Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fl-ris82
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 27-01 19:33
Hallo Tweakers,

Sinds ongeveer twee weken maakt mijn computer een raar ratelend/schafend geluid als ik hem opstart. Ik weet vrijwel zeker dat het de fan is. Er zit echter geen kabeltje tegen de fan aan maar toch heb ik het gevoel dat de fan ergens langs schaaft, al kan ik niets ontdekken. Wat ook vreemd is, is dat het elke dag gebeurt en maar zo'n 5 minuten aanhoudt. Daarna maakt mijn PC weer het normale zachte zoemende geluid. Alsof hij even moet opwarmen en als hij lang uit is geweest het rare geluid weer maakt.
Weten jullie misschien wat het probleem is? En is het veilig om de fan even te laten stoppen met draaien door er een pen o.i.d tussen te steken om te ontdekken of dat het de oorzaak is? Het gaat om de Gelid Tranquillio rev 2.

Alvast bedankt,

Floris

*Edit*
De PC is nog maar zo'n 4 maanden oud (de fan dus ook)

[ Voor 4% gewijzigd door Fl-ris82 op 22-09-2013 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:36

Tens

let me drink about it

Lijkt op een versleten lager, of veel stof op de vinnen waardoor hij instabiel is.
Even blokkeren om de geluidsbron vast te stellen kan geen kwaad.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fl-ris82
Tens schreef op zondag 22 september 2013 @ 14:32:
Lijkt op een versleten lager, of veel stof op de vinnen waardoor hij instabiel is.
Even blokkeren om de geluidsbron vast te stellen kan geen kwaad.
Dankjewel Tens,
Ik zal dat morgen even proberen want dan pas maakt hij dat rare geluid weer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fl-ris82
Goedemorgen,

Ik heb door middel van een pen kunnen bevestigen dat de Gelid de oorzaak is van het geluid. Hij is alleen helemaal niet stoffig naar mijn idee en ik vermoed dat slechts één van de fan-blades het geluid veroorzaakt op een bepaalde plek in het frame. Het is alsof hij langs één plek het framepje raakt en dat dus heel snel achter elkaar. Ook heb ik opgemeten hoe lang dit geluid aanhoudt: 14 minuten. Ik heb eigenlijk geen idee wat ik moet doen :'(
Ik hoop dat jullie nog een idee hebben, heb natuurlijk geen zin om een nieuwe te kopen. :P

Alvast bedankt voor een antwoord

Floris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afvalzak
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18-02 21:39

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

Het is toch een processor koeling? Jij denkt dat hij het koelblok aanraakt dan?

Last.fm | Code Talks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:36

Tens

let me drink about it

Zie nu dat je erbij gezet hebt dat hij pas 4 maanden is, dan is het garantie dus en niet nieuw kopen.

Ben je er zeker van dat er niets tussen zit?

[ Voor 19% gewijzigd door Tens op 23-09-2013 10:01 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fl-ris82
Ja, er zit echt niets tussen. En ik denk niet dat hij het koelblok raakt, maar dat vierkante plastic frame dat je aan het koelblok vast maakt. De fan zit in dat frame. Ik zal proberen Gelid te mailen, maar ik dacht dat je geen garantie had als je zelf een pc bouwt. Ik vind het gewoon nog steeds zo vreemd dat het na een paar minuten stopt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:33
Gaat het geluid ook eerder weg als je de fan met de hand even naar beneden drukt en dan weer los laat? Zo ja, dan lijkt me dat het lager niet helemaal lekker is... een beetje WD40 kan al wonderen doen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fl-ris82
marcel87 schreef op maandag 23 september 2013 @ 11:25:
Gaat het geluid ook eerder weg als je de fan met de hand even naar beneden drukt en dan weer los laat? Zo ja, dan lijkt me dat het lager niet helemaal lekker is... een beetje WD40 kan al wonderen doen dan.
Ik snap eigenlijk niet helemaal wat je bedoelt. Wil je dat ik dat ronde gedeelte indruk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Ja, in het midden van de fan, zodat 'ie subtiel tot stilstand komt. Je zou de eerste niet zijn die een blad afbreekt met een pen of schroevendraaier.

Als 'ie echt tegen het plastic aanloopt, kan het dat je hem scheef of te strak hebt gemonteerd.

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fl-ris82
CodeCaster schreef op maandag 23 september 2013 @ 21:26:
Ja, in het midden van de fan, zodat 'ie subtiel tot stilstand komt. Je zou de eerste niet zijn die een blad afbreekt met een pen of schroevendraaier.

Als 'ie echt tegen het plastic aanloopt, kan het dat je hem scheef of te strak hebt gemonteerd.
Oke dankje, ik zal dit morgen even proberen als het geluid zich weer voor doet.
Ik hoop eerder dat ik mijn duim niet afbreek ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 180446

Fl-ris82 schreef op maandag 23 september 2013 @ 11:14:
Ja, er zit echt niets tussen. En ik denk niet dat hij het koelblok raakt, maar dat vierkante plastic frame dat je aan het koelblok vast maakt. De fan zit in dat frame. Ik zal proberen Gelid te mailen, maar ik dacht dat je geen garantie had als je zelf een pc bouwt. Ik vind het gewoon nog steeds zo vreemd dat het na een paar minuten stopt..
Natuurlijk heb je wel garantie. Tenzij de verkopende partij kan aantonen dat je het product verkeerd gebruikt hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:33
CodeCaster schreef op maandag 23 september 2013 @ 21:26:
Ja, in het midden van de fan, zodat 'ie subtiel tot stilstand komt.
Dat inderdaad.
Je zou de eerste niet zijn die een blad afbreekt met een pen of schroevendraaier.
En ook dat kan.

Nee maar ik heb wel eens fans die beginnen te ratelen na een bepaalde tijd dat ze aanstaan. Een tik helpt dan best vaak. Blijkbaar is de fan dan in onbalans geraakt oid of iets met het lager zelf. Precies weet ik het niet, alleen dat een tikje nog wel eens wil helpen.

En zoals bij mijn grafische kaart ging de fan ook eens ratelen en wou die ook niet meer op snelheid komen. Ook een paar keer zachtjes in het midden op gedrukt -> hielp niet. Daarna voorzichtig de fan gedemonteerd, een beetje WD40 ertussen gedaan en nu loopt ie al meer dan een half jaar weer geruisloos en kan ie ook weer max. snelheid draaien. Ach ja... zo hou je weer eens wat gepruts, al is het verrekte irritant als je er naast zit en er niks aan doet of kunt doen.
Pagina: 1