vraag is: 4Gb ram is dit voldoende voor de dingen die ik nu doe? (Games zoals Bf3 en GTA V, films kijken, Internet met HEEL veel tabladen vaak 8)7 )

En hoe zit het met het moederbord als ik dingen zoals videokaart/RAM verander.
Ook ben ik van plan een tweede beeldscherm aan de pc te hangen dus mischien kunnen jullie dit meewegen in jullie advies ;)

Huidig systeem:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 870 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MSI P55A-GD65€ 0,-€ 0,-
1XFX Radeon HD 6850 1GB€ 0,-€ 0,-
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master Gladiator 600€ 0,-€ 0,-
1LG W2253V-PF Zwart€ 0,-€ 0,-
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 0,-€ 0,-
1Logitech UltraX Media Keyboard€ 0,-€ 0,-
1Logitech G500€ 55,90€ 55,90
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 0,-€ 0,-
1Samsung SH-S223C Zwart€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master GX 650W€ 65,90€ 65,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 121,80

Met vriendelijke groet,
Jelte

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Oude i7's komen nog redelijk. Ze verbruiken alleen wel vrij veel.

Intressante videokaarten op dit moment zijn de GTX660ti en GTX760 van Nvidia en de HD7950 van AMD. wel iets duurder dan 200 euro, maar een stuk beter dan wat er onder 200 te krijgen is.

4GB vind ik persoonlijk erg weinig voor een gamebak, 8gb is toch wel aan te raden.

Qua SSD: Persoonlijk vind ik de Crucial M500 de beste keus, hij is namelijk erg goedkoop maar heeft RAID 5 correctie en power safe caps, dit maakt hem wat betrouwbaarder dan bijv. Samsungs.

People as things, that’s where it starts.

• jeltek
Bedankt voor je reactie!
Als ik meer RAM wil kan ik er dan gewoon 4GB bij doen of is het beter als ik gelijk 8 GB nieuw haal?
Wat is op dit moment de beste keuze AMD of Nvidia?

Stel dat ik een SSD en een betere videokaart en meer RAM erbij doe, voldoet deze voeding dan nog?
Mvg

[ Voor 21% gewijzigd door jeltek op 22-09-2013 19:12 ]

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Volgens mij moet je er gewoon 4gb ij kunnen doen, al weet ik niet zeker of de boel dan dualchannel loopt.

Keuze van de videokaarten wisselt. Ligr eraan welke spellen je vooral speelt.

Een 550w of 600w voeding van een goed merk moet genoeg zijn, al twijfel ik over de kwaliteit van de Coolermaster. Een Seasonic is altijd goed.

People as things, that’s where it starts.

Verwijderd

Cooler Master GX 650W is een bagger voeding, niet nemen.

Voeding zoals de pricewatch: Seasonic M12II 520W is goedkoper en stukken beter.

• jeltek
ok ik had al z''n idee dat het niet echt een A merk was.., naja ik heb er nog garantie op maar ze verkopen hem ook niet meer bij 4launch dus dan zal ik wel een vervangend product krijgen.

Maar even over het RAM geheugen, wat is nu het beste om te doen:
-extra RAM erbij doen (zoja welke?)
-Volledig nieuw RAM (8gb? en zoja welke?)

Mvg

[ Voor 29% gewijzigd door jeltek op 23-09-2013 12:59 ]

Verwijderd

Maakt niet veel uit wat je doet, als je er 4GB bij zet neem dan weer 2x2GB op 1333MHz en CL9 zodat je de minste kans op problemen hebt en nog steeds dual-channel. Kies je voor 8GB neem dan 2x4GB zodat je ook dual-channel hebt en kijk gewoon wat een lage prijs heeft.

Je kunt overigens gewoon in taakbeheer kijken wat je geheugengebruik is, dan kun je zelf bepalen als 4GB te weinig is.

Wat betreft de voeding, als je een andere krijgt zorg er dan wel voor dat het één van goede kwaliteit is. Minder vermogen is totaal niet erg, een goede 500W voeding kan prima twee HD6850's aan of één high-end videokaart.

• jeltek
Ok, ik heb ongeveer besloten wat ik ga doen.

Ten eerste een ssd namelijk: samsung 840 EVO 120gb OF crucial m500 120gb (beste keuze?)
#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung 840 EVO 120GB€ 86,99€ 86,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 86,99

#ProductPrijsSubtotaal
1Crucial 2.5" M500 120GB€ 82,27€ 82,27
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 82,27

Ten tweede ga ik denk ik voor de videokaart gtx 760 van msi (dit is een enorme verbetering tov mijn huidige hd6850 neem ik aan?)
#ProductPrijsSubtotaal
1MSI N760 Twin Frozr Gaming 2GD5/OC€ 233,-€ 233,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 233,-

En als laatste zit ik tedenken aan wat the mask zei: 4gb Vergrlijkbare RAM erbij doen (goedkoop) maar is het RAM ook veel beter geworden??
Zo ja is dit dan een betere keus:
#ProductPrijsSubtotaal
1Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9€ 72,50€ 72,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 72,50

Laatste vraag is: hoeveel ga ik er nu op voorruit? Ivm dat ikdezeprocessor + moederbord blijf gebruiken.
Mvg

Verwijderd

jeltek schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 10:40:
Ok, ik heb ongeveer besloten wat ik ga doen.

Ten eerste een ssd namelijk: samsung 840 EVO 120gb OF crucial m500 120gb (beste keuze?)
Persoonlijk keuze, de Crucial is veiliger bij stroomuitval de Samsung is de snellere van de twee.
Ten tweede ga ik denk ik voor de videokaart gtx 760 van msi (dit is een enorme verbetering tov mijn huidige hd6850 neem ik aan?)
Ja dat verschil is best wel groot.
En als laatste zit ik tedenken aan wat the mask zei: 4gb Vergrlijkbare RAM erbij doen (goedkoop) maar is het RAM ook veel beter geworden??
Nee is niet "beter" geworden, dat Corsair geheugen is wel iets sneller geklokt, maar in de praktijk merk je er dus 0,0 van.
Laatste vraag is: hoeveel ga ik er nu op voorruit? Ivm dat ikdezeprocessor + moederbord blijf gebruiken.
Processor zal niet echt een bottleneck zijn voor de rest van de PC, anders behoort overklokken ook nog altijd tot de opties. Dus een verdubbeling van het aantal frames per seconde is ongeveer hetgene wat je mag verwachten bij moderne games.
http://www.techpowerup.co...A/GeForce_GTX_760/27.html

Al van 4Launch of Cooler Master gehoort welke voeding je krijgt?

• jeltek
4launch heeft garantie iig geaccepteerd en als het goed is krijgen hun de kapotte voeding vandaag binnen dus dat blijft afwachten.

Reuze Bedankt voor het antwoorden van mijn vragen, wat betreft RAM keuze, deze stond bij vergelijkbare producten:
#ProductPrijsSubtotaal
1Kingston 4GB DDR3-1333 (KTA-MB1333/4G)€ 35,90€ 35,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 35,90

Is dit een goede? Ik heb geprobeerd te filteren op 1333mhz 2x2 en cl9 maar dan vind hij bijna geen resultaten, ik zoek gewoon eentje die er nu bij kan met een normale prijs natuurlijk.

Mvg

Verwijderd

Dat is 1x4GB en bedoeld voor in de laptop dus past alleen met een hamer. ;)
pricewatch: Corsair CMV4GX3M2A1333C9 bijvoorbeeld.

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2013 12:38 ]

• jeltek
Haha oke dat is dus geen goede keuze.

Iig bedankt voor het goede advies, dit wordt mijn upgrade:
#ProductPrijsSubtotaal
1MSI N760 Twin Frozr Gaming 2GD5/OC€ 233,-€ 233,-
1Corsair CMV4GX3M2A1333C9€ 37,-€ 37,-
1Samsung 840 EVO 120GB€ 86,99€ 86,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 356,99

Ik wacht nog even af ivm mijn voeding voordat ik dit bestel.
Mvg

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:12

Thomg

Aww yiss

Zou toch die 16 euro meer betalen voor een 7970
pricewatch: MSI R7970 TF 3GD5/OC BE
De 7970 presteert toch vaak flink beter voor 7% meer geld.
Ook krijg je never settle gold bij Alternate 8)

http://www.anandtech.com/bench/product/854?vs=768

[ Voor 8% gewijzigd door Thomg op 24-09-2013 14:03 ]

• jeltek
aargh, waarom is niet altijd 1 gewoon het beste als ik rondlees zie ik meer positieve reacties over de gtx maar de 7970 van AMD is zeker niet slecht + 3 gratis games :o.
Had mijn keuze gemaakt maar twijfel nu toch echt weer.....

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:05
De 7970 is pas een paar dagen zo ontzettend goedkoop, de 7950 is pas sinds een paar weken zo goedkoop, daarvoor was de 760 inderdaad duidelijk de beste keus (samen met uitverloop 660ti's).
Je moet bij advies dus altijd de prijzen in de gaten houden, die kunnen over een paar dagen behoorlijk veranderen.

Verwijderd

Die 3 games is een extraatje, maar de kaart zelf is ook gewoon beter en ook het merk is hetzelfde. Ik zou voor de AMD gaan in dit geval. Hoeveelheid postieve reacties tellen is niet altijd een goede benchmark, voor de 7970 zijn er ook zat te vinden.

• jeltek
Heb net bericht gekregen van 4launch over de voeding.

"Uw voeding is vandaag ontvangen en defect bevonden. Voor verdere afhandeling zal de voeding naar Cooler Master worden verzonden.
Voor verdere afhandeling zal deze normaal gesproken gerepareerd/vervangen worden door de fabrikant, mits er geen sprake is van gebruikersschade of gebruikersfouten. Dergelijke procedures nemen doorgaans 2 tot 4 weken in beslag vanaf het moment dat het doorgezet is. Zodra er een status update is, wordt u op de hoogte gebracht."

2 tot 4 weken vind ik wel aan de lange kant.
Wat denken jullie ga ik weer een matige voeding krijgen waar ik bovendien ook nog eens lang op moet wachten?
Mischien dat er iemand ervaring met cooler master garantieprocedures heeft?

Mvg

Verwijderd

Garantie van Cooler Master is meestal wel goed. Maar als CM een andere voeding voorsteld kun je het altijd eerst hier plaatsen voordat je akkoord gaat, kan vast wel iemand vertellen als het wel een goede voeding is.

• jeltek
Ok mooi, maar is het normaal dat het zolang duurt?
Ik vind het niet erg om een weekje te wachten maar 2 tot 4 weken is wel lang..... 8)7

Verwijderd

Kan ook zijn dat de winkel wacht tot ze meer RMA's hebben, maar zelf geen ervaring mee.

• jeltek
Hallo,

Ik heb bericht gekregen van 4Launch, ze zeggen dat het artikel niet meer leverbaar is en waarschijnlijk niet te repareren dus ze bieden mij 60 euro aan om een andere voeding uit te zoeken (ze geven deze als voorbeeld aan:
#ProductPrijsSubtotaal
1OCZ ZS Series 650W€ 60,83€ 60,83
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 60,83
).

Ik ben blij met deze ontwikkeling want dit kost mij maar 10 euro over 3 jaar dus daar kan ik over heen komen :).

Nu is mijn vraag aan jullie, welke voeding past het beste bij mijn setup (dus met nieuwe videokaart ssd etc.)? Liefst een voeding die modulair is.

Mvg,
Jelte

Verwijderd

Wat voor videokaart(en) wil je in de toekomst in het systeem zetten? Komen er nog twee high-end kaarten in met elk twee 6 of 8 pins PCI-e stroomstekkers of één high-end videokaart? Of houd je het bij één mainstream videokaart zoals de huidige of misschien twee mainstream videokaarten met elk één 6/8 pins PCI-e stroomstekker.

• jeltek
qua videokaart wil ik deze:
#ProductPrijsSubtotaal
1MSI R7970 TF 3GD5/OC BE€ 249,90€ 249,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 249,90

In de toekomst wil ik mischien een betere processor maar dan spreek ik over aantale jaren verder.
Wat betreft 2 videokaarten, dit is meestal niet aan de orde bij mij want als ik een upgrade wil doen dan koop ik vaak een paar generaties verder ''game''videokaart zoals wat ik nu ga doen.

Wat betreft 6/8 pins maakt mij niks uit, gewoon wat het beste is.

Mischien komt er in de toekomst wel een extra hdd bij van 1 TB (ik weet niet of dat invloed heeft)
Het komt er gewoon op neer dat ik een voeding wil die een beetje over heeft voor eventuele kleine upgrades.

Mvg

Verwijderd

pricewatch: Seasonic M12II 520W levert meer dan genoeg voor zo'n videokaart, is modulair en een grote verbetering qua performance en kwaliteit tegenover de Cooler Master die je had. Kost daarnaast ook nog eens 5 cent minder dan de 60 euro bij 4Launch. ;)

• jeltek
Ah geweldig, bedankt voor je goede advies mask!

• jeltek
Hallo, daar ben ik weer :(

Vandaag helemaal blij dat ik de voeding binnen heb gekregen die "mask" mij aan raadde. Dus ik had net alles aangesloten ging prima met het modulaire systeem.
Maar ik probeerde hem nu net op te starten maar dat gebeurde niet.....

Als ik de voeding aanzet en daarna op de power-knop klik gaan alle fans heel even draaien (1 seconde) en daarna stoppen ze. Zodra alle fans weer stil staan duurt het 1 seconde en doen ze het weer opnieuw telkens maar weer.

Wat is het probleem nu weer? Moederbord stuk? Of heb ik zulke pech dat ik een kapotte voeding aangeleverd krijg?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen...

Mvg
Jelte

Verwijderd

Kan ook kortsluiting zijn omdat iets verkeerd is aangesloten, beveiliging van de voeding treed dan direct in werking.

Maar andere voeding kan idd ook het moederbord of ander onderdeel hebben gesloopt. Kun je het met een andere voeding proberen of deze voeding in een ander systeem?

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2013 17:10 ]

• jeltek
Nee heb geen andere voeding, maar als ik alleen de moederbord voeding erin heb dus de 24 pins connector dan doet hij het ook.

• jeltek
Kan ik de voeding ook los testen zonder dat ik hem aansluit zodat ik kan uitsluiten dat deze voeding stuk is?

Verwijderd

Met alleen de 24 pins stekker aangesloten gaat het sowieso nooit goed, want dan krijgt de CPU geen stroom. 4 of 8 pins stekker vergeten misschien? ;)

• jeltek
hahahha 8 pins aansluiting vergeten 8)7

naja hier kan wel een slotje op want alles werkt nu weer naar behoren :*)
Pagina: 1