Toon posts:

Upgrade van AMD Athlon(tm) II X2 270 Processor?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo beste allemaal,

ik wilde een zuinig systeem opbouwen.

Het werd een Asus F1A75-M moederbord met AMD II X2 270 Processor en 1 GB aan geheugen.

Een krachtpatser had ik niet verwacht, maar dit systeem is nogal traag.
edit: het is de response die me tegenvalt, daar komt het op neer, niet of zware taken snel afgehandeld worden, want daar reken ik niet op.
Vooral firefox doet er lang over een pagina te tonen en het starten van programma's gaat traag, zelfs terminalvensters.
Als ik in gedit een wijziging wil opslaan duur dat soms een paar seconden.

Het geheugen is natuurlijk niet groot, maar top zegt dat er geen swap wordt gebruikt.
Ook de io-wait in top is normaal.
Ik had uit zuinigheid een 2.5 " harddisk ingebouwd.
Achteraf allemaal keuzes die niet geholpen heben denk ik.

Wat wel opvalt aan top is dat de processorbelasting erg hoog is. Daarom lijkt een processor-upgrade me het handigst.

Ik wilde geen meer-dan-twee-core-processor, omdat ik -alweer- dacht dat dat veel meer energie zou verbruiken dan nodig voor een beetje desktop-spielerei.

Desktop-gebruik is het belangrijkst, spellen speel ik wel maar toch alleen oude meuk.

Videokaart is niet de onboard kaart maar een losse nvidia.
Ik heb geen nvidia driver geinstalleerd onder Debian, het lijkt me niet te helpen omdat top zegt dat er geen swap gebruikt wordt.

Heeft iemand tips?

Groeten,

EJdeViking

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2013 14:31 . Reden: toegevoegd dat het voornamelijk gaat om de response ]

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:12

Thomg

Aww yiss

Alle problemen waar jij op duidt hebbem te maken met de harde schijf. Ik denk dat de SSD of eigenlijk gewoon een nieuwe schijf de oplossing is hier, niet een processor upgrade.

[ Voor 12% gewijzigd door Thomg op 22-09-2013 14:37 ]

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Volgens mij zit er gewoon iets helemaal fout, want zelfs een processor die 10 keer slomer is moet de dingen die je beschrijft op zijn sloffen kunnen doen.
Kijk om te beginnen eens welk proces(en) zoveel vraagt.

Verwijderd

Topicstarter
Thomg: dat zou zomaar kunnen. Dat top de io-wait als laag aangeeft kan ook komen omdat top die te laat weergeeft, pas als de bottleneck al voor bij is voor dat proces.

Reepje: het systeem draait verder goed, de harde schijf zou heel goed de boosdoener kunnen zijn.

Bedankt voor de reacties!

Ik ga een nieuwe schijf kopen en ik laat het weten.

Verwijderd

En doe er in hemelsnaam toch ook wat meer geheugen in....

Als Windows bij mij is opgestart ga ik al ruim over de 1Gb heen. Dat is gewoon niet meer voldoende voor windows, laat staan met wat programma's open.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:12

Thomg

Aww yiss

Oei, zie nu ook die 1GB.
pricewatch: Kingston KVR16N11S8/4

Is niet nodig voor Debian. 8)7

[ Voor 12% gewijzigd door Thomg op 22-09-2013 15:04 ]

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 22 september 2013 @ 14:56:

Als Windows bij mij is opgestart ga ik al ruim over de 1Gb heen. Dat is gewoon niet meer voldoende voor windows, laat staan met wat programma's open.
Ik denk dat dit inderdaad de grootste fout is, maar we weten niet welk besturingssysteem. Xp kan er wel mee overweg, win7 op 64 bit zal onmogelijk traag lopen.

Zowiezo had hij wel een processor met igpu moeten nemen (juist AMD heeft hier een groot voordeel over Intel), dan had hij flink wat stroom bespaart. Nu niet.

• darkmushy1995
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 03-02 19:31
Verwijderd schreef op zondag 22 september 2013 @ 14:56:

Dit, bij mij vraagt windows al snel 2gig +/- zal er 2-4 gig in doen.

Zie nu pas dat je Debian gebruikt.

Verwijderd

Topicstarter
Psies, top zegt dat er geen swap wordt gebruikt:

Mem: 2073088k total, 855632k used, 1217456k free, 41260k buffers
Swap: 0k total, 0k used, 0k free, 326644k cached

Swap wordt nooit gebruikt.
Daarom ga ik er van uit dat er genoeg geheugen is voor wat ik wil doen.
Maar dat kan ik mis hebben.
Pagina: 1