Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb plannen om dit jaar een huis te kopen, nu vraag ik me af naar wat ik uit moet kijken. Voordat ik professioneel advies vraag wil ik dat graag ook even hier doen.

Om te starten heb ik een vaste baan, ik werk als programmeur bij een bedrijf. Ik zit daar nu twee jaar, en ik ben daar nog een hele tijd werkend. Het inkomen daar telt zeker mee voor mijn hypotheek.

Daarnaast ben ik ook programmeur in mijn vrije tijd en heb sinds kort wat projecten waar ik geld aan zal verdienen. Ik moet deze week de eenmanszaak registreren, en zorgen dat ik facturen kan maken en mijn diensten kan verkopen. Dit heb ik ook eerst besproken met mijn huidige baas, en hij ziet hier geen probleem in.

Op het moment dat ik mijn hypotheek aanvraag heb dus mijn salaris uit mijn loondienst, maar ik vroeg mij af of de inkomsten uit mijn eenmanszaak ook meetellen. De eenmanszaak zal op dat momen nog maar 2 maanden bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eenmanszaak heeft minimaal 3 achtereenvolgende jaarcijfers nodig. Ga er maar in de praktijk van gerust 5 jaar. Als je een huis wilt kopen tegenwoordig is eigen inleg ook niet verkeerd. Sparen dus. Met 40K aan spaar zit je vaak al goed voor het kopen van een huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Als je verstandig bent, wacht je nog even met het kopen van een huis. De inkomsten uit de eenmanszaak kunnen genoeg zijn om een leuk bedrag aan te betalen over een jaar of 2 en dan sta je er vrijwel altijd beter voor dan menig ander.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat is duidelijk, dan moet ik nog maar eventjes wachten. Bedankt voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 02-10 17:42
Je kunt gewoon je inkomen uit loondienst invullen in een calculator. Je freelance werk is niet officieel en heeft nog te weinig historie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Of je koopt nu een huis op je normale inkomen en verhuis over 5 jaar naar een grotere woning..
Misschien stijgen de huizenprijzen ook weer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-10 13:14
Zelf heb ik naast mijn werk een eenmanszaakje in webdesign, wat vooral een verkapte hobby is. Ikzelf heb ervoor gekozen om mijn nieuwe woning op enkel loondienst te kopen. Mijn inkomsten uit de zaak heb ik daarom niet mee laten tellen. Wel gaat op dat waneer je een bedrijfje hebt, de bank wel je administratie wil inzien om te kijken of er geen negatief vermogen in het bedrijf zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tango_S
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-10 11:30
Verwijderd schreef op maandag 23 september 2013 @ 09:44:
Of je koopt nu een huis op je normale inkomen en verhuis over 5 jaar naar een grotere woning..
Misschien stijgen de huizenprijzen ook weer ;)
Hoe is dat positief voor de TS? Hij zal inderdaad over 5 jaar winst maken op het huis dat hij nu koopt, maar het nieuwe huis dat hij dan aankoopt is dan natuurlijk ook gestegen in waarde tov. vandaag, dus een nul-operatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p2w
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 10-12-2024

p2w

Als de waarde over 5 jaar inderdaad stijgt is het een goede belegging (en woongenot) om nu te kopen. Dan maak je dus een deel van de waardestijging goed als je over 5 jaar een groter (en waarschijnlijk) duurder huis gaat kopen.

Let wel op dat het in de huidige markt nog niet is te voorspellen of de huizenprijzen weer aantrekken en al helemaal niet wanneer ze weer gaan stijgen.

ps: woordje veranderd (wanneer naar of :))

[ Voor 6% gewijzigd door p2w op 23-09-2013 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-09 11:31

ATS

Je bedoelt vast "of ze weer gaan stijgen". Hebben we nu nog niet geleerd dat woningen geen beleggingsobjecten zijn (voor individuele eigenaars) met een gegarandeerd rendement?

Een stijgende huizenprijs is overigens helemaal niet gunstig voor de TS: dat nieuwe, grotere huis is dan ook duurder geworden, en waarschijnlijk veel meer dan zijn kleinere "voor nu" huis in waarde gestegen is.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:12
Je moet er gewoon van uitgaan dat de prijzen voorlopig in hetzelfde tempo door blijven dalen, er is geen enkele reden om anders aan te nemen en dan kan het alleen maar meevallen. Wellicht vlakt het iets af, maar stijging, sneller dan inflatie, is nog mijlen ver weg. Volgend jaar daalt de koopkracht weer flink, kan iedereen weer flink minder lenen door strengere normen en daalt de NHG verder. Het enige wat stijgt is de werkeloosheid. :'(

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lointje
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 02-10 13:00
Tango_S schreef op maandag 23 september 2013 @ 11:02:
[...]

Hoe is dat positief voor de TS? Hij zal inderdaad over 5 jaar winst maken op het huis dat hij nu koopt, maar het nieuwe huis dat hij dan aankoopt is dan natuurlijk ook gestegen in waarde tov. vandaag, dus een nul-operatie?
Je betaalt natuurlijk wel 5 jaar geen huur, terwijl je je hypotheeklening normaal wel kan overzetten van je oud huis op je nieuw. Ik ben niet zo mee met de huurprijzen in Nederland, maar pak dat je 500€/maand betaalt, zit je dus aan 30.000€ aan huur dat je niet hebt betaald aan huur maar hebt geïnvesteerd in je huis.

Men vermoedt ook dat de rente gaat stijgen over de komende 5 jaar, dus als je over 5 jaar een lening neemt, zit je mogelijk met een hogere rentevoet. Al blijft dat natuurlijk puur speculatie.

Ik zou zeggen, maar het is een persoonlijke mening: als je al een kleine spaarpot hebt en je kan het veroorloven om een lening af te betalen, koop nu al een huis met het vaste inkomen als garantie. Stel nu dat je éénmanszaak enorm van de baan komt in de komende 5 jaar, dan kan je nog een herziening van lening aanvragen en de looptijd serieus inkorten of bijlenen en naar een groter huis verhuizen, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-09 11:31

ATS

Lointje schreef op maandag 23 september 2013 @ 14:36:
[...]

Je betaalt natuurlijk wel 5 jaar geen huur, terwijl je je hypotheeklening normaal wel kan overzetten van je oud huis op je nieuw. Ik ben niet zo mee met de huurprijzen in Nederland, maar pak dat je 500€/maand betaalt, zit je dus aan 30.000€ aan huur dat je niet hebt betaald aan huur maar hebt geïnvesteerd in je huis.
Dat ligt natuurlijk lang niet zo simpel als je stelt. Je hebt ook kosten aan de koop zelf (belasting, financierings-gerelateerde kosten, courages, notaris, etc.) en aan de financiering (rente). Dat geld ben je gewoon kwijt, en dan hebben we het nog niet over onderhoud, eigenaarslasten en het risico dat de woningprijzen (in het algemeen of specifiek van/rond de betreffende woning) nog verder gaan zakken.

[ Voor 4% gewijzigd door ATS op 23-09-2013 15:28 ]

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een hypo in duitsland kan nog steeds voordeliger zijn dan die in nederland. Zeg maar paar duizend euro. Maar daar zitten strenge voorwaarden aan, en zij willen bijv dat je alleen datgeen leent om een huis te kopen en niet voor een verbouwing ofzo. Dat is de pest met nederlandse hypo verstrekkers ook, dat je er op de koop zelfs nog meer bij kunt lenen dan dat je daadwerkelijk nodig hebt.

Settle namelijk eerst maar eens in een huis voordat je alles gaat verbouwen. Ik vind dat persoonlijk een goede insteek. In duitsland vergen ze ook een extra sloot spaargeld dat je direct kunt voldoen. Je kunt nu wel instappen zonder spaargeld en met een mooi modaal loon, maar wie zegt dat je werkgever in de toekomst zelf niet reorganiseren zal waardoor jouw baan mogelijk op de schop komt.

Wat betreft je eigen zaak, zorg dat je cijfers hebt en winst daarvan opzij kunt zetten. Stap ook niet bij de eerste de beste verstrekker naar binnen maar vergelijk offertes en zoek de voor jou meest gunstige uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Sowieso lijkt het mij geen goed advies om een huis voor 5 jaar te kopen. Dat is gewoon veel te risicovol. Natuurlijk is het mogelijk dat je huis meer waard is geworden, maar het is net zo goed mogelijk dat je huis minder waard is geworden. Een huis kopen moet je IMHO alleen doen als je ook daadwerkelijk van plan bent om er voor langere tijd ( ten minste zo'n 10 jaar ) te wonen.

In alle andere gevallen ben je gewoon flexibeler als je een huis huurt. Het nadeel is dat de keuze daar wel een stuk kleiner is.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:12
ATS schreef op maandag 23 september 2013 @ 15:27:
Dat ligt natuurlijk lang niet zo simpel als je stelt. Je hebt ook kosten aan de koop zelf (belasting, financierings-gerelateerde kosten, courages, notaris, etc.) en aan de financiering (rente). Dat geld ben je gewoon kwijt, en dan hebben we het nog niet over onderhoud, eigenaarslasten en het risico dat de woningprijzen (in het algemeen of specifiek van/rond de betreffende woning) nog verder gaan zakken.
Precies, als je gewoon annuitair aflost dan bouw je in de eerste 5 jaar bijna niks op. Sterker nog, je begint pas echt wat op te bouwen in de laatste 10 jaar (ter illustratie, je lost in de laatste maand dan ongeveer 5 keer zoveel af als in de eerste). Tot die tijd betaal je voornamelijk rente en andere kosten die niet noodzakelijk goedkoper zijn dan huren, en bij dat laatste blijf je flexibel en heb je geen risico's.

Minimaal 10 jaar is op zich een prima uitgangspunt om te kopen, maar zelfs dat is nog kort als je echt van de financiele voordelen wil genieten. Met kopen leg je jezelf gewoon vast, je bespaart wat op de lange termijn maar als je die lange termijn niet haalt ben je duurder uit.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Pagina: 1