Toon posts:

Verhouding snelheid kabel - draadloos: wat is reëel?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedemorgen,

Sinds kort heb ik een nieuw internetabonnement bij UPC en heb ik een 100Mbps verbinding.

Ik heb een modem van UPC en had een wireless router van sitecom die max 54Mbps aankon. In de praktijk ben ik niet hoger dan 22Mbps gekomen, ook niet dichtbij de wireless router. Ik test mijn snelheid via speedtest.net/nl

Om meer uit mijn verbinding te halen, heb ik een Netgear N300 router gekocht die tot 300Mbps wireless aankan. Ik kom echter niet hoger dan 42 Mbps, ook niet dichtbij deze router. Ik heb in de intellingen van de router alle kanalen uitgeprobeerd en de ene is sneller dan de andere, maar hoger dan 42Mbps kom ik dus niet ( met laptop en met iPhone en iPad geprobeerd). Ik heb mijn laptop via een ethernetkabel aangesloten op de nieuwe router en haal dan wel een snelheid van 95Mbps, dus dat werkt prima.

Ik snap dat met kabel sneller werkt dan draadloos, maar mijn vraag is: is het normaal dat ik met mijn 300Mbps router maar tot ongeveer 42Mbps van de beschikbare 100 kom?

Graag hoor ik de reactie van iemand die er net wat meer verstand van heeft, voordat ik terug ga naar de winkel. Bedankt!

Verwijderd

Op wat voor manier connect je met de router? 802.11g? n? Hoeveel Ghz? hoeveel Bands?

Verwijderd

Topicstarter
802.11n, 2,4 Ghz. Hoeveel bands, als ik je goed begrijp denk ik 1, router is niet dual band

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 22 september 2013 @ 12:09:
... mijn vraag is: is het normaal dat ik met mijn 300Mbps router maar tot ongeveer 42Mbps van de beschikbare 100 kom?
Ja dat is normaal, zeker op 2.4 GHz op dit moment.
Nu is 5GHz nog vrij leeg, dus daar zul je hogere snelheden halen maar binnen 3 jaar heeft natuurlijk iedereen 5GHz en dan is het weer prut als je in dichtbevolkte gebieden woont.

Trouwens alleen de iPhone5+ kan op zonder 802.11ac bijna 102 Mbps halen, andere iPhones en ipads veel minder.
Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/graphs/graph7335/58217.png

[ Voor 22% gewijzigd door Juup op 22-09-2013 12:35 ]

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Verwijderd

Topicstarter
Ah dat jammer, maar goed om te weten. Bedankt voor de snelle reactie!

Wel vraag ik me af waarom ze dan dergelijke routers verkopen met een geadverteerde snelheid van 300Mbps als je in de prktijk maar op 15 procent daarvan uit kan komen. Of zou de snelheid wel hoger zijn dan die 42 Mbps als ik een abonnement van zeg 200Mbps zou hebben?

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2013 12:39 ]

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-12 11:05

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Een iPhone 5s heeft voor zover ik weet geen 802.11ac, maar wel 5GHz 802.11n, en de snelheid daarvan is vergelijkbaar met een iPhone 5. Bron: http://www.anandtech.com/show/7335/the-iphone-5s-review/12
Dat is gewoon single bond met aparte send en receive zender waarbij de max theoretische snelheid 150mbit is.

Op het moment dat je een single bond apparaat met je dual bond (300mbit) WiFI verbindt, worden alle clients op single bond geforceerd.
Veel goedkope laptops hebben overigens ook slecht uitgevoerde single bond WiFi (met één antenne bijvoorbeeld) waardoor je theoretisch maximum slechts op 65 mbit ligt. Ook al koop je een 450mbit geschikte WiFi N router.

Tesla Model Y RWD (2024)

Verwijderd

Als de router maar 1 bond heeft kom je dus sowieso nooit hoger dan 144mbit theoretisch. Over het algemeen haal je in goede omstandigheden (goede kwaliteit router & client) iets meer dan de helft daarvan. Om de 100Mbit te halen heb je sowieso een dual-bond exemplaar nodig volgens mij.

Je kan eventueel nog kijken op welke snelheid je connect. Dat hoort 144mbit te zijn, als dat niet het geval is kun je misschien nog wat tweaken of andere drivers proberen zodat hij wel op 144mbit connect.

Verwijderd

Topicstarter
Darkstone, wat bedoel je met kijken op welke snelheid je connect? Hoe kan ik dat zien? Ik zie in de routerinstellingen niets dat daarop lijkt.

• Double-X-L
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:23
Een single bond client forceert een router naar single bond voor alle clients lijkt me niet.
Dan zou men in theorie vrijwel altijd single bond draaien zodra er een GSM of tablet online komt.
Daar heb ik met een RT-N66U router in ieder geval geen last van.

@Darkstone: haal je band en bond niet door elkaar, bond is aantal kanalen/antennes, band is 2,4 en of 5,Ghz? Op 1 band kun je prima 450Mbit half duplex halen zolang je 3 bonds beschikbaar hebt.

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:05

Compizfox

Bait for wenchmarks

Het punt is dat 40 MHz brede channels op 2,4 GHz niet te doen zijn, tenzij je in the middle of nowhere woont. Het spectrum is zo druk dat je alleen maar een slechtere verbinding krijgt als je je channel gaat verbreden (door nog meer interferentie)
Je hebt er dus niet alleen zelf last van, maar je buren ook.

[ Voor 11% gewijzigd door Compizfox op 22-09-2013 13:13 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 22 september 2013 @ 12:47:
Darkstone, wat bedoel je met kijken op welke snelheid je connect? Hoe kan ik dat zien? Ik zie in de routerinstellingen niets dat daarop lijkt.
Ga naar network and sharing center, klik op de naam van je wifi netwerk.
Double-X-L schreef op zondag 22 september 2013 @ 13:09:
Een single bond client forceert een router naar single bond voor alle clients lijkt me niet.
Dan zou men in theorie vrijwel altijd single bond draaien zodra er een GSM of tablet online komt.
Daar heb ik met een RT-N66U router in ieder geval geen last van.

@Darkstone: haal je band en bond niet door elkaar, bond is aantal kanalen/antennes, band is 2,4 en of 5,Ghz? Op 1 band kun je prima 450Mbit half duplex halen zolang je 3 bonds beschikbaar hebt.
Ik haal ze door elkaar ja.. Ik fix het even.
Pagina: 1